Jump to content
Jag42

Verschil XK8 specs 1996 - 1997

Recommended Posts

Jag42    120

Is er kennis binnen de forumleden over de verschillen tussen modeljaren? De start van de produktie van de XK8 was in Februari met VIN nr 001001

In 1996 zouden 2925 Coupé's zijn gebouwd waarvan tot en met Juni VIN nr 001246 (modeljaar '96) werd gebouwd en na de vakantie VIN nr 001247 tot 002925 (modeljaar '97). (Of moet dit zijn 001001 + 2925 = 003926? Verwarrend want een Engelsman zegt dat VIN 007663 een in 1996 gebouwde XK8 is. Men heeft natuurlijk ook Cabriolets gebouwd en doorgeteld qua VIN nrs met alleen een letter verschil.Stel voor dat VIN 007663 een van de latere in '96 gebouwde XK8's zijn is mijn 2092 toch redelijk vroeg.

Het valt mij op dat vanaf een bepaald modeljaar ('98?) 3e remlichten en bijvoorbeeld een badge op de kofferbak verschenen). De mijne heeft geen van beiden en ook nog het donkere dashboard.

Geen halszaak maar gewoon een beetje detailfreak.

Door moderator verplaats naar juist (sub)forum.

Jag42    120

Thanks Noud,

Inderdaad jammer dat het laatste VIN nr in '96 of het 1e '97 nr niet bekend is.

Weet inmiddels wel dat pas met modeljaar '98 (dus na Juni '97) het 3e remlicht is geïntroduceerd. Misschien rond die tijd ook de badge op het kofferdeksel.

Inmiddels weet ik ook dat VIN nr 002107 (nu total loss) de fabriek heeft verlaten op 14 September.

Gelet op de CAT sticker datum van 07-08 is de mijne  dus tussen 7 en de 14e afgebouwd.

Nauwkeuriger wordt het niet maar om hier 45 pond voor uit te geven vind ik zonde omdat ik verder alle informatie die op zo'n heritage document staat al weet.

Jag42    120

Inmiddels de complete historie van de XK kunnen achterhalen. Het ontbrekende gedeelte 1996-1997 is nu ook 'gevuld'.

Vandaag de eerste eigenaar gesproken die, als dealer, destijds een grijze convertible en zwarte coupé kreeg toegeleverd.

hij reed met de cabrio en de coupé stond in de showroom.

In de eerste week werd de convertible verkocht aan een klant en werd de mijne ingezet als demo.

Het lijkt er nu op dat de eerst in NL geleverde coupé een groene was en als tweede een zwarte en als derde mijn zwarte.

Weet uiteraard geen chassisnummers maar weet nu wel dat het echt een heel vroege is geweest.

volgens mij is er ook geen XK8 vóór 01-10-1996 op kenteken gezet.

ik weet het, allemaal niet zo boeiend, maar omdat iemand tegen mij zei dat het wel eens een van de eerste in NL gekeverde kon zijn kon ik het niet laten om hier eens in te duiken. 🔦🔎

• Like 1

XJR    24

Ik vind het wel boeiend. Geeft je wagen toch iets extra's als je meer va de historie weet.

wvdl    113
Op 5/1/2018 om 12:34 PM, Jag42 zei:

Weet inmiddels wel dat pas met modeljaar '98 (dus na Juni '97) het 3e remlicht is geïntroduceerd. Misschien rond die tijd ook de badge op het kofferdeksel.

Badge op de kofferbak is inderdaad voor modeljaar 98 geintroduceerd, maar heeft het (als ik het goed heb) nog geen jaar volgehouden.

Viel kennelijk niet in de smaak.