Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
Noud

X308, Bak gerepareerd

Aanbevolen berichten

Noud    17

Omdat onze Daimler geen geduld had om te wachten op de automaat-revisie workshop hebben we afgelopen week zelf de stoute schoenen aangetrokken en de bak gerepareerd. Onlangs ging de automaat kapot en de symptomen wezen op een kapotte A-drum. Ik heb aardig wat tijd besteed aan inlezen: verwijderen van de bak; openmaken van de A-drum; assemblage; lower valve body verwijderen; zuiger vervangen; olie vervangen etc. Onderdelen heb ik besteld bij diverse bronnen (Engeland, US maar ook bij ZF in Nederland). Zelf had ik nog nooit een versnellingsbak verwijderd. Ik heb hulp ingeroepen van Thijs en mijn zoon Steven heeft ook meegeholpen. We hebben de klus uitgevoerd bij een doe-het-zelf garage in Amsterdam en we hadden de beschikking over een brug, luchtgereedschap en een pers.

 

Het verwijderen van de bak was op zich al een hele klus maar ging redelijk voorspoedig. Het verwijderen van de katalysators was lastig en het losmaken van de bovenste bouten van de bell-housing was ook uitdagend. Het losmaken van de lower valve body (sorry ik weet de Nederlandse term niet) valt mee, en het vervangen van de zuiger met een upgraded exemplaar was wel te doen. A-drum openmaken was eenvoudig, al heb je wel een pers nodig om de zuiger er uit te krijgen. 

 

Gelukkig bleek de diagnose correct. De zuiger in de lower valve body bleek licht beschadigd, en in de A-drum was de O-ring van de zuiger kapot en de bovenste rand van de drum afgebroken.

 

We zijn er twee dagen mee bezig geweest. Montage verliep zonder tegenvallers en na het vullen met nieuwe olie reed de auto weer prima. We zijn blij en ook wel een beetje trots dat we deze toch wel omvangrijke klus succesvol hebben afgerond.

 

Noud

 

 

 

IMG_20160625_141554.thumb.jpg.2976f3b76b758142cfbfbc2b98adc31e.jpgIMG_20180223_100554.thumb.jpg.f6dd206ab88e036faba03fa6b0daab3b.jpgIMG-20180223-WA0055.thumb.jpg.da8b33ce23abaac2c321f2d5c9553302.jpgIMG-20180223-WA0064.thumb.jpg.c0a2804906dd9cf0274b93c8eb6abcc4.jpgScreenshot_20180224-205749.thumb.jpg.195e21199a5025310702aca8c2e36dd1.jpgScreenshot_20180224-205754.thumb.jpg.35abb869c985be4c4397343a07cae1a4.jpgScreenshot_20180225-113549.thumb.jpg.4bab06a9481b0863c04b83bf3c59df5a.jpg

Screenshot_20180224-205821.thumb.jpg.94a2e29673dde8f6c4f7d2c37a22ea0d.jpg

  • Klasse 8

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    272

Je bent een Held!

Gaaf dat er mensen zijn die gewoon de stoute schoenen aantrekken.

Dit kan niet iedereen overigens, je moet wel inzicht hebben en het hele internet afspeuren naar data en filmpjes:-)

 

Wel done!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    346

Wow Noud, respect!!!

Heb dat vorig jaar live gevolgd tijdens demodag bij G&G in Heinkeszand.

Was er toen wel van overtuigd dat dit mijn ding niet is hoewel Raymond het er zo simple uit deed zien...

Nu is mijn een BorgWarner 65 dus behoorlijk primitief in vergelijking met Noud's high tech bak maar evengoed voel ik niet de roeping...  :sarcastichand:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×