Jump to content
keesh

Jaguar gaat elektrische E-types bouwen

Recommended Posts

keesh    1008

Jaguar heeft in het geniep aan een wel heel bijzonder project gewerkt. Het merk presenteert de E-Type Zero, een klassieker met een elektrische aandrijflijn in het vooronder.

jaguar-e-type-zero-7.thumb.jpg.d9768dd27cfb66b46c299e9347bd0e20.jpg jaguar-e-type-zero-8.thumb.jpg.de457e0828f711d85ea33d3c6cbc0698.jpg jaguar-e-type-zero-10.thumb.jpg.63f9a8c7ab4406a43f8f952f7c17de53.jpg jaguar-e-type-zero-11.thumb.jpg.18bdb0b76089d8c1cb67fe4fcacf1bb5.jpg jaguar-e-type-zero-12.thumb.jpg.a9128b0630f3f8efd208bab544edc02b.jpg

Tussen 8 en 10 september vindt het Jaguar Land Rover Tech Fest plaats en Jaguar laat dat niet ongemerkt aan de neus van het publiek voorbijgaan. Het merk presenteert de E-Type Zero, een klassieke E-Type met een elektrisch hart.

De E-Type Zero is met zijn 300 pk sterke elektromotor in staat om in 5,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De auto is in de basis een compleet gerestaureerde E-Type Series 1.5. De auto is niet alleen voorzien van een elektrische krachtcentrale, maar ook van een nieuw dashboard. Ledkoplampen in de vorm van die van het origineel zijn tevens bewijsstukken van het huidige tijdperk. Onder de tankklep is een laadopening geplaatst.

Jaguar monteert een accupakket dat net zo groot en zwaar is als de originele XK-zescilinder die in het origineel lag. De elektromotor is onder het accupakket geplaatst, exact op de plek waar voorheen de versnellingsbak was geplaatst. De E-Type Zero is in totaal 46 kilo lichter dan het origineel. De wielophanging en de remmerij zijn niet aangepast.

Pizzaman    732
31 minuten geleden, rover114 zei:

zag het op instagram, 

heel triest dit imo:(:(

Ben dat wel deels met je eens, toch zou ik liever zoiets rijden over 20 jaar

dan verplicht in een elektrische i-Sukiyaki rond te moeten karren.

Ik denk ook dat over 20 jaar de actieradius minimaal 500 km is en de 're-fuel' < een half uur.

Stel dat je op die manier je Series kan blijven rijden, en betaalbaar?

BV dat wanneer je blok ontploft, maak je er een tafeltje van (om het te behouden), 

en dan zoiets in je XJ (dat past dus ook!), met bv 400kW... en verbruik van 5 cent/km....

Dat dashboard vind ik wel 'verkeerd afgelopen'. Bah. Yuk!

rover114    721
20 uren geleden, Pizzaman zei:

Ben dat wel deels met je eens, toch zou ik liever zoiets rijden over 20 jaar

dan verplicht in een elektrische i-Sukiyaki rond te moeten karren.

Ik denk ook dat over 20 jaar de actieradius minimaal 500 km is en de 're-fuel' < een half uur.

Stel dat je op die manier je Series kan blijven rijden, en betaalbaar?

BV dat wanneer je blok ontploft, maak je er een tafeltje van (om het te behouden), 

en dan zoiets in je XJ (dat past dus ook!), met bv 400kW... en verbruik van 5 cent/km....

Dat dashboard vind ik wel 'verkeerd afgelopen'. Bah. Yuk!

Dan haal ik een ander XK blok, of ik laat de huidige ( eerste) motor reviseren. 

Onbetaalbaar de geur en het geluid van een onvervalste ouwerwetsche benzine motor. :dwarf:

Pizzaman    732
50 minuten geleden, rover114 zei:

Dan haal ik een ander XK blok, of ik laat de huidige ( eerste) motor reviseren. 

Onbetaalbaar de geur en het geluid van een onvervalste ouwerwetsche benzine motor. :dwarf:

Ja, het keyword daarin is inderdaad 'onbetaalbaar'.

Ben het wel met je eens, heerlijke motoren en onvervangbaar.

Maar als het de keus wordt tussen dit en een Chevrolet Volt (of zoiets)... 

HenkXKR    69

Denk als je de vormgeving v/d carrosserie voor 80-90% intact laat en er voor die ontbrekende 10-20% moderne stijl elementen (o.a. ander voorbumper en koplamp omlijstingen) invoert, je een hele mooie auto krijgt.

bernhardn    21

Dit is natuurlijk wel mooi, rij dit liever dan zo'n Niksan als het toch moet.

Daarnaast is het mooi dat een merk zoveel energie steekt in dit project.

Tim98    6

Of een blok op waterstof! BMW heeft al laten zien dat het kan met de hydrogen 7.

Een v12 op waterstof! Wellicht kunnen ze in de toekomst voor klassiekers motoren aanpassen dat ze op waterstof kunnen lopen.

bernhardn    21

is een waterstof niet gewoon elektrisch maar dan de waterstofmotor voor het laden van de accu's?

Hoorde op BNR dat ze vanaf volgend jaar flink willen gaan inzetten op Waterstof, in Duitsland is men al verder in iedergeval.

hansvh    338

isny285bp8c5.jpg

In september vorig jaar presenteerde Jaguar de E-type Zero, een elektrische E-type waarvan zijn scheppers nu aangeven hem daadwerkelijk in productie te gaan nemen.

Ongeveer een jaar geleden presenteerde Jaguar de E-type Zero, een tot EV omgebouwde E-type die de handen wel op elkaar wist te krijgen. Jaguar laat nu weten dat Jaguar Classic daadwerkelijk E-types gaat ombouwen tot EV, zo meldt het merk tijdens het Concours d'Elegance Pebble Beach.

Volgens Jaguar kunnen geïnteresseerden straks bij Jaguar Classic aankloppen voor een elektrische E-type, al kunnen ze ook hun eigen E-type aanbieden voor ombouw. Wie later spijt krijgt van zijn ombouwavontuur, kan de elektrische aandrijflijn volgens Jaguar relatief eenvoudig weer laten verwijderen. De eerste elektrische E-types moeten in de zomer van 2020 gereed zijn.

Exacte technische specificaties volgen later, maar Jaguar geeft wel aan dat het een actieradius van zo'n 275 kilometer voor ogen heeft. De vorig jaar getoonde one-off beschikte over een 40 kWh-accupakket. Die elektrische voorbode was met zijn 300 pk sterke elektromotor in staat om in 5,5 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De auto was niet alleen voorzien van een elektrische krachtcentrale, maar ook van een nieuw dashboard. Ledkoplampen in de vorm van die van het origineel zijn tevens bewijsstukken van het huidige tijdperk. Onder de tankklep is een laadopening geplaatst.

Jaguar monteert een accupakket dat net zo groot en zwaar is als de originele XK-zescilinder die in het origineel lag. De elektromotor lag onder het accupakket, exact op de plek waar voorheen de versnellingsbak was geplaatst. Het studiemodel was in totaal 46 kilo lichter dan het origineel.

Bron: Autoweek

• Verdrietig 1

Iksjeezesel    303

Holy crap (letterlijk en figuurlijk, nadruk op holy en crap)

Een omkeerbare ombouw van de aandrijflijn kan ik nog inkomen (gelijk terug ombouwen als het gedemoniseer van het natuurlijk accelereer process van de ontbinding van plantenresten achter de rug is) maar dat dash is echt vloeken in de kerk!

Zoiets doe je gewoon niet.

Neemt ook alle mogelijke excuses weg van de "gerechtvaardigde ombouw" als je ervoor kies om met zo,n modern spuuglelijk display voor je harses in een E-Type denkt te gaan moeten sturen:-(...

Niks tegen elektrisch rijden hoor, integendeel zelfs.

Wel tegen heiligschennis (over een paar jaar noemen we dit grafschennis want klassieke auto's zijn dan wellicht enkel genoteerd als een historische hobby voor mensen met onvoldoende respect voor de toekomst van de aarde)

Dezeerrepectvollemaarookvanouwemeukhoudende.

(P.s. als de XK8's nou eens zouden electrifyen...maar die weegt weer te veul vrees ik...om een bruikbaar vehikel te creëren = actieradius)

wimb    394

Geen gek idee hoor. En een XK heeft meer ruimte voor accupakketten dan een E-type dus dan kan nog enigszins de actieradius worden verbeterd.

En ook ik vind het dashboard de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit.

Iksjeezesel    303
10 uren geleden, wimb zei:

Geen gek idee hoor. En een XK heeft meer ruimte voor accupakketten dan een E-type dus dan kan nog enigszins de actieradius worden verbeterd.

En ook ik vind het dashboard de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit.

Het ken...maar hoever?

• Haha 1
  • Verdrietig 1

Jag42    148

Laten wij maar hopen dat men snel van deze onzin auto’s overstapt op vervoer wat écht beter voor het milieu is. Maar dit zal, vanuit regeringswege wel gestart worden nadat iedereen elektrisch rijdt.

Zo’n E E Type is, wat mij betreft, vloeken in de kerk.

Rictric    12

Voor- en tegenstanders, verenig u met t feit dat, zelfs met de nieuwe aandrijflijn, het nog steeds n begeerlijke auto is. Experimenten moeten kunnen en dus niet meteen als "waarheid" moeten beschouwd worden. In verleden zijn er ook vaak baanbrekende ideëen gelanceerd die soms de lat hoger gelegd hebben en andere die uitgestorven zijn. Beide partijen hebben gelijk, origineel en evolutie. Voor mijn part Geniet k v d klassieke waarden(ethiek v design) die nig steeds als anker staan in woelige energie transitie periode. 

• Like 1

robertvl    168

Ik vind het eigenlijk wel gaaf en een respectvolle ombouw. Ik vind het ook knap dat de elektrische versie lichter is dan de benzine versie. Dat is toch vaak andersom. En ja smaken verschillen, maar ik vind het dashboard wel erg mooi. In deze fase waar fabrikanten naast benzine (en in mindere mate diesel) ook met waterstof en elektriciteit bezig zijn, kan Jaguar niet achterblijven.