Jump to content
paperboy62

'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Recommended Posts

wimb    347

In de nieuwste CitriExpert staat een verslag over de e-Berlingo. De schrijver zit met geknepen billen omdat hij zeker weet dat hij de 90 km actieradius niet haalt. De accu's onladen namelijk razendsnel vanwege het koude weer op dat moment. Blijkt dat een Teslarijder ook last heeft van dat fenomeen.

Elektrische auto's hebben nog een lange eeg te gaan voordat ze echt alledaags bruikbaar zijn.

arie-jag    389
49 minuten geleden, wimb zei:

Elektrische auto's hebben nog een lange weg te gaan voordat ze echt alledaags bruikbaar zijn.

Een lange weg te gaan....

Dat is nu juist het probleem Wim, een lange weg halen ze niet!!!    :lolu2:

• Haha 3

Pizzaman    689
On 1/17/2019 at 9:27 AM, robertvl said:

...

Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid van heel Europa, dus laden is al lang niet meer een probleem in dit land.

Nou, je KAN overal wel ergens laden, mard e vraag is wel of dat langs de route ligt. 

En let wel, om thuis te komen moet je soms ook wel een uurtje laden. 

Dus niet ff 10 minuten aan de pomp volkiepen. Dus 'geen probleem' is wel een beetje te positief.

robertvl    144

30 - 45 minuten is de tijd die je nodig hebt aan een snellader. Ik kan gewoon geen medelijden hebben met een gozer die een lease auto van 100000 euro heeft voor 160 euro in de maand. 

Een vriend van mij heeft een Hyundai Ionic. 280 km volgens NEDC en 200 km in de praktijk. In de wintermaanden redt hij 175 km op een volle accu. Voor woon-werk is het perfect, aangezien hij maar 20 km naar zijn werk hoeft te rijden waar hij de auto ook kan laden. Zijn ouders wonen in Enschede, dus voor die rit staat hij dan 25 minuten te laden. Koppie koffie doen, geen probleem.

Als je uit een I-Pace, die 470 volgens de WLTP doet, met moeite 250 km haalt, heb je volgens mij een iets te zware rechtervoet. Typische RTL4 riool journalistiek.  

Pizzaman    689
On 1/21/2019 at 11:06 AM, robertvl said:

Een vriend van mij heeft een Hyundai Ionic. 280 km volgens NEDC en 200 km in de praktijk. In de wintermaanden redt hij 175 km op een volle accu. Voor woon-werk is het perfect, aangezien hij maar 20 km naar zijn werk hoeft te rijden waar hij de auto ook kan laden. Zijn ouders wonen in Enschede, dus voor die rit staat hij dan 25 minuten te laden. Koppie koffie doen, geen probleem.

Daar ga ik het dus niet mee redden tot de familie in Rotterdam. 

En even mijn pa ophalen van de Veluwe om naar Assen of Zandvoort te gaan wordt 'm ook niet.

Tenzij ie een snellader op de oprit laat plaatsen maar dan nog. 

Ik wil het voor woon-werk verkeer (later, als ik groter ben🎵) best overwegen, maar leuk is anders denk ik. 

En het is <voeg krachtterm in> duur. Als ze nu slim waren, hadden ze de jonge generatie een middel gegeven om aan die elektrische auto's te wennen, zoals een goedkope E-up of iets dergelijks, lease contracten met universiteiten en hogescholen, private lease etc. . Maar nee, alleen 60 jarige mannen met 2 ton aan inkomsten zijn nu de doelgroep. dat is toch niet slim.... (ja ze moeten ook geld verdienen maar goed)

• Like 1
  • Haha 1

robertvl    144

Ja en dan hebben we een regering die in 2030 2 miljoen elektrische auto's op de weg wil hebben. En leuk die 6000 euro subsidie op zo'n elektrische auto, maar wat heb je daar als Jan Modaal aan als de startprijs minimaal 50000 euro is voor een elektrische auto met een bereik van >300 km. Om maar te zwijgen over de luxemerken Jaguar, Mercedes en Audi die minimaal 80000 euro vragen voor een auto die 400 - 500 km actie radius zou moeten hebben. Daarnaast ben ik erg benieuwd wie deze subsidie gaat betalen, als wij peut rijders in ene allemaal over gaan op prik.

Jaguar heeft overigens op Facebook meer gegevens geplaatst m.b.t. de actieradius van de I-Pace.

NEDC data: 546 km (gecombineerd)

EPA data: 377 (gecombineerd)

WLTP data:

Basis versie : 470 km

Full option versie : 415 km

Winter: stad/snelweg/combi

390/270/325

Zomer: stad/snelweg/combi

555/340/430

Ik heb op Facebook en Autoweek reviews gelezen dat het bereik van de auto tussen de 300 - 350 km ligt. Thuisladen gaat gek genoeg met maximaal 3.5 kW op een 11 kW lader. 90 / 3.5 = 26 uur laadtijd. Dan mag ik hopen dat de leaserijders die deze auto allemaal aangevinkt hebben een snellader hebben op het werk.

90 kWh staat gelijk aan 324 MJ of (324 MJ ÷ 31 MJ/l) = 10.5 l benzine. Als je daar 300 km op redt, is het "benzine" verbruik dus 1 : 28.7. Hoe teleurstellend de actieradius ook is; ik heb nog geen benzine of diesel met 400 pk gezien die dit soort verbruiken haalt, LOL.

sweetspeed    65

Die subsidie is voor iedereen een slechte zaak. Potentiele kopers gaan nu zitten afwachten tot het zover is. Daarnaast hebben kopers van een EV geen extra subsidie nodig, veelal worden de EV's zakelijk gekocht. Bovendien betalen ze al geen BPM, geen houderschapsbelasting en amper brandstofkosten. En waarschijnlijk rijden ze op dit moment al in een redelijk schone auto.  Geef die subsidie liever aan de onderzijde van de markt; mensen met een krappe beurs die nu in een echt vervuilende oude frikandel rijden. Geef ze die subsidie wanneer ze dat ding inruilen/laten slopen en een gebruikte EV aanschaffen. Zo zorg je er meteen voor dat de afschrijving van gebruikte EV's niet in een vrije val zit zoals nu. Want voor een elektrische Focus of Renault Fluence staan de mensen niet echt in de rij dus die dingen worden inclusief alle fiscale voordelen die we ooit samen hebben opgehoest naar het buitenland geëxporteerd. En met 6000 euro subsidie gaan minima echt niet naar de dealer rennen voor een nieuwe EV want die kunnen ze nog steeds niet betalen. al geef je ze 10 mille subsidie.

• Like 2

Pizzaman    689
3 hours ago, robertvl said:

90 kWh staat gelijk aan 324 MJ of (324 MJ ÷ 31 MJ/l) = 10.5 l benzine. Als je daar 300 km op redt, is het "benzine" verbruik dus 1 : 28.7. Hoe teleurstellend de actieradius ook is; ik heb nog geen benzine of diesel met 400 pk gezien die dit soort verbruiken haalt, LOL.

Dat klopt ook, een elektrische motor heeft vrij weinig wrijvingsverlies en de meeste energie gaat naar beweging. 

En dan, rijdend met een eitje op het gaspedaal... maar dan nog even doorrekenen he:

- het rendement van de energiecentrale (+ overweeg waar die op draait...);

- het rendement van de stroom-omzettingen en kabeltransport tot in je huis/laadpunt;

- het rendement van het opladen van de accu's. 

Kijk hier maar even... https://www.groenerekenkamer.nl/

Rendement Nederlandse energie-centrales: <50%... 

Kolencentrales%20in%20Nederland_0.png

NB - zal mij verbazen als je gemiddeld 'zuiniger' rijdt dan 1 op 5, als je het doorrekent.

Uiteraard zijn de KOSTEN voor het rijden wel lager - die zijn voor de belastingbetalers. 

Een elektrische auto loopt dus op subsidie (en vaak op kolen).

Pizzaman    689
3 hours ago, sweetspeed said:

.... en een gebruikte EV aanschaffen. Zo zorg je er meteen voor dat de afschrijving van gebruikte EV's niet in een vrije val zit zoals nu. Want voor een elektrische Focus of Renault Fluence staan de mensen niet echt in de rij dus die dingen worden inclusief alle fiscale voordelen die we ooit samen hebben opgehoest naar het buitenland geëxporteerd. En met 6000 euro subsidie gaan minima echt niet naar de dealer rennen voor een nieuwe EV want die kunnen ze nog steeds niet betalen. al geef je ze 10 mille subsidie.

Klopt HELEMAAL wat je zegt, die subsidie wordt dus ook geëxporteerd want na de fiscale periode hebben we er niets meer aan.

Die 6 of 10 mille, wordt trouwens WEL betaald door de gewone Jan L. want dat is bv de belastingverhoging op de benzine. 

• Like 2

robertvl    144

Ben ik met je eens pizzaman. Maar als je een dergelijke beschouwing doet voor een elektrische auto, moet je bij een benzine / diesel ook de raffinaderij meenemen die de brandstof produceert en het transport van de brandstof. Ik heb verschillende documentaires gezien waar een Nissan Leaf vergeleken wordt met een diesel auto en dan blijkt de Leaf in een well to wheel analyse het te verliezen. In andere rapportages wint de elektro auto weer. Het laatste woord is er dus nog niet over gesproken.

Zelf denk ik dat het blijven rijden in mijn 2e hands XJ beter voor het milieu is dan alles maar scrappen en elektrische auto's kopen. De productie van een nieuwe auto is bepaald niet goed voor het milieu.

Maar de vervuiler betaald volgens onze premier, whahahaha. Dus wie subsidieert straks de elektrische auto als we allemaal onze "peut" mobielen in de ban doen..... Juist. En ondertussen mekkeren zaken mannetjes in hun dure driedelig dat hun Jaguar van 100000 euro, die ze voor 150 euro in de maand hebben, niet doet wat ze hoopten. 700 miljoen aan subsidie van de peut verstokende Jan L gekregen en er kan geen bedankje van af hoor :blink:

• Like 1

Pizzaman    689
On 1/31/2019 at 9:08 AM, robertvl said:

Ben ik met je eens pizzaman. Maar als je een dergelijke beschouwing doet voor een elektrische auto, moet je bij een benzine / diesel ook de raffinaderij meenemen die de brandstof produceert en het transport van de brandstof. Ik heb verschillende documentaires gezien waar een Nissan Leaf vergeleken wordt met een diesel auto en dan blijkt de Leaf in een well to wheel analyse het te verliezen. In andere rapportages wint de elektro auto weer. Het laatste woord is er dus nog niet over gesproken.

Ik nem ook aan dat ze beter zullen worden die elektro-karretjes. het rijdt beslist grandioos.

Maar van die raffinaderij klopt niet - helaas draait de centrale vaak ook op fossiel en dat wandelt er ook niet in.

Alhoewel bij RWE de centrale zo ongeveer naast het enorme gat staat...  :lolu:

Zelf denk ik dat het blijven rijden in mijn 2e hands XJ beter voor het milieu is dan alles maar scrappen en elektrische auto's kopen. De productie van een nieuwe auto is bepaald niet goed voor het milieu.

Ruim 1/3 van de totale energie die een gemiddelde auto ooit gebruikt (fabricage tot sloop) wordt gebruikt bij de produktie.

Doe jij er 2x zo lang mee, heb je al de helft van die 1/3 bespaard.... 

Maar de vervuiler betaald volgens onze premier, whahahaha.

Onze premier is een 'deugniet'. Ja ik hou het beschaafd... nog wel... :triniti:

Dus wie subsidieert straks de elektrische auto als we allemaal onze "peut" mobielen in de ban doen..... Juist. En ondertussen mekkeren zaken mannetjes in hun dure driedelig dat hun Jaguar van 100000 euro, die ze voor 150 euro in de maand hebben, niet doet wat ze hoopten. 700 miljoen aan subsidie van de peut verstokende Jan L gekregen en er kan geen bedankje van af hoor :blink:

Zo is het. Die subsidie is betaald door degenen die nooit zo'n auto kunnen betalen...

EN dan zeuren ze ook nog dat je vervuilt OMDAT je moet werken om die kar voor ze te betalen...:maninlove:

social-issues-stocks-stock-traders-usele

• Like 1

robertvl    144

Energie dichtheid nekt de elektrische auto en ook de waterstof auto. Benzine heeft een energiedichtheid van 31 MJ/l of 41 MJ/kg en is gewoon vloeibaar onder normale condities.

Bij de I-pace weegt het accupakket geloof ik 400 kg. 90 kWh is 324 MJ ofwel 0.8 MJ/kg. Dan mag de auto 3x maal zo efficiënt zijn als mijn benzine auto; ik kan 50x zoveel energie kwijt in een kilo en tanken duurt 5 minuten i.p.v. 1 - 24 uur.

Waterstof moet onder atmosferische condities op -253 C gebracht worden om het vloeibaar te krijgen. En zelfs dan is de dichtheid maar 71 g/l t.o.v. 750 g/l voor benzine. 1 liter vloeibaar waterstof bevat maar 8.5 MJ en het is zeer energie intensief en technisch complex om te produceren. Hoge druk waterstof is dan makkelijker, maar heeft een dichtheid van 30 - 50 g/l dus dat is nog belabberder. En eigenlijk is een waterstof auto absurd. Je stopt tonnen energie in de productie van waterstof, om deze te tanken en in elektriciteit om te zetten. Dan kan je net zo goed gelijk een elektrische auto kopen.

Ik als bèta persoon kan dat maar niet in de alfa koppies krijgen. Een stevige cursus thermodynamica voor dummies zou onze politiek kunnen helpen rationelere beslissingen te nemen.

Pizzaman    689
21 hours ago, robertvl said:

Energie dichtheid nekt de elektrische auto en ook de waterstof auto. Benzine heeft een energiedichtheid van 31 MJ/l of 41 MJ/kg en is gewoon vloeibaar onder normale condities.

Bij de I-pace weegt het accupakket geloof ik 400 kg. 90 kWh is 324 MJ ofwel 0.8 MJ/kg. Dan mag de auto 3x maal zo efficiënt zijn als mijn benzine auto; ik kan 50x zoveel energie kwijt in een kilo en tanken duurt 5 minuten i.p.v. 1 - 24 uur.

Waterstof moet onder atmosferische condities op -253 C gebracht worden om het vloeibaar te krijgen. En zelfs dan is de dichtheid maar 71 g/l t.o.v. 750 g/l voor benzine. 1 liter vloeibaar waterstof bevat maar 8.5 MJ en het is zeer energie intensief en technisch complex om te produceren. Hoge druk waterstof is dan makkelijker, maar heeft een dichtheid van 30 - 50 g/l dus dat is nog belabberder. En eigenlijk is een waterstof auto absurd. Je stopt tonnen energie in de productie van waterstof, om deze te tanken en in elektriciteit om te zetten. Dan kan je net zo goed gelijk een elektrische auto kopen.

Ik als bèta persoon kan dat maar niet in de alfa koppies krijgen. Een stevige cursus thermodynamica voor dummies zou onze politiek kunnen helpen rationelere beslissingen te nemen.

HOERA! Eindelijk een beta-man met wie ik kan kletsen. Ik krijg het ook niet voor elkaar om het ze uit te leggen.

En als ze het dan half-om-half snappen, zeggen ze dat het een kwestie van prijs  is. 

Maar ook die vlieger gaat niet op, benzine/diesel KOST al minder dan wat wij aan de pomp betalen (50% belastingen...).

Dus benzine kan eigenlijk voor de helft. 

En als dan elektra/waterstof GESPONSORD moet worden omdat het anders DUURDER is dan benzine  INCLUSIEF belastingen... :swoon:

• Haha 1

Jagster    8
Op 1/11/2019 om 10:10 PM, jozik zei:

Zou je bij een S-type de motor, versnellingsbak en tank eruit kunnen slopen, electromotor op de uitgaande as van de (voormalige) versnellingsbak aansluiten en de vrije ruimte met accu's en (eventueel) benodigde controller(s) opvullen? Die 8 cylinders verstoken best wat benzine en vervuilen dienovereenkomstig. Voorlopig een gedachtenexperiment, maar wie weet.... 

Hi,
Daar is HTCDelft mee aan de gang.

Ik ben er een tijdje niet geweest en
weet niet wat de status van het project is.

Ga er binnenkort weer even langs,
mag mss foto's maken.

Greetz, Peter

jozik    10
24 minuten geleden, Jagster zei:

Hi,
Daar is HTCDelft mee aan de gang.

Ik ben er een tijdje niet geweest en
weet niet wat de status van het project is.

Ga er binnenkort weer even langs,
mag mss foto's maken.

Greetz, Peter

Ik zie op hun site wel dat ze een Smartje hebben omgebouwd. Zijn ze nu met een Jag bezig? 

Jagster    8

Hi Jozik,

laatste keer dat ik met de directeur babbelde (juli 2018),
vertelde hij dat ze met de elektrificatie van een S-type bezig waren.

14 maart ga ik er langs voor een komend project.

Greetz, Peter

jozik    10
19 minuten geleden, Jagster zei:

Hi Jozik,

Greetz, Peter

Je kan me zeker niet introduceren daar? 🙄

jozik    10
1 uur terug, Jagster zei:

Hi,

zou wel kunnen, denk ik.

Woon je in de buurt?

Greetz, Peter

In H'sum, Delft is om de hoek (op wereldbasis 😉). En de tijd aan mezelf (pensionada). 

Pizzaman    689
9 hours ago, Jagster said:

Hi Jozik,

Greetz, Peter

Een dergelijke ombouw is al milieuvriendelijk - immers recycle je al een auto, goed bezig dus.

Want 1/3 van de energie die de wagen in heel z'n autoleven verbruikt, gaat in de produktie zitten.

Kortom da's dus al dik 30% bespaard. 

Jagster    8

Hi,

Ik ben afgelopen week bij langs geweest bij HTCDelft,
de S-type-E (?) ziet er geweldig uit.

Ik heb afgesproken om geen foto's te publiceren,
totdat de auto helemaal klaar is.

Wordt vervolgd...

Greetz, Peter

• Like 1