Jump to content
1977xj12

XK display problemen

Recommended Posts

1977xj12    3

Beste allemaal,

Sinds enige tijd geen MK2 meer in de garage hier, maar in 2017 overgestapt op een XK cabrio uit 2006.

Accu slechts enkele malen aan een ouder type druppellader gezet, en na de winterslaap wou de Jag dan ook niet meer ontwaken - accu leeg.

Na kentekenplaat verwijderd te hebben en met de handsleutel weer toegang gekregen te hebben, accu weer bijgeladen - wederom niet met een toplader.

Hier begon de ellende mee, tijdens het rijden allerlei foutmeldingen en zelfs noodloop melding. Ook het display vertoonde kuren, na het starten prima, maar dan na een seconde of 10 werd het beeld gedimd - bijna niet meer leesbaar. Na rondspeuren op internet bleek dat veel foutmeldingen komen door te lage spanning/slechte accu. Daarom een nieuwe correcte Bosch AGM accu aangeschaft, en gelijk een CTEK lader erbij.

Alle problemen zijn nu verholpen, ook is de auto na dealer geweest voor uitlezen OBD, en resetten. Echter probleem met display blijft, na enige tijd gaat deze uit.

Conclusie dealer was, beeldscherm kapot.

Vreemde is dus wel dat het display bij starten prima werkt, en vandaag kwam ik er achter dat als ik het display tijdens het rijden uitzet, dat dan de functies van airco/radio etc wel gewoon worden weergegeven op het display - kraakhelder en zonder probleem. Net of de achtergrond dus slechts ontbreekt.

Iemand nog enige tips/tricks waar ik het nog kan zoeken voordat ik eventueel een nieuw display moet aanschaffen?

Dank en groet, Dick

hansvh    329

Ehhh, het display werkt bij starten prima, je zet het uit en alle functies worden nog steeds kraakhelder en zonder probleem weergegeven? Ik heb geen XK, maar in dit geval denk ik toch dat wat fotootjes veel beter weergeven wat je nu eigenlijk bedoeld ;-) .

1977xj12    3

Ha Hans,

Ik start de XK, display werkt prima. Na 10 a 15 seconden dimt het display tot bijna blank.

Je kunt het display ook gewoon uitzetten middels knop, hij springt dan van het gedimde naar een Jaguar logo - die dan wel ineens weer prima wordt weergegeven.

Terwijl het display nu echt op uit staat, en je bedient een functie van de radio/klima, dan geeft het display dit wel weer keurig weer op het scherm - bijvoorbeeld volume omhoog.

Mijns inziens is het dus meer software probleem dan het fysieke display.

Ik zal even foto's / filmpje maken ter verduidelijking :-) Sowieso was ik van plan van een aantal zaken foto's te maken, van alle problemen die de XK de laatste tijd heeft gehad was weinig beeldmateriaal van te vinden op internet. Wel veel info op met name USA fora, maar weinig verduidelijkende foto's. Goede voornemens dus!

isabella    559

Eigenlijk altijd de Bleutooth module onder de bestuurdersstoel defect door vochtinwerking via de A-stijl bestuurderszijde.

Op Internet tal van goede gebruikte te koop, een nieuwe is erg duur.

Soms zijn ze te repareren.

John P    11

Ik heb een fraaie XK cabrio uit 2006 4.2 ltr. met 225.000 km op het oog. Wie van de leden heeft ervaring met de opvolger van de XK8 .Waar moet ik speciaal op letten ? Raymond jij zal ze zeker wel kennen? De x300 '96 bevalt nog steeds goed maar staat vanwege de komende XK wel te koop. Alvast bedankt voor jullie opmerkingen. Groet John P

isabella    559

De nieuwe modellen hebben wat andere nukken maar zijn in de basis vele malen beter geworden.

Vraag is alleen, en die krijg ik steeds vaker...waarom net beter maar toch de oude looks....tja...

Ik vind persoonlijk een XJS coupe een aparte auto maar een cabrio echt minder mooi, en een Tara geweldig....hele kleine verschillen en toch zo groot.

Maar voor de techniek, en dat klinkt wat zakkenvullend van mijn zijde maar zeker net zo bedoelt...pleeg op tijd onderhoud...

Verder zijn de automaten VEEL beter geworden, op een aantal vaste zaken na zoals de draagarmen, eenmaal vervangen voor poly uitvoeringen geen gezeur meer mee.

Convertor na 150k, wisselen en weer 150k.

Dus....beter.

Maar aan de looks kunnen we weinig doen.

John P    11

Bedankt voor je reactie Raymond. De looks zijn vooral een kwestie van smaak en voorkeuren. De aluminium body scheelt in ieder geval de nodige kilo's. De converter katalysator zal bij 225.000 km al wel een keer vervangen zijn.  Net als de draagarmen? opletten op gerammel/bonkige geluiden bij een proefrit op een hobbelige weg ?

Volgens de huidige eigenaar ( geen handelaar)  is het  onderhoud goed en tijdig gedaan. Komende week ga ik even kijken en de rekeningen/boekjes bekijken.

Ik hou je op de hoogte.

John P    11

Dick (1977xj12) hoe bevalt de XK cabrio tot nu toe ? Nog bijzondere dingen meegemaakt ? Gisteravond  op Top Gear  (Ziggo kanaal 16 )13apr  17.30 u , terug te zien via internet Ziggo, nog een oude presentatie van de XK Cabrio uit 2006 met Jeremy Clarkson. Kwam er goed uit.

isabella    559

Altijd even de auto "geheel nazien" kost niets en dan weet je alles.

Op de rekening klopt het altijd.....maar ik weet graag alles...

Maar het is echt een kleine moeite om de auto even na te zien,

Ik vind ze wel wat hebben de nieuwere modellen.