Jump to content

X300 eType


sijmen12
 Share

Recommended Posts

Na het terminaal overlijden van onze Daimler Six uit 1995 aan een overdosis roest, hebben we besloten om een harde X300 koets om te laten bouwen tot eType. Hierbij alvast wat eerste plaatjes van de accuframes, waarin het pakket van een Tesla ModelS 70 komt.

 

0584d2ca785450315ceac119ee62f3d6.jpg

 

5f1b79d7e91511b9f223431cb90799ba.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Het wordt goedkoper dan een nieuwe Tesla en duurder dan een Californische FIAT 500e. Maar zakelijk kan het uit in max 7 jaar (hou ik mezelf maar voor). De koppelomvormer is van de originele ZF-bak gehaald. Met een specifiek geengineerde flens is een 300Nm Siemens motor erop geschroefd. Ook de motorsteun is custom en past op de originele bevestigingspunten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kijk, dit vind ik nou interessant. Want over een paar jaar zitten we opeens met heel veel leuke auto's die overal geweerd of ontmoedigd gaan worden.

Ik heb een oude camper op diesel, daar vraag ik me ook vanaf hoe lang ik er nog lol van kan/mag hebben.

Goed bijhouden wat je doet en wat je anders zou doen, wellicht volgend er meer geïnteresseerden. ! Succes

 

 

Link to comment
Share on other sites

@ jaguar38s - we gebruiken de originele bak uit kostenoverwegingen. Er was hoe dan ook een reductiebak nodig. Met een automatische vierbak hebben we verder vooral meer lol van 300Nm bij acceleratie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er gaat op de vooras 283kg aan motor en koppelomvormer uit. Hiervoor komt 300kg aan accu’s, kabels en motor terug. Ook komt er een elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging in, een elektrische heater voor het originele koelwatercircuit (de Tesla accu’s zijn watergekoeld/verwarmd), en een elektrische aircopomp.

Op de achteras gaat 155kg aan tank, uitlaten en reservewiel eruit; er komt 205kg aan accu’s voor terug.

Kortom, de auto wordt in principe 70 tot 100kg zwaarder en daarmee circa 250kg lichter dan een vergelijkbare Tesla Model S. Met in totaal 74kWh hopen we er straks zo ongeveer 300km actieradius uit te peuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij is de samenwerking tussen bak, ecu en ABS-sensoren best goed beschreven (volgens mij heeft Raymond hier op het forum er ook een heel verhaal aan gewijd). Ook is het door Jaguar gebruikte bussysteem niet geheim, dus volgens mij kom je een heel eind met een Arduino-bord.

Eerlijk gezegd lijkt me het juist veel leuker om het gelijkwaardig aan origineel werkend te krijgen dan de aandrijflijn elektrificeren.

Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, wimb zei:

Volgens mij is de samenwerking tussen bak, ecu en ABS-sensoren best goed beschreven (volgens mij heeft Raymond hier op het forum er ook een heel verhaal aan gewijd). Ook is het door Jaguar gebruikte bussysteem niet geheim, dus volgens mij kom je een heel eind met een Arduino-bord.

Eerlijk gezegd lijkt me het juist veel leuker om het gelijkwaardig aan origineel werkend te krijgen dan de aandrijflijn elektrificeren.

Mee eens hoor, ondanks wat verlies over de bak is de beleving wel dichterbij het origineel denk ik..Ik wil ook zo'n set! Wat terug om te bouwen is...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...