Jump to content
paperboy62

'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Recommended Posts

paperboy62    154

'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

Bron: Autovisie 12-10-2018 11:30

image.thumb.png.a0d6a6e1dce9fc75b3110a22fae7e7fd.png

 

 

 

 

© Autovisie.nl 'Jaguar wil volledig elektrisch merk worden'

 

 

 

Jaguar zou in de toekomst alleen nog maar volledig elektrische modellen willen verkopen. Er zijn plannen om alle 'Jags' met een verbrandingsmotor in de komende vijf tot zeven jaar uit te faseren.

 

Jaguar i-Pace

 

Volgens het Britse Autocar wordt de Jaguar XJ binnen twee jaar vervangen door een volledig elektrische luxesedan, die een directe concurrent wordt van de aankomende Porsche Taycan. De XE en XF zouden in 2023 vervangen kunnen worden door een elektrische crossover, waarna de productie van de E-Pace en F-Pace gestopt gaat worden ten faveure van de volgende generatie I-Pace. Er staat geen vervanger voor de F-Type gepland.

 

Sedans verkopen slecht

De elektrische plannen van Jaguar zijn al ver uitgewerkt, maar er is nog geen groen licht gegeven door het management. De reden voor de voorgestelde ommezwaai is het feit dat de XE, XF en XJ relatief slecht verkopen. Bovendien is Jaguar aangenaam verrast door de enorme vraag naar de elektrische I-Pace.

Afnemende vraag naar diesels

Net als concerngenoot Land Rover heeft Jaguar te lijden onder de afnemende vraag naar diesels en de onzekerheid over Brexit. Daarbij kiezen steeds meer consumenten voor SUV's en crossovers. De best verkopende Jaguars van het moment zijn dan ook de F-Pace en E-Pace. Die laatste doet het alleen wel slechter dan zijn oudere broertje van Land Rover, de Range Rover Evoque.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    689

Het past wel bij de filosofie 'grace space pace', dat gaat als een jekko zo'n elektrische auto.

Helaas vind ik ze niet mooier dan de rest, dat zal dan vooral van de prijs/kwaliteit verhouding afhangen.

Ja, mooi interieur, maar dat hebben andere auto's van dezelfde prijsklasse ook.

Qua uiterlijk zie ik ook weinig verschil - doe mij maar eentje van voor 2009. Elektrisch of niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    347

Ik ben om.:shock:

Gisteren ben ik in Lelijkstad geweest bij de 'Art of Perfirmance Tour' en daar met een I-Pace de cone challenge gedaan. Dus zo snel mogelijk zo goed mogelijk tussen pilonen door rijden en daarbij zo min mogelijk meters maken.

Die I-Pace is een geweldig apparaat om mee te rijden.

Mijn mening zal misschien iets gekleurd zijn omdat ik de challenge heb gewonnen.:laugh:

  • Like 1
  • Klasse 2
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    296
5 uren geleden, wimb zei:

Ik ben om.:shock:

Gisteren ben ik in Lelijkstad geweest bij de 'Art of Perfirmance Tour' en daar met een I-Pace de cone challenge gedaan. Dus zo snel mogelijk zo goed mogelijk tussen pilonen door rijden en daarbij zo min mogelijk meters maken.

Die I-Pace is een geweldig apparaat om mee te rijden.

Mijn mening zal misschien iets gekleurd zijn omdat ik de challenge heb gewonnen.:laugh:

Uhhh, Wim.

Je weet toch,....geen fotoos = niet waar:-)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
wimb    347

Owkee, owkee.

Hiero de score:

IMG_20181013_092111.thumb.jpg.b94798662984fb18a93f82624943c1e2.jpg

Wim2 ben ikke dus na de tweede en laatste ronde.

(En ja, het is verrekte slecht te zien.)

 

En hier nog wat sfeerplaatjes.

IMG_20181013_085752.thumb.jpg.f18c396a657649d8faf91eadc81705f1.jpgIMG_20181013_091119.thumb.jpg.2ccb9cbc5d444e876b0368ef8c6c053f.jpgIMG_20181013_100920.thumb.jpg.dd2915a916f33874c0b4e04f716628f8.jpg

  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
rivolta    13

Sinds ze Hyoendais zijn gaan bouwen doen ze maar wat ze niet laten kunnen......

.... en dan de elektriciteit halen uit kolengestookte centrales en...

accu's er in met grondstoffen afkomstig van plekken waar ze werken met kinderslaven en meer van dat "gedeug"

 

Dankzij de echte Jaguars hebben we in ieder geval nu nog steeds zomer ;-).... (zeggen ze van de milieu-maffia tenminste)

En geen kind van 7 heeft er 14 uur per dag / 7 dagen per week a 1 euro voor in een vervuilde modderpoel hoeven staan.

 

Maar zal de toekomst wel zijn, straks mag ik met mijn XJR natuurlijk nergens meer komen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    144

Grappig artikel, maar eerst zien dan geloven. Wat is de toegevoegde waarde van Jaguar als het alleen nog cross-overs gaat verkopen? Daarnaast verkoopt de Duitse concurrentie met groot succes z'n sedans, station wagons en coupés naast allerlei cross-overs. En momenteel is de grootste producent van elektrische saloons nog altijd Tesla met de Model S en 3. Een elektrische XE, XF en XJ zouden prima in het portfolio passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    296
Op 10/25/2018 om 9:11 AM, robertvl zei:

Grappig artikel, maar eerst zien dan geloven. Wat is de toegevoegde waarde van Jaguar als het alleen nog cross-overs gaat verkopen? Daarnaast verkoopt de Duitse concurrentie met groot succes z'n sedans, station wagons en coupés naast allerlei cross-overs. En momenteel is de grootste producent van elektrische saloons nog altijd Tesla met de Model S en 3. Een elektrische XE, XF en XJ zouden prima in het portfolio passen.

Effe geduld Robert, en dan rijden ze allemaal op dezelfde rails, met dezelfde motor en accu of inductor:-) 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    144
Op 10/26/2018 om 7:38 PM, Iksjeezesel zei:

Effe geduld Robert, en dan rijden ze allemaal op dezelfde rails, met dezelfde motor en accu of inductor:-) 

 

De horror, de horror..... V8 forever!!!!

  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozik    10
13 uren geleden, robertvl zei:

 

De horror, de horror..... V8 forever!!!!

En als je die V8 ombouwt naar waterstof (alleen een aanhangwagentje nodig voor de waterstoftank) heb je én een heel mooie auto én zero emission 😉

Maar zereneus: ik zie meer toekomst in waterstoftechnologie dan in accu rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    296

Nou mijn V8 bleef niet forever...

Ben nu aan het sparen voor een I-pees.

Tegen de tijd dat die 20 jaar oud is kan ik hem wel betalen misschien..(Dan rijd iedereen op waterstof denk ik inderdaad)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jag42    98

Over 20 jaar oud is betaal je een vermogen om de waardeloze accu's af te geven aan het chemisch afval depot en zijn er geen nieuwe meer te krijgen omdat de grondstoffen op zijn.

Electrisch rijden gaat het, volgens mij echt niet worden. Maar eerst gaat dit van regeringswege volledig uitgemolken worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    144

BMW heeft het destijds gedaan met de E38 (750i) en  E65/66 (760i) met V12. De motoren konden zowel op benzine als vloeibaar waterstof rijden. De V12 had op waterstof 260 pk, zo'n 30% minder vermogen dan op benzine. De 4.2 V8 zou dan 200 i.p.v. 298 pk hebben. Ik moet een behoorlijk zware en dure brandstoftank toevoegen en er zit wat werk in het programmeren van de motor software. Daarnaast heeft waterstof een RON-getal van >130 en brand ruim 100 C heter dan benzine bij ontsteking met lucht. Er zal dus ook wat gedaan moeten worden m.b.t. druk en thermische belasting van je motor.

 

Daarbij de kanttekening dat het produceren van vloeibaar waterstof heel erg energie intensief is. Waterstof is onder atmosferische druk vloeibaar bij -253 C. Het heeft dan een dichtheid van 68 kg/m3. Waterstof heeft een chemische energie inhoud van 120 MJ/kg, ofwel 120 x 68 ÷ 1000 = 8.2 MJ/L. Benzine heeft 31 MJ/L aan energie dus ik moet bijna 4x zoveel waterstof als benzine meenemen om dezelfde actieradius te hebben. En er kleven nogal wat nadelen aan de productie en opslag van vloeibaar waterstof LH2.

 

Bij kamertemperatuur en 1000 bar heeft waterstof een dichtheid van 50 kg/m3. Dat is dus 6 MJ/kg en moet ik dus >5 zoveel meenemen. Dus inderdaad een aanhanger met H2 achter mijn XJ, LOL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kraftstoff    38
On 10/31/2018 at 12:47 PM, jozik said:

Maar zereneus: ik zie meer toekomst in waterstoftechnologie dan in accu rijden.

Ik ken een persoon die eindverantwoordelijke is voor dit soort technologiën bij een groot wereldwijd energiebedrijf, hij ziet er weinig heil in. Productie en distributie wegen niet op tegen de voordelen. Voor de zware industrie en mogelijk de transportsector is het interessant. Voor mobiliteit van personen zouden de gewone accu's meer toekomstperspectief hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozik    10
2 minuten geleden, Kraftstoff zei:

Ik ken een persoon die eindverantwoordelijke is voor dit soort technologiën bij een groot wereldwijd energiebedrijf, hij ziet er weinig heil in. Productie en distributie wegen niet op tegen de voordelen. Voor de zware industrie en mogelijk de transportsector is het interessant. Voor mobiliteit van personen zouden de gewone accu's meer toekomstperspectief hebben.

Met de huidige stand van de techniek klopt dat. Maar ik verwacht dat er resultaten uit onderzoek komen die ervoor zorgen dat waterstof een zeer levensvatbaar alternatief gaat worden. Niet rechtstreeks, maar als grondstof voor schone brandstoffen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    689
On 11/4/2018 at 4:54 PM, jozik said:

Met de huidige stand van de techniek klopt dat. Maar ik verwacht dat er resultaten uit onderzoek komen die ervoor zorgen dat waterstof een zeer levensvatbaar alternatief gaat worden. Niet rechtstreeks, maar als grondstof voor schone brandstoffen. 

 

Als je de H2 moleculen ergens aan gaat hangen dus? Ik vraag me als chemicus af hoe je dat gaat fabrieken.

Momenteel werken motoren op koolstof en waterstof (Cx-Hx + O2 --> H2O en energie). 

 

Buiten het omzetten van bewegings- en andere energievormen in elektriciteit, en daarna weer in mobiliteit zie ik weinig optie.

Het beste lijkt me nog kernenergie (Thorium) icm elektra. Alle andere zijn onderhevig aan een hoop omzetverliezen. 

In feite kan je een Tesla beter direct op kolen laten lopen. De pijp staat dan wel ergens anders, maar erg zuinig is het zeker niet. 

 

Als je de daadwerkelijk verbruikte energie berekent loopt ie ook zo zuinig niet:

0,3 kWh per km verbruik (met fluwelen voetje), kolencentrale 320 gram CO2 per kWh. Dus ~100 g/km maar daarbij nog omzetverlies/transportverlies van het elektriciteitsnet - ca 30%.

En dan nog het omzetverlies van het stopcontact of oplaadpunt naar de accu's van de auto: nogmaals 15-25% verloren aan warmte + omzetten wissel- gelijkstroom.

Totaal: van 100 naar 130 (+30%) en dan nog een dikke 20%? zeg 150 gram CO2/km. Dan doet een normale, moderne auto het een stuk beter met minder dan 100g/km. 

 

Of een elektrische Jag dus zoveel zuiniger/beter voor het milieu is dan een gewone valt te betwijfelen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozik    10
18 uren geleden, Pizzaman zei:

 

Als je de H2 moleculen ergens aan gaat hangen dus? Ik vraag me als chemicus af hoe je dat gaat fabrieken.

Momenteel werken motoren op koolstof en waterstof (Cx-Hx + O2 --> H2O en energie). 

 

Buiten het omzetten van bewegings- en andere energievormen in elektriciteit, en daarna weer in mobiliteit zie ik weinig optie.

Het beste lijkt me nog kernenergie (Thorium) icm elektra. Alle andere zijn onderhevig aan een hoop omzetverliezen. 

In feite kan je een Tesla beter direct op kolen laten lopen. De pijp staat dan wel ergens anders, maar erg zuinig is het zeker niet. 

 

Als je de daadwerkelijk verbruikte energie berekent loopt ie ook zo zuinig niet:

0,3 kWh per km verbruik (met fluwelen voetje), kolencentrale 320 gram CO2 per kWh. Dus ~100 g/km maar daarbij nog omzetverlies/transportverlies van het elektriciteitsnet - ca 30%.

En dan nog het omzetverlies van het stopcontact of oplaadpunt naar de accu's van de auto: nogmaals 15-25% verloren aan warmte + omzetten wissel- gelijkstroom.

Totaal: van 100 naar 130 (+30%) en dan nog een dikke 20%? zeg 150 gram CO2/km. Dan doet een normale, moderne auto het een stuk beter met minder dan 100g/km. 

 

Of een elektrische Jag dus zoveel zuiniger/beter voor het milieu is dan een gewone valt te betwijfelen.

Als mede-chemicus (zij het van lang geleden en erg medisch gericht) moet ik je toch even corrigeren: Cx-Hx + xO2 -> H2O + CO2 (+energie, maar ook wat CO). ;-). Die CO2 schijnt het probleem te zijn....

En ja, aan de TUE hebben ze al een katalysator voor de reactie H2 + CO2 <=> HCOOH, oftewel mierenzuur. 

Volgens Wikipedia kan ook: image.thumb.png.c6d234de8de6a8a454027c311c7b2911.png, water eruit halen en je motor op methanol laten lopen. Omzetverliezen zullen er zeker zijn, maar in het berekenen daarvan ben ik niet erg bedreven (en heb er ook geen zin in).

De CO2 die je erin stopt, komt er ook weer uit, dus CO2-neutraal. Vind ik wel cool, hoewel de motor er hot van wordt ;-).

in ieder geval denk ik dat accu's voor de voortbeweging een voorbijgaand iets is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    689
7 hours ago, jozik said:

Als mede-chemicus (zij het van lang geleden en erg medisch gericht) moet ik je toch even corrigeren: Cx-Hx + xO2 -> H2O + CO2 (+energie, maar ook wat CO). ;-). Die CO2 schijnt het probleem te zijn....

Ja, en ook NOx en SO2, maar dat is eveneens niet de bedoeling. 

Het laatste is met zwavelvrije brandstof bijna uitgestorven. De katalysator heeft ook geholpen (ook met de CO, koolmonoxide).

Overigens ben ik zowel chemicus als bioloog... CO2 noemt men dan een probleem maar het is de vraag of het dat ook is. 

De opwarming door CO2 is allerminst bewezen, daarbij komkt dat zelfs onze dikste investeringen de (wellicht fictieve) temperatuurstijging 

slechts een miniem beetje zullen vertragen - miljarden investeringen om 'het onvermijdelijke' met enkele dagen uit te stellen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we de boel de boel maar moeten laten. Fossiele brandstoffen zijn bepaald niet oneindig.

Bovendien worden ze vaak geleverd door 'bedenkelijke' landen, die er fiks aan verdienen, zo houden we een hoop shit & ellende in stand.

 

7 hours ago, jozik said:

En ja, aan de TUE hebben ze al een katalysator voor de reactie H2 + CO2 <=> HCOOH, oftewel mierenzuur. 

Volgens Wikipedia kan ook: image.thumb.png.c6d234de8de6a8a454027c311c7b2911.png, water eruit halen en je motor op methanol laten lopen. Omzetverliezen zullen er zeker zijn, maar in het berekenen daarvan ben ik niet erg bedreven (en heb er ook geen zin in).

Methanol (CH3OH) is inderdaad een optie. Dat kunnen we (nu al) ook biologisch produceren en wordt (nu al) ook opgemengd (verplicht: E5, E10). 

NB: een liter methanol (of ethanol, C2H5OH, kan ook) bevat een hoop minder energie dan een liter benzine of diesel.

Dus je verbruik stijgt, aldus minimaal een 2x zo grote tank er onder. Maar da's nog het minste probleem. 

Het probleem is (net als bij soja) dat er dan belangrijk landbouwareaal aan besteed gaat worden. 

Oftewel in landen waar ze geld nodig hebben, kappen ze dan regenwoud om zo via soja en dergelijke centen te verdienen.

Weliswaar CO2 neutraal, maar ook niet echt de bedoeling. Hetzelfde probleem geldt voor biodiesel. 

Auto's kunnen uitstekend rijden (en allang) op koolzaadolie of sla-olie. Geheel CO2-neutraal. 

De reden dat dat niet allang gebeurt ligt ook grotendeels in 'aandelen in oliemaatschappijen'. 

Die dan wel weer iets met algen aan het bekokstoven zijn. 

 

7 hours ago, jozik said:

De CO2 die je erin stopt, komt er ook weer uit, dus CO2-neutraal. Vind ik wel cool, hoewel de motor er hot van wordt ;-).

in ieder geval denk ik dat accu's voor de voortbeweging een voorbijgaand iets is.

Ja dat met die accu's kost ook een hoop energie (en andere shit & ellende) om te produceren en te recyclen.

Maar die problemen daar zou je eventueel wel wat mee kunnen. Zuiniger of goedkoper wordt het er dan niet van, helaas.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
jozik    10

Zou je bij een S-type de motor, versnellingsbak en tank eruit kunnen slopen, electromotor op de uitgaande as van de (voormalige) versnellingsbak aansluiten en de vrije ruimte met accu's en (eventueel) benodigde controller(s) opvullen? Die 8 cylinders verstoken best wat benzine en vervuilen dienovereenkomstig. Voorlopig een gedachtenexperiment, maar wie weet.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pizzaman    689
2 hours ago, jozik said:

Zou je bij een S-type de motor, versnellingsbak en tank eruit kunnen slopen, electromotor op de uitgaande as van de (voormalige) versnellingsbak aansluiten en de vrije ruimte met accu's en (eventueel) benodigde controller(s) opvullen? Die 8 cylinders verstoken best wat benzine en vervuilen dienovereenkomstig. Voorlopig een gedachtenexperiment, maar wie weet.... 

Ja hoor, beter nog is 2 elektromotoren op de drijfassen en dan de rest volstampen met accu's.

Of direct de electromotor op het differentieel (waarom wil je de cardanas houden).

Maar qua vervuiling gaat je dat niet helpen. Bijvoorbeeld zo'n Tesla loopt eigenlijk 1 op 5 of zo. 

En als je daar dik op het 'gas' gaat staan, nog erger. Het verschil: de uitlaatpijp staat ergens anders. 

 

Dat komt simpelweg omdat we van FOSSIEL beweging (turbine) maken, daarmee stroom maken, die stroom dan omzetten naar ander voltage, transporteren,

dan nog eens omzetten naar ander voltage, en er vervolgens accu's mee laden - om er dan uiteindelijk weer beweging van te maken...  

 

Niet dat ik tegen elektrisch ben (al is het me te duur momenteel) maar helaas helpt het dus geen malle moer.

Maar met je tweedehands peut-Jag mag je wel de subsidie ophoesten voor degenen die een nieuwe EV kopen...

...en daarom vind ik het jammer dat er veel in het sprookje tuinen. NB: Waar komt die stroom vandaan...

 

...indien je de betaalmuur niet kunt omzeilen:

360646648_stroom1.thumb.JPG.403e9b8575691c501b3209c5ac29d9c4.JPGstroom2.thumb.JPG.aab0a95e3781b6d764dd72f655f5b2a8.JPG

 

En tenslotte voor degenen die liever een beeld hebben: 

Elektriciteit-in-NL-2012.thumb.jpg.b047dcaed62b5072783c59a943738ab1.jpg

 

:maninlove: ------------> :swoon:

Share this post


Link to post
Share on other sites
robertvl    144

Op zijn zachtst gezegd een tendentieus artikel van RTL. Geen enkele elektrische auto haalt de beoogde actie radius en daar komt bij dat of je nou op peut of prik rijdt; je wel een behoorlijke mongool bent als je niet let op de energie inhoud van je opslag medium. Wat de lease rijder die 2 km moest lopen doet is het equivalent van doorrijden met je benzine auto terwijl het rode lampje al een tijdje brandt en dan stom kijken als je tank leeg is. Dan ben je in mijn ogen echt een enorme pannenkoek!

 

En of je nou op peut of prik rijdt, de rechter voet is voornamelijk de bepalende factor m.b.t. je verbruik. En laten we eerlijk zijn; lease rijders staan er bepaalt niet bekend om dat ze rustig rijden. Nederland heeft de hoogste laadpaaldichtheid van heel Europa, dus laden is al lang niet meer een probleem in dit land.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...