Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
isabella

aandachtspunten, defecten en gevolg

Aanbevolen berichten

isabella    449

Ik zal een tipje van de sluier oplichten.....

 

We gaan het hebben over de ergernissen van de XJ 350

 

Een aantal zaken zijn we uit en te na aan het onderzoeken zijn en gaan conformeren.

 

- Veerwerking en diagnose daarop en vaststellen en bewijzen van aanwezige problemen met de daarbij behorende klachten.

- Automatische transmissie, te verwachten problemen, zelf te stellen diagnose en de juiste manier van repareren.

- Trillingen divers, alle vlakken, oplossingen en zelfdiagnose.

- Ophanging, aandacht daarop en gevolg van aanwezige defecten en de juiste opvolging daarvan.

- Elektronische storingen en oplossing daarvan.

 

 

 

  Vandaag de convertor (koppelomvormer)

 

  De koppelomvormer verzorgt de verbinding tussen motor en automaat, ook wel convertor genoemd.

 

 

  Na een bepaald aantal km is de convertor, of een bepaald onderdeel daarvan versleten en dient vervangen te worden.

 

 

  Voor nu zien we een beeld van km standen en de te verwachte reparaties na diagnose.

 

 

Eerst wat je zelf kan doen.....

 

Diagnose stellen door het volgende te observeren,

 

Bij koude motor,

Rond 80 tot 85 km/u

Slingert toerental op de toerenteller en een ""wiegend" gevoel in de auto.....

 

Dan is je convertor aan vervanging toe.

 

Waarom?

 

In de convertor zit een soort remband die ingeschakeld word bij wegrijden, in diverse versnellingen op bepaalde voorwaarden, maar zeker in de hoogste versnelling en na 80km/u

Deze remfrictie slijt domweg door gebruik ervan, daar heb je zelf geen invloed op, het is een automaat...

 

Het doel van deze remfrictie is de natuurlijke "slip" van de vloeistofkoppeling, (de convertor)...op te vangen en zelfs geheel te laten verdwijnen.

 

Door dit gebruik ontstaat er een normaal slijtagebeeld en uiteindelijk resulteert dit in slip, en daarmee vervuiling van de automaat en de gevolgen daarvan.

 

- Spoelen heeft geen zin omdat het geen onderhoud is van de automaat , maar een slijtage of defect.

- Spoelen is onderhoud, geen reparatie....

 

  Na diagnose van een "slingerend" toerental is er maar 1 oplossing..

 

  Vervangen van de convertor en vervangen van de automaat-olie met filterelement, het zgn. Powerflush.

 

 

  Alleen spoelen als dit probleem er is verergert alleen maar het effect, doordat je al het vuil verwijderd en de drukken in de automaat hersteld.

 

 

Goed....

 

   Nu kunnen we dus zelf diagnose doen en een oplossing uitvoeren.

 

  Wat gebeurd er nog meer en wat word er merkbaar als de convertor defect raakt of al is?

 

- Het algeheel schakelen KAN beinvloed worden door de defecte convertor...

  Waarom?

- De convertor is een belangrijk element in de automaat versnellingsbak, deze zorgt voor wegnemen van de vloeistofslip maar ook het een soepele overgang   

  tussen de versnellingen.

  Niet raar dat we bij een defect ook verschil voelen in het algemeen schakelen.

  Verder niet te lang wachten met wisselen, domweg omdat als de slip er eenmaal is, hetgeen betekent dat er door de slip de olie verbrand en er kooldeeltjes  

  vrijkomen die vervolgens  

  de Megatronic gaan beschadigen.

 

- Nu zorgt diezelfde vervuiling er ook voor dat het samen met de temperatuur van de automaat en daarmee uitzetten van de olie....dat bij warme automaat de slip  

  minder merkbaar is.

  maar niet weg is....en daar schuilt het gevaar....

  de olie blijft verbranden en er ontstaat meer vervuiling en daarmee een soort "hulp" om de ontstane ruimte door slijtage van de frictie op te vullen en de  

  waarneembare slip te verminderen.

 

  Maar diezelfde kooldeeltjes zorgen voor het defect raken van de Megatronic door vervuiling.....

 

  Er zijn nu al een aantal km standen bekend waarbij de defecten zich beginnen te uiten, maar de diagnose is simpel en het heeft geen meerwaarde de km standen  

  te vermelden.

  Deze gegevens zijn meer een leidraad voor het revisiebedrijf, dan diagnose stellen aan de hand van km stand.

 

  De ene convertor is nou eenmaal eerder versleten dan de andere, ga uit van de (zelf) diagnose en bij twijfel LAAT een diagnose doen door een monteur die revisie 

  kan uitvoeren en verstand heeft van zaken.

  • Klasse 4

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    449

Volgende.....

 

De Megatronic.....

 

De Megatronic is een essentieel onderdeel van de automaat transmissie.

Dit onderdeel bestaat uit diverse delen, o.a.

 

- De ECU (stuurapparaat),

- Mechanisch gedeelte, de werkelijke kleppen voor het transport en regelen van de hydraulische druk van de automaatolie,

- Solinoides, regelkleppen en ventielen die de druk regelen en vloeistofroutes naar de mechanische regelkleppen verzorgen,

- Dempers ten behoeve van vloeiend schakelen tussen overbrengingsparen,

- Kunststofdelen tussen Megatronic en bakhuis ten behoeve van vloeistoftranssport.

 

De Megatronic is verantwoordelijk voor de soepele werking van de automaat, schakelt de automaat niet meer op de juiste manier of ruw of heb je de melding transmissiestoring in het display staan?

Laat een diagnose stellen......

 

De Megatronic is een complex apparaat en kan gereviseerd worden.

Het is tegenwoordig net zo makkelijk een nieuwe aan te schaffen en het is gezien de meerdere defecten die voorkomen in de Megatronic niet echt een goed idee om die te repareren, dit is meestal een doorgang naar het volgende probleem.

 

Welke problemen komen voor in de unit?

 

- Versleten dempers,

- Defecten solinoides,

- Doorgeslagen tussenplaat,

- Interne lekkage,

- Uitgesleten behuizing,

- Versleten kunststofdelen en overgangsdelen naar de automaat-behuizing,

- (Deels) defecte ECU , het zgn stuurapparaat.

 

Het is eigenlijk altijd noodzakelijk om de diagnose te (laten) stellen vanwege de complexiteit van het onderdeel en de vereiste apparatuur en kennis van het onderdeel.

  • Klasse 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    449

Volgende,

 

 

 Bekende defecten aan het onderstel,

 

- Driehoeksarmen achterzijde zowel links als rechts,

In veel gevallen waar we de controle van een voertuig doen zien we deze defecten.

 

De lagers die Jaguar gebruikt zijn gevoelig voor verdroging van de rubbers die de lager beschermen, na vochtopname door scheuren en verdrogen van de beschermende rubbers volgt 

er roestvorming en daarmee vergaan van de lagers met speling tot gevolg.

Na vervangen van lagers zien we dat na een aantal jaren weer.

 

Gevolgen van speling op deze armen zijn,

 - Wegligging onstabiel,

 - Uitlijning niet op orde met gevolg van cuppen van de banden,

 - Slechte veerwerking,

 - Afkeur APK

 

We zijn een aantal jaren geleden overgegaan tot monteren van Poly-uritaan en na diverse controles door de tijd heen op deze voertuigen nooit meer eenzelfde defect geconstateerd.

 

- Draagarmen voorzijde (banaanarmen) onder

Rubbers vergaan en dit defect doet zich gemiddeld elke 50.000 km voor, vervangen is vrij simpel

 

Gevolgen van speling op deze armen zijn,

 - Verkeerde wegligging.

 - Uitlijning niet op orde met gevolg van cuppen van de banden,

 - Schudden van de voorzijde als je over blokjes en strepen rijd op bijv. de snelweg,

 - Bonkend geluid bij remmen en duidelijk speling voelbaar tijdens remmen.

 

- Driehoeksarmen achter bovenzijde

De lagers die Jaguar gebruikt zijn gevoelig voor verdroging van de rubbers die de lager beschermen, na vochtopname door scheuren en verdrogen van de beschermende rubbers volgt  

er roestvorming en daarmee vergaan van de lagers met speling tot gevolg.

 

Gevolgen van speling van deze armen zijn,

Geeft dezelfde veranderingen in rijgedrag als de onderste eerder besproken draagarmen onder

Wel minder vaak aanwezig,

 

Schokbrekerlagers achter/onderzijde

De schokbrekers hebben gewoon heel veel te verduren op deze wagens die nu eenmaal heel licht verend over de weg dienen te gaan, hierdoor komt er speling op de lagers.

 

Gevolgen van speling op deze lagers

- Kloppend geluid over onregelmatige weg,

- Onzeker rijgedrag wat ervaren word als instabiel,

- Gevoel alsof de auto dendert bij snelheden boven 140km/u

  Door de speling op de lagers kunnen de veerelementen niet alles direct opvangen en eenmaal speling verergert het zeer snel.

 

Schokbrekerlagers voor/onderzijde

De schokbrekers hebben gewoon heel veel te verduren op deze wagens die nu eenmaal heel licht verend over de weg dienen te gaan, hierdoor komt er speling op de lagers.

 

Gevolgen van speling op deze lagers,

- Kloppend geluid over onregelmatige weg,

- Onzeker rijgedrag wat ervaren word als instabiel,

- Gevoel alsof de auto dendert bij snelheden boven 140km/u

  Door de speling op de lagers kunnen de veerelementen niet alles direct opvangen en eenmaal speling verergert het zeer snel.

 

Remklauwen vast

Het komt steeds vaker voor dat we voertuigen zijn waarvan de remklauwen vastzitten

Na een remolieservice lost dit probleem zich vaak op

Als het verder gevorderd is dient(en) de remklauw(en) gereviseerd te worden

 

Gevolg van deze defecten zijn,

- Verbrande remmen,

- Trillen onderstel na warmlopen remmen,

- Algeheel trillen achterzijde,

- APK afkeur,

- Versnelde slijtage op de remdelen,

- Slechte remwerking.

 

 

Morgen verder.....

  • Klasse 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    449

Koelwater en transport er van

 

Koelwatertankjes

 

- Gaan geregeld defect (elke 4 jaar ong.) we zien het wel regelmatig,

- Het retourpijpje aan de achterkant (bovenzijde) van het tankje heeft de neiging om te scheuren.

- Er zijn diverse tankjes te koop via diverse wegen, Internet staan er ook genoeg.

- Druk voorzichtig op het pijpje om de diagnose te stellen, lekt het?, vervangen......

 

let er op dat het vervangen er van niet heel ingewikkeld is maar gebruik UITSLUITEND originele.

De imitatietankjes hebben de vervelende gewoonte om te melden dat er te weinig koelwater aanwezig is in het tankje maar dat is niet zo.

Er zit een vlotter in die middels een magneet en readcontact de melding geeft, bij de immitatie-tankjes is die altijd van erbarmelijke kwaliteit en zorgt voor diverse storingen.

 

 

Het koeltraject

 

Eens in de 3 tal jaren is het verstandig om het koeltraject even onder de loep te nemen, doe een preventieve koelwaterdruktest om beginnende storingen zichtbaar te maken.

Meet de koelvloeistof op nog aanwezige Glycol en laat zo nodig vervangen, mocht het aan vervanging toe zijn neem dan preventief de thermostaat mee incl. het huis, die heeft namelijk de neiging door constant verhitten en afkoelen uiteindelijk te scheuren.

 

Slangen worden doorgaans erg dik na een aantal jaren, kan niet echt kwaad maar hou het in de gaten.

Bij de Supercharged is het vaak dat de slangen onder de charger (vanwege de hitte) defect raken...., ook hier diagnose door druktest.

 

De radiateur

 

Zit een beetje verstopt achter een mooie milieuplaat (de onderplaat) en heeft de neiging om an een aantal jaren door te gaan hangen, hou dat in de gaten, niet echt een probleem tenzij erg doorhangen voorkomt, dit is een voorbode voor een defecte radiateur.

 

Kachelventiel...

 

- Die gaan gemiddeld eens in de 5 jaar defect en zorgen dan voor de volgende storing,

- In de auto is de linkerhelft van het interieur koud en de andere kant warm,

- Wacht niet te lang of je climacomputer fikt uit, soms reparabel...vaak niet en erg zeldzaam en kostbaar.

- Onder motorkap is het ventiel zichtbaar en een roze aanslag aan de buitenzijde is een voorbode voor een vervanging.

- Airco en kachel werken nauw samen en de diagnose dient dan ook met uitgeschakelde airco gedaan te worden anders word je verleid tot een foute diagnose.

 

 

 

 

  • Klasse 3

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    449

 Veerelementen en randapparatuur.

 

   De veerelementen onder de XJ 350 kennen een aantal aandachtspunten,

   Gemiddeld vanaf 150.000 km dient er aandacht aan besteed te worden,

 

   Voorkomende tekortkomingen en de diagnose er van,

 

 "Rollend" rijgedrag aan de voorzijde van het voertuig,

 "wippend" rijgedrag en loskomen uit de vering aan de achterzijde,

 

   zeg maar als je een rukje aan het stuur geeft krijg je een idee dat de auto niet geheel ongevaarlijk reageert..

   Dit geeft een onveilig gevoel van rijden en is ook merkbaar als je over opgeschilderde "blokken" op snelwegen rijd, het lijkt alsof je stuur werkelijk alles doorgeeft.

   Het algemeen rijgedrag is dan ook van onzekere aard.

 

Eerste diagnose is als volgt,

 

- De druk in de vering verlagen (kan alleen met een juiste computer)

  De uitlijning controleren, let wel UITLIJNEN DIENT MET DRAAIENDE MOTOR TE GEBEUREN....(!)

  Doe je dit niet dan verlaagd de auto zijn verdruk en veranderd de stuurgeometrie (!)

 

  Na deze ingreep en controle een proefrit maken en kijken of het gedrag beter is, ......ja?

  Veerelementen zijn dan versleten en dienen vervangen te worden.

  Gemiddeld kan na deze ingreep/behandeling nog 20k gereden worden maar wel wetende dat de veerelementen aan vervanging toe zijn.

 

  Net als "gewone"schokdempers bestaat het veerelement uit diverse componenten, waaronder een schokdemper en een hoogteregeling,

  Dit systeem word bestuurd en gecontroleerd door de veercomputer....

 

Alle veerelementen zijn uitgevoerd met CATS en derhalve instelbaar in hoogte en veerdruk.

 

  Naar mate de veerelementen verouderen komen er defecten in het regelgedeelte van de schokdemping.

  Het vervelende is dat de veerelementen onderling gaan verschillen te opzichte van elkaar en er een vertekend veerbeeld ontstaat, zeg maar tussen links en rechts

  een soort "wiegend"gevoel bij inveren van de veerlementen.

 

  dat is dus ook de reden dat je er NOOIT verstandig aan doet om 1 veerpoot te vervangen bij defect, je zal meteen doordat je een nieuwe plaatst verschil

  ondervinden van een vertekend veerbeeld en dat heeft op de volledige auto effect (!)

 

  Dus ALTIJD 2 stuks en ALTIJD de originele, ik weet dat het verleidelijk is om voor veel minder geld een intimidatie aan te schaffen, maar...het gaat je niet helpen.

 

Dus we weten nu.....

 

  Defect van 1 veerelement (veerpoot) geeft het volgende beeld,

 

- "wiegend" gedrag tijdens veerwerking, 

- "scheef" zakken van het voertuig na een dag staan.

- Algeheel verandering in veerwerking over de gehele auto,

- Extra bandenslijtage en stuurverandering van de auto omdat de stuurgeometrie verstoort word,

- Afkeur in Belgie voor de inspectie...(wij hebben geen schokbrekertestbank verplichting voor APK in Nederland)

 

 

Randapparatuur

 

 Veerpomp en ontlastingsventiel,

 De veerpomp geeft het veersysteem de benodigde druk om te kunnen functioneren,

 Laat de auto op hoogte brengen,

 Voorziet het complete veersysteem van mogelijkheid tot ontlasting indien nodig d.m.v. een ventiel

 

Wat te verwachten en wat te doen?

 

- Na een bepaalde tijd, geheel afhankelijk van diverse omstandigheden komt er een probleem met de veerpomp,

 

- Dit uit zich in het disfunctioneren van het gehele veersysteem,

- Het niet op juiste of geheel niet op hoogte komen van het voertuig,

- Onvoldoende druk in het schokbrekergedeelte met defect in veerelementen tot gevolg,

 

Oplossing...

 

  Ik weet dat er revisiekitjes te koop zijn op E-Bay bespaar je de moeite....

 

Wat dan wel?

 

  EERST een gedegen diagnose over het defect of tekortkoming in de veerpomp.

 

  Voor zelfdiagnose is de volgend een juiste,

- start de auto en luister met het raam open of je na een bepaalde tijd een ppssttt geluid hoort, dit betekend dat de veercomponenten onder druk staan en de

  computer opdracht geeft om de druk om te leiden, dit gaat gepaard met dat sissende geluid aan de bestuurderszijde.

  Duurt dit te lang of komt in zijn geheel niet?

  Diagnose stellen....

 

Als de diagnose gesteld is dat de veerpomp de boosdoener is dan is complete vervanging de beste manier

 

 

waarom?

 

  De pomp is opgebouwd uit meerdere componenten,

 

- De elektromotor,

- Filter voor aanzuigen,

- Ontlastingsventiel,

- Nippel en drukleiding.

 

  Alle componenten zijn slijtage-onderhevig en alle componenten dienen vervangen te worden

  of het volgende dient zich vrijwel direct aan.

  Het is best even werk om de pomp te vervangen en de vering in te leren, dus dat is het beste om direct goed te doen.

 

 

Hoogteregelaars

 

 De hoogte word doorgegeven aan de ECU door middel van hoogteregelaars,

 de oudere modellen hebben er 1 per as , de nieuwe 2 per as.

 Onderhoud aan de regelaars is aan te raden elke max. 50.000 km.

 

Wat houd dat in?

 

- Trek de verbinding van de regelaar los en kijk of alles zeer licht beweegbaar is,

  Zo niet, smeer deze dan....

- Meet middels de computer de regelaars op hun werking, dit alleen bij verdenking van een defect.

  Indien vast of onwerkelijke meting...vervangen!

 

Veer ECU (regelapparaat)

 

- Van tijd tot tijd komen we een defecte ECU of aceleratiemeter tegen

  Deze meting en diagnose behoeft in zijn geheel tot de garage, het is TE ingewikkeld om zelf te doen.

 

  Diagnose van een defecte ECU of regelcomponent(en) zijn...

 

  Melding "luchtvering defect"of niet verhogen van de vering in bedrijfstoestand.

  Niet te vergelijken met andere oorzaken,

  Zodoende altijd diagnose laten doen.

 

CAN netwerk

 

 Het denkvermogen van de auto word getransporteerd door o.a het CAN netwerk.

 

 In hele zeldzame gevallen zien we defecte bedrading en connectoren.

 Diagnosestelling behoeft ook hier in zijn geheel aan de garage vanwege het complexe er van.

 

Drukvat

 

 De druk word opgeslagen in het drukvat achterin de auto onder het reservewiel

 Geen bekende problemen met het vat, evt. met een lekke nippel, maar verwaarloosbaar.

 

Solinoideblok

 

 Eveneens achter in de auto zit het verdeelventielblok, het zgn solinoideblok.

 Storingsgevoelig in kleppen die lekken en defecte verbindingen

 Tevens geheel disfunctioneren van het geheel.

 

 Niet echt een veel voorkomend probleem, maar het komt voor.

 

 Makkelijke zelfdiagnose doen door op zoek te gaan met een spuitbus zeepsop voor evt. lekkage,

 Elektronica meten en beoordelen is een stap verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
  • Klasse 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×