Ga naar inhoud
Jaap Brummelkamp

steunlager cardanas niet los te koop?

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

In mijn zoektocht naar de oorzaak van de beruchte trillingen bij 80/90 km/uur gestuit op een iets scheefstaand steunlager van de tussen-as.  Lager zat niet goed gecentreerd en is scheef ingesleten, mogelijk de oorzaak van vibraties. Lager is er netjes afgetikt, dus op zoek naar een nieuw lager.  Iets te vroeg gejuicht: lager niet los verkrijgbaar, alleen met gehele nieuwe as (€ 1200 ex BTW) . Deze is echter verder in perfecte staat, U-joint als nieuw. Ik wil nu een poging wagen om er een X308-lager op te zetten, met de beugel van de X350 (doorzagen, overzetten en weer vastlassen). Heeft iemand hier ervaring mee? Of zou een S-type lager ook passen? Of wellicht een Ford-lager (who knows?)

Met vriendelijke groet,
Jaap Brummelkamp

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645

Alle lagermaten worden geleverd door bv SKF. Je lagermaat staat in de zijkant van het lager. Meestal staat het op de zg 'loopring'. 

Mocht het dat niet staan (of zijn weggesleten), neem de restanten, de as en de reut mee naar SKF of een andere leverancier, of een echte monteur, die kan het zeker wel meten.

 

Het moet wel heel gek zijn als je een lager niet kan krijgen. Jaguar maakt geen lagers, die kopen ze ook in.

Heb hetzelfde wel eens gehad, ik dacht ja doeiiiii, in R'dam vlakbij Zuidplein zat SKF, en jawel.

Ze keken wel een beetje raar maar wilden best wel helpen. Voor ongeveer 1/3 van de centen een echt vers SKF lager.

En weet je, die is ook NOOIT MEER stukgegaan. Daarvoor had ik al 3x een hele kit gekocht voor dat stomme lager.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Perfecte tip, ga ik eens even uitzoeken. In Den Bosch zit ook een SKF-dealer.

Dat gevoel van ' ja doeiiii ' klopt helemaal. Zojuist een prima gebruikte cardanas plus lager (als backup voor als deze operatie niet helemaal lukt) binnengekregen uit Engeland via Ebay. Kosten: € 110, inclusief bezorging op de deurmat. Kijk, dan loont revisie met een nieuw kruisje en een goed SKF-lager tenminste.

Ik ben wel benieuwd of die operatie het vervelende getril en gebrom wegneemt, waar veel mensen last van hebben. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645

Dat zou moeten helpen, het 'kruisje' zal wel met bronzen lagerbussen zitten. 

Die moet je meestal inpersen of iets met 'verwarmen' van de rest en dan de koude bus er in rammen.

Maar ook dat soort dingen valt te reviseren, op voorwaarde dat ze niet vanaf produktie zo krom zijn als een hoepel.

 

Dergelijke dingen doen me wel aan m'n achterhoofd krabben over een X350, trouwens.

Was vandaag aan het werk op een parkeerplaats, daar stond er eentje. Mooie auto, dat wel.

Maar ja de S-type is karakteristieker, en ik denk veel minder gedonder mee. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Na veel geknutsel aan de optisch perfect ogende cardan-as gisteren toch maar de ruil-as van E-bay gemonteerd. En voila: gedaan met het gedreun, getril en de maximumsnelheid van 140 km/h. Een hele opluchting. Helaas heb ik daardoor het probleem niet precies kunnen pinpointen, maar na alle adviezen waaraan duizenden euro's aan kosten kleefden ben ik wel erg content met dit resultaat. Waarvan akte.

En voor de twijfelaars inzake het kostenaspect van de x350:  Het kan dus lonen om een gokje te wagen via E-bay, met name in Engeland, in mijn geval de firma Auto Reserve Ltd.  Binnen een week voor een tientje thuisbezorgd, onderdeel voor 1/10 van de in Nederland gangbare prijs.En met bovenstaand resultaat.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×