Ga naar inhoud
Ron Gouda

Backfire en start niet meer xj6

Aanbevolen berichten

Ron Gouda    0

Heeft iemand een goed startpunt om te gaan zoeken. Gisteren  geprobeerd na maand van stilstaan de auto te starten. Starten een luide knal en dat was het. De motor start niet meer bij veel gas geven blijft hij heel even lopen onregelmatig en stopt dan. Door de backfire sloeg de rubber slang van de airflow meter. Aan gekoppeld wwer met geen resultaat. De klep van de airflometer ziet er nog recht uit en beweegt met hand kracht. Vraag!?? Waarom ontstond de backfire en waarom start hij nu niet meer. Heb het eerder gehad en toen na aankoppelen van de rubberen slang was alles weer ok. Dank 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mr-gaemers    24

Een backfire is te veel benzine en geen ontsteking, de ophoping van benzine "word zo veel" dat die opeens wel een flam van de ontsteking krijgt, en: "kaboem".

Bougies? Eruit draaien om te zien welke kleur ze hebben, eventueel opschuren en weer terug, start ie?

Rem reiniger spuiten (na de klep) om te kijken of die wel wat op pakt? (Hoeft eigenlijk niet, je weet al dat die ontsteekt).

Ik zal rustig uitpluizen hoe de benzine toevoer zit. (Welk type rijd je? (Titel).

Carburateur of injectie?

Heeft iemand een goed startpunt om te gaan zoeken. Gisteren  geprobeerd na maand van stilstaan de auto te starten. Starten een luide knal en dat was het. De motor start niet meer bij veel gas geven blijft hij heel even lopen onregelmatig en stopt dan. Door de backfire sloeg de rubber slang van de airflow meter. Aan gekoppeld wwer met geen resultaat. De klep van de airflometer ziet er nog recht uit en beweegt met hand kracht. Vraag!?? Waarom ontstond de backfire en waarom start hij nu niet meer. Heb het eerder gehad en toen na aankoppelen van de rubberen slang was alles weer ok. Dank 

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mr-gaemers    24
Dank voor de reactie. Injectie motor 4,2. Heb de bougies eruit gedraaid en die waren zwart. Dus op geschuurd wr weer in en kaboem nogmaals dus. Grr
Shit, injectie met kaboem! (Backfires). Hier stopt mijn kennis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    28

Ik stel voor eens te zoeken naar valse lucht, door b.v. afgesprongen / gescheurde slangen of barst een deel van het inlaat traject.

Stonden de kleppen  een maand geleden wel goed ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    257

Zwarte bougies? Dan is meestal het lucht/brandstof mengsel veel te rijk. Kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een verstopt luchtfilter en/of lekkende injectoren. Is de vonk wel goed? Slechte kwaliteit benzine, extreem lage compressie, slecht afgestelde kleppen kunnen ook een zwarte afzetting op de bougies veroorzaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    28

temperatuur sensor (en kabels) in orde ?

Anders denk de computer dat het -50  of zo is en gaat er VEEL benzine in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ron Gouda    0

Dank voor alle hulp. Ik heb de airflow meter er tussen uit gehaald misschien heeft die een klap gehad. Bijgaand een plaatje van wat ik aantrof. Kier is niet helemaal evenwijdig. Zou dit het kunnen zijn. Zonder airflow meter als ik start klinkt de start als met aangesloten airflow meter. Slaat direct af (logisch) met wat gas erbij loop hij evrn. 

AF3BACDB-6E91-4498-A867-53D52D93B99E.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ron Gouda    0

nog niet echt. Ik heb een nieuwe Airflowmeter besteld, Alle slangen zitten goed en zijn niet gescheurd. Reden voor de backfir naar mijn inzicht slechte kabels, verdeler etc.

Deze eraf gehaald en geconstateerd dat de verdeelkap puntjes gecorrodeerd waren, de rotor versleten en de bougiekablels bij de verdeler ook met witte aanslag vol zaten. Maar gewoon nieuw besteld, dat is binnen en gemonteerd, Nu is het het wacht op de Airflow meter.. Dus wordt vervolgd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ron Gouda    0

Wie kan me helpen. Nu een nieuwe airflow meter geïnstalleerd. Nieuwe bougies bobine en bougiekabels. Echter het probleem blijft. Weet nu bijna zeker dat hij valse lucht trekt maat waar vandaan.? Heb zo op het oog alle slangen die ik kon zien gecheckt op scheuren of los zitten. Geen gevonden. Wat zou een logische niet zo zichtbaar deel kunnen zijn 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bart XJSC    16

Is het niet wat om langs een garage te gaan? Je kan natuurlijk diverse onderdelen vervangen en zo het een en ander uitsluiten maar er zitten veel onderdelen aan een Jaguar en het kan dus lang duren voordat je het juiste onderdeel gevonden of vervangen hebt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mr-gaemers    24

Het zou nog wel in je carburateur kunnen zitten? Vlotter vast? Of het zwarte rubber boven op de glasschuif? Krijgt hij wel brandstof? (Ja want hij backfired). Maar wellicht minimaal?

Vacuüm lekker zijn relatief simpel op te sporen door ruimschoots remreiniger op je slangen /carburateur aansluiting te sluiten, elke keer een nieuw stuk, gaat hij opeens lopen of hoger lopen, heb je een lek gevonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    257
56 minuten geleden, mr-gaemers zei:

Het zou nog wel in je carburateur kunnen zitten? Vlotter vast? Of het zwarte rubber boven op de glasschuif?

Het is een injectie systeem, dus zonder carbs. Ik zou het eerder zoeken in timing of brandstoftoevoer. De auto heeft een maand stilgestaan en heeft nu die kuren? Spontaan, of heb je vooraf werkzaamheden verricht onder de kap?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ron Gouda    0

Uk heb eerder deze backfire gehad en toen schoot de manchet van de airflow. Zelfde kuren start maar loopt niet. Manchet vastgezet en probleem opgelost. Apk laten doen en niks geks. Toen na een maand gestart weer backfire manchet los. Nu extra vastgedraaid. Weet backfire. manchet bleef vast zitten maar de eerdere staat probleem bleef. Dus wellicht ergens anders iets los? Blijft lastig zo via een forum. Snap ik 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mr-gaemers    24

Het is een injectie systeem, dus zonder carbs. Ik zou het eerder zoeken in timing of brandstoftoevoer. De auto heeft een maand stilgestaan en heeft nu die kuren? Spontaan, of heb je vooraf werkzaamheden verricht onder de kap?

Shit sorry dacht de oudere xj6 met carb. Vergeten pardon!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    257

Je hebt al eea vervangen aan ontstekingscomponenten. Ik ga er dan ook van uit dat je een goede vonk hebt (maar dat heb je natuurlijk gecontroleerd). Contactpunten van de bougies nog gecheckt? 100% Zeker dat je de juiste ontstekingsvolgorde hebt (153624 waarvan #1 tegen schutbord)? Dan zou ik als eerste de benzinedruk eens controleren. Check ook eens of de benzinedrukregelaar niet lek is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen