Ga naar inhoud
Gino Simonse

Jag xj6 series 3 1980 radio antenne werkt niet

Aanbevolen berichten

Tim98    5

Bij het reservewiel naast de brandstofpomp zit de antennemotor.

Er zit daar een groot groen relais voor de antenne. Ik zou even 12 volt los op de antennemotor zetten kijken of hij dan werkt. Zo ja dan krijgt de motor dus geen stroom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230
1 uur terug, Gino Simonse zei:

De motor zit dus los van de antenne? 

Ja. De motor duwt/trekt de antenne via een kabel naar buiten/binnen.

5a8ff7316c351_Afbeelding1.thumb.jpg.f36e6d9aa84b940f2eb1592900c52a43.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De antenne werkt, de motor pruttelde wat toen de antenne omhoog ging en stopte oppeens en doet nu niets meer dus vrees dat het motortje het heeft begeven, hoe gaat de antenne terug naar beneden trouwens? Gr

image.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230

Ik zou de hele handel eens eruit halen en grondig reinigen. Wie weet hoeveel jaren vuil en vet zich in mast & motor hebben opgehoopt. Kan trouwens ook nog een electrisch probleem zijn, of heb je rechtstreeks spanning op de motor gezet?

De mast haal je zo los:

Aerial Mast Fitting Instructions XJS & Series III.pdf

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230

Hoe moet een signaal krijgen van de radio. Het relais zorgt voor een vertraging nadat je de radio weer hebt uitgeschakeld.

Schema:

5a902a4a86acf_Afbeelding2.thumb.jpg.3297e4e28a495a3ce8de7916b29b1424.jpg

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230

Effe checken dan. Die WK bij de verbinding tussen radio en relais staat voor een witte draad met roze tracer. Moet te vinden (en aangesloten) zijn achter de radio.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    346
Op ‎23‎-‎2‎-‎2018 om 2:11 PM, hansvh zei:

Ik zou de hele handel eens eruit halen en grondig reinigen. Wie weet hoeveel jaren vuil en vet zich in mast & motor hebben opgehoopt. Kan trouwens ook nog een electrisch probleem zijn, of heb je rechtstreeks spanning op de motor gezet?

De mast haal je zo los:

Aerial Mast Fitting Instructions XJS & Series III.pdf

Hans, weet jij of z'n omschrijving/handleiding ook voor de antenne van de serie II bestaat?

Ben altijd weer verbaasd waar jij al die handleidingen vandaan haalt/vind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sonsan    418

Hans is al sinds jaar en dag onze huisleverancier van pdf-bestanden, handleidingen, overzichten etc.etc.

Waarvoor hulde! :thumbup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jaapvanthoff    81

Als een regelrechte afstammeling van Piet Paulusma, maar dan uit het Wilde Westen, heb ik gisteren de winter voor dood verklaard. Geen strooi zout meer!

Eén van de jongens van het motor Triumph forum kwam hier mee aan:  

https://rijkswaterstaatstrooit.nl

Dus gisteren de kabouterklas onder de motorkap meegenomen naar de ring van Rotterdam.

Op het lijstje to-do stond nog:

·         Thermostaat sensor in koelsysteem vervangen.

·         Voorruit raam rubber vernieuwen.

·         Kachel- en aircoregeling na kijken.

·         Nieuwe accu plaatsen.

·         Al het leer reinigen en bij-kleuren.

Nog niets aan gedaan omdat ik het te koud vond om te klussen.

En wat staat er sinds gisteren op het-is-nooit-klaar-lijstje:

Antenne (gangbaar) maken.

Ik volgde dit draadje al met aandacht, maar ben nu ook deelnemer.

Fijn die schema’s!

In mijn andere auto heb ik een DAB+ radio geplaatst. Misschien is dit ook wel het moment de klus uit te breiden zodat de oldies zenders te ontvangen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230
18 uren geleden, arie-jag zei:

Hans, weet jij of z'n omschrijving/handleiding ook voor de antenne van de serie II bestaat?

Ben altijd weer verbaasd waar jij al die handleidingen vandaan haalt/vind.

Als hij al bestaat: ik heb 'm niet.... Kwam wel ergens op een forum deze instructie tegen:

I had to sort out the aerial on my '73 Series 2 XJ. last year. Many parts on series1 and 2 are the same and looking at the parts manual for both they appear the same.

Mine failed as a result of sheer neglect. As said above wet and muck percolates down the aerial through the inner/outer drive cable into the motor.

I'm not sure where to start.

You have picked a tedious job but it is fixable as I discovered.
Great care is needed to dismantle everything without causing further damage. Remove the nearside rear light unit to gain access to the base of the aerial. Remove boot floor panel to gain access to the aerial motor. The aerial is raised and lowered by a stiff plastic/nylon cable. One end of the cable is attached to the tallest section of the aerial and the other end is wrapped around a drum inside the motor. The first job is separate the aerial tower and flexible cable from the motor. Remove the motor from it's mount, remove the 4 screws from the cover plate , remove the two nuts from the round cover over the motor and remove. Un screw the large chromed nut securing the flexible cable to the motor housing. Now we come to the tedious bit. Because the aerial inner/ outer is all seized up the motor has to be moved away from the aerial. This is achieved by manually turning the motor armature which very very slowly allows the motor to move away from the aerial. After a while the white plastic or nylon cable will be exposed.

Through the rear light unit aperture the aerial lead can be unplugged and also undo the knurled ring to release the flexible cable from the base of the aerial tower. This gives some extra movement to extract the complete aerial assembly from the back wing.

The aerial extension which you say has been broken off is listed as Part no JS 582 who knows you may find one.

It took me for ever to get the flexible cable inner and outer to move and clean out

Now a bit about the electrics. The aerial operating relay mounted in the boot next to the aerial motor has two feeds. One feed from the radio which closes the relay when radio is switched on. In this position a feed from fuse 3 powers up the motor raising the aerial. When the radio is switched off the relay relaxes to it's previous position allowing the supply from fuse 3 to power the aerial in the opposite direction and wind the aerial down.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    346

Jammer Hans, had hoopje dat jij die misschien wel ergens al was tegengekomen maar alvast bedankt voor bovenstaande info.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    230

Jazeker, via allerlei vage onderdelensites zoals bijvoorbeeld DEZE. Voor dat bedrag lijkt het me trouwens niet de komplete assembly te zijn. Als die van jou wel aanwezig is maar niet meer werkt is hij misschien te reviseren? Anders eens bij Hendrikus informeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
mr-gaemers    24

Ik heb een universele gekocht, met de hand uitschuiven. (Heb geen signaaldraad voor automatische antenne) en vond ik te duur, eBay 250 euro.

Ik heb 21€ betaald, Achterlicht rechts eruit en Viola, nieuwe universele erin.

75dbdb5a1d85a196ae89a6e6dbd294d3.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen