Ga naar inhoud
Pinin39

Beperkt trekvermogen display melding

Aanbevolen berichten

Pinin39    7

Vanmiddag de jag gestart en vond hem niet mooi rondlopen,

even getankt en kwam de melding beperkt trekvermogen op de heenweg

die ging aan en uit maar nu niet meer uit

De motor loopt nu onregelmatig en als ik het stationair wat hoger geef dan loopt ie goed en gas los ook voor een seconde of vijf en dan weer rommelig

wat zou het kunnen zijn ? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kunnen meerdere dingen zijn. Als je het echt wilt weten, moet je er een OBD scanner aanhangen die liefst ook overweg kan met de Jaguar specifieke codes. Dan krijg je een of meerdere foutcodes en als je die weet, kun je meestal gericht verder zoeken. Vaak zijn dit soort storing op eenvoudige zaken terug te voeren. Een stekkertje wat niet goed vast zit, corrosie op een contactje, luchtlekkage. Met de fout code kun je in ieder geval gericht gaan zoeken en wellicht is er iets specifieks stuk. Er zijn heel wat zaken die allemaal beperkt trekvermogen opleveren. Van een simple remschakelaartje tot de throttle body en de ECU aan toe.

Een tweede oplossing is om de boel even te resetten. Gewoon accu even ontkoppelen en na twintig seconden weer de boel vastzetten (best is om even de massaklem los te halen. Als je geluk hebt is alles weer terug naar normaal en dikke kans dat je weer heel veel kilometers kunt maken. Het nadeel, tot op zekere hoogte, is dat je dan de fout codes niet meer kunt uitlezen. Die worden gewist met het loshalen en weer vastmaken van de accu.

Onze Jaguars zijn erg gevoelig voor de juist spanning. Een oude accu kan al allerlei problemen opleveren. Dus een goede accu met allemaal schone verbinden scheelt al gauw een hoop trammelant. Dus accuklemmen goed schoon, de grote zekeringen achterin de kofferbak en ook alle massaklemmen die overal in de auto zitten af en toe schoonmaken is aan te bevelen.

Succes ermee

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pinin39    7

Dank voor de geruststellende woorden, de mighty v8 is natuurlijk wel het belangrijkste component 😉 hij is net vrijdag van de poetser gekomen dus misschien vocht of zo ..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    304

Ik zie dat de topicstarter hetzelfde heeft als ik had. Rommelig lopen is voorzichtig uitgedrukt. Bij mij leek het meer op stampen. Zodra de auto reed was het goed te doen tot zo'n 80 km/u. Daarboven leek het of ik over een wasbord reed.

Tot zover de horror.

Ik heb een algemene, maar goede OBD scanner. Die leest alle foutcodes uit van het motormanagement. Daar is niets specifieks Jaguar aan. Wel de betekenis van een bepaalde code.

In mijn geval ging het om een zich slecht gedragende bobine. Ergo, eerst uitlezen en op basis daarvan verder gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jaapvanthoff    103

hij is net vrijdag van de poetser gekomen

Ik ben zelf niet zo van het poetsen; wie heeft wat voor je gedaan tegen welke kosten?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
herman71    30

Als het poets bedrijf ook de motor ruimte heeft schoon gemaakt met een hoge druk dan kun je er donder op zeggen dat je het probleem al hebt gevonden, vocht dus. Als ik jou was zou ik maar gewoon eens een paar dagen de wagen binnen zetten en dan maar eens starten hoe die dan loopt voordat je je in grote onkosten gaat steken.

Groeten,

Herman😠

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pinin39    7
18 minuten geleden, herman71 zei:

Als het poets bedrijf ook de motor ruimte heeft schoon gemaakt met een hoge druk dan kun je er donder op zeggen dat je het probleem al hebt gevonden, vocht dus. Als ik jou was zou ik maar gewoon eens een paar dagen de wagen binnen zetten en dan maar eens starten hoe die dan loopt voordat je je in grote onkosten gaat steken.

Groeten,

Herman😠

Zo oets is het ook denk ik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    304

Ik heb uit nieuwsgierigheid even gezocht en P1316 zou altijd met een andere foutcode moeten samen gaan. Dan lijkt vocht inderdaad het meest waarschijnlijke euvel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jaapvanthoff    103

Als het vocht is, dan wordt WD 40 je grootste vriend.

Alle contacten in spuiten; is gelijk ook tegen corrosie, vocht wordt verdreven en waar WD 40 zit kan geen vocht meer terug komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 12/2/2018 om 10:16 PM, wimb zei:

Ik heb een algemene, maar goede OBD scanner. Die leest alle foutcodes uit van het motormanagement. Daar is niets specifieks Jaguar aan. Wel de betekenis van een bepaalde code..

In het OBD II systeem zijn vier hoofdgroepen (Powertrain, Chassis, Body, user Network). Binnen die vier hoofdgroepen bestaan twee soorten van foutcodes. De eerste zijn algemene foutcodes, de tweede zijn merk en model gebonden codes. De wat eenvoudigere (lees goedkope) OBD scanners lezen altijd in ieder geval de eerste, algemene foutcode. De wat betere scanner lezen ook de tweede, merk/model specifieke code. De betekenis van de merk/model codes kan per code nog wel wat verschillen.

Je komt vaak al een heel eind met een generieke code omdat daar natuurlijk heel veel zaken onder kunnen vallen. Ik heb meerdere OBD scanners. Een van de simpelere geeft zelfs aan als er een merk/model specifieke code is, alleen niet welke. Ik heb onder andere een AutoEngenuity. Dat is een softwarepakket wat op een laptop draait. Per merk/model heb je daar aparte (software) modules voor nodig

Dus er zijn ook voor onze Jaguars een lange serie van codes die specifiek voor Jaguar zijn, of preciezer, voor een Jaguar een specifieke betekenis hebben. Als je ooit een scanner koopt moet je dus even opletten. Ook moet je even kijken of de scanner wel alle vier de hoofdgroepen leest. 

Ik heb tegenwoordig een Autel scanner. https://auteltech.nl/autolink 

Een OBD code bevat een letter en vier cijfers. Als het eerste cijfer een 1 is, betreft het een merk/model specifieke code. Alles wat met een 0 begint is een generieke code. Zie bijvoorbeeld Wikipedia

Each of the EOBD fault codes consists of five characters: a letter, followed by four numbers. The letter refers to the system being interrogated e.g. Pxxxx would refer to the powertrain system. The next character would be a 0 if complies to the EOBD standard. So it should look like P0xxx.

The first letter indicates the family of DTC.

P: Powertrain, (i.e. engine and gearbox)
C: Chassis
B: Body
U: User network
The first digit indicates if the code is generic or not (green digit):

0: Generic fault
1: Manufacturer fault
The next character would refer to the sub system.

P00xx – Fuel and air metering and auxiliary emission controls.
P01xx – Fuel and air metering.
P02xx – Fuel and air metering (injector circuit).
P03xx – Ignition system or misfire.
P04xx – Auxiliary emissions controls.
P05xx – Vehicle speed controls and idle control system.
P06xx – Computer output circuit.
P07xx – Transmission.
P08xx – Transmission.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pinin39    7

Inmiddels de auto bij een plaatselijke autozaak gebracht en er was een bobine stuk ... 

gelukkig niet meer ellende . De centrale deurvergrendeling hielt er ook even mee op 

maar ach dat zal zichzelf wel weer oplossen ... 

blijft mooie bak en zeker met nieuwe hemel er in en bij de poetser geweest kortom wel erg gelukkig mee 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen