Ga naar inhoud
Alfriedel

check engine lampje brand

Aanbevolen berichten

Alfriedel    5

Hallo Forumleden,

gisteravond ging het check engine lampje branden van mijn X-Type 2,1 v6 uit 2002 maar de auto bleef normaal rijden zo'n 180 km lang.

Net heb ik het uitgelezen en zegt hij:  code P0171 system to lean Bank 1, en  code P0174 system to lean Bank 2.

Hoe kan dat en wat is er aan te doen? Is de benzine-lucht verhouding dan te arm? 

Ook gaat er af en toe een lampje branden en staat er: cruisecontrol niet beschikbaar.
Wie kan mij helpen?
Groet, Alfred.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    258

Dat kan eigenlijk vanalles zijn. Aanzuiging van valse lucht tussen LMM en gasklep, geblokkeerd brandstoffilter, te lage brandstofdruk door sensorfout of pompprobleem, bekabelingsprobleem, lek in de uitlaat vóór de catalysator. Kan ook een defecte sensor zijn.

Het motormanagement reageert hierop door een soort van noodloop programma te starten dat oa het toerental van de motor beperkt. Wellicht ook uitschakeling van de cruise control.

Ik denk dat iemand met de juiste uitleesapparatuur beter kan bepalen wat er precies fout gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    28
4 uren geleden, hansvh zei:

Ik denk dat iemand met de juiste uitleesapparatuur beter kan bepalen wat er precies fout gaat.

Juist.

omdat het bij beide banken  het geval is denk ik aan iets gemeenschappelijks  zoals b.v. de zaken die hans heeft aangegeven maar het zou ook zomaar kunnen dat er uitlaatgassen niet meer juist gemeten worden.   Dus ook maar eens een lek en 4 gastest uitvoeren of hij inderdaad veel te arm loopt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    453

Hans heeft gelijk, test op vacuumlek(en) als dat goed is is de LMM defect.

Dit maak ik meer dan 30 keer per jaar mee, dus.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alfriedel    5

Wat is de LMM?  Noodloop doet hij zeker niet van middag nog even geplankt dan is ie zelfs snel te noemen.

Ook het lampje gereset en gestart met accu van mijn 53 jaar oude Volvo en lampje bleef uit. Misschien accu probleem deze is ouder dan vijf jaar maar weet niet hoeveel ouder.

Check engine lampje gaat samen met cruisecontrol lampje tegelijk aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alfriedel    5

Oja, ik ben meer bekend met SU carburateurs. Vroeger op mijn MK 9 en tegenwoordig op mijn Volvo Amazon.

Ik ga eerst een nieuwe accu kopen want hij start wel binnen een sec. maar dan valt het voltage toch al terug naar 10 volt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alfriedel    5

Inmiddels een nieuwe accu geplaatst en het leek succes te hebben de lampjes bleven uit ook na een nieuwe start onderweg, ik al blij  maarrr..... na een kwartier rijden floepte allebei de lampjes tegelijk weer aan (check engine en cruiscontrol niet beschikbaar)  Nu ga ik eerst een nieuw brandstoffilter plaatsen. Wordt vervolgd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sonsan    420

Ik zou de X toch even (laten) uitlezen. Dan kan je gericht de storing oplossen, nu blijft het gokken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sonsan    420

Ik zou een garage zoeken die bekend is met Jaguar. Ik verwacht niet dat een gemiddelde garage de software heeft om een JAG echt goed uit te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    453

Nieuwe accu haalt niets uit, gokken kost nog meer geld.

let op, er is op zeker een lambdasonde defect.

Gokken haalt niets uit en een nieuw brandstoffilter ook niet.

Even uitlezen.....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Alfriedel    5

Gisteren geweest bij Raymond en de auto laten uitlezen, ze hadden het probleem gauw gevonden: een vacuumlek. Na het verholpen te hebben hebben ze de auto nagekeken en was deze goed gekeurd voor de vakantie die er aan zit te komen. Check engine lampje is uit en blijft uit, auto rijdt veel beter nu. Ook een suggestie gekregen om het geklop uit de achteras te halen en is nu ook weg. TOP gasten daar. Fijne vakantie gewenst.Ik ga alleen nog daarheen in de toekomst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen