Jump to content

Motorswap series 2 met XJ40 blok

Recommended Posts

hupert    31

Het is mijn bedoeling om mijn series 2 van 1977 te upgraden met een 4.0 XJ40 motor met 4HP24 transmissie. De Jag loopt nu al op LPG dus wil ik de lpg-installatie upgraden naar dampgas injectie.  Ik wil deze auto straks dagelijks gebruiken.

jag.thumb.jpg.475b30816aba81ca080cbfeed85107de.jpg

De Jaguar is sinds 2006 in het bezit van mijn vader geweest en heeft sinds 2012 stilgestaan(binnen). Afgelopen september heb ik hem overgenomen en ben ik begonnen met het APK gereed maken.

De bodem had wat laswerk nodig en alle remklauwen heb ik gereviseerd evenals de hoofd-remcilinder. Na APK goedkeuring heb ik er een tijdje mee rondgereden en hem toen voor de winter onder de carport gestald.

Aan de buitenkant heb ik nog niets gedaan en daar wacht ik ook nog mee tot na de upgrade. De lak is op zich nog redelijk, onder de bumpers moet hij eigenlijk wel gespoten worden.

Interieur is ook niet slecht maar ook daar zit nog wel het nodige werk. Wellicht ga ik nog wat XJ40 interieurdelen toepassen, zoals bv de voorstoelen. Ik probeer de buitenkant zo origineel mogelijk te houden maar de binnenkant wil ik moderniseren om het rijplezier te vergroten.

De donor is een XJ40 4L van 1992, 220000km en nog apk tot januari. De auto heeft wat aandacht nodig maar is verder in goede staat. Er is gewoon nergens roest te vinden, alleen een paar blaartjes op het rechter voorscherm. Eigenlijk is het respectloos om hem op te offeren…..

20171203_153051.thumb.jpg.02a80e08eac47da127c62129111be7a3.jpg

Als eerste de motor uit de donor halen. De stuurinrichting had te weinig olie dus ik ging ervan uit dat het stuurhuis lek was, maar nu kom ik erachter dat de slang van het vloeistofreservoir lek is. Dat kan dus nog meevallen omdat ik ook van plan ben om het stuurhuis over te zetten. Ik kan de Jaguar net in mijn schuur hebben, de motor hijs ik op met een kettingtakel. Je kunt op de foto zien dat ik in het zoldergat een paar balken heb gelegd waar de takel aan hangt, wat je niet ziet is dat ik de dwarsligger van het zolder met 2 palen heb gestud. Als de motor verder naar boven komt moet hij ook naar voren worden gehaald. Omdat ik een starre takel gebruikte heb ik de auto rustig naar achteren geduwd tot alles vrij was. Toen de auto naar buiten en de motor op mijn motorlift.

IMG_20171228_183833.thumb.jpg.34d044f6ac3a1f016ca8d68fe5f1015a.jpgIMG_20171228_161429.thumb.jpg.466de90cb0dc227a674bd5cd1e92ad6c.jpgIMG_20180102_153224.thumb.jpg.72ac59b47003dac214f804931a1cb021.jpgIMG_20180102_153500.thumb.jpg.192b57c1e97ef1c6209a15b5ec926bf2.jpg

De XJ40 liep prima, ik heb er ongeveer 50km mee gereden en ook schakelen deed hij goed. Ik vond toch de bakolie aan de donkere kant en het stonk ook behoorlijk. Ik heb daarom na het geheel gereinigd te hebben de bak er achterweg gehaald en de carterpan van de versnellingsbak gedemonteerd. De magneten in de carterpan waren wel redelijk schoon dus ik denk dat nieuwe olie en een nieuw filter wel toereikend zijn.

IMG_20180102_213757.thumb.jpg.fda7c4e56eaac151f2f7457f1694517c.jpg

Vanavond ben ik begonnen met de uitbouw van de XK motor, ook deze motor is nog prima, de compressie heb ik een paar maand geleden nog gemeten en alle cilinders waren bijna gelijk ongeveer rond de 9,6bar(koud). De kleppen moeten wel een keer gesteld worden maar ook dat was niet slecht. Ik zal wel voor gek verklaard worden op het forum dat ik een goede, originele motor vervang maar dat interesseert me niet. 

IMG_20180115_202907.thumb.jpg.f001f3701de410757e06824dc54908ee.jpg

Ik heb geen einddatum voor dit project in mijn hoofd maar ik heb de komende maanden nog wel iets te doen, word vervolgd...

• Like 1

arie-jag    559

Goedzo Benny, lekker doorgaan en veel foto's!

Ik hou hier wel van, het is dat ik mijn jag te netjes/origineel vind anders zou ik het ook overwegen, ik heb het tenslotte bij mijn MGtje ook gedaan(modern motor&stoelen).

Iksjeezesel    490
6 uren geleden, Pizzaman zei:

Ik denk dat je hier ook wel een koper voor je XJ-motor vindt, mocht je er van af willen.

Ja hoor altijd leuk voor weinig en voor de heb:-)

HijdiebenieuwdiswateenEatonM112opeenXKtorretjedoet:-)

hupert    31
12 hours ago, Pizzaman said:

Ik denk dat je hier ook wel een koper voor je XJ-motor vindt, mocht je er van af willen.

De motor en de bak zijn straks te koop, net zoals de donor auto en een heel zolder vol onderdelen die ik over ga houden...:unsure:

• Like 1

hupert    31

Ik ben onder de motorkap bijna zover, dus eerst heb ik binnen in de auto de middenconsole weggehaald zodat ik de bak aan de binnenkant kan ontkoppelen. Ik wil dan met een sjorband de bak van binnenuit ophangen, daarna zet ik de auto op klossen zodat ik het baksteun, de aandrijfas en de kabels en leidingen kan demonteren. De bak en de motor blijven zo redelijk recht hangen. Als dat klaar is haal ik de klossen weer weg en kan ik beginnen met takelen en met beleid de bak laten zakken. Ook nu moet ik weer takelen en rustig de auto naar achteren duwen

.IMG_20180118_191316.thumb.jpg.e79167b74e7ed4af38023f90d7ba717b.jpgIMG_20180118_184754.thumb.jpg.ff68dc740e8e3133b149c48e431d6207.jpg

Deze ravage trof ik aan toen ik alleen het schakelaarspaneel van de raambediening nog maar had verwijderd. Ik weet dat er vroeger al eens een kortsluiting is geweest en dat er draden verbrand waren, ik wist alleen niet dat dat zo was opgelost...:(. Ik heb ook al met een scheef oog achter het contactslot gekeken en volgens mij is het daar niet veel beter. 

Naja, zorgen voor later, eerst de motor eruit.

arie-jag    559

Zo leuk he als mensen niet met juiste draadkleur iets gaan fixen... de volgende is de pineut.

Hupert, ik zou nog eens een hartig woordje hebben met je pa en compensatie claimen :sarcastichand:

hupert    31
3 hours ago, arie-jag said:

Hupert, ik zou nog eens een hartig woordje hebben met je pa en compensatie claimen

Ach Arie, ik ken wel een beetje tegenslag, ik ga die ouwe van 83 er niet meer mee lastig vallen.

Alles werkte trouwens prima. 

Pizzaman    771
Op 16-1-2018 om 11:22 PM, hupert zei:

De motor en de bak zijn straks te koop, net zoals de donor auto en een heel zolder vol onderdelen die ik over ga houden...:unsure:

Denk je dan aan onze Marco (Xjeej) die kan wel een goed blok gebruiken.

Ik kom hem wel helpen met ophalen. 

hupert    31

De motor is zo goed als vrijgemaakt dus de assteunen er weer onderweg halen en de takel weer in het trapgat hangen

IMG_20180123_195408.thumb.jpg.2f03546239d2243ecc6eb183b5b756d1.jpg

Eerst voor de zekerheid mijn zolder weer stutten want het is nog wel een heel gewicht....

IMG_20180123_211014.thumb.jpg.edf58fa9c9c51916e28f7f468812326c.jpg

IMG_20180123_211023.thumb.jpg.e1050a140e91935f48abb4520ac052ff.jpgIMG_20180123_212220.thumb.jpg.a90c39351d51c9b9de7fe9fbb024072b.jpgIMG_20180123_212151.thumb.jpg.12c5e706111969ae71b0f39ad6c738b7.jpg

Het stelt ook niet veel voor, dat open front is erg handig. 

Nu begint de eigenlijke ombouw pas, het stuurhuis van de XJ40 moet nu pas worden gemaakt en in het motorruim zit ook nog wel wat werk.

Nog zat te doen dus.

Pizzaman    771

Ja dat met die takel ken ik, op een gegeven moment was ik het wel zat... 

Zo eentje aangeschaft.... ook handig om aanhangers en busjes vol te laden. 

Mooi project trouwens, ik volg het met interesse. 

Als ik het in m'n gekke kop krijg, geen X350, maar zoiets. Prachtig!

Zou een XJR zespitter in een C-tje passen... 

wilfredfoto    275

Hallo Benny, 

Succes met deze grote klus. Zoals je weet overwoog ik ook een AJ6 motor, maar als ik het zo zie dan toch maar weer een XK motor ;)

Ik ga dit project ook zeker volgen en als ik zelf aan de beurt ben dan schaf ik wel een takel aan, om het geheel aan houten balken met schommelhaken te gaan hangen lijkt me niet helemaal verstandig.

Groeten, Wilfred

hupert    31
4 hours ago, Neanderthaler said:

LOL als je geen giraf in je schuur heb ben je geen serieus auto cq motor knutselaar.  :DD

Toch gaat het echt prima zo, heb al meerdere hijsklussen zo uitgevoerd, maar ik ben met je eens dat een motortakel wel erg handig is en zo duur zijn ze ook nog niet. Ik heb daarintegen wel een mooie motorheftafel....

• Haha 1

arie-jag    559

Goeie spullen is het halve werk.

Heb zelf een in het pand ingebouwt hulpje, verrekte handig;

5a6977980e352_accu-takel-kanaalp.141L023.thumb.jpg.3da991fcb9e3967ca392a1835a0f1746.jpg

Is wel een beetje overpowered maar je hoort mij niet klagen.  ;)

wilfredfoto    275

Heeft een motortakel met een capaciteit van 1000kg genoeg marge voor een XK motor ?

Op MP staat er 1 voor 130 euro, lijkt me niet verkeerd..

Wilfred 

hupert    31
1 hour ago, wilfredfoto said:

Heeft een motortakel met een capaciteit van 1000kg genoeg marge voor een XK motor ?

In principe is 1000kg genoeg Wilfred maar pas wel op dat je niet een of ander Jip en Janneke ding hebt want dan heb ik liever mijn zoldertakel;)

arie-jag    559

Pas op voor de made in Azia aanbiedingen!!!

Ongelofelijk hoe slecht dat spul kan zijn al ziet het er nog zo mooi uit.

Pas beetje gestruind naar autobrug maar je wil niet weten wat voor ellende filmpjes/foto's je tegenkomt met die "goedkope" aanbiedingen.

wilfredfoto    275
On 16-1-2018 at 12:16 AM, hupert said:

Vanavond ben ik begonnen met de uitbouw van de XK motor, ook deze motor is nog prima, de compressie heb ik een paar maand geleden nog gemeten en alle cilinders waren bijna gelijk ongeveer rond de 9,6bar(koud). De kleppen moeten wel een keer gesteld worden maar ook dat was niet slecht. Ik zal wel voor gek verklaard worden op het forum dat ik een goede, originele motor vervang maar dat interesseert me niet. 

Deze motor krijgt een tweede leven, en wel in mijn Series 3. De kop laat ik voorlopig zitten, eerst kijken of ik de klepspeling weer in orde krijg. Ik heb begrepen dat de afwijking niet schokkend is. Verder het inlaat spruitstuk overzetten en wat er evt nog meer aan moet gebeuren. Wat ik met het oude blok ga doen is nog niet zeker, misschien wel interessant om deze volledig te gaan demonteren. Best leerzaam en dan heb ik meteen een berg onderdelen op voorraad. 

Wordt vervolgd middels een nieuw topic.

(Ondertussen vandaag al een gereedschapje voor deze klus aangeschaft)

5a6cef67f3567_Kraan2.thumb.JPG.331cc03c4b19be4bcc7fa9f5f6252f6b.JPG

hupert    31

Jij weet in ieder geval wat je de komende weken moet doen Wilfred

On 25-1-2018 at 7:23 AM, arie-jag said:

Goeie spullen is het halve werk.

Heb zelf een in het pand ingebouwt hulpje, verrekte handig;

Daar kan ik met mijn zoldertakel niet tegenaan Arie, en met een vijftons kraan kun je de motor van een Leopard nog tillen:DD

• Like 1