Jump to content

Jaguar S type 2002 .automaat 6 bak

nicolaas
 Share

Recommended Posts

Goedemorgen,

Het originele probleem is;

Sinds een maand of 2 met koude motor rijdend schommelt het toerental licht, +/- een paar 100 rpm.

Met een warme motor is het schommelend toerental weg. Wat dan wel af en toe lijkt te gebeuren is dat de auto 'zoekt' naar de juiste versnelling, een soort van vloeiend over/terugschakelen/zoeken tussen b.v. tussen 3e en 4e versnelling na optrekken. Nu kan het zijn dat ik dan precies tussen 2 versnellingen in zit en met gas los laten en weer gas bijgeven dat de automaat gaat zoeken naar de juiste versnelling. Maar naar mijn idee  gebeurd het 'zoeken' daar te vaak voor en had ik dit niet toen ik de Jaguar kocht... 

Mvg

Dan wil ik er ook wel even voor je naar kijken, 

Ik blijf bij mijn eerste oordeel, de convertor.

De Lock up clutch is de boosdoener, dit is een slijtageonderdeel in de convertor zelf, demontage van de automaat is daarvoor noodzakelijk en de automaat spoelen aansluitend.

Dit hoort gewoon bij een bepaalde km stand en is niets bijzonders.

Doorrijden met dit probleem veroorzaakt vervuiling in het brein, de zgn Megatronic en geeft andere problemen op termijn.s

Je kunt het zelf ook uitsluiten op de volgende manier..

- rijd met een KOUDE motor in niet al te lange afstand naar 80 tot 85 km per uur het liefst op de cruise,

- NIET harder, niet de motor te warm laten worden.

Als het schommelen voorkomt dan zet je de versnellingspook naar links in de handstand, NIET in een bergversnelling, slechts naar links.

Dit heeft tot resultaat dat je de automaat opdracht geeft de convertorclutch (tijdelijk)te ontgrendelen en het schommelen is weg.

Nu terug naar rechts en het is weer terug..

Werkt alleen met een koude motor in het beginstadia, op een later tijdstip ook tijdens warm, dan ben je al te laat en is het brein vervuild op zijn beurt. 

• 1 year later...

Allen,

Op zoek naar oplossingen kom ik op dit 'gesprek' uit. Vraag aan met name Isabella: ik heb het probleem met schommelend toerental (nog niet de eerder beschreven test uitgevoerd, overigens), terwijl mijn koppelomvormer ca. 2 jaar geleden is vervangen (met spoeling en nieuw filter). Kan de oorzaak in zo'n geval ook nog iets anders zijn? (Ik hoop het ...)

(Betreft een ST/R uit 2006.)

Dank, groet,

Bram TR

• Like 1

Absoluut, de Convertor is onderhevig aan slijtage, maar deze word aangestuurd door de Megatronic, ook deze is onderhevig aan slijtage.

Maar ook de transmissie zelf, die gaan ook gewoon eens defect.

Alles hangt met elkaar samen en met een juiste diagnose is het goed uit te sluiten.

Het is zeker niet gezegd dat door het wisselen van de convertor alleen het probleem meteen helemaal weg is, er zijn meerdere factoren aanwezig.

Ik ga er volgende week een diagnose doen op een ZF 6HP en zal de volgorde beschrijven van de diagnose en de oplossing.

• Like 2
  • Klasse 2

Als voorproefje eens een kijkje in de keuken bij ons....

Een paar maanden terug verkochten we een auto met iets meer dan een ton op de teller aan km's.

Na een week belde de eigenaar dat de auto niet meer schakelde..

Onder deze auto is een 5HP24 gemonteerd en die gaan wel eens defect op de A-koppeling, maar ook de rest moet tijdens de reparatie goed nagezien worden, en let er op ORIGINELE delen te gebruiken!

Goed, automaat er onderuit en open, A-drum vervangen, brein gerepareerd, automaat weer terug en olie en filters nieuw.

Rijden... doet het.

Auto afgeleverd en man belt dat na 80 km een schurend geluid waarneembaar is.

Ok, terug en kijken... bij mij geen probleem, 50 km rijden, toen af en toe het geluid, klinkt als een convertor die in en uitschakelt.

Raar.... bij deze automaat gaat de convertor om en nabij de 3 ton defect en niet bij deze km stand.

Maar goed, automaat er weer onderuit, convertor nieuw, alles weer terug en olie er in, rijden...

Probleem hetzelfde....

(!@#$%^&)

Dan is de automaat uitgesloten....

Dan kijken naar wat de signalen zijn die de automaat ontvangt en interpreteert en verwerkt in uitvoering.

LMM, Gaskleppotentiometer, sportstand, rijsnelheid en kickdown.

Allemaal goed en geen afwijking....

Jammer... automaat er af en een andere gereviseerde monteren, alles weer terug en afvullen, rijden...

Probleem hetzelfde..... (!@#$%^&)

Gelukkig had de klant gen haast,

Even ruggespraak met de knappe koppen van ZF en collega's...

Ook niet echt een idee.

Hmmmm.....  

Andere TCM er op ( ik heb 20 op voorraad)

2 van de 20 kunnen communiceren met de ECM, de andere 18 niet...

met de 2 die het doen en de OEM van e auto is het met die andere 2 erger en met de OEM het minst maar niet weg.

Ok, ander brein er in, een geheel nieuwe.... 0 km!

Probleem hetzelfde...

Val dood. (!@#$%^)

Grrrr..... 4300 euro schade en geen oplossing.

Wat nu?

Ikke denken....

Wacht eens... er is ooit een recall geweest op de stallspeed van de convertor in Amerika..

DAT ZOU HET WEL EENS KUNNEN ZIJN!

TCM uit Amerika er in, met een andere snelheid van inschakelen van de convertor en probleem opgelost!

In het Nederlands...

De convertor heeft ene vaste slip om het schakelen soepel te laten verlopen, na een voorwaarde van de TCM (transmission Control Modul) bijv. bij 80 km/u in de hoogste versnelling.. gaat de zgn. convertorclutch in werking, deze zet de convertor vast en de slip is weg.

Dit word niet gecontroleerd door de TCM of dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Maar het toerenbereik ligt rond de 1200 bij inschakelen, in de sportstand is dit 1500 toeren.

Sommige landen wilde een lager toerental en deze werd ingeleerd in de TCM.

In Europa gaf dit problemen...

Dus een andere TCM geeft de oplossing, inleren kan niemand naar mijn weten in Europa.

Leuk beroep he?

• Klasse 3

😄 wat een horror-story zeg! Zo veel centen heb ik (er) niet (voor) over, hoor. Maar wél bevredigend dat je uiteindelijk op de oplossing kwam 👍🏼

Kan het kwaad om hiermee door te rijden? Als hij warm is heb ik er immers geen last meer van, dus de noodzaak is wat mij betreft niet hoog.

• Like 1

Het is ook absoluut niet gangbaar dat het zoveel geld kost, in bijna alle gevallen is het alleen de convertor en kost het veel minder uiteraard.

In dit verhaal gaat het om een oplossing die niet standaard was en onder garantie zou moeten vallen.

Ik probeer in dit verhaal aan te geven dat het soms niet geheel opgelost is met alleen ander onderdeel.

We hebben het ook onder garantie verzorgt, wat ook niet gangbaar is... maar dit werd een persoonlijke kwestie tussen mij en de auto, en de auto verliest in mijn geval meestal.

Zie het zo....

Je schildert de muur en gebruikt echt goede verf, als de voorbewerking niet goed is zal het eindresultaat niet goed zijn.

Probleem in dit geval is alleen dat er meestal elders een complete revisie uitgevoerd word, wat ook standaard en beter is op de lange termijn. maar uiteraard ook kostbaarder.

Ander kant van het verhaal zal zijn dat op de duur de auto niet meer rijd en dat kost nog meer, de auto is onverkoopbaar als de transmissie niet functioneert.

Wij zijn nogal doortastend meestal in zaken als dit, we willen meer moeite doen om uiteindelijk de klant goed te kunnen helpen voor een juiste prijs.

Ik begrijp dat het beter is om een complete revisie te doen, en als dat aan de orde is doen we dat ook.

Maar ik wil altijd weten wat er scheelt aan welk onderdeel en waarom.... beetje afwijking van mij.

Volgende is ook lastig, wat geef je op aan reparatiekosten als je denkt dat met alleen de convertorwissel het probleem is opgelost?

En wat doen we dan met elkaar al het achteraf niet zo was?

Lastig allemaal, iedereen doet zijn best, maar dit verhaal gaf aan dat het soms niet simpel is///

Dus een gedegen onderzoek en aansluitend een passend advies voor reparatie.

• Like 3
  • Klasse 2