Ga naar inhoud
Levi96

XJ 40 Souvereign 2.9 (1987) winterproject !

Aanbevolen berichten

Levi96    2

Dag beste Jaguar fanaten, zoals jullie al zagen in het topic waar ik me heb voorgesteld, heb ik me een Souvereign 2.9 uit 1987 aangeschaft. Hij heeft een beetje laswerk aan de achterste dorpelhoeken, en de voorste wielschermen moeten vervangen worden. 

Ook is er een brandstofprobleem maar daarvoor heb ik dit topic gestart zodat jullie een beetje de werkzaamheden kunnen volgen van het project. 

De motor krijgt al ontsteking, ik heb de Bougies, bougiekabels, rotorkap en rotor al vervangen. En toen ik het brandstofsysteem wou nakijken, stuitte ik op iets heel ergs.... Mijn benzinefilter zat vol bruine prut, mijn benzinepomp werkte niet meer. En het probleem was inderdaad wat ik had gedacht. De Jaguar heeft sinds 2000 stilgestaan met blijkbaar een lege tank, en de tank is volledig verroest van binnen... Maar dan ook helemaal van boven tot onder... Ik kan binnenin niet meteen een proper stukje metaal vinden. Dus die tank is naar zijn grootje...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Ik heb al wel een nieuwe brandstofpomp en een brandstoffilter gekocht. Dus die heb ik al. Dus nu alleen nog een andere tank vinden en dan kan ik proberen of de motor start. Ohja... De motorolie en de oliefilter is ook al vervangen.

Weet er trouwens iemand hoe ik de tank eruit haal? Ik heb onder de wagen de benzinepomp al verwijderd, heb de Beugels van de benzinetank al losgemaakt, en al de zooi die rond de tankdop zit weggehaald.... Maar ik krijg de tank er niet uit. Precies of de tank onderaan met iets blijft vasthaken... Ik heb namelijk geen brug of een smeerput, en ik kan enkel onder de auto gaan liggen. En ik zie niet meteen iets van een extra bout of beugel waar de tank onderaan nog mee vast zit. Kan er iemand mij hiermee helpen met het verwijderen van de tank? Alvast bedankt!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Op de laatste foto zie je dat alles van en rond de tank is weggehaald, maar onderaan is er precies nog iets waar hij mee vast zit en onderaan de wagen zie ik echt niks, want de achteras en subframe blokkeren het zicht een beetje. Heeft iemand een idee hoe dit moet? En hebben jullie dan misschien er een afbeelding van ofzo? Want heb echt geen idee waarom hij er niet uitgaat. Alvast dankjewel allemaal

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    268

Hij staat dus al een hele tijd stil? Geef dan behalve brandstofsysteem en ontsteking ook het koelsysteem en de remmen de nodige aandacht! Enne, vul dit topic dat je gestart bent steeds aan, vinden we leuk ;-) !

 

In bijgaande PDF vind je de procedure voor het verwijderen van de benzinetank. Een tip: in ruil voor een kleine donatie aan het forum krijg je toegang tot de CLUBSITE. Daar vind je onder meer de service- en partsmanuals van de XJ40.

 

FuelTankXJ40.pdf

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Heel erg bedankt voor de snelle reactie. Dus op die afbeelding op het pdf zitten blijkbaar ter hoogte van de aandrijfas achteraan 2leidingen? De retour en de aanzuiglijn veronderstel ik? Ga er zo meteen aan beginnen. De wagen staat buiten omdat de garage nog opgeruimd moet worden, dus gaat een natte bedoeling worden om zometeen aan de Jag te werken. Maar hou jullie op de hoogte! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    268

Kleine aanvulling op de PDF: er staat dat je de clips moet verwijderen, maar het schijnt genoeg te zijn om ze 90 graden te draaien. Je komt er sowieso heel slecht bij en als je ze los haalt heb je kans dat ze wegschieten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Vandaag alle remmen losgemaakt. De remblokken waren vastgeroest op de remzadels. De zuigers in de remklauwen zitten niet vast, dus das al een goed teken. Moet wel nieuwe schijven en blokken gaan halen.

De benzinetank daar ben ik nog niet aan begonnen. Ik haal morgen eerst alle deurpanelen uit elkaar, want mijn buitenste deurklinken zitten vast. Die nog even nakijken, want is wel vervelend als je effe snel in de wagen moet zijn. Moet je telkens de deuren openen van binnenuit. De benzinetank zal iets voor maandag zijn denk ik. Foto's volgen morgen ook weer !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Vandaag even de tank eruit gehaald. Toch een uurtje bezig geweest met alles. Ik kon redelijk goed bij de leidingen onderaan de wagen, dus dat was ook al weer een meevaller. Maar jullie mogen zelf beslissen wat jullie van de staat van de tank vinden....

IMG_20181218_133247749.jpg

IMG_20181218_133257117.jpg

IMG_20181218_132451383.jpg

IMG_20181218_132533635.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

De roest is binnenin toch een heel groot probleem. Zeker bovenaan de tank hele grote roest schilfers, en onderaan de tank een heleboel dikke prut. Ik ga toch opteren voor een andere tank. Die van mij is veel te ver heen. Nu alleen nog eentje zoeken. Ik heb onlangs eentje gevonden met de pomp in de tank. Maar das natuurlijk niet dezelfde als die van mij. Dus nog maar even verder zoeken. Ben al wel zeer tevreden dat ik de tank eruit heb gekregen.😎

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Ik heb een besluit genomen wat betreft de benzinetank van de XJ40. Morgen word de tank in 2delen opengehaald, en word de binnenkant gezandstraald, en nadien gegalvaniseerd. Dus heeft de roest voor de komende jaren geen kans meer. 

Deze manier van werken is veel goedkoper dan een nieuwe tank aan te schaffen, en heb ik mijn bezigheid ook weer. En ik vind het trouwens ook zonde om mijn tank weg te gooien, ik recycleer ze liever want onze afvalberg is al groot genoeg! 

Foto's volgen morgen !! 

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    268

Interessant project! Kijk wel uit met lassen/slijpen want ook met een lege tank bestaat gevaar van ontploffing. Ik kan me een aflevering van Wheeler Dealers herinneren waar ze (voordat ze gingen lassen) van tevoren de tank grondig reinigden van binnen met stoom om de dampen weg te krijgen. Andere oplossing: bind de tank op een cementmolen, gooi er een kwak kiezel in en laat dat lekker even draaien. Stem dat wel even af met de buren, want ik denk dat dit wat lawaai produceert ;-) !

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Dat is zo te horen wel een leuk idee van. Jou, van dat op een betonmolen. Maar kan dat geen kwaad voor dat plastieken bakje binnenin je tank? En dat plastieken buisje in je tank dat naar je leidingen gaat? Anders is dat wel een leuk idee dat van die molen, en is volgens mij nog wel amusant 😂😋  en ik heb vandaag nog een beetje gekeken naar de brandstoftoevoer van de Jaguar, en ik krijg nog steeds geen benzine!... Doordat de tank eruit is heb ik alle leidingen aangesloten op een tijdelijke tank, ik krijg stroom op mijn brandstofrelai, maar ik krijg geen benzine. Is het niet zo dat als je je contact opzet, dat je de benzinepomp een paar seconde hoort draaien? Of draait de pomp pas als je de wagen gaat starten? Heb geen flauw idee. Iemand hier ervaringen mee? Ik heb dus stroom op mijn relais, maar heb het relais al verwisseld door een andere identieke, maar met hetzelfde negatieve resultaat. De crashsensor (inertia switch) is ook nog in orde... Dus weet me geen raad... Benzinepomp is nieuw, benzinefilter is nieuw,.... En toch geen benzine..

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    268

Als het enigzins lijkt op de Series III dan moet je de brandstofpomp een seconde of drie horen draaien als je het contact aan zet. Heb je geprobeerd om rechtstreeks spanning op de pomp zelf te zetten? Het zit ongeveer alsvolgt aan elkaar geknoopt:

 

Afbeelding.png

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Levi96    2

Morgen ga ik me eens deftig bezig houden met het brendstofprpobleem. Ga ik me eens verdiepen in het schema. Ik heb daarstraks al eens het relais met een draad doorverbonden. En dat werkte ook al niet. Ga eens kijken als ik rechtstreeks stroom zet op de pomp wat effect het dan geeft. Misschien ergens een kabelbreuk. Of toch de ECU dan? Maar morgen pluis ik de hele zaak wat verder uit. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×