Ga naar inhoud
johnny xj6

help, start niet meer

Aanbevolen berichten

johnny xj6    7

nadat ik mijn lichten had laten aanstaan is mijn accu geheel ontladen en waarschijnlijk ook kapot.

Intussen was ik een nieuwe radio aan het inbouwen, een caliber 120bt black.

Waarschijnlijk heb ik iets niet goed gedaan want nadat ik er een volle accu had aangesloten, starten hij niet meer. De startmoter draait goed rond maar of hij krijgt geen vonk of geen benzine.

dus of geen 12v naar ontsteking of naar de benzine pomp, misschien wel alle 2.

ook het klokje en sigarettenaansteker werkt niet meer en ook mijn richtingaanwijzers niet meer. alle zekeringen nagekeken en niets door gebrand. iets moet er toch zijn door gebrand maar wat, een relais??? kan iemand mij aub helpen. ik weet het niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    262

Op de kopse kant van het dashboard aan de bijrijderskant zit een 'inertia switch'. Die schakelt de brandstofpomp uit bij een botsing oid. Kan ook handmatig uitgezet worden. Misschien per ongeluk gedaan? De pomp moet je in ieder geval kunnen horen zo'n 2 to 3 sec nadat je het kontakt hebt aangezet.

Kontroleer ook de werking van de relais die boven tegen het schutbord aan zitten (motorruimte). Daar zitten oa pomprelais en hoofdrelais.

Vonk kun je kontroleren door een bougie eruit te halen en (aangesloten en wel) tegen het blok aan te houden terwijl iemand start.

De aanstekers krijgen rechtstreeks spanning van de accu via een in-line zekering die achter het rechtse schot van de middenconsole zit. Lijkt me een separaat probleem.

Zekeringen zijn dan misschien niet doorgebrand, maar maken ze wel goed kontakt in de zekeringhouder?

Begin gewoon een voor een dingen uit te sluiten en na te meten, dan kom je er wel uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

stom stom stom 🤫

wat is er gebeurd. nadat de accu geheel leeg was na een paar dagen licht aan laten staan wilde de accu ook aan de acculader niet meer opladen.

Wilde in eerste instantie een nieuwe radio plaatsen toen ik erachter kwam dat de accu leeg was. Heel de middag bezig geweest de radio passend te maken 's avonds in het donker de accu van mijn fiat erin gezet om de radio te testen. niet opgelet en door wat gestres en het al donker was en niet gezien dat de polen van de fiataccu andersom zitten.😬😕. wel aangesloten 😯.

auto wilde uiteraard niet starten, wis niet wat er aan de hand was.

s'avonds wakker geschoten met het besef wat stoms ik gedaan had. al heel veel accu's verwisseld maar nog nooit zo stom geweest om de polen te verwissellen. tja een klein beetje verzachtende omstandigheden waren er wel toch?

Nu wel de accu juist aangesloten, gelukkig hij start maar laat niet meer bij. na op internet gespeurd wat de gevolgen kunnen zijn,en de spanningsregelaar is waarschijnlijk kapot. Omdat deze in de dynamo zit (intern) maar een andere bestellen.

Tjonge wat stom waarschijnlijk ook de nieuwe radio kapot. pff.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

ja gelukkig maar nu ff afwachten wat alkema heeft. ik heb ook nog een dynamo liggen waar waarschijnlijk ook de regelaar van kapot is.

misschien deze (laten) reviseren. jij woont toch in acht? weet jij in de buurt van eindhoven een goed bedrijf die dynamo's reviseert?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    87

Als je een Bosch dynamo hebt dan kun je deze zelf reviseren . Heb ik ook gedaan. Lagers bij SKF bestellen, koolborstels incl regelaar via EBay .

Alles bij elkaar kostte me nog geen 40 euro  😏

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    306
5 uren geleden, johnny xj6 zei:

jonge wat stom waarschijnlijk ook de nieuwe radio kapot. pff.

Een beetje autoradio is daartegen beschermd. In het ergste geval moet je hem openmaken om een interne zekering te vervangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    262
14 uren geleden, johnny xj6 zei:

jij woont toch in acht? weet jij in de buurt van eindhoven een goed bedrijf die dynamo's reviseert?

Nee, geen idee. Als Alkema niks heeft zou je het nog even bij Dave van Auto Prima kunnen proberen. Zit in Boxtel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

Gelukkig doet mijn autoradio het nog 😀😎. ondertussen verdergegaan met het inbouwen. ik zal wanneer het klaar is een foto plaatsen.

het reviseren van een bosch dynamo (Fiat) heb ik ook gedaan, koolborsteltjes en lagertjes, geen probleem.

Maar in de jaguar xj6 zit een lucas dynamo met een diode en een interne spanningsregelaar. nu heb ik nagekeken wat een losse spanningsregelaar kost en  voor een lucas dynamo kost die al enkele tientjes. In Oirschot bij loco classics zouden ze ook een xj6 dynamo hebben maar die heb ik bekeken en ziet er anders uit dus die heb ik maar laten liggen. Ik heb bij alkema een complete dynamo gekocht. Van het weekend maar inbouwen.😊

Ik zal blij zijn als hij weer rijd, ik mis hem wel. rijd nu in het oude ford ka'tje van mijn vriendin en dat rijd toch wel wat anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

wat een karwei om een dynamo te vervangen bij een xj6 met airco. bovenkant zit de airco in de weg en onder de spoorstang. De aircopomp maar losgemaakt en aan de kant geschoven en met wat moeite de dynamo ertussen kunnen wringen. Toen de andere dynamo proberen te monteren. lukte niet wat bleek was een geheel andere dynamo paste dus niet. :-?

mmmm weer niet klaar dit weekend. Alkema had geen ander, dan maar reviseren dacht ik. nu zit er vlakbij mij een revisiebedrijf ( AEP Eindhoven) die o.a. dynamo's reviseert. Dus daar een bezoekje gebracht, hij kan de oude wel reviseren maar heeft goede nieuwe vervangers. Toen maar een nieuwe gekocht, met de zelfde ophangpunten en qua optiek ook bijna de zelfde. 70 tot 80 amp dus zwaarder dan de oude, en dat voor 126,00 euro.

nu nog tijd zien te vinden om hem eronder te hangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7
2 minuten geleden, arie-jag zei:

Fototje/type/merk van deze nieuwe dynamo?

Ben benieuwd of deze nieuwe gaat passen.

ik zal een foto'tje maken en plaatsen. Hij ziet er hetzelfde uit qua ophangpunten en uiterlijk.:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7
19 uren geleden, johnny xj6 zei:

ik zal een foto'tje maken en plaatsen. Hij ziet er hetzelfde uit qua ophangpunten en uiterlijk.:rolleyes:

zoals beloofd 😉

IMG_20180918_184224815_HDR.jpg

IMG_20180918_184250013_HDR.jpg

IMG_20180918_184305293_HDR.jpg

IMG_20180918_184337738.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370

Ziet er netjes uit en ook geen chinese tekens te zien. :sarcastic:

€ 126,- is ook geen verkeerd prijsje, zal ze bij sommige sites al voor € 350,-- en meer...  :money:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

na heel veel moeite de dynamo geplaatst en 😞 blijkt dat de ophangpunten anders zijn. Niet te geloven 2 dynamo's die voor een serie 3 zouden moeten zijn passen niet.

de nieuwe dynamo er weer uitgehaald. klinkt simpeler dan dat het is. de dynamo omgeruild voor een passende dynamo, was gelukkig geen probleem. nog goede ouderwetse service bij AEP  Eindhoven.😀. de dynamo weer gemonteerd, je kan heel moeilijk bij de bouten. aangesloten en getest en ja geeft mooi meer dan 14 volt bij de accu als hij draait. gelukkig.

nadat hij even gedraaid had vallen alle metertjes weg in het dashboard. 😩😠. hoop dat het een zekering is of zo. PFFF ooit zit het mee en ooit ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370

Ben intussen ook aan een andere dynamo.

Waarschijnlijk zelfde type als de jouwe.

IMG_1571.thumb.JPG.c016ab4bf2452a34f2e8a23ac434fdb0.JPG     IMG_1572.thumb.JPG.4b15ae6a061617dbccc533a2f5a36e33.JPG       IMG_1573.thumb.JPG.de1562e4473d8d710b9a86098a67d914.JPG

Ook bij mij paste hij niet: de oortjes waar de lange bout doorheen gaat waren te dicht op waardoor deze niet op beugel paste.

Na bellen toestemming gekregen om de oortjes wat dunner te slijpen (2mm per oor) met behoud van inruilgarantie.

Past en functioneerd goed nu.

Heb de oude dynamo wel bewaard en zal deze alvast ergens laten maken (regelaar kaput) en zodoende een reserve op de plank te hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370

Overigens klopte ook de omhuizing niet: de locatie van de oortjes....

De lange bouten in de buitenbehuizing los moeten halen en de behuizing een slag moeten geven om de oortjes op dezelfde locatie te krijgen als de originele dynamo zodat hij te monteren is in de Jaguar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

ja dat was bij mij ook maar dan klopte de 'oortjes' niet want bij 1 zit schroefdraad en die kwam dam op de verkeerde plaats. ik kon de dynamo omwisselen zodat alles klopte. schijnbaar hebben die dynamo in allerlei varianten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
johnny xj6    7

Eindelijk weer rijdend met werkende dynamo,radio, bluetooth, licht verklikker.

oh wat heb ik hem gemist :x. toch weer fijn om erin te rijden.

20181005_163621.jpg20181005_163756.thumb.jpg.d07b1122c3a65ed00dd165d01e91fd8a.jpg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen