Jump to content
hupert

Motorswap series 2 met XJ40 blok

Recommended Posts

hupert    31

ik weet niet waarom de foto`s niet zichtbaar zijn, zal wel iets niet goed zijn gegaan, volgende poging

 

IMG_20180405_230249.thumb.jpg.e1b7501b8da6a5c54781ccfbb47e1dd0.jpg

IMG_20180405_230213.thumb.jpg.ae04e466815ffd5d165f64315ec62d84.jpgIMG_20180405_230119.thumb.jpg.e917cfb5e528233724247231ecb1acb0.jpg

IMG_20180405_230105.thumb.jpg.a65e7127107585c36f6faa4cb145d31a.jpgIMG_20180405_230003.thumb.jpg.478e07b4f0c9f38c623b112907c80b3b.jpg

  • Like 2
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rictric    17
On 1/22/2018 at 11:00 PM, hupert said:

Ik ben onder de motorkap bijna zover, dus eerst heb ik binnen in de auto de middenconsole weggehaald zodat ik de bak aan de binnenkant kan ontkoppelen. Ik wil dan met een sjorband de bak van binnenuit ophangen, daarna zet ik de auto op klossen zodat ik het baksteun, de aandrijfas en de kabels en leidingen kan demonteren. De bak en de motor blijven zo redelijk recht hangen. Als dat klaar is haal ik de klossen weer weg en kan ik beginnen met takelen en met beleid de bak laten zakken. Ook nu moet ik weer takelen en rustig de auto naar achteren duwen

.IMG_20180118_191316.thumb.jpg.e79167b74e7ed4af38023f90d7ba717b.jpgIMG_20180118_184754.thumb.jpg.ff68dc740e8e3133b149c48e431d6207.jpg

Deze ravage trof ik aan toen ik alleen het schakelaarspaneel van de raambediening nog maar had verwijderd. Ik weet dat er vroeger al eens een kortsluiting is geweest en dat er draden verbrand waren, ik wist alleen niet dat dat zo was opgelost...:(. Ik heb ook al met een scheef oog achter het contactslot gekeken en volgens mij is het daar niet veel beter. 

Naja, zorgen voor later, eerst de motor eruit.

 

ALLES labelen !!! Zoniet kom j r nooit meer uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
hupert    31

Zo, alweer een hele tijd geleden dat ik wat foto`s heb laten zien. Ik ben ondertussen wel een heel stuk verder. De motorruimte is gespoten nadat ik de ontelbare gaatjes die in de binnenschermen zitten heb dichtgelast. Waarschijnlijk hebben al die gaatjes wel ergens een functie maar ik heb alles dichtgelast wat ik niet nodig had.(en meer😁)

 

IMG_20180518_194657.thumb.jpg.0c7df07b712274bc3d6c3512db9c4c1b.jpgIMG_20180518_194714.thumb.jpg.3875e251f01ba9b385710860733e7130.jpgIMG_20180521_140858.thumb.jpg.b5d0d6bbc5e435d091b4ad6662b19d08.jpgIMG_20180518_194706.thumb.jpg.d093c9cc2190cab05bc21fabf21c5bab.jpgIMG_20180518_220149.thumb.jpg.e648cd388f821414482c9a1ad8b5a253.jpgIMG_20180521_140907.thumb.jpg.781ca5148e5aeecfce26685e01bd7a70.jpg

 

Nu kan het eigenlijke opbouwen eindelijk beginnen.

 

 

IMG_20180602_190658.thumb.jpg.c8c53d215f962cc703de55288db65716.jpgIMG_20180602_190711.thumb.jpg.2c79447379ca6ad796947b00cf2928dd.jpg

 

De vooras er weer onder en de stuurinrichting. Daarna kan eindelijk dan de motor erin, met de motorsteunen van een XJS past dat perfect. Het versnellingsbaksteun is het begin van de improvisatie, ik heb de XJ40 steun als basis gebruikt.

 

IMG_20180606_222000.thumb.jpg.08e519ad61df847176e6b903a9ff7d90.jpg

 

Vanaf nu is het improviseren, voor elk onderdeel wat gemonteerd moet worden moet een steun worden gemaakt of op zijn minst aangepast worden. Ook is het heel goed opletten waar je bepaalde onderdelen plaatst, omdat er misschien nog wel meer op die plek moet komen. Het koelwater reservoir en het gasklephuis bv zitten behoorlijk dicht op elkaar.

 

IMG_20180627_221144.thumb.jpg.743a43cc4b8b4ddfa34c62a4287e7c68.jpg

 

De aandrijfas is ingekort en gemonteerd, de versnellingsbak is aangesloten en gearselector geintegreerd in de tunnel. Daarna heb ik de complete kabelboom van de Xj40, met bijna alle modules, ingebouwd. Met zorgvuldig passen en meten kan alles aan de passagierskant ingepast worden. De gaskabel is weer aangesloten, nadat het gaspedaal met de XJ40 kickdown schakelaar weer op de nieuwe bodemplaat zijn gemonteerd. De brandstofleiding heb ik ook van de donor gebruikt tot aan de achteras, daarna ben ik overgegaan op nylon. ik heb een nieuwe series 3 benzinepomp met een benzinefilter achter in de reservewiel bak gemonteerd, daar zit bij de S3 ook de pomp. ik gebruik alleen de rechter tank dus van omschakelkleppen enz heb ik geen last. Ik moet nog wel de retourleiding aanleggen en op de tank monteren. Foto`s van bovenstaande heb ik nog niet, ik zal binnenkort weer foto`s maken.

IMG_20180518_220139.jpg

  • Like 2
  • Klasse 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    492

Ziet er allemaal goed uit!

Dat van al die gaatjes in de motorruime dacht ik ook, waarom?

Zal wel nodig zijn voor inbouw V12.

 

Waarom gebruik jij alleen je rechtertank?

Ik weet dat de nieuwe motor zuiniger zal zijn maar vind de tweede tank toch wel prettig, hoef minder snel te tanken daarin tegen is het bij de kassa af en toe wel weer schrikken. :sarcastic:

Share this post


Link to post
Share on other sites
hupert    31
5 hours ago, arie-jag said:

Waarom gebruik jij alleen je rechtertank?

Ik weet dat de nieuwe motor zuiniger zal zijn maar vind de tweede tank toch wel prettig, hoef minder snel te tanken daarin tegen is het bij de kassa af en toe wel weer schrikken. :sarcastic:

Arie, mijn linkertank is in het verleden al weggehaald en onder de tankklep zit de vulopening van de lpg tank. Als de motor op benzine goed loopt wil ik de lpg weer opbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rictric    17
12 hours ago, hupert said:

Zo, alweer een hele tijd geleden dat ik wat foto`s heb laten zien. Ik ben ondertussen wel een heel stuk verder. De motorruimte is gespoten nadat ik de ontelbare gaatjes die in de binnenschermen zitten heb dichtgelast. Waarschijnlijk hebben al die gaatjes wel ergens een functie maar ik heb alles dichtgelast wat ik niet nodig had.(en meer😁)

 

IMG_20180518_194657.thumb.jpg.0c7df07b712274bc3d6c3512db9c4c1b.jpgIMG_20180518_194714.thumb.jpg.3875e251f01ba9b385710860733e7130.jpgIMG_20180521_140858.thumb.jpg.b5d0d6bbc5e435d091b4ad6662b19d08.jpgIMG_20180518_194706.thumb.jpg.d093c9cc2190cab05bc21fabf21c5bab.jpgIMG_20180518_220149.thumb.jpg.e648cd388f821414482c9a1ad8b5a253.jpgIMG_20180521_140907.thumb.jpg.781ca5148e5aeecfce26685e01bd7a70.jpg

 

Nu kan het eigenlijke opbouwen eindelijk beginnen.

 

 

IMG_20180602_190658.thumb.jpg.c8c53d215f962cc703de55288db65716.jpgIMG_20180602_190711.thumb.jpg.2c79447379ca6ad796947b00cf2928dd.jpg

 

De vooras er weer onder en de stuurinrichting. Daarna kan eindelijk dan de motor erin, met de motorsteunen van een XJS past dat perfect. Het versnellingsbaksteun is het begin van de improvisatie, ik heb de XJ40 steun als basis gebruikt.

 

IMG_20180606_222000.thumb.jpg.08e519ad61df847176e6b903a9ff7d90.jpg

 

Vanaf nu is het improviseren, voor elk onderdeel wat gemonteerd moet worden moet een steun worden gemaakt of op zijn minst aangepast worden. Ook is het heel goed opletten waar je bepaalde onderdelen plaatst, omdat er misschien nog wel meer op die plek moet komen. Het koelwater reservoir en het gasklephuis bv zitten behoorlijk dicht op elkaar.

 

IMG_20180627_221144.thumb.jpg.743a43cc4b8b4ddfa34c62a4287e7c68.jpg

 

De aandrijfas is ingekort en gemonteerd, de versnellingsbak is aangesloten en gearselector geintegreerd in de tunnel. Daarna heb ik de complete kabelboom van de Xj40, met bijna alle modules, ingebouwd. Met zorgvuldig passen en meten kan alles aan de passagierskant ingepast worden. De gaskabel is weer aangesloten, nadat het gaspedaal met de XJ40 kickdown schakelaar weer op de nieuwe bodemplaat zijn gemonteerd. De brandstofleiding heb ik ook van de donor gebruikt tot aan de achteras, daarna ben ik overgegaan op nylon. ik heb een nieuwe series 3 benzinepomp met een benzinefilter achter in de reservewiel bak gemonteerd, daar zit bij de S3 ook de pomp. ik gebruik alleen de rechter tank dus van omschakelkleppen enz heb ik geen last. Ik moet nog wel de retourleiding aanleggen en op de tank monteren. Foto`s van bovenstaande heb ik nog niet, ik zal binnenkort weer foto`s maken.

IMG_20180518_220139.jpg

Gaaf ! Ik ben bijna in dezelfde fase, daar merk k op dat j d crossmember hebt ingeslepen om de radiator t kunnen plaatsen, niet bang voor de stevigheid?

On 1/22/2018 at 11:00 PM, hupert said:

Ik ben onder de motorkap bijna zover, dus eerst heb ik binnen in de auto de middenconsole weggehaald zodat ik de bak aan de binnenkant kan ontkoppelen. Ik wil dan met een sjorband de bak van binnenuit ophangen, daarna zet ik de auto op klossen zodat ik het baksteun, de aandrijfas en de kabels en leidingen kan demonteren. De bak en de motor blijven zo redelijk recht hangen. Als dat klaar is haal ik de klossen weer weg en kan ik beginnen met takelen en met beleid de bak laten zakken. Ook nu moet ik weer takelen en rustig de auto naar achteren duwen

.IMG_20180118_191316.thumb.jpg.e79167b74e7ed4af38023f90d7ba717b.jpgIMG_20180118_184754.thumb.jpg.ff68dc740e8e3133b149c48e431d6207.jpg

Deze ravage trof ik aan toen ik alleen het schakelaarspaneel van de raambediening nog maar had verwijderd. Ik weet dat er vroeger al eens een kortsluiting is geweest en dat er draden verbrand waren, ik wist alleen niet dat dat zo was opgelost...:(. Ik heb ook al met een scheef oog achter het contactslot gekeken en volgens mij is het daar niet veel beter. 

Naja, zorgen voor later, eerst de motor eruit.

 

ALLES labelen !!! Zoniet kom j r nooit meer uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    492
41 minuten geleden, hupert zei:

Arie, mijn linkertank is in het verleden al weggehaald en onder de tankklep zit de vulopening van de lpg tank. Als de motor op benzine goed loopt wil ik de lpg weer opbouwen.

 

Nu snap ik m Benny.

Vond 1 tank al zo weinig. :buba:

Share this post


Link to post
Share on other sites
hupert    31
6 hours ago, Rictric said:

Gaaf ! Ik ben bijna in dezelfde fase, daar merk k op dat j d crossmember hebt ingeslepen om de radiator t kunnen plaatsen, niet bang voor de stevigheid?

Rictric, dit is een compleet nieuwe gezette U- balk van 3 mm, de oude was verrot. Ik heb bewust een iets dikkere genomen omdat de koeler er in moet passen, normaal staat die op de afdekplaat van de originele dwarsbalk. Ik heb de XJ40 koeler er nu in zitten en kan toch de originele bovenplaat van de koeler gebruiken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
hupert    31

IMG-20190828-WA0003.thumb.jpg.9a6af88020cedcc2e03cc6ceee57b530.jpg

Valt mee Django, hij is klaar op een paar kleine dingen na. Maar zoals bij wel meer techneuten het geval is, administratie is niet mijn grootste hobby. Bij gelegenheid ga ik dit topic wel bijwerken

  • Klasse 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
XJeej    221

Ziet er super uit! Ik ben ook op zoek naar die velgen voor mijn auto, waar heb jij ze gevonden?

Share this post


Link to post
Share on other sites
arie-jag    492

Hey Henny, staat er mooi bij op de foto!

Ook  de velgen vind ik er mooi bij.

 

Hoe is de rijbeleving tot nu in vergelijking met de originel opzet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mkickert    63
9 uren geleden, hupert zei:

IMG-20190828-WA0003.thumb.jpg.9a6af88020cedcc2e03cc6ceee57b530.jpg

Valt mee Django, hij is klaar op een paar kleine dingen na. Maar zoals bij wel meer techneuten het geval is, administratie is niet mijn grootste hobby. Bij gelegenheid ga ik dit topic wel bijwerken

Ziet er goed uit! Ben heel benieuwd hoe de ombouw gegaan is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
hupert    31
20 hours ago, XJeej said:

Ziet er super uit! Ik ben ook op zoek naar die velgen voor mijn auto, waar heb jij ze gevonden?

Marco, die velgen komen van de donor XJ40.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...