Jump to content
ibowts

X350 Abs/dsc foutmelding en reeks storingen electronica

Recommended Posts

ibowts    0

Beste forumleden

Wagen: Xj6 x350 3.0 benz 2005. Kmstand 305.000

Ik heb sinds onlangs de melding abs storing en dsc niet beschikbaar melding op mijn bc. Ik betwijfel dat het echt aan de abs ligt, want de melding gaat gepaard met een aantal electronica storingen, o.a:

Bij inschakelen ruitenwissers, valt de motor uit, en krijg ik de meldingen luchtvering defect en remvloeistof laag (niveau is oke);

Bij inschakelen voorste mistlichten beginnen de ruitenwissers te werken (motor blijft draaien)

Km-teller telt te snel, snelheid klopt wel. Bij 430 km is er 630km bijgeteld.

Stuurbekrachtiging werkt soms niet.

Luchtveringen zijn hard sinds deze storingen.

Er werd gezegd dat dit allemaal kan te maken hebben met een slechte batterij, hoe kan ik een batterij controleren of deze nog goed is?

Groetjes

Ibo

wimb    348

Als het echt aan de accu ligt dan krijg je de vreemdste storingen en meldingen. Eigenlijk wat jij beschrijft.

Maar als de auto start, kun je er dan wel mee rijden? Indien dat zo is dan denk ik eerder dat de dynamo vervangen moet worden.

• Like 1

12 uren geleden, ibowts zei:

Er werd gezegd dat dit allemaal kan te maken hebben met een slechte batterij, hoe kan ik een batterij controleren of deze nog goed is?

Even bij een quickfitter langs rijden. Die hebben vrijwel altijd de juiste accutester en kunnen meestal ook wel vaststellen of het je dynamo dan wel je accu is.

Succes

• Like 1

ibowts    0
4 uren geleden, jeroendorrestein zei:

Even bij een quickfitter langs rijden. Die hebben vrijwel altijd de juiste accutester en kunnen meestal ook wel vaststellen of het je dynamo dan wel je accu is.

Succes

En wat is een quickfitter? 😄

ibowts    0
7 uren geleden, wimb zei:

Als het echt aan de accu ligt dan krijg je de vreemdste storingen en meldingen. Eigenlijk wat jij beschrijft.

Maar als de auto start, kun je er dan wel mee rijden? Indien dat zo is dan denk ik eerder dat de dynamo vervangen moet worden.

Ja de auto rijdt nog wel

wimb    348

Dan verdenk toch echt de dynamo. Ik had ook allemaal gremlins die niet te herleiden waren. Het bleek aan de dynamo te liggen. Nieuwe er in, gremlins foetsie.

• Like 2

Xag    365

Als je zelf nog verder wilt zoeken, download dan de electrical guide van de X350 en kijk of er een relatie kan zijn met de massapunten. Deze willen nog wel eens afbreken, vooral de 3 voorste zijn berucht.  

Guus

• Like 1

Op 9/19/2018 om 3:53 PM, ibowts zei:

En wat is een quickfitter? 😄

Clubs zoals Kwikfit, Euromaster. Al die uitlaten en accu-jongens

Je kan natuurlijk ook gewoon een Jaguar dealer proberen, maar ik weet niet of die het voor niks even tussendoor doen. De quick-fitters wel

• Like 1

ibowts    0

Om terug te komen op een oud probleem..

De meldingen die ik heb beschreven zijn terug. Een nieuwe accu had ik geprobeerd, hielp niet. Ik heb ook een andere dynamo geprobeerd, deed ook niets.

De garage zei dat het de abs unit kon zijn, omdat de eerste foutmelding abs en dsc was.

Heeft iemand nog ideeën en/of ervaringen?

Alvast bedankt!

isabella    484

Laat er even goed naar kijken, het is een gecompliceerde auto.

Wel bekende problemen, en als eerder gemeld, eerst de massapunten nazien en een JUISTE accu monteren, gaat niet om de prijs of uitvoering, wij hebben er 3 jaar een onderzoek op gedaan ism Jaguar en komen op de VARTA Back 100amp.

Na inzetten van deze accu geen accu gerelateerde problemen meer waargenomen, maar dat zegt niet zoveel jou problemen, geeft slechts een leidraad.

LAAT er even goed naar kijken ne een juiste diagnose tellen voor te zen wat er werkelijk scheelt.

ibowts    0

Die massapunten hoor ik wel vaker, maar hoe zie ik dat eigenlijk? Hoe weet ik dat ze niet meer goed zijn? Door roest? Ik zou ze weer graag naar heikenszand rijden maar de luchtveringen pompen ook niet meer op sinds dit probleem dus de auto staat veel te laag om ermee te rijden.

Groetjes

hansvh    287

Guus doelde op de voorste drie massapunten, G1-3 op de tekening. Als ik zijn verhaal mag geloven breken die ook nog wel eens af, maar je zou ze in ieder geval eens schoon kunnen maken.

Neem vooral ook het advies van Isabella ter harte.

Afbeelding 1.jpg

LeapingXJR    130
1 uur geleden, hansvh zei:

de voorste drie massapunten, G1-3 op de tekening.

Neem vooral ook het advies van Isabella ter harte.

Dat zou heel goed kunnen. IIs ook de plek waar de luchtvering compressor zich bevindt, met oog op een korte verbinding naar massa met zo´n relatief hoge stroom verbruiker😉

ibowts    0

Ik heb de massapunten nagezien. Deze zijn inderdaad in zeer slechte toestand. De G3 is zelfs afgebroken. 

Moet dit dan gewoon zuiver gemaakt en eventueel gelast worden? Want de g3 kan ik niet meer bevestigen.

Alvast bedankt

jaapvanthoff    153

X350 zijn te nieuw voor mij:-) maar als je bij een automaterialen winkel een dikke soepele draad koopt, 4, of 5 mm2 en je zet daar een oogje aan wat onder een boutkop of moer op je motor vast gezet kan worden en aan de andere kan een passende stoot verbinder of kroonsteen. Dan heb je toch je massa punt verlegd zonder te lassen?

Lassen is synoniem voor roest en op dun plaat materiaal een uitdaging.

Xag    365

De carrosserie is van aluminium, de massapunten weer lassen is nog niet zo eenvoudig. Bij mijn X350 was er een boutje in de buurt gemonteerd, heb er helaas geen foto van. Maar zonder goede massa heb je zeker dergelijke problemen.

Guus