Ga naar inhoud
kleinjan

Blazend geluid in jaguar x-type

Aanbevolen berichten

kleinjan    4

Goedemorgen allemaal op deze warmste dag van het jaar.

Ik ben in het bezit van een x-type / 2.0 D / uit 2004, sinds kort heb ik het volgende probleem:

Als ik met de auto rijd en ik geef gas dan klinkt er uit de ventilatie roosters in het dashboard een blazend geluid dat reageert op het toerental van de motor.

Als de auto stil staat en ik geef dan gas dan hoor je het niet het vind dus alleen plaats als de motor belast is.

Ik heb al onder de motorkap gekeken omdat op die plek ook de turbo geplaatst is tegen het schutbord aan.

Ik heb de beschermplaat die over de turbo geplaatst is verwijderd en visueel gekeken of ik iets kon ontdekken, ook heb ik met mijn hand gevoeld of er ergens lucht ontsnapt.

In beide gevallen heb ik echter niks kunnen ontdekken ook is het zo dat de auto niets in trekkracht inlevert.

Ik vind het gewoon een vervelend geluid, net of je een turbo hoort blazen, daar heb ik geen jaguar voor gekocht maar had ik beter af geweest met een Subaru WRX.

Mogelijk heeft iemand dit zelf eens aan de hand gehad of zijn er bruikbare tips die ik kan volgen.

Denk je iets te weten dan zou ik het graag horen

Mvg Aart Kleinjan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
kleinjan    4

Hallo Arno,

ik kan zelf de link naar de accu even niet plaatsen, verder is het zo dat de auto altijd vlot rond draait en direct aan slaat

waarom verdenk je de accu?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arno overman    14

Omdat als je accu net aan is en de auto nog wel start er vreemde problemen kunnen ontstaan in het electrische systeem.

De airco en ventilator trekt veel vermogen en ik kan me zo voorstellen dat als er meer toeren gemaakt worden de dynamo meer stroom geeft aan de accu en bij minder toeren dus minder stroom wat de relatie met de toeren en het blazen zou kunnen hebben.

Ik heb dit zelf ook wel eens gehad maar toen was de accu zo slecht dat ik ook andere spontane storingsmeldingen kreeg en ander onverklaarbaar vreemd gedrag waarvan de slechte accu de oorzaak was.

Dit verwachtte ik in eerste instantie helemaal niet omdat de auto wel gewoon vlot startte.

Mijn garage verdachtte direct toen de accu en heeft deze doorgegemeten en die liep inderdaad op zijn eindje terwijl de indicator op de accu zelf nog op groen stond.

Hij heeft er toen een nieuwe accu ingehangen en direct waren alle problemen direct verholpen.

Misschien een tip om je accu even te laten meten, mocht dit het probleem zijn dan is het dus simpel op te lossen en ben je voor ongeveer €150,- klaar.

Zelf heb ik er wel een kwaliteitsaccu in laten zetten omdat de Jag er echt van afhankelijk is.

Ik ben erg benieuwd naar wat het uiteindelijk blijkt te zijn bij jou.

greetz,

Arno.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
kleinjan    4

Dank je Arno en isabella,

Pas is de koelvloeistof slang naar de oliekoeler vervangen, toen raakte ik veel koelvloeistof kwijt door de lekkage. Als de intercoolerslang gescheurd is lekt er dan ook geen koelvloeistof of heb ik dat helemaal fout. Waar loopt die slang ongeveer is het iets wat van de turbo naar de intercooler loopt, en de intercooler zit die onder in de voorbumper?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    231

HIER een joetoep filmpje dat de vervanging van de intercoolerslang bij de X-type 2.0D laat zien. Lijkt me een klus die goed zelf is te doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
kleinjan    4

Bedankt hansvh, ik ga zeker controleren of ik scheuren in die slang kan voelen en als dat zo is zal ik gaan proberen of ik hem kan vervangen.

Zal hier zeker even laten weten wat het resultaat is, hopelijk zal ik dat eind volgende week kunnen zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
kleinjan    4

Heb de slang van de intercooler gecontroleerd en er zit inderdaad een scheur in, heb inmiddels een nieuwe besteld en zodra die binnen is ga ik hem vervangen en ga er vanuit dat het probleem dan opgelost is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen