hupert 31 Report post Posted February 3, 2018 Het XJ40 stuurhuis wijkt niet heel veel af van het oude stuurhuis, alleen de bevestiging is compleet anders. Ik heb de positie van het oude stuurhuis op het subframe uitgemeten vanuit de montageplaten van de motorsteunen. Zo had ik een vaste maat in lengte en breedte richting voor het nieuwe stuurhuis. Als basis heb ik een koker 40x4 gebruikt met een dikwandig buisje naar het bovenste montagepunt en onderaan een gebogen lip. Met steeds passen en aanpassen zit het stuurhuis nu mooi op zijn plek. het geheel moet nog in de verf, ik zak dan ook een betere foto van de steunen maken De aansluiting aan de stuurkolom is nu een stuk te kort, maar hetzelfde deel van de XJ40 is een stuk langer, ik verwacht dat ik dat zonder slijp en laswerk wel pas krijg. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted February 3, 2018 Knap werk hoor, ik doe het je niet na. Succes, Wilfred Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted February 4, 2018 De steunen van het stuurhuis zijn klaar Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted February 16, 2018 Het stuurhuis zit er ondertussen in en functioneert prima Het volgende probleem heeft zich zoals al wel verwacht aangedient, roestplekken vallen altijd tegen. Ik ben de komende tijd wel bezig met het herstellen van het motorruim en de binnenschermen. Ik heb beide voorschermen gedemonteerd en ga alle roest eerst wegslijpen, de voorste dwarsbalk moet worden vervangen en meteen aangepast worden voor de XJ40 koeler. De motor moet nog maar een paar weken wachten.. 2 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted February 16, 2018 1 hour ago, hupert said: Ik heb beide voorschermen gedemonteerd en ga alle roest eerst wegslijpen, de voorste dwarsbalk moet worden vervangen Ik vind dit een zeer moedige actie, ik hoop niet dat ik deze problemen bij mij tegenkom.. Succes, Wilfred Quote Share this post Link to post Share on other sites
django 19 Report post Posted February 16, 2018 hoi ik zie je hebt de stuurstangen [stuurhuis naar stuurkolom] ook verbonden met een soort huls de 2 stuks m6 bouten moeten dan het doordraaien verhinderen,,,,,of is dit een tijdelijke blokkering ik heb dit ook zo gedaan met een huls de huls heb ik om de stangen gekrompen[ passing] ik had op de stangen een vlak kant geslepen,,,in de huls een gat geboord uit de midden toen heb ik er een soort spie ingeslagen,,,net als fietstrapper spie op de trapas de zaak klemt dan nog extra waarom zo,,,je moet niet lassen aan die stangen [breuk gevoelig],,,,,en met boutjes er door krijg je het moeilijk spelling vrij is mijn uitleg te begrijpen?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted February 17, 2018 Goed gezien Django, ik heb de beide einden in de bus gekrompen en er dwars doorheen geboord, waarna ik in de bus draad heb getapt. Het bovendeel heb ik opgeboord zodat de 2 m6 bouten dienst doen als extra vergrendeling. De krimpverbinding op zich is echt al sterk genoeg. Ik moet alleen de boutjes nog vervangen door verzonken boutjes voor mooiere afwerking. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted February 20, 2018 Ik heb toch het subframe maar gedemonteerd, eigenlijk moet de hele linkerhoek vernieuwd worden. Weet iemand nog een harde linkervoorhoek van een series 2? De rechterhoek is nog helemaal gaaf op een paar kleine plekjes na. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted February 20, 2018 Oops.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hansvh 473 Report post Posted February 21, 2018 12 uren geleden, hupert zei: Weet iemand nog een harde linkervoorhoek van een series 2? Misschien dat deze meneer wat heeft liggen? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted February 21, 2018 Ik zou ook eerst even de kokerbalken onder de auto goed controleren. Het water wat er via de voorzijde in komt loopt namelijk naar achter en daar zit dus ook vaak ellende Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted February 21, 2018 De delen die je nodig hebt zijn ook nog nieuw te krijgen wellicht een optie in verband met passing en risico op kopen van nog een hoek met ellende Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted February 21, 2018 Bedankt voor de tips Rob, weet jij waar kan ik de chassisbalk kan vinden? Ik zag bij Limora iets voor 1600 euro, dat gaat me wel wat ver, heb jij een goed adres? 11 hours ago, hansvh said: Misschien dat deze meneer wat heeft liggen? Die had ik toevallig al gevraagd maar die had niets, toch bedankt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted February 21, 2018 Je hebt een Whatsappeldinges.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted February 22, 2018 11 uren geleden, hupert zei: Bedankt voor de tips Rob, weet jij waar kan ik de chassisbalk kan vinden? Ik zag bij Limora iets voor 1600 euro, dat gaat me wel wat ver, heb jij een goed adres? Die had ik toevallig al gevraagd maar die had niets, toch bedankt. En de sloperij in Austerlitz (zie markplaats) met een sloop serie 2? https://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/carrosserie-en-plaatwerk/m1250675277-deuren-etc-jaguar-xj6-bj1978.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted February 22, 2018 Chassisbalk is inderdaad behoorlijk duur. Heb je al eens gewoon op het internet gezocht met het orrigineel onderdeelnummer. Ik heb het nummer zo niet bij de hand. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted March 3, 2018 De Jag wordt steeds lichter, maar dat is dan ook wel het enige voordeel. Zoals meestal, hoe verder je kijkt hoe meer je ziet. Ik vond de bevestiging van het subframe rechts toch te slecht om te laten zitten. De chassisdelen zijn vrij makkelijk na te maken. De dwarsbalk moest zowiezo vernieuwd worden en die moet ook iets aangepast worden omdat de XJ40 koeler iets hoger is dan de originele. Het linker deel is klaar en past perfect, als alle delen gemaakt zijn hecht ik alles op zijn plaats en dan moeten de maten gecontroleerd worden voor het aflassen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted March 17, 2018 De vorm komt er alweer in, het chassis aan beide kanten is gerepareerd, ik heb het subframe gepast en dat past perfect. Nu de voorste balk maken, deze wordt iets anders dan de standaard balk. Ik vraag me nu nog steeds af wat de originele kleur van mijn s2 is. Zoals bovenstaande fotos al laten zien is de motorruimte bruin, maar de auto is rood metallic. Er word wel vaker een basiskleur gespoten in de motorruimte en kofferbak maar bruin en rood?? Ik heb vaker gelezen dat er op het binnenscherm een kleurcode moet staan maar bij mij dus niet. Ik heb alleen het plaatje wat op de foto te zien is en daar staan geen kleurcodes op. Op het kenteken staat ook rood maar dat kun je zo aan laten passen. Heeft iemand een idee? 3 Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted March 18, 2018 Wow, dit is chirurgisch knap werk ! Dit is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet voor mij. Ik herinner me dat ik vroeger op school wel eens metalen bakjes of iets dergelijks in elkaar moest knutselen en dat was altijd scheef, niet haaks, paste niet enz.. Dat is in de loop der jaren redelijk bijgetrokken, maar toch. Maar goed, ieder zijn vak. Succes met het vervolg ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Rob Vermeulen 72 Report post Posted March 18, 2018 Hoi Hupert, lekker bezig ziet er netjes uit! Als je een heritage certificate op vraagt bij het Jaguar Daimler heritage trust (JDHT) krijg je te zien hoe de auto geleverd is en ook mogelijk waar deze als eerste geleverd is. groeten Rob Quote Share this post Link to post Share on other sites
arie-jag 567 Report post Posted March 19, 2018 Knap werk Benny! Je kan ook even checken in reservewielruimte welke kleur daar is toegepast of onder de achterbank. Aan de andere kant kan je ook gewoon een eigen/andere jaguar kleur kiezen wat in jouw ogen de auto compleet maakt, originaliteit is wat dat betreft niet boeiend ivm met moderne motor. Je kan je helemaal uitleven!!! Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted March 19, 2018 Ik meen dat de late Series 2 en vroege Series 3 problemen hadden met de levering van de lak waardoor deze alleen in het wit en rood konden worden geleverd. Van mijn Series 3 is dat in ieder geval wel zo. Dat maakt de keuze al wat makkelijker als je het origineel wilt houden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted March 19, 2018 Originaliteit vind ik inderdaad niet het belangrijkste anders had ik wel de originele motor teruggeplaatst. Ik vroeg me eigenlijk gewoon af welke kleur ik het motorruim moet spuiten omdat ik eerst nog niet van plan ben om de buitenkant te spuiten. Als rood dan toch de originele kleur zou zijn dan is de motorruimte bewust in deze bruine kleur gespoten en dat vind ik wel bijzonder. Wilfred, heeft jouw series 3 dezelfde kleur in de motorruimte als aan de buitenkant? Quote Share this post Link to post Share on other sites
wilfredfoto 277 Report post Posted March 20, 2018 4 hours ago, hupert said: Wilfred, heeft jouw series 3 dezelfde kleur in de motorruimte als aan de buitenkant? Hoi Benny, ja dat klopt. Mijn auto is in het verleden ook eens opnieuw gespoten, niet helemaal de juiste kleur en niet zo netjes . Dus als ik dat ooit eens zou willen laten doen dan is de binnenkant een mooie referentie . Quote Share this post Link to post Share on other sites
hupert 31 Report post Posted April 5, 2018 Het laswerk in het motorruim is klaar, nu alles bijwerken, strak maken en spuiten. De XJ40 koeler past perfect in de nieuwe voorste dwarsbalk. Omdat ik de onderkant de originele hoogte wil houden wijkt de form iets af. De standaard koeler staat op de bovenplaat van de balk, deze is open en de koeler is erin verzonken. Deze constructie is iets minder sterk daarom heb ik 3mm dik materiaal gebruikt. De oliekoeler voor de bak moet ook nog een plaats hebben maar daar zoek ik bij het monteren wel een plekje voor. Na het spuiten kan ik eindelijk bezig gaan met waar het om begonnen was, de XJ40 motor inbouwen. 4 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.