Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
HG_E-type

Motor start niet als die even gelopen heeft.

Aanbevolen berichten

HG_E-type    2

Hallo,

 

Heb sinds kort een 3.4 S type. Deze heeft een zgn. hulp carb (Auxillary starting Carb).

Nu is het rare dat de motor direct start als die koud is. Maar na even gelopen te hebben

en ook op temperatuur is en ik de motor uit zet is die daarna niet meer aan de praat te krijgen.

Brandstof moet wel krijgen volgens mij.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt.

 

Harrie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    272

Harrie,

Krijg je hem met een "beetje gas: ook niet meer aan de praat dan?

Werkt de Auxillary starting Carb nog op de temp sensor/schakelaar in de waterrail, of heeft ie al een handmatige schakelaar ergens...(heb ik wel op m,n 1971 4.2 XJ6)

Of je carbs geven "te weinig" (en dus je start carb veel te veel, want hij loopt koud wel...?) of je startcarb blijft in werking en start de motor niet meer warm door veel te rijk mengsel....

(ben geen specialist, maar wil wel meedenken)

 

Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
HG_E-type    2

Hallo Rob,

 

Dank voor de suggestie

De sensor in de waterrail is bij mij niet aangesloten. Ik kan zou gauw geen losse draad vinden. Zal eens op zoek gaan naar de extra schakelaar.

Ook als ik aansluiting van de solonoid lostrek start die ook niet.

Denk dat ik eerst de carbs er eens helemaal uithaal om deze eens nader te bekijken.

 

Groeten,

 

Harrie

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
jaguar38s    30

Beste is inderdaad eerst eens een revisiesetjes voor de carburateurs.

Als je starting solenoid niet is aangesloten, sluit deze aan met bv een schakelaar op het dashboard.

De temp sensor in de rail is onnauwkeuring, en slaat vaak te vroeg of te laat uit.

Al heb ik er bij mijn auto's weinig last van.

Goed afstellen van de carburateurs is een must.

 

Succes,

Peter Jan

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
HG_E-type    2

Bedankt voor de reacties.

Ik ben er gisteren achter gekomen dat er idd een extra schakelaar zit onder het dashboard. Deze is verbonden met de Groen/zwarte draad (klopt volgens het wiring diagram) en hoor ik de solenoid klikken. Maar helaas als de motor even heeft gelopen wil die daarna niet meer starten ook al staat de AED aan of uit.

Ben nu bezig met de carbs eruit te halen. Zag meteen al een verschil in de diepte van sproeiers (voor 3.5 mm, achter 2 mm).

Dat zou toch ongeveer gelijk moeten zijn?

 

Harrie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    272
20 minuten geleden, HG_E-type zei:

Bedankt voor de reacties.

Ik ben er gisteren achter gekomen dat er idd een extra schakelaar zit onder het dashboard. Deze is verbonden met de Groen/zwarte draad (klopt volgens het wiring diagram) en hoor ik de solenoid klikken. Maar helaas als de motor even heeft gelopen wil die daarna niet meer starten ook al staat de AED aan of uit.

Ben nu bezig met de carbs eruit te halen. Zag meteen al een verschil in de diepte van sproeiers (voor 3.5 mm, achter 2 mm).

Dat zou toch ongeveer gelijk moeten zijn?

 

Harrie

V.w.b sproeier weet ik niet (weet niet welke carbs je precies hebt, en ik ken ze niet allen) maar bij mijn carbs stel je mengsel rijker af door de sproeiers naar onder te stellen (waardoor de naald, die in de SU piston blijft zitten een grotere opening maakt.)

Verschil in diepte is verschil in afstelling denk ik

Bij mij werkt de temp sensor nog wel maar zet de schakelaar de startcarb uit, als de sensor hem niet uitzet. (dus als de sensor hem wel uitzet, heeft de schakelaar geen invloed meer)

Als dit bij jou ook zo zit, dan lijkt het erop dat je normale carbs zover zijn teruggesteld dat de motor zonder start carb niet meer loopt.

Dus een carburator revisie kan nodig zijn, maar misschien beginnen met de basis checks/afstelling (Compressie meten, ontsteking goed zetten, en dan de carbs, --> sproeiers vlak stellen op de brug, en dan de voorgeschreven hoeveelheid naar beneden draaien. En dan met de "lift" stifjes luisteren op ie rijker of armer moet.

Lukt je wel.

 

Succes

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
HG_E-type    2

Hallo,

 

Even een update:

Na het demonteren van de carbs zag ik dat bij de achterste het rubber diagram hard en gescheurd was.

 

Ook zat de sproeierbuis helemaal vast in z'n geleider. Heb alles goed schoon gemaakt + een revisie setje op beide gemonteerd.

Het geheel weer met nieuwe pakkingen gemonteerd. Daarna gestart met de AED aan (deze wordt bij mij alleen via de extra schakelaar geactiveerd).

Toen de motor enigzins op temperatuur was de AED uitgeschakeld en wat zitten klooien met de stelschroeven (slow running, mixture) en onsteking.

Daarna kon ik de motor weer starten maar nu zonder AED.

Dus het probleem lijkt opgelost.

 

Onstekingstijdstip is bij mij nog onduidelijk. Motor nr. begint met een 7.

Volgens het service manual moet bij 7:1 Compressie de onsteking op T.D.C. staan.

Hiermee liep die niet echt lekker. Toen op gevoel wat vervroegd (zo'n 5 graden denk ik). Toen liep die regelmatiger.

Voor de rest moet ik nog beter afstellen. Maar ik ben alweer een stapje verder.

 

Harrie

 

 

 

carbs_1a.JPG

carbs_1.JPG

carbs_2.JPG

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    643

Je komt er wel. Nu inderdaad nog afstellen. ls je dat zelf niet kan, even naar een specialist.

Met twee carburateurs moeten ze goed synchroon lopen, dan loopt dat heel mooi.

Je kan 'm ook wel met 1 carburateur 'leuk lopend' krijgen maar het is geen vergelijk met ECHT goed.

 

Je weet hoe het werkt met die 'lifting pins' onder de carbs?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
HG_E-type    2

Ha Pizzaman,

 

Dat gaat wel lukken. De werking met de "lifting pins" is me bekend. Al is me dat bij de andere auto's nooit echt goed gelukt om het zo te krijgen dat het toerental even omhoog loopt en daarna weer terugvalt. Ik zal het komend weekend eens kijken.

 

Harrie

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    643

Je moet ze heel voorzichtig afstellen. De clue is, als je de ene iets verstelt, dan altijd daarna de andere ook checken.

Tussendoor af en toe een straal gas om 'de boel te klaren'. Met een Mini lukt het mij feilloos.

 

Je moet eerst het stationair goed hebben staan,  daar heb je eigenlijk een soort vacuummeter voor nodig.

Maar DIT werkt ook.

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

×