wilfredfoto Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Er is hierover veel te vinden op het net en ook veel besproken op dit forum, maar toch leuk om deze modificatie weer eens aan te stippen. Mijn Series 3 heeft deze modificatie al op zowel de inlaatkant als de uitlaatkant, maar de donor motor die ik aan het prepareren ben heeft deze nog niet. Vaak wordt alleen de uitlaatkant gedaan vanwege de hogere temperatuur daar, maar bij mijn donor motor behandel ik wel beide kanten. Waarom deze modificatie ? De zogenaamde "Tappet guides" waar de Tappet (stoterbus) in beweegt door de nokkenas kan bij hoge temperaturen van de kop los komen zitten. Hierdoor "kruipt" deze naar boven en kan dan in aanraking komen met de nokken van de nokkenas. Dit geeft een duidelijke harde tik wat uiteindelijk forse schade kan opleveren. Een voorbeeld hiervan is de linker foto met zo'n beschadigde Tappet Guide. De rechter foto is van mijn donor motor die deze modificatie nog niet heeft (En gelukkig nog geen last heeft gehad van zwevende Tappet Guides.) Voor zover ik heb kunnen vinden zijn er twee soorten kits in de handel, een compleet met boortje, tap en imbus boutjes. En een met alleen zelftap boutjes: Deze laatste heb ik dus. In hoeverre ik nu zelftappers heb moet ik voor de veiligheid nog even uitzoeken (Zie het boutje onder). Wordt vervolgd dus. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim98 Posted February 20, 2018 Share Posted February 20, 2018 Ik had op mijn xj6 ook de set gemonteerd. Ook de onderste set. Ik heb de boutjes nog wel vastgehecht voor de zekerheid zodat ze niet loskomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilfredfoto Posted February 21, 2018 Author Share Posted February 21, 2018 On 20-2-2018 at 2:04 PM, Tim98 said: Ook de onderste set. Ik heb de boutjes nog wel vastgehecht voor de zekerheid zodat ze niet loskomen. Had je daarbij de zelftappers ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tim98 Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 Ja de zelftappers inderdaad. Die op de laatste foto’s. Ik vond dat ze maar weinig ‘vlees’ hadden om in vastgezet te worden. Daarom heb ik ze voor de zekerheid geborgt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arie-jag Posted February 22, 2018 Share Posted February 22, 2018 + doopje Loctite? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts