Ga naar inhoud
hansvh

Jaguar gaat elektrische E-types bouwen

Aanbevolen berichten

hansvh    254

isny285bp8c5.jpg

 

In september vorig jaar presenteerde Jaguar de E-type Zero, een elektrische E-type waarvan zijn scheppers nu aangeven hem daadwerkelijk in productie te gaan nemen.

 

Ongeveer een jaar geleden presenteerde Jaguar de E-type Zero, een tot EV omgebouwde E-type die de handen wel op elkaar wist te krijgen. Jaguar laat nu weten dat Jaguar Classic daadwerkelijk E-types gaat ombouwen tot EV, zo meldt het merk tijdens het Concours d'Elegance Pebble Beach.

 

Volgens Jaguar kunnen geïnteresseerden straks bij Jaguar Classic aankloppen voor een elektrische E-type, al kunnen ze ook hun eigen E-type aanbieden voor ombouw. Wie later spijt krijgt van zijn ombouwavontuur, kan de elektrische aandrijflijn volgens Jaguar relatief eenvoudig weer laten verwijderen. De eerste elektrische E-types moeten in de zomer van 2020 gereed zijn.

 

Exacte technische specificaties volgen later, maar Jaguar geeft wel aan dat het een actieradius van zo'n 275 kilometer voor ogen heeft. De vorig jaar getoonde one-off beschikte over een 40 kWh-accupakket. Die elektrische voorbode was met zijn 300 pk sterke elektromotor in staat om in 5,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De auto was niet alleen voorzien van een elektrische krachtcentrale, maar ook van een nieuw dashboard. Ledkoplampen in de vorm van die van het origineel zijn tevens bewijsstukken van het huidige tijdperk. Onder de tankklep is een laadopening geplaatst.

Jaguar monteert een accupakket dat net zo groot en zwaar is als de originele XK-zescilinder die in het origineel lag. De elektromotor lag onder het accupakket, exact op de plek waar voorheen de versnellingsbak was geplaatst. Het studiemodel was in totaal 46 kilo lichter dan het origineel.

 

Bron: Autoweek

  • Verdrietig 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280

Holy crap (letterlijk en figuurlijk, nadruk op holy en crap)

Een omkeerbare ombouw van de aandrijflijn kan ik nog inkomen (gelijk terug ombouwen als het gedemoniseer van het natuurlijk accelereer process van de ontbinding van plantenresten achter de rug is) maar dat dash is echt vloeken in de kerk!

Zoiets doe je gewoon niet.

Neemt ook alle mogelijke excuses weg van de "gerechtvaardigde ombouw" als je ervoor kies om met zo,n modern spuuglelijk display voor je harses in een E-Type denkt te gaan moeten sturen:-(...

Niks tegen elektrisch rijden hoor, integendeel zelfs.

Wel tegen heiligschennis (over een paar jaar noemen we dit grafschennis want klassieke auto's zijn dan wellicht enkel genoteerd als een historische hobby voor mensen met onvoldoende respect voor de toekomst van de aarde)

Dezeerrepectvollemaarookvanouwemeukhoudende.

 

(P.s. als de XK8's nou eens zouden electrifyen...maar die weegt weer te veul vrees ik...om een bruikbaar vehikel te creëren = actieradius)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    303

Geen gek idee hoor. En een XK heeft meer ruimte voor accupakketten dan een E-type dus dan kan nog enigszins de actieradius worden verbeterd.

 

En ook ik vind het dashboard de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    280
10 uren geleden, wimb zei:

Geen gek idee hoor. En een XK heeft meer ruimte voor accupakketten dan een E-type dus dan kan nog enigszins de actieradius worden verbeterd.

 

En ook ik vind het dashboard de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit.

Het ken...maar hoever?

 

  • Haha 1
  • Verdrietig 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag42    87

Laten wij maar hopen dat men snel van deze onzin auto’s overstapt op vervoer wat écht beter voor het milieu is. Maar dit zal, vanuit regeringswege wel gestart worden nadat iedereen elektrisch rijdt.

 

Zo’n E E Type is, wat mij betreft, vloeken in de kerk.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rictric    6

Voor- en tegenstanders, verenig u met t feit dat, zelfs met de nieuwe aandrijflijn, het nog steeds n begeerlijke auto is. Experimenten moeten kunnen en dus niet meteen als "waarheid" moeten beschouwd worden. In verleden zijn er ook vaak baanbrekende ideëen gelanceerd die soms de lat hoger gelegd hebben en andere die uitgestorven zijn. Beide partijen hebben gelijk, origineel en evolutie. Voor mijn part Geniet k v d klassieke waarden(ethiek v design) die nig steeds als anker staan in woelige energie transitie periode. 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    117

Ik vind het eigenlijk wel gaaf en een respectvolle ombouw. Ik vind het ook knap dat de elektrische versie lichter is dan de benzine versie. Dat is toch vaak andersom. En ja smaken verschillen, maar ik vind het dashboard wel erg mooi. In deze fase waar fabrikanten naast benzine (en in mindere mate diesel) ook met waterstof en elektriciteit bezig zijn, kan Jaguar niet achterblijven.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×