hansvh Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Het schijnt nogal eens voor te komen dat de electrische fans van het climate control systeem dienst weigeren. Ook mijn auto had hier last van, reden voor mij om wat meer informatie bij elkaar te verzamelen om de foutdiagnose wat makkelijker te maken en om te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie. Voor diegenen die ook last hebben van blowers die niet werken: doe er je voordeel mee! Dit document heeft betrekking op het Delanair MKII systeem zoals toegepast in de XJS en XJ Series II & III. Vanaf modeljaar 1987 (~aug 1986) is Jaguar voor de XJS en de XJ12 overgestapt op het Delanair MKIII systeem. Dat systeem wijkt nogal af doordat de aansturing van de verschillende functies geheel electronisch is ipv mechanisch (met micro switches). Blowers.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 13, 2018 Share Posted August 13, 2018 Prachtige informatie, Hans. Hier kan ik zeker wat mee. Binnen enkele weken ga ik hiermee aan de slag. Ik houd je op de hoogte en HARTELIJK dank voor de info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvH1983 Posted April 2, 2020 Share Posted April 2, 2020 Wil graag even aanhaken. Heb een XJ6-US en geen zekering #16. Zit bij mij in de "basis" fusebox en is 35A. Helaas komt er bij mij helemaal geen lucht uit. Zodra ik de ventilator op DEF zet hoor ik wel ergens onder de motorkap wat klikken, moet nog op onderzoek wat het is. Tips zijn uiteraard welkom ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted April 3, 2020 Author Share Posted April 3, 2020 De nummering van de zekeringen kan inderdaad afwijken, is afhankelijk van bouwjaar en LHD of RHD. Je moet nog beginnen met je onderzoek? Dan zou ik starten bij het relaisblok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvH1983 Posted May 2, 2020 Share Posted May 2, 2020 Inmiddels ben ik ook alweer een geruime tijd (tussendoor) met de blower die maar niet willen werken. Is voor mij een groot leertraject, kan niet zeggen dat ik er onderlegt in ben. Ondanks de tip om met het relais te beginnen toch eerst maar ook andere dingen bekeken. Zie het nog niet zitten om alles helemaal te strippen al begint het aardig die kant op te gaan Ga uit van de DEFROST stand omdat die niet afhankelijk is van allerlei weerstanden en het altijd zou moeten doen.. toch? Ik heb inmiddels de blowermotor aan de bijrijderskant uitgebouwd omdat ik het vermoeden heb dat die het überhaupt niet goed doet. Hij ziet er dan ook redelijk gebruikt uit Enkele feiten: - Op de 21A aansluiting op het relayblok staat 12V - Bij de blower komt de Groene draad met grijze tracer vanaf 2H (relayblok) aan en zit daar ook aangesloten op de blower. Op deze kabel meet in een spanning van rond de 0.85 volt. Vragen: - hoe kan ik de blowermotor testen als ik hem uitgebouwd heb. (Heb geen 12V testapparatuur). Kan ik hem met een kabel op de + en - gewoon op de polen van de accu zetten? - hoeveel spanning zou er op terminal 2H moeten staan in de DEFROST mode? - Zoals gezegd staat er 0,85V spanning op de groene draag met grijze tracer bij de blower motor. Lijkt mij laag maar kan dat kloppen? Of kan ik hieruit concluderen dat het toch ergens in de bekabeling zit of het relais? Bij voorbaat weer dank voor jullie reacties. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvH1983 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 20 hours ago, JvH1983 said: Inmiddels ben ik ook alweer een geruime tijd (tussendoor) met de blower die maar niet willen werken. Is voor mij een groot leertraject, kan niet zeggen dat ik er onderlegt in ben. Ondanks de tip om met het relais te beginnen toch eerst maar ook andere dingen bekeken. Zie het nog niet zitten om alles helemaal te strippen al begint het aardig die kant op te gaan Ga uit van de DEFROST stand omdat die niet afhankelijk is van allerlei weerstanden en het altijd zou moeten doen.. toch? Ik heb inmiddels de blowermotor aan de bijrijderskant uitgebouwd omdat ik het vermoeden heb dat die het überhaupt niet goed doet. Hij ziet er dan ook redelijk gebruikt uit Enkele feiten: - Op de 21A aansluiting op het relayblok staat 12V - Bij de blower komt de Groene draad met grijze tracer vanaf 2H (relayblok) aan en zit daar ook aangesloten op de blower. Op deze kabel meet in een spanning van rond de 0.85 volt. Vragen: - hoe kan ik de blowermotor testen als ik hem uitgebouwd heb. (Heb geen 12V testapparatuur). Kan ik hem met een kabel op de + en - gewoon op de polen van de accu zetten? - hoeveel spanning zou er op terminal 2H moeten staan in de DEFROST mode? - Zoals gezegd staat er 0,85V spanning op de groene draag met grijze tracer bij de blower motor. Lijkt mij laag maar kan dat kloppen? Of kan ik hieruit concluderen dat het toch ergens in de bekabeling zit of het relais? Bij voorbaat weer dank voor jullie reacties. Update, accu ook even uitgebouwd en de blower motor hier met hulpdraden op aangesloten, draait als een malle. Kan dus in ieder geval stellen dat de blower motor niet defect is. Zit dan dus toch in het relay of in de route tussen relay en blower motor. (Zie eerdere opmerking over 0,85 volt op de aansluiting) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 Vrijwel zeker het relais. In de PDF uit mijn eerste post zie je prceis waar je spanning zou moeten hebben cq op zou moet zetten om de blowers te testen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvH1983 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Nog lange tijd weer een vervolg gegeven aan dit probleem. Probeer overigens alles in de DEFROST mode omdat dit in principe zoiezo zou moeten werken. Blowers werken als ik ze rechtstreeks aansluit op de accu; blowers zelf zijn dus niet defect. Als ik 12V zet op de groene draad met grijze tracer gaan de blowers echter niet aan vreemd genoeg. Dit duidt dan denk ik, gezien de PDF met beschrijving, op een probleem met de interne bekabeling? Iemand enig idee waar ik moet beginnen? Tot slot heb ik nu e.e.a. wel aangesloten maar deels uitgebouwd; zo zitten de "luchtslangen" momenteel ook niet op de blower motor aangesloten. Enig idee of dit uitmaakt? Bvd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted October 2, 2020 Share Posted October 2, 2020 Wel of geen luchtslang zou niks uit mogen maken. In de jaren 70 / 80 was het nog gewoon stroom erop en draaien, en dat lijkt te werken. De module of draden die ervoor zorgt dat ze ook andere snelheden dan max on uit kunnen lijken me een goed startpunt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted October 3, 2020 Author Share Posted October 3, 2020 Als je bij het relaisblok 12V zet op de groene draad met grijze tracer en de blowers geven geen sjoege (terwijl ze het wel doen als je ze rechtstreeks van spanning voorziet) dan kunnen er denk ik nog maar twee dingen aan de hand zijn: of er zit een breuk in de betreffende kabel of je hebt een aardeprobleem. Beiden zou je eenvoudig moeten kunnen testen/uitsluiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JvH1983 Posted October 3, 2020 Share Posted October 3, 2020 Dank voor de berichten! Testen/uitsluiten of er een kabelbreuk in de groene draad met grijze tracer zit: kan dit door een kabel vanaf 2H direct aan te sluiten op 1 van de blowers? De zwarte draad die naar de blower gaat is de aardedraad? Deze kan ik dan eventueel op een nieuw punt aarden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted October 4, 2020 Author Share Posted October 4, 2020 Ik zou de kabels van het relais loshalen en de groene draad met grijze tracer verbinden met de bruine draad met witte tracer. Accu even los bij het doorverbinden! Gaan de blowers dan nog niet werken dan heb je een draadbreuk of slechte aarde. De zwarte draad is inderdaad de aarde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts