Jump to content
molenbaan

groene olie lekkage

Recommended Posts

molenbaan    8

Sinds vanavond ligt er een grote groene plas olie aan de voorzijde onder mijn xj 40 1992.

Waar dient deze olie voor en kun je dit bijvullen met de olie van citroen?

arie-jag    413

Denk hetzelfde als Bart en zou niet zomaar vanuit gaan dat iets voor een ander merk auto zomaar kan in jouw auto.

Even checken in de technische voorschriften van jouw type wat er officieel in moet.

harryxk8    16

Even controleren a.d.h.v. jouw koelvloestof reservoir. Motorkap open check. Als er werkelijk een plas onder ligt is het niveau zeer waarschijnlijk nul.

Harry

molenbaan    8

Nee niveau kv staat goed in reservoir.

Het is echt iets vettigs

Er zit rechtscoor een reservoir met deze vloeistof/olie.

Waar dient dit voor?

molenbaan    8

Ja rechtsvoor. Mijn auto is jonger, heeft een ander reservoir.

Ik dacht trouwens dat de stuurbekrachtiging olie altijd rood was net als van de automaat.

wimb    428

Er staat mij inderdaad iets van bij dat Jaguar ook een tijdje hydrauliek van Citroën heeft gebruikt voor het remsysteem. LHM (want zo heet die groene olie) heeft een hele specifieke geur die zich nergens mee laat vergelijken. Als je dat 1x hebt geroken vergeet je het nooit meer. 8)

Een litertje LHM+ (ja, ja, pluhus want dat is nog beterder) kost bij de troendealer een euro of 9 of 10 of 11 ex. BTW. Ik heb bij Brezan gezien dat Kroon ook LHM+ heeft; kost dacht ik rond de 11 euro per liter incl. BTW.

Als het inderdaad het hydraulisch systeem van Troen is en er ligt een hele plas onder de auto dan vermoed ik zomaar een gescheurde slang. LHM en gewoon rubber gaan namelijk niet langdurig goed samen. :unsure:

molenbaan    8

Nee dat is het niet want de airco is leeg momenteel

Ga vanavond kijken waar het lek vandaan komt. Na het schoonmaken moet ik kunnen zien als de motor draaid waar het lek vandaan komt.

Zal het nog posten...

Groet Jos

• Klasse 1

molenbaan    8

Ok, sorry.

Van de stuurbekrachtiging, is dus groene olie.

Er loopt vanaf reservoir een slang naar de voorkant van de cilinderkop. Hiertussen zit nog iets van kunststof. De slang lekte dus daar bij die aansluiting 

arie-jag    413

aha, het was dus stuurbekrachtigingsolie.

ik ook weer wat geleerd dat die olie ook in groen is.

Mijn jag is prehistorisch invergelijking met die van jou en heeft rode ATF.

Gelukkig heb je het opgelost en was het een lekker goedkope oplossing voor een keer: iets zelf aandraaien is toch prachtig!