Ga naar inhoud
paperboy62

'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Aanbevolen berichten

paperboy62    147

'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Bron: Autovisie 12-10-2018 11:30

image.thumb.png.a0d6a6e1dce9fc75b3110a22fae7e7fd.png

© Autovisie.nl 'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Jaguar zou in de toekomst alleen nog maar volledig elektrische modellen willen verkopen. Er zijn plannen om alle 'Jags' met een verbrandingsmotor in de komende vijf tot zeven jaar uit te faseren.

Jaguar i-Pace

Volgens het Britse Autocar wordt de Jaguar XJ binnen twee jaar vervangen door een volledig elektrische luxesedan, die een directe concurrent wordt van de aankomende Porsche Taycan. De XE en XF zouden in 2023 vervangen kunnen worden door een elektrische crossover, waarna de productie van de E-Pace en F-Pace gestopt gaat worden ten faveure van de volgende generatie I-Pace. Er staat geen vervanger voor de F-Type gepland.

Sedans verkopen slecht

De elektrische plannen van Jaguar zijn al ver uitgewerkt, maar er is nog geen groen licht gegeven door het management. De reden voor de voorgestelde ommezwaai is het feit dat de XE, XF en XJ relatief slecht verkopen. Bovendien is Jaguar aangenaam verrast door de enorme vraag naar de elektrische I-Pace.

Afnemende vraag naar diesels

Net als concerngenoot Land Rover heeft Jaguar te lijden onder de afnemende vraag naar diesels en de onzekerheid over Brexit. Daarbij kiezen steeds meer consumenten voor SUV's en crossovers. De best verkopende Jaguars van het moment zijn dan ook de F-Pace en E-Pace. Die laatste doet het alleen wel slechter dan zijn oudere broertje van Land Rover, de Range Rover Evoque.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    653

Het past wel bij de filosofie 'grace space pace', dat gaat als een jekko zo'n elektrische auto.

Helaas vind ik ze niet mooier dan de rest, dat zal dan vooral van de prijs/kwaliteit verhouding afhangen.

Ja, mooi interieur, maar dat hebben andere auto's van dezelfde prijsklasse ook.

Qua uiterlijk zie ik ook weinig verschil - doe mij maar eentje van voor 2009. Elektrisch of niet!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    303

Ik ben om.:shock:

Gisteren ben ik in Lelijkstad geweest bij de 'Art of Perfirmance Tour' en daar met een I-Pace de cone challenge gedaan. Dus zo snel mogelijk zo goed mogelijk tussen pilonen door rijden en daarbij zo min mogelijk meters maken.

Die I-Pace is een geweldig apparaat om mee te rijden.

Mijn mening zal misschien iets gekleurd zijn omdat ik de challenge heb gewonnen.:laugh:

• Klasse 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280
5 uren geleden, wimb zei:

Ik ben om.:shock:

Gisteren ben ik in Lelijkstad geweest bij de 'Art of Perfirmance Tour' en daar met een I-Pace de cone challenge gedaan. Dus zo snel mogelijk zo goed mogelijk tussen pilonen door rijden en daarbij zo min mogelijk meters maken.

Die I-Pace is een geweldig apparaat om mee te rijden.

Mijn mening zal misschien iets gekleurd zijn omdat ik de challenge heb gewonnen.:laugh:

Uhhh, Wim.

Je weet toch,....geen fotoos = niet waar:-)

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    303

Owkee, owkee.

Hiero de score:

IMG_20181013_092111.thumb.jpg.b94798662984fb18a93f82624943c1e2.jpg

Wim2 ben ikke dus na de tweede en laatste ronde.

(En ja, het is verrekte slecht te zien.)

En hier nog wat sfeerplaatjes.

IMG_20181013_085752.thumb.jpg.f18c396a657649d8faf91eadc81705f1.jpgIMG_20181013_091119.thumb.jpg.2ccb9cbc5d444e876b0368ef8c6c053f.jpgIMG_20181013_100920.thumb.jpg.dd2915a916f33874c0b4e04f716628f8.jpg

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rivolta    13

Sinds ze Hyoendais zijn gaan bouwen doen ze maar wat ze niet laten kunnen......

.... en dan de elektriciteit halen uit kolengestookte centrales en...

accu's er in met grondstoffen afkomstig van plekken waar ze werken met kinderslaven en meer van dat "gedeug"

Dankzij de echte Jaguars hebben we in ieder geval nu nog steeds zomer ;-).... (zeggen ze van de milieu-maffia tenminste)

En geen kind van 7 heeft er 14 uur per dag / 7 dagen per week a 1 euro voor in een vervuilde modderpoel hoeven staan.

Maar zal de toekomst wel zijn, straks mag ik met mijn XJR natuurlijk nergens meer komen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    117

Grappig artikel, maar eerst zien dan geloven. Wat is de toegevoegde waarde van Jaguar als het alleen nog cross-overs gaat verkopen? Daarnaast verkoopt de Duitse concurrentie met groot succes z'n sedans, station wagons en coupés naast allerlei cross-overs. En momenteel is de grootste producent van elektrische saloons nog altijd Tesla met de Model S en 3. Een elektrische XE, XF en XJ zouden prima in het portfolio passen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280
Op 10/25/2018 om 9:11 AM, robertvl zei:

Grappig artikel, maar eerst zien dan geloven. Wat is de toegevoegde waarde van Jaguar als het alleen nog cross-overs gaat verkopen? Daarnaast verkoopt de Duitse concurrentie met groot succes z'n sedans, station wagons en coupés naast allerlei cross-overs. En momenteel is de grootste producent van elektrische saloons nog altijd Tesla met de Model S en 3. Een elektrische XE, XF en XJ zouden prima in het portfolio passen.

Effe geduld Robert, en dan rijden ze allemaal op dezelfde rails, met dezelfde motor en accu of inductor:-) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    117
Op 10/26/2018 om 7:38 PM, Iksjeezesel zei:

Effe geduld Robert, en dan rijden ze allemaal op dezelfde rails, met dezelfde motor en accu of inductor:-) 

De horror, de horror..... V8 forever!!!!

• Klasse 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jozik    9
13 uren geleden, robertvl zei:

De horror, de horror..... V8 forever!!!!

En als je die V8 ombouwt naar waterstof (alleen een aanhangwagentje nodig voor de waterstoftank) heb je én een heel mooie auto én zero emission 😉

Maar zereneus: ik zie meer toekomst in waterstoftechnologie dan in accu rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Nou mijn V8 bleef niet forever...

Ben nu aan het sparen voor een I-pees.

Tegen de tijd dat die 20 jaar oud is kan ik hem wel betalen misschien..(Dan rijd iedereen op waterstof denk ik inderdaad)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag42    87

Over 20 jaar oud is betaal je een vermogen om de waardeloze accu's af te geven aan het chemisch afval depot en zijn er geen nieuwe meer te krijgen omdat de grondstoffen op zijn.

Electrisch rijden gaat het, volgens mij echt niet worden. Maar eerst gaat dit van regeringswege volledig uitgemolken worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    117

BMW heeft het destijds gedaan met de E38 (750i) en  E65/66 (760i) met V12. De motoren konden zowel op benzine als vloeibaar waterstof rijden. De V12 had op waterstof 260 pk, zo'n 30% minder vermogen dan op benzine. De 4.2 V8 zou dan 200 i.p.v. 298 pk hebben. Ik moet een behoorlijk zware en dure brandstoftank toevoegen en er zit wat werk in het programmeren van de motor software. Daarnaast heeft waterstof een RON-getal van >130 en brand ruim 100 C heter dan benzine bij ontsteking met lucht. Er zal dus ook wat gedaan moeten worden m.b.t. druk en thermische belasting van je motor.

Daarbij de kanttekening dat het produceren van vloeibaar waterstof heel erg energie intensief is. Waterstof is onder atmosferische druk vloeibaar bij -253 C. Het heeft dan een dichtheid van 68 kg/m3. Waterstof heeft een chemische energie inhoud van 120 MJ/kg, ofwel 120 x 68 ÷ 1000 = 8.2 MJ/L. Benzine heeft 31 MJ/L aan energie dus ik moet bijna 4x zoveel waterstof als benzine meenemen om dezelfde actieradius te hebben. En er kleven nogal wat nadelen aan de productie en opslag van vloeibaar waterstof LH2.

Bij kamertemperatuur en 1000 bar heeft waterstof een dichtheid van 50 kg/m3. Dat is dus 6 MJ/kg en moet ik dus >5 zoveel meenemen. Dus inderdaad een aanhanger met H2 achter mijn XJ, LOL

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kraftstoff    37
On 10/31/2018 at 12:47 PM, jozik said:

Maar zereneus: ik zie meer toekomst in waterstoftechnologie dan in accu rijden.

Ik ken een persoon die eindverantwoordelijke is voor dit soort technologiën bij een groot wereldwijd energiebedrijf, hij ziet er weinig heil in. Productie en distributie wegen niet op tegen de voordelen. Voor de zware industrie en mogelijk de transportsector is het interessant. Voor mobiliteit van personen zouden de gewone accu's meer toekomstperspectief hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jozik    9
2 minuten geleden, Kraftstoff zei:

Ik ken een persoon die eindverantwoordelijke is voor dit soort technologiën bij een groot wereldwijd energiebedrijf, hij ziet er weinig heil in. Productie en distributie wegen niet op tegen de voordelen. Voor de zware industrie en mogelijk de transportsector is het interessant. Voor mobiliteit van personen zouden de gewone accu's meer toekomstperspectief hebben.

Met de huidige stand van de techniek klopt dat. Maar ik verwacht dat er resultaten uit onderzoek komen die ervoor zorgen dat waterstof een zeer levensvatbaar alternatief gaat worden. Niet rechtstreeks, maar als grondstof voor schone brandstoffen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    653
On 11/4/2018 at 4:54 PM, jozik said:

Met de huidige stand van de techniek klopt dat. Maar ik verwacht dat er resultaten uit onderzoek komen die ervoor zorgen dat waterstof een zeer levensvatbaar alternatief gaat worden. Niet rechtstreeks, maar als grondstof voor schone brandstoffen. 

Als je de H2 moleculen ergens aan gaat hangen dus? Ik vraag me als chemicus af hoe je dat gaat fabrieken.

Momenteel werken motoren op koolstof en waterstof (Cx-Hx + O2 --> H2O en energie). 

Buiten het omzetten van bewegings- en andere energievormen in elektriciteit, en daarna weer in mobiliteit zie ik weinig optie.

Het beste lijkt me nog kernenergie (Thorium) icm elektra. Alle andere zijn onderhevig aan een hoop omzetverliezen. 

In feite kan je een Tesla beter direct op kolen laten lopen. De pijp staat dan wel ergens anders, maar erg zuinig is het zeker niet. 

Als je de daadwerkelijk verbruikte energie berekent loopt ie ook zo zuinig niet:

0,3 kWh per km verbruik (met fluwelen voetje), kolencentrale 320 gram CO2 per kWh. Dus ~100 g/km maar daarbij nog omzetverlies/transportverlies van het elektriciteitsnet - ca 30%.

En dan nog het omzetverlies van het stopcontact of oplaadpunt naar de accu's van de auto: nogmaals 15-25% verloren aan warmte + omzetten wissel- gelijkstroom.

Totaal: van 100 naar 130 (+30%) en dan nog een dikke 20%? zeg 150 gram CO2/km. Dan doet een normale, moderne auto het een stuk beter met minder dan 100g/km. 

Of een elektrische Jag dus zoveel zuiniger/beter voor het milieu is dan een gewone valt te betwijfelen.

• Like 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jozik    9
18 uren geleden, Pizzaman zei:

Als je de H2 moleculen ergens aan gaat hangen dus? Ik vraag me als chemicus af hoe je dat gaat fabrieken.

Momenteel werken motoren op koolstof en waterstof (Cx-Hx + O2 --> H2O en energie). 

Buiten het omzetten van bewegings- en andere energievormen in elektriciteit, en daarna weer in mobiliteit zie ik weinig optie.

Het beste lijkt me nog kernenergie (Thorium) icm elektra. Alle andere zijn onderhevig aan een hoop omzetverliezen. 

In feite kan je een Tesla beter direct op kolen laten lopen. De pijp staat dan wel ergens anders, maar erg zuinig is het zeker niet. 

Als je de daadwerkelijk verbruikte energie berekent loopt ie ook zo zuinig niet:

0,3 kWh per km verbruik (met fluwelen voetje), kolencentrale 320 gram CO2 per kWh. Dus ~100 g/km maar daarbij nog omzetverlies/transportverlies van het elektriciteitsnet - ca 30%.

En dan nog het omzetverlies van het stopcontact of oplaadpunt naar de accu's van de auto: nogmaals 15-25% verloren aan warmte + omzetten wissel- gelijkstroom.

Totaal: van 100 naar 130 (+30%) en dan nog een dikke 20%? zeg 150 gram CO2/km. Dan doet een normale, moderne auto het een stuk beter met minder dan 100g/km. 

Of een elektrische Jag dus zoveel zuiniger/beter voor het milieu is dan een gewone valt te betwijfelen.

Als mede-chemicus (zij het van lang geleden en erg medisch gericht) moet ik je toch even corrigeren: Cx-Hx + xO2 -> H2O + CO2 (+energie, maar ook wat CO). ;-). Die CO2 schijnt het probleem te zijn....

En ja, aan de TUE hebben ze al een katalysator voor de reactie H2 + CO2 <=> HCOOH, oftewel mierenzuur. 

Volgens Wikipedia kan ook: image.thumb.png.c6d234de8de6a8a454027c311c7b2911.png, water eruit halen en je motor op methanol laten lopen. Omzetverliezen zullen er zeker zijn, maar in het berekenen daarvan ben ik niet erg bedreven (en heb er ook geen zin in).

De CO2 die je erin stopt, komt er ook weer uit, dus CO2-neutraal. Vind ik wel cool, hoewel de motor er hot van wordt ;-).

in ieder geval denk ik dat accu's voor de voortbeweging een voorbijgaand iets is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    653
7 hours ago, jozik said:

Als mede-chemicus (zij het van lang geleden en erg medisch gericht) moet ik je toch even corrigeren: Cx-Hx + xO2 -> H2O + CO2 (+energie, maar ook wat CO). ;-). Die CO2 schijnt het probleem te zijn....

Ja, en ook NOx en SO2, maar dat is eveneens niet de bedoeling. 

Het laatste is met zwavelvrije brandstof bijna uitgestorven. De katalysator heeft ook geholpen (ook met de CO, koolmonoxide).

Overigens ben ik zowel chemicus als bioloog... CO2 noemt men dan een probleem maar het is de vraag of het dat ook is. 

De opwarming door CO2 is allerminst bewezen, daarbij komkt dat zelfs onze dikste investeringen de (wellicht fictieve) temperatuurstijging 

slechts een miniem beetje zullen vertragen - miljarden investeringen om 'het onvermijdelijke' met enkele dagen uit te stellen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we de boel de boel maar moeten laten. Fossiele brandstoffen zijn bepaald niet oneindig.

Bovendien worden ze vaak geleverd door 'bedenkelijke' landen, die er fiks aan verdienen, zo houden we een hoop shit & ellende in stand.

7 hours ago, jozik said:

En ja, aan de TUE hebben ze al een katalysator voor de reactie H2 + CO2 <=> HCOOH, oftewel mierenzuur. 

Volgens Wikipedia kan ook: image.thumb.png.c6d234de8de6a8a454027c311c7b2911.png, water eruit halen en je motor op methanol laten lopen. Omzetverliezen zullen er zeker zijn, maar in het berekenen daarvan ben ik niet erg bedreven (en heb er ook geen zin in).

Methanol (CH3OH) is inderdaad een optie. Dat kunnen we (nu al) ook biologisch produceren en wordt (nu al) ook opgemengd (verplicht: E5, E10). 

NB: een liter methanol (of ethanol, C2H5OH, kan ook) bevat een hoop minder energie dan een liter benzine of diesel.

Dus je verbruik stijgt, aldus minimaal een 2x zo grote tank er onder. Maar da's nog het minste probleem. 

Het probleem is (net als bij soja) dat er dan belangrijk landbouwareaal aan besteed gaat worden. 

Oftewel in landen waar ze geld nodig hebben, kappen ze dan regenwoud om zo via soja en dergelijke centen te verdienen.

Weliswaar CO2 neutraal, maar ook niet echt de bedoeling. Hetzelfde probleem geldt voor biodiesel. 

Auto's kunnen uitstekend rijden (en allang) op koolzaadolie of sla-olie. Geheel CO2-neutraal. 

De reden dat dat niet allang gebeurt ligt ook grotendeels in 'aandelen in oliemaatschappijen'. 

Die dan wel weer iets met algen aan het bekokstoven zijn. 

7 hours ago, jozik said:

De CO2 die je erin stopt, komt er ook weer uit, dus CO2-neutraal. Vind ik wel cool, hoewel de motor er hot van wordt ;-).

in ieder geval denk ik dat accu's voor de voortbeweging een voorbijgaand iets is.

Ja dat met die accu's kost ook een hoop energie (en andere shit & ellende) om te produceren en te recyclen.

Maar die problemen daar zou je eventueel wel wat mee kunnen. Zuiniger of goedkoper wordt het er dan niet van, helaas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen