Ga naar inhoud
Jag-xj12

Zoektocht X300

Aanbevolen berichten

Jag-xj12    1

Beste mede-forummers,

Al sinds eind 2012 heb ik een prachtige XJ12 serie III waarvan het herstel na 16 jaar stilstand door vele hier op de voet is gevolgd. Prachtige auto, maar niet voor iedere dag.

Nu ben ik opzoek naar een aanvulling op mijn daily ride (RRC) in de vorm van een Jaguar X300 met de prachtige 6 in lijn.

Mocht iemand iets weten of goede aankooptips hebben, hoor ik het graag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    643

Overweeg ook eens een S-type, plenty te koop, voor weinig, en beslist geen straf.

Volgens mij zwaar ondergewaardeerde auto. En ik kan het weten...

Met zespitter (3 liter, 240pk en 1 op 10 of zuiniger nog met de handbak) of achtpitter (let op de spanrollen/nikasil bij de 4.0)  verkrijgbaar.

NB - als diesel (zespitter, twee turbo's) is ie er ook. Ik heb gehoord, best aan te raden. 

Zo'n X300 is ook heel mooi, maar de S-type is qua centen/kwaliteit heel goed hoor.

Kijk maar eens... tot 140.000km < E. 5000

post-6153-0-42673100-1437151088_thumb.jpg post-6153-0-30649900-1437254345_thumb.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Vic97    57

Ik heb circa een halfjaar en 5000 kilometer met mijn X300 gereden, en afgezien van een probleem met de wiellagers en het differentieel (dat er bij aanschaf al was) heb ik probleemloos gereden. De elektronica wil ook nog wel eens wat probleempjes geven, zo werkte mijn memorymodule niet altijd vlekkeloos wat inhield dat ik stoelstanden niet op kon slaan en de stoel soms in een andere stand ging als ik de auto ontgrendelde.

Motorisch is de X300 erg sterk, ook de viertraps versnellingsbak schijnt nooit de geest te geven. Het diff wil nog wel eens vaker voor problemen zorgen maar gekke dingen heb ik verder eigenlijk niet gehoord over die auto's.

Persoonlijk zou ik voor de 4.0 gaan in plaats van voor de 3.2, ik heb in beide destijds proefgereden en de 4.0 heeft net wat meer pit. Hierdoor rijdt hij op de snelweg ook soepeler en met minder toeren. Ze willen ook nog wel eens roesten (maar welke Jaguar niet?!) dus kijk hier ook even naar en check dus even of alle knopjes werken.

Mocht je nog een leuke, bijzondere X300 zoeken: mijn vorige Vandenplas staat te koop bij Hartendorp. Ze vragen er aardig wat voor, maar als de probleempjes die eraan zaten opgelost zijn heb je er een geweldige auto aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    259
20 uren geleden, Pizzaman zei:

(let op de spanrollen/nikasil bij de 4.0)

Dat hele horrorverhaal over Nikasil is iets waar je je absoluut niet druk over moet maken en dat vooral gekoesterd wordt door de Yankee's (Jankers in dit geval).

Nikasil is slijtvaster dan staal; eigenlijk een supercoating. Maar net zoals Superman zijn sterkte verliest bij kryptoniet, zo wordt Nikasil aangetast door zwavel.

Nu wil het ongelukkige toeval dat toen BMW en Jaguar motoren met Nikasil coating leverden, met name in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten extra zwavel werd toegevoegd aan de benzine. Heeft iets met milieu te maken. Echter, het grootste deel van de milieubewuste wereld, waaronder Europa, deed dat niet (Zwavel toevoegen en niet geen rekening met het milieu houden).

Afijn, in met name die twee landen zijn er motoren naar de vaantjes gegaan door de zwavel. Maar die motoren zijn al lang en breed niet meer in gebruik.

Het komt er op neer dat je je helemaal niet druk hoeft te maken over de vraag of de motor Nikasil heeft of niet.

• Like 1
  • Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    643
5 uren geleden, elziklok zei:

De man zoekt een X300,dus een zes cylinder in lijn.

Het nikasil verhaal betreft de V8 motoren van de X308.

Klopt, en van de eerste S-types 4.0, mocht ie die overwegen. 

Het verhaal 'USA en GB' plus 'die zijn allang kapoet dus maakt niet uit' klopt ook.

Heb nu een paar keer een X300 gezien en dat zijn ook gave bakken. 

De zespitter is bom-bestendig. Een XJR lijkt me best leuk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag-xj12    1

Dank allen voor de reacties!

Ik ben inmiddels voorzien van een prachtige Jaguar x300 (executive) uit 1997 in Brookland Green met zwart leren 'sport' interieur met pas 174dkm op de teller.

(Ik wilde perse geen metallic)

Afgelopen weekend heb ik alle oliën, filters  (incl bak en cardan) en multi-riemen vervangen. Ik heb er twee sets velgen bij, de poedercoat Dimpels en de Diamant turned Dimples.

De zomerbanden zijn op en de winterbanden uit 2007. Allemaal dus aan vervanging toe, vandaar mijn andere post met bandenmaat advies gevraagd.

Aangezien ik veel zelf doe, komen er vast nog meerdere vragen de komende tijd;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag-xj12    1
17 uren geleden, Stephan80 zei:

gefeliciteerd met de aanschaf! Sommigen beweren dat een aankoop alleen waar is als er foto's gedeeld worden 😉

Dank! Die zal ik inderdaad even maken als de nieuwe bandjes eronder zitten. De vraag is nog ff welke maat;)

Inmiddels ook de bekende Andy bracket besteld in Engeland:DD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag-xj12    1
Op 8-3-2018 om 10:42 PM, isabella zei:

Heb je de automaatolie geflushd of vervangen?,

vervangen mag niet...

Euh..? Mag niet, haha wat bedoel je daar mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag-xj12    1

Wat een fantastische auto is een X300...

Afgelopen week vorstelijk op en neer naar Oostenrijk, grootste deel 140 op de teller met de cruise control aan.... en dan gewoon gemiddeld 9.2 liter gebruiken op 100km.

En dat nog zonder Andy Stoddart bracket die vandaag op de deurmat is gevallen. Heeeel benieuwd hoe hij na montage hiervan gaat rijden!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen