Ga naar inhoud
wilfredfoto

XK Motor swap 4.2 Series 3

Aanbevolen berichten

wilfredfoto    84

Het gaat dan toch eindelijk gebeuren, mijn XJ6 krijgt een andere motor.

Met dank aan forumlid Benny een geschikte motor gevonden uit zijn Series 2. De motor staat inmiddels thuis en wordt op het gemakje netjes gemaakt.

Het is een Series 2 motor, dus er moet het een en ander worden overgezet van de Series 3 motor. Voorlopig staat de auto nog in de winterstalling dus ik heb nog even de tijd.

Ik ga de motor niet helemaal ontleden, wat goed is moet je goed laten. Op dit moment gaan alleen de spruitstukken eraf en wil ik de kleppen gaan stellen. Bij de andere motor heb ik al eens de nokkenassen eraf moeten halen vanwege het lagerschaaltjes verhaal, dus ik ken de procedure. Kleppen stellen zelf heb ik nog niet eerder gedaan, dus dat wordt weer een nieuwe ervaring.

Het blok hoeft niet als nieuw te gaan blinken, maar zijn er nog tips om het geheel schoon te krijgen. Ik kan natuurlijk een emmertje sop gaan gebruiken, maar dat lijkt me niet verstandig :DD

Wordt weer vervolgd,

Wilfred

5a756a17677df_Series2motor-8.thumb.JPG.7293b3167ee3878b585743e7215021b7.JPG5a756a18710df_Series2motor-9.thumb.JPG.cd7f01bfdc4465b121d1a1530a2184f2.JPG5a756a1992448_Series2motor-10.thumb.JPG.77ad12d82297576e5b0377910eb29285.JPG5a756a47ed9b2_Series2motor-11.thumb.JPG.035e668fa3a842208eb87d1f1c7073c5.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    279

Motor schoonmaken doe je het beste met engine cleaner of apc (all purpose cleaner). De werking van engine cleaner is vergelijkbaar met Dasty, behalve dat de schone oppervlakken niet oxideren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Zojuist de klepspeling gemeten:

Inlaat: 0.15 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.2 - 0.2 

Uitlaat: 0.15 - 0.2 - 0.15 - 0.25 - 0.2 - 0.2

Een prima score volgens mij, afstellen is wel nodig, maar alles is netjes gelijkmatig ingesleten :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645

Motorblokken schoonmaken doe ik altijd met Dasty, een afwasborstel (hele lading van de Action, want ze gaan verrot...)

en dan een paas bussen remmenreiniger. Tenslotte,. wanneer de vette meuk er af is, nabehandelen met WD40. 

Wimb heeft gelijk vwb Dasty, daarbij slaan de schone oppervlakken vaak bloemkolig wit uit.

Maar na de WD40 niet meer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Juist, bedankt voor deze tips !

Vanmiddag heb ik de nokkenassen verwijderd en de stelplaatjes opgemeten. Na correctie moeten de nieuwe plaatjes ergens tussen de 2.4 en 2.6 uitkomen.

Ik heb begrepen dat de dunste plaatjes die te krijgen zijn 2.14 mm zijn ??

Als dat zo is dan zit deze motor nog ruim in de marge.

(Let op het doekje wat ik in het distributiehuis heb gepropt. Als daar iets invalt dan kun je de kop er af gaan halen !)

Groeten weer, Wilfred

Klepspeling-2.thumb.JPG.7eb526a0d8c823146b3cd95afe207efb.JPGKlepspeling-3.thumb.JPG.0c928a08f85ad2122a54b8659bccba33.JPGKlepspeling-4.thumb.JPG.429237d300e67ab737825da9cc40d6c4.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645
19 minuten geleden, XJeej zei:

Ik heb succes met roestborstel op aluminium, ervaringen? 

Ja, dat je dat niet moet doen bij dingen die 'afmetinggevoelig' zijn. 

Je maakt het zo een stukje kleiner,  aluminium is vrij zacht. 

Als het in een bakje past, een nacht of 2 in de cola laten staan, werkt erg goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    273

Mooie klus Wilfred!

Klepspeling gemeten met de nok 180 graden van de klep? (scheelt soms nog wat..)

Als je gaat stellen kom je met 6 nieuwe dunnere plaatjes een heel eind denk ik. (meten is weten)

V.w.b schoonmaken heeft iedereen zo z,n manier.

Ik ben erg fan van wasbenzine...en als ie schoon is me remmenreiniger het "zweem" erf spuiten.

Net als Marco gebruik ik er vaak de (roterende) staalborsel op aluminium behuizingen (met een heel fijne draad, niet zo een waar staaldraden van 1mm uitsteekt!)

Maar de hogedrukspuit werkt nog beter (maar op een samengestelde motor is dat niet verstandig, alleen als ie helemaal uit elkaar ligt)

Droogijsstralen is het beste, maar moet je wellicht uitbesteden...dan.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84
4 minutes ago, Iksjeezesel said:

Klepspeling gemeten met de nok 180 graden van de klep? (scheelt soms nog wat..)

Hi, Ik heb inderdaad steeds de nok recht omhoog gezet. Wel handig trouwens dat de motor gewoon los staat, er is nu volop ruimte om er aan te werken ;)

Gr, Wilfred

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Heeft iemand trouwens ervaring met het monteren van de "Tapped Stake Down Kit" ?

Alles ligt nu toch open dus gelijk maar doen, of is dat bij een Series 2 niet van toepassing?

Gr, Wilfred

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645
27 minuten geleden, wilfredfoto zei:

Heeft iemand trouwens ervaring met het monteren van de "Tapped Stake Down Kit" ?

Alles ligt nu toch open dus gelijk maar doen, of is dat bij een Series 2 niet van toepassing?

Gr, Wilfred

D'r staat er hier een ergens op het forum. Met foto's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645

Ik heb ook al gezocht maar vond het ook niet. 

Ik weet wel zeker dat het ergens staat. 

Volgens mij ergens in het draadje van XJEEJ. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Yep ! ;)

Aluminium resten wil je niet achterlaten inderdaad. Het setje is wel compleet, maar ik vraag me af of je helemaal door moet boren of niet. Resten die aan de binnenkant vallen krijg je er nooit meer uit.

Ondanks dat er nog nooit zo'n set in heeft gezeten heeft deze kop nergens last van.

Gr, Wilfred

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

E.e.a. is besteld :)

Op aanraden vervang ik ook de pakkingen van de carterpan maar, dan kan ik daar ook de eventuele vieze smurrie weghalen.

Hoe kan ik beoordelen of er iets aan de oliepomp moet gebeuren, misschien kan ik ook hier gelijk iets betekenen.

Verder kwam ik in oude topics de "konijnenoren" weer tegen. Ik moest even terugdenken, maar dat zijn de nokken van beide nokkenassen als een cilinder in de arbeidsslag staat. Cilinder 6 of 1 als de krukas op 0 graden staat. 

post-885-0-73332600-1434827180.thumb.jpg.428aaaedcf906bf9af0f92b494491dba.jpg

Hoe werkt de truc met het lampje ook weer om de ontsteking in eerste instantie goed te zetten, voor je de motor voor het eerst weer gaat starten ?

Lampje tussen onderkant bobine en massa, en in welke stand moet de krukas dan staan ?

Gr, Wilfred

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Ok, ik wist het niet meer. Ik doe dit ook niet dagelijks.

Ik heb vanmiddag het blok wat schoongemaakt aan de buitenkant en het ziet er al wat uitnodigender uit. ;)

Tevens de nieuwe stelplaatjes en het stake down kitje besteld, voor de inlaat en uitlaat kant.

Er zit trouwens aan de achterkant van het blok een soort inspectieluikje, dat schreeuwde erom om opengemaakt te worden :angry:

En dat heb ik dan ook maar gedaan, ik leer het ook nooit..

Maar goed, er zit een boel roestige zooi in het koelsysteem dus. Voor ik de alle slangen weer terug plaats zou ik dit schoon willen spoelen. Is dat gewoon een kwestie van de tuinslang erop en dan langs alle kanten er uit laten lopen, of zijn er nog andere trucjes hiervoor ?

IMG_0602.thumb.JPG.08c85d3a978e3a1e9c78077c66b0573c.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    346
7 minuten geleden, wilfredfoto zei:

Maar goed, er zit een boel roestige zooi in het koelsysteem dus. Voor ik de alle slangen weer terug plaats zou ik dit schoon willen spoelen. Is dat gewoon een kwestie van de tuinslang erop en dan langs alle kanten er uit laten lopen, of zijn er nog andere trucjes hiervoor ?

IMG_0602.thumb.JPG.08c85d3a978e3a1e9c78077c66b0573c.JPG

Is wel wat wij gedaan hebben, brandslang er in, serieus veel troep er uit gespoeld!!

Je hebt er ook special reiniging voor, heb ik bij MG wel gebruikt toen ik overging op evans.

Nu ik er over nadenk heb ik dit geloof ik ook nog gebruikt voor de jag na het waterspoelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84

Het was wel nodig zo te zien :twitch:

Het water blijft nu lichtbruin, misschien voor de inbouw nog een keertje spoelen en later het koelwater een keer extra verversen.

IMG_0604.thumb.JPG.062a16ccc74e4cec6280358f30728ec9.JPGIMG_0605.thumb.JPG.3d1ca2addb80f1e04cce8dbaa4e74dc1.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    645
2 uren geleden, wilfredfoto zei:

Het was wel nodig zo te zien :twitch:

Het water blijft nu lichtbruin, misschien voor de inbouw nog een keertje spoelen en later het koelwater een keer extra verversen.

Je blijft het toch houden, immers vormt zich steeds weer nieuwe roest aan de binnenzijde. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84
3 hours ago, Pizzaman said:

Je blijft het toch houden, immers vormt zich steeds weer nieuwe roest aan de binnenzijde. 

Dat is ook zo, de zaak is nu in ieder geval een keer lekker doorgespoeld. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    84
On 3-2-2018 at 11:46 PM, wilfredfoto said:

Gr, Wilfred

Linkje gevonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen