Ga naar inhoud
paperboy62

Test: Jaguar i-Pace (2018)

Aanbevolen berichten

Iksjeezesel    228

400PK 750Nm...

In een SUF?

Das meer dat m,n coupetje!

En geen 1 op 7? (maar wel 30KW/H per 300Km denk ik...)

Toch kunnen we het niet meer ontkennen, het gaat gebeuren. Fossiel brandstoffen zijn history (over een paar jaar)

Ik stel voor dat we allemaal ons verbrandingsmotor aangedreven kunstwerk laten recyclen.

(Dan hou ik um stiekum in de stalling zodat ie net zo zeldzaam word als een Tyranosaurus rex)

Ik zeg niet dat ik nooit een auto op batterijen zal hebben...niet meer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

TJA, ik denk dat het nog wel even duurt. Het grootste probleem is de actieradius, en het aantal bijtankstations.

Daarbij ook het bijtanken zelf, dat duurt nog veel te lang. Voorlopig heb ik er daarom niks aan.

Op termijn zie ik dit echter wel zitten. Ben ook wel eens gaan kijken bij een Tesla.

Echter dat is toch DUUR en gewoon te slecht afgewerkt voor wat je ervoor betaalt. 

Wat dat betreft zal Jaguar het waarschijnlijk beter doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    228
7 minuten geleden, Pizzaman zei:

TJA, ik denk dat het nog wel even duurt. Het grootste probleem is de actieradius, en het aantal bijtankstations.

Daarbij ook het bijtanken zelf, dat duurt nog veel te lang. Voorlopig heb ik er daarom niks aan.

Op termijn zie ik dit echter wel zitten. Ben ook wel eens gaan kijken bij een Tesla.

Echter dat is toch DUUR en gewoon te slecht afgewerkt voor wat je ervoor betaalt. 

Wat dat betreft zal Jaguar het waarschijnlijk beter doen. 

500Km is toch een mooie actieradius per dag? (voor prive doeleinden,...naast de jaarlijkse rit naar Z-Frankrijk/Spanje...)

Als je in je bedje kruipt stekkertje erin en klaar is Mario! (en maar hopen dat je meterkast niet uit zal branden)?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
19 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

500Km is toch een mooie actieradius per dag? (voor prive doeleinden,...naast de jaarlijkse rit naar Z-Frankrijk/Spanje...)

Als je in je bedje kruipt stekkertje erin en klaar is Mario! (en maar hopen dat je meterkast niet uit zal branden)?

Ja, dat dacht je. In het algemeen gaat het wel, maar die Jag heb ik niet voor niets.

Gebeurt me regelmatig dat ik per ritje 3 tankies opstook. Rondje Nederland.

En dan kan ik niet een uurtje of 4 op m'n krent gaan zitten terwijl er wordt bijgeladen. 

Nee,  tank vol en gas op de lollie.

Daarbij ben ik overnachts vaak ook niet thuis, dus elders opladen moet gewoon kunnen.

Bedenk daarbij het meeste doe ik met het busje. Zou dat elektrisch moeten, dan komt er nog wat anders kijken.

Die staat meestal ook geen 12 uur stil, binnen 8 uur mag ie weer aan de gang. 

En wanneer dan het argument gaat worden --> privé, korte ritjes, geen haast, geeft niets...

...dan sleur ik m;'n Fiat 500 uit '76 wel tevoorschijn, dat gaat niet hard, maar loopt weel heel zuinig.

Het kost nog het allerminst van alles, en is dankzij de 'recycling;' ook nog milieuvriendelijk.

Hou ik die ton in de zak voor een leuk vakantiebungalowtje in Zuid Frankrijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    228
3 minuten geleden, Pizzaman zei:

Ja, dat dacht je. In het algemeen gaat het wel, maar die Jag heb ik niet voor niets.

Gebeurt me regelmatig dat ik per ritje 3 tankies opstook. Rondje Nederland.

En dan kan ik niet een uurtje of 4 op m'n krent gaan zitten terwijl er wordt bijgeladen. 

Nee,  tank vol en gas op de lollie.

Daarbij ben ik overnachts vaak ook niet thuis, dus elders opladen moet gewoon kunnen.

Bedenk daarbij het meeste doe ik met het busje. Zou dat elektrisch moeten, dan komt er nog wat anders kijken.

Die staat meestal ook geen 12 uur stil, binnen 8 uur mag ie weer aan de gang. 

En wanneer dan het argument gaat worden --> privé, korte ritjes, geen haast, geeft niets...

...dan sleur ik m;'n Fiat 500 uit '76 wel tevoorschijn, dat gaat niet hard, maar loopt weel heel zuinig.

Het kost nog het allerminst van alles, en is dankzij de 'recycling;' ook nog milieuvriendelijk.

Hou ik die ton in de zak voor een leuk vakantiebungalowtje in Zuid Frankrijk. 

Ik snap um.

Wat dat betreft heb ik maar een saai leventje denk ik:-) (30Km woon werk)

Daardoor ook geen bungalowtje in Zuid Frankrijk helaas.

(maar wil best graag praktijk tester zijn voor de I pace)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Iksjeezesel zei:

Tot iedereen zo'n ding heeft; dan gaan alle lampjes uit als iedereen om 5u thuis komt en aan de lader gaat.

Krijgen we dat weer..

Ik denk dat het 20-30 jaar gaat duren. Eerst zal het elektriciteitsnetwerk moeten veranderen naar een flexibel systeem met lokale opwekkers (molens, panelen etc). Komende 10 weken gaan we op school (Technische Bedrijfskunde, Avans) hiermee aan de gang dus wie weet wat ik er van opsteek..

• Like 2
  • Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    228

Moet iedereen 's nachts gaan werken omdat overdag de de auto's aan een snoer zitten:-) (M,n paneeltjes wekken 4400KW/H per jaar op, alweer 4 jaar:-), maar das een druppel op de gloeiende plaat bij zo,n batterij auto)

Beter idee: voorzie auto's van een verbrandingsmotor! (Waarvan sommigen wel bijna 400PK:-))

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
23 minuten geleden, johanvdpluijm zei:

Tot iedereen zo'n ding heeft; dan gaan alle lampjes uit als iedereen om 5u thuis komt en aan de lader gaat.

Krijgen we dat weer..

Ik denk dat het 20-30 jaar gaat duren. Eerst zal het elektriciteitsnetwerk moeten veranderen naar een flexibel systeem met lokale opwekkers (molens, panelen etc). Komende 10 weken gaan we op school (Technische Bedrijfskunde, Avans) hiermee aan de gang dus wie weet wat ik er van opsteek..

Volgens mij heb je meteen al 1 van de problemen in de gaten. Misschien is het toch zo slecht niet met 'de jeugd van tegenwoordig'.

Alhoewel, jij bent natuurlijk de uitzondering die de regel bevestigt - immers heb je ook goede smaak (zie autokeuze).

Tip voor je project: kijk eens hoeveel energie het oplevert heel Nederland volplempen met de nieuwste zonnecellen en windmolens.

En vergelijk dat vervolgens met het huidige verbruik aan energie... ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204
51 minuten geleden, johanvdpluijm zei:

Hmmm, ik zou met jou wel eens van gedachten willen wisselen.

We zijn vorig jaar door een bedrijf benaderd met de vraag of ze onze aansluitingen mochten gebruiken voor het voeden van laadpalen. Wens van de gemeente Amsterdam.

Een beetje context: we hebben in Mokum ruim 400 rioolgemalen van pak 'm beet 11kW per stuk, genoeg voor snelladdn.

Het idee is dat de laadpalen gevoed worden als de pompen niet draaien. Na een orïenterend gesprek zit ik nog steeds op de uitwerking van de business case te wachten .......

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, wimb zei:

Lijkt me leuk. Toch die discord eens proberen :P of een keertje ergens af spreken? Ben geen elektrotechnicus hoor. Heb volgende week (carnaval) paar daagjes vrij, op de vrijdag na... 

Met ov kom ik overal zonder dat het me wat kost 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204

Publiek Transport kost gruwelijk veel tijd. :mrgreen:

Je hebt een pb bij de weg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
Op 4-2-2018 om 10:02 PM, wimb zei:

We zijn vorig jaar door een bedrijf benaderd met de vraag of ze onze aansluitingen mochten gebruiken voor het voeden van laadpalen. Wens van de gemeente Amsterdam.

Een beetje context: we hebben in Mokum ruim 400 rioolgemalen van pak 'm beet 11kW per stuk, genoeg voor snelladdn.

Het idee is dat de laadpalen gevoed worden als de pompen niet draaien. Na een orïenterend gesprek zit ik nog steeds op de uitwerking van de business case te wachten .......

Bij rioolgemalen gaat er vaak 1 'streng' uit het trafo-huisje naar een hele rits pompen.

Die pompen gebruiken dan met z'n allen 1 kabel, en gaan na elkaar aan. 

Zouden ze allemaal tegelijk gaan draaien, PLOF....

Ik denk dat ik wel weet waarom jij nog zit te wachten... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204

Nou, 11kW of meer gebruikers zitten echt niet met een aantal op één streng. Of bedoel je dat ze een aftakking hebben op een 150kVA aansluiting?

Alle gemalen in een wijk kunnen gewoon gelijktijdig aan hoor. De black-outs in Amsterdam hebben dat elke keer weer aangetoond. :sarcastic:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
20 uren geleden, wimb zei:

Nou, 11kW of meer gebruikers zitten echt niet met een aantal op één streng. Of bedoel je dat ze een aftakking hebben op een 150kVA aansluiting?

Alle gemalen in een wijk kunnen gewoon gelijktijdig aan hoor. De black-outs in Amsterdam hebben dat elke keer weer aangetoond. :sarcastic:

Ja, zitten op 1 dikke kabel, dat bedoel ik. Ik heb ze vaak zien repareren. Dan had een boer, die er ook op zat,

een iets dikkere melkmachine gekocht, gaan d'r toevallig een paar pompen aan...

Volgens mij moeten ze voor die laadpalen gewoon een nieuwe 4x50 trekken.

Anders komt er straks zo'n i-Pace eigenaar 's ochtends buiten om naar z'n werk te vertrekken,

en is z'n auto niet opgeladen omdat de hele straat toevallig chinees heeft gegeten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204
4 uren geleden, Pizzaman zei:

Dan had een boer, die er ook op zat,

een iets dikkere melkmachine gekocht, gaan d'r toevallig een paar pompen aan...

... en toen draaiden die pompen en melkte de melkmachine.

Repareren van kabels gebeurt omdat bijvoorbeeld een grapjas meent dat op de plaats van die kabel zijn damwandplaat moet komen.

Kijk, het punt is nu net de de ondergrond tè vol zit om nog meer er bij te proppen. En verder heeft het met de (piek)belasting van het net te maken.

Maar goed, we zijn intussen schaamteloos off topic bezig. :oops:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tim98    3

Of we rijden straks allemaal op waterstof.

Dat kan elektrisch zijn of een verbrandingsmotor die op waterstof loopt zoals bmw en aston Martin al gedaan hebben. Dan hebben we nog steeds het geluid en geen vervuilende dampen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
3 uren geleden, wimb zei:

... en toen draaiden die pompen en melkte de melkmachine.

Repareren van kabels gebeurt omdat bijvoorbeeld een grapjas meent dat op de plaats van die kabel zijn damwandplaat moet komen.

Kijk, het punt is nu net de de ondergrond tè vol zit om nog meer er bij te proppen. En verder heeft het met de (piek)belasting van het net te maken.

Maar goed, we zijn intussen schaamteloos off topic bezig. :oops:

Waarom, het gaat toch nog steeds over elektrisch rijden. Als iedereen straks een i-Pace koopt in Amsterdam gaat echt het licht uit.

Overigens de meeste kabelreparaties die ik meemaak gaan om teveel belasting waardoor er een kabelmof ontploft.

30 minuten geleden, Tim98 zei:

Of we rijden straks allemaal op waterstof.

Dat kan elektrisch zijn of een verbrandingsmotor die op waterstof loopt zoals bmw en aston Martin al gedaan hebben. Dan hebben we nog steeds het geluid en geen vervuilende dampen!

Het simpelweg verplaatsen van de pijp is geen oplossing... Reken daarbij ook nog de omzetverliezen. 

Oftewel die waterstof maak je met elektriciteit, maar elektriciteit maakt men nu hoofdzakelijk van... kolen.

Waterstof is wel sneller bij te vullen dan elektriciteit. Maar ook daar gaan de ontwikkelingen door.

Beiden ontbreekt het nog aan een (op massaal gebruik ingesteld) distributienet.

Overigens vind ik die i-Pace best een leuk karretje. Een E-pace trouwens ook. 

Maar een Jaguar vind ik 't niet, mogelijk begin ik zelf antiek te worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204

Als iedereen een elektrisch vehikel koopt gaat echt niet het licht uit. Je doet nu veel te veel aannames. O.a. dat iedereen tegelijk (in Mokum zal 'iedereen' iets van 80.000 zijn) zijn auto aan de snellader hangt. En dat die snelladers allemaal tegelijk zonder meer gaan laden. Daar zit 'm nu net de crux: de bedoeling is om alleen te snelladen wanneer het kan. Niet zo heel moeilijk te realiseren. Net zoals het gelijkmatig belasten van dat net. Dat is juist de reden waarom Joulz en Alliander willen dat laadpalen op onze aansluiting worden gekoppeld: pomp draait niet, auto wordt geladen => evenwichtigere netbelasting.

De exploitant in spé wil het omdat het een aanzienlijke reductie van de infrastructuur is (want in grootstedelijk gebied liggen rioolgemalen gewoon in de stadswijken.)

Verder begint het opslaan van zon- en windenergie van de grond te komen. Zie o.a. Tesla met zijn accupack. Dus 'energy harvesten' wanneer het kan, opslaan en gebruiken wanneer het nodig is.

Ik ben net als Tim, de Japanners en de Koreanen en nog vele anderen dat op termijn waterstof de energiedrager is. Batterijen is slechts een tussenoplossing.

En de pijp verplaatsen? Bij jou in je achtertuin wordt de grootste waterstoffabriek (van Nederland of Europa, dat weet ik niet) gebouwd. Die draait straks op zon- en windkracht.

Ik ben heel benieuwd wat het onderzoek van de hogeschool van Johan oplevert.

p.s. als een kabelmof ontploft is dat gewoon eersteklas broddelwerk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588

Ik ben ook heel benieuwd Wim, tenslotte op is op. We zullen uiteindelijk wel moeten.

Maar de cijfertjes ken ik heel goed. Ik weet ook dat het in heel NL tegelijk allemaal donker wordt.

En dan gaan ze allemaal aan de lader, net als dat we allemaal in de file staan.

Ben toch net even wat cynischer, denk ik. 

Op termijn lijkt zo'n i-Pace me wel wat. Heb ook wel eens met een Nissan Leaf gereden.

Je kan het niet vergelijken met een benzinemotor maar wel met bv een moderne Suzuki Alto.

En dan is het niet verkeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    74

Ik ben dol op mijn V8 plof ploffer en het geluid dat hij maakt is een onovertroffen genot. Toch gaat deze motor net als de dodo uiteindelijk de deur uit. Daar ben ik me van bewust. Dan is zo'n I-Pace zo slecht nog niet. Ik vind de auto erg mooi en qua vermogen en actieradius kom je ook niet te kort. Hou ik Jack wel voor de weekendjes ;).

Voor de conversie naar elektrisch wat ik overigens zinniger vind dan waterstof, moeten we wel twee dingen onthouden:

1. Energie moet hernieuwbaar en groen zijn. Anders is je elektrische auto niets meer en niets minder dan een auto met kolen aandrijving. De uitlaat verschuift van je auto naar de kolen centrale

2. Laadtijden van een paar minuten voor een 100 kWh pakket zijn niet mogelijk. Dan heb je namelijk een >600 kW laadpaal nodig. Bij dergelijke energie overdracht snelheden, loopt de temperatuur zo enorm op dat de grond waar je op staat gaat smelten

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204

Ik verwacht inderdaad niet dat het laden van voertuigen zoveel sneller wordt dat het acceptabel wordt. Waarbij 'acceptabel' dan weer een perceptie is. Zeker niet zolang we nog een samenleving zijn waar alles steeds sneller moet. Daarom geloof ik wel in waterstof als tussenstap in de energieopslag. Dat kun je wel snel tanken en is makkelijker op te slaan. Grote voordeel ten opzichte van volledig elektrisch rijden is dat het volledig milieuvriendelijk kan: Lekker op het gemakkie produceren als er voldoende wind of zon is. Opslag in tanks waarbij geen milieubelastende grondstoffen nodig zijn zoals bij accu's wel het geval is.

Maar goed, het is helemaal de vraag welke kant het op zal gaan. Misschien is autorijden over 30 jaar net zoiets als paardrijden nu.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    588
29 minuten geleden, robertvl zei:

Ik ben dol op mijn V8 plof ploffer en het geluid dat hij maakt is een onovertroffen genot. Toch gaat deze motor net als de dodo uiteindelijk de deur uit. Daar ben ik me van bewust. Dan is zo'n I-Pace zo slecht nog niet. Ik vind de auto erg mooi en qua vermogen en actieradius kom je ook niet te kort. Hou ik Jack wel voor de weekendjes ;).

Voor de conversie naar elektrisch wat ik overigens zinniger vind dan waterstof, moeten we wel twee dingen onthouden:

1. Energie moet hernieuwbaar en groen zijn. Anders is je elektrische auto niets meer en niets minder dan een auto met kolen aandrijving. De uitlaat verschuift van je auto naar de kolen centrale

2. Laadtijden van een paar minuten voor een 100 kWh pakket zijn niet mogelijk. Dan heb je namelijk een >600 kW laadpaal nodig. Bij dergelijke energie overdracht snelheden, loopt de temperatuur zo enorm op dat de grond waar je op staat gaat smelten

Vooral argument #1 vind ik heel realistisch. Je betaalt tegenwoordig de zogenaamde 'milieuvriendelijkheid' met z'n allen erg duur.

Terwijl al die actie, ook voor degenen die in 'climate change' geloven, dan als resultaat zou hebben dat het enkele dagen vertraagd zou worden.

En dat beweren dan de predikanten zelf (je merkt al, ik geloof er niks van). 

Voorlopig is elektrisch rijden helaas een dure manier van het verplaatsen van de uitlaatpijp. 

Op zich nog niet zo bezwaarlijk, maar een 'normale' auto is, met al die omzetverliezen, zuiniger met energie dan een elektrische.

Daarbij hebben we in Nederland niet eens genoeg ruimte om de energievraag aan te kunnen, al zouden we alles vol zetten met zonnepanelen en windmolens.

Willen we dat echt doen, dan zouden we ook bv de Markerwaard als 'batterij' moeten gebruiken, om energie op te slaan in de vorm van waterkracht.

Omdat we er dan nog steeds niet zijn, zal je ook bv moeten denken aan dingen als Thorium.

Elektrisch tanken kost tijd - een kwestie van gewenning. Het hoeft niet in 1 minuut. Een half uurtje is mooi genoeg.

Tenslotte zal je ook tussen het rijden door rusttijd moeten hebben, wat moeten eten/drinken en toiletteren.

Ik denk ook dat men zich dik vergist in de infrastructuur die nodig is om alles elektrisch te doen, maar OK, dat is uitvoerbaar.

Waterstof en ander 'groen gas' hebben de nodige nadelen. Ik zie meer in alternatieve brandstoffen als vega-olie en alcohol.

Die vallen overigens ook synthetisch te maken. Kunnen we gewoon die achtpitters blijven rijden.

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    204

Mijn droom ook hoor: CO2-neutrale peut die onze motoren niet sloopt. Maar zo realistisch ben ik dan weer wel dat ik besef dat dat er niet van zal komen. Gewoon, omdat men z'n zinnen op iets anders heeft gezet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen