Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
X300 Sport

Jaguar Classic Works Tour; een verslag

Aanbevolen berichten

X300 Sport    23

Een druilerige donderdagochtend in oktober op een troosteloos  industrieterrein in de buurt van Birmingham. Dat klinkt niet als de start van een mooie dag. Op het parkeerterrein waar ik een plekje probeer te vinden staan echter opvallend veel Jaguars geparkeerd. En Land Rovers. En als ik het gebouw binnenloop, type doorsnee industriehal, wordt het nog mooier. Direct bij binnenkomst sta ik direct oog in oog met een Jaguar XJ220. Dat gebeurt me niet elke dag. Als ik om me heen kijk zie ik diverse andere juweeltjes van ons geliefde merk, waaronder een unieke XK140 met een koetswerk van Michelotti. Verder wat Land Rovers en Range Rovers in diverse uitvoeringen. Ik sta, samen met een groepje collega klassiekertaxateurs, in de hal van het Jaguar Land Rover Classic Center. Een soort van studiereis zeg maar.

 

Jaguar is natuurlijk een merk met een lange en mooie historie. Hierdoor is er ook altijd een grote groep liefhebbers voor het merk geweest wat erin geresulteerd heeft dat er ook altijd veel bedrijven geweest zijn die zich specialiseerden in het merk Jaguar. Ik doel daarmee op restauratiebedrijven en onderdelenleveranciers. Je klassieke Jaguar rijdend houden, of in topstaat te (laten) restaureren is dus nooit echt een probleem geweest. Toch vond Jaguar het enkele jaren geleden nodig om zelf een klassieker divisie op te zetten. In 2014 begon dit nog redelijk bescheiden als Heritage Center, waarbij met name kennis en informatie verzameld werd. Maar vanaf 2016 bieden ze als ‘Classic Works’ diensten aan als service en reparatie van klantenauto’s, verkoop van gerestaureerde exemplaren tot zelfs nieuwbouw van bijzondere modellen als de XKSS, Lightweight E-Type en de D-Type. Dit alles vanuit een 14.000m2 groot complex. En vandaag gaan de poorten voor ons open.

 

Sinds de overname van Jaguar en Land Rover door Tata, inmiddels zo’n tien jaar geleden, opereren deze iconische merken eigenlijk als één firma. Platforms en motoren worden gedeeld, de Range Rover Velar loopt vanaf dezelfde band de fabriek uit als de F-Pace en ook de ‘Classic Works’ divisie werkt zowel aan Land Rover als Jaguar modellen. Zo kan je hier ook terecht voor een tot nieuwstaat gerestaureerde Range Rover. Voor 135.000 GBP, dat dan weer wel. In de werkplaatsen staan de modellen dan ook door elkaar heen. Op het moment van ons bezoek werd bijvoorbeeld de laatste hand gelegd aan een serie Land Rovers Defender Works V8, waarbij de 122PK sterke Diesel motor vervangen is door een 5.0L V8 met ruim 400PK. Ook hier zijn er genoeg andere partijen die dergelijke modificaties aanbieden, zoals het in Nederland gevestigde bedrijf Top Hat. Maar het kost weinig moeite om met deze bedrijven te concurreren, de 150 exemplaren waren binnen 48 uur uitverkocht. En dat voor een vanaf prijs van 150.000 GBP….

 

Terug naar die Jaguar XJ220. Eind jaren 80, in de hoogtijdagen van de nieuwe categorie ‘Supercars’ als de Ferrari F40, Porsche 959 en Bugatti EB110, voorgesteld aan het publiek waarbij de geplande productie van 350 exemplaren direct uitverkocht was. Toen kwam de crisis. Jaguar treuzelde lang met de daadwerkelijke productie, waarbij de beloofde V12 motor vervangen werd door een V6 Turbo motor uit een Austin Metro. Tot overmaat van ramp haalde de XJ220 ook nog eens niet de beloofde topsnelheid van 220 MPH maar bleef steken op ‘slechts’ 217 MPH. Daarmee was het echter toch nog de snelste productieauto aller tijden. Bestellingen werden afgezegd en toen de productie in 1992 eenmaal op gang kwam, kostte het Jaguar veel moeite om de exemplaren te slijten. Uiteindelijk werden er 271 exemplaren geproduceerd, waarbij de laatste pas in 1997 verkocht werd. Ver onder de aanvankelijke introductieprijs. Ook in de jaren daarna was de auto niet populair, wat mede ook veroorzaakt werd door het feit dat er geen banden leverbaar waren voor de auto. En dat is de kracht van een ‘Classics Works’ afdeling, waarbij er een grote firma achter staat. Die heeft Pirelli zover gekregen om voor elke klassieke Jaguar een passende band te produceren. En zo is er sinds 2016 weer vers rubber leverbaar voor de XJ220. Niet geheel toevallig is sindsdien ook de belangstelling voor de auto weer toegenomen en zijn de prijzen ervan aangetrokken. Ik zag tijdens mijn bezoek overigens liefst 9 exemplaren van de XJ220 staan.

 

Naast restauratie en service van klantenauto’s, restaureren en verkopen ze ook enkele modellen onder het ‘Reborn’ programma. Voor Jaguar is dat momenteel de E-Type series 1. Jaguar zoekt hierbij zelf geschikte exemplaren over de gehele wereld en restaureert deze naar originele specificaties. Niet in opdracht van de klant maar gewoon zoals ze zelf vinden dat het hoort. En dat is bijvoorbeeld in de originele kleurstelling. De auto’s worden aangeboden voor een vaste prijs van 185.000 GBP. Wil je het anders? Dat kan ook, maar dan niet onder de ‘Reborn’ noemer. In de toekomst komen er meer ‘Reborn ‘ modellen. Zo werd de XJ12 Coupé als mogelijk volgend model genoemd. Ze zijn hiervoor in elk geval al auto’s aan het opkopen. Daar konden we ook even een kijkje nemen, de opslagruimte met ongeveer 500 auto’s. Van alles wat, ook vreemde merken. Maar ook showmodellen en prototypes, auto’s die in films gefigureerd hebben en dus auto’s die aangekocht zijn voor het Reborn programma en nu in afwachting zijn van een restauratie. Ik wel een hele dag tussen deze bijzondere collectie kunnen rondstruinen. Maar we moesten alweer door naar de volgende afdeling, waar ze zogenaamde ‘Continuation’ modellen bouwden.

 

Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een grijs gebied, dat opnieuw bouwen van klassiekers, wat het 'Continuation' programma inhoudt. Alsof je de Mona Lisa gaat naschilderen met de verftechnieken van nu. En deze dan in diverse musea gaat tentoonstellen…. Momenteel worden er 25 stuks van de D-Type gebouwd, precies zoals er ook al 75 stuks werden gebouwd in 1955 en 1956. Maar, zegt Jaguar, het oorspronkelijke plan was toen om er 100 te bouwen. En om de geschiedenis recht te trekken bouwen we nu de 25 ontbrekende exemplaren, waar al een chassisnummer voor gereserveerd was…. Yeah right! Men vergeet even te vertellen dat die 25 ‘missende’ exemplaren in 1957 als XKSS, de straatversie van de D-Type, verkocht werden! Tenminste, 16 stuks, want 9 ervan werden bij de fabrieksbrand in 1957 verwoest. En je raadt het nooit…. Die 9 ‘missende’ XKSS exemplaren zijn op hun beurt in 2016 en 2017 alsnog gebouwd onder dezelfde ‘Continuation’ noemer.

Je kunt op deze exemplaren op een legale manier overigens geen kenteken krijgen vanwege het feit dat de auto dan aan de huidige veiligheid en milieueisen zou moeten voldoen…. Je kunt hem wel gebruiken op het circuit tijdens historische races. Maar hoort deze auto daar wel thuis? En helaas zijn er minder legale manieren te bedenken waardoor de auto toch de identiteit kan krijgen alsof het een origineel in de jaren 50 gebouwd exemplaar gaat. Vraag is dus of Jaguar hier niet een beetje te ver aan het doorslaan is.

Over doorslaan gesproken: ze zijn bezig om een hele serie te bouwen van de E-Type Zero, de elektrische Jaguar E-Type die ook gebruikt werd bij de Royal Wedding eerder dit jaar....

 

We mochten niet overal fotograferen helaas. Wel kan je zelf ook een kijkje gaan nemen. Kijk hiervoor op de site https://www.jaguarlandroverclassic.com/

Je kunt het ook combineren met een fabrieksbezoek. Zo hebben we de productie van de F-Type kunnen aanschouwen. Ik vind het een prachtige auto, vooral als coupé. Een toekomstige klassieker. Momenteel lopen er maar 45 stuks per dag van de band dus het is ook nog eens een relatief zeldzame auto….

 

Mocht je ooit in de buurt van Birmingham zijn dan is een bezoek echt een aanrader!

Opslag 2.JPG

Opslag 1.JPG

XK Michelotti.JPG

E Type reborn.JPG

Jaguar Classic Works.JPG

Neusjes.JPG

XKSS continiuation.JPG

  • Like 4

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×