Ga naar inhoud
Dies

Dies' XJ40

Aanbevolen berichten

Dies    22

Om te beginnen de beste wensen voor het nieuwe jaar! 

Ik heb de XJ40 nog maar een paar weken en oh wat rijdt dat fijn, toch staat ze nu deels gedemonteerd in de garage. Ik wil de roestpuntjes gelijk aanpakken, hoe eerder hoe beter lijkt me. Zoals ik in mijn voorsteltopic al schreef heeft de auto, hoe goed ze ook is, toch een paar roestpuntjes. Hoe kan het ook anders bij een stalen XJ, zeker de XJforty die ze beter XJrusty hadden kunnen noemen. Om maar gelijk met het ergste te beginnen:

IMG_0911.thumb.JPG.1cba6f764b7bb0841935f6e3d6df26d4.JPG

Dat is geen XJrusty meer, maar eerder XJcrusty. Omdat dit het enige echte minpunt van de auto is, durfde ik dit wel aan. 

Nou goed, dan ga je beginnen met demonteren. Samen met vader, die gelukkig met alle plezier wil helpen. Bumper eraf, spoiler voor eraf, voorscherm eraf. Ging allemaal redelijk eenvoudig. Feit is; ik hoef me de komende weken (zeer waarschijnlijk maanden) niet te vervelen, overal waar je iets weghaalt vind je Coventry's finest British craftsmanship in de vorm van roestig metaal. De panelen rond de koplampen zijn smetteloos, die zijn dan ook van plastic. 

De voorbumper ga ik maar eens rustig geheel uit elkaar halen. Foto's hiervan komen nog. Hij ligt nu mooi in dekens gewikkeld in de garage. Ik weet zeker, als je die auto's jaren vies in de regen laat staan dat ze zichzelf demonteren :lol:

Dan de spoiler. Gelukkig van plastic, helemaal in tact, hoeft niets aan te gebeuren, behalve dan...

IMG_1044.thumb.JPG.cf8fff7c6a9b4322bcad933314a3c765.JPG

Die metalen strip lijkt me iets te ver heen voor restauratie... Is dat nog te krijgen nieuw, of gaan we daar zelf een prachtig mooi spulletje voor maken? 

De radiateursteun lijkt nog wel te redden:

IMG_1045.thumb.JPG.80e84194ae916524d66b70456b0b1406.JPG

Als het niet al te moeilijk is om die eruit te lepelen en een nieuwe is enigszins betaalbaar kan er ook net zo goed gelijk een nieuwe in. We zullen zien.

Dan nu, het voorscherm. Wat aan de buitenkant een strak en mooi voorscherm lijkt, is aan de binnenkant toch iets minder mooi:

IMG_1064.thumb.JPG.03afb6d268218516782b3f3b5750daa8.JPGIMG_1067.thumb.JPG.30fbe50fb113cd049266eced7ca85c3d.JPGIMG_1066.thumb.JPG.abf9ff1aea7d0f0c8029f41cf55ab98b.JPG

Dat is geen two tone zullen we maar zeggen... De bevestiging naar de dorpel toe is niet meer, maar de buitenkant is netjes, dus hopelijk is restauratie enigszins eenvoudig. 

En toen de drama plek :twitch::

IMG_1050.thumb.JPG.2145f6db11d1f6f790a499a1d53e9187.JPGIMG_1058.thumb.JPG.7f0c3ae5482f1c6f4a12f51fdf559dbf.JPG

Even met de schroevendraaier door de zooi heen en dat relatief kleine plekje is toch wat groter dan verwacht... Toch een paar lichtpunten, de balk waar het deels tot gruis gerotte paneel op bevestigd is, is niet krokant. Nog een lichtpuntje, het is niet tot aan het raam gerot:

IMG_1039.thumb.JPG.a1e22b3b59633ef88e84c13482a0e5ce.JPG

Nog eentje dan, de binnenkant van de wielkast is prima, net zoals de rest van de balk:

IMG_1070.thumb.JPG.d0d2214d32b9b6026c08843d4fb3f972.JPGIMG_1052.thumb.JPG.0cdc08656ffd52c0cbcef927b9586899.JPG

De hoek van de dorpel is niet doorgerot, maar vernieuwen is misschien wel de beste optie. A stijl is prima. En nog een XJ40 puntje, roest waar het rubber in zit waar de kabels doorheen lopen. Daar druppelt de afwatering op, fantastisch ontwerp, Coventry's finest...

IMG_1053.thumb.JPG.071331a06ee01f3f2fcde940810e3856.JPGIMG_1054.thumb.JPG.7a2922fe40a169e61383f4dcdf79040f.JPG

Het paneel onder de voorruit is verder prima. 

IMG_1063.thumb.JPG.7b67488225bee11805377404fd761828.JPGIMG_1060.thumb.JPG.d7dcddd4ef303927190e92da5c9dd89c.JPG

Wat je zoal niet tegenkomt bij een auto met een puntje roest. Aanzienlijk meer werk dan verwacht. Het andere voorscherm moet er nog af, de berm kant, 'Brace for impact'... En dan te bedenken dat dit een auto is die bij de tweede eigenaar negentien jaar lang altijd in de garage heeft overnacht. Gelukkig is er op onderhoud nooit bezuinigd en werkt alles naar behoren, ook het interieur is heel erg mooi, dus deze roestpunten pakken we aan en dan blijft er hopelijk een hele, hele mooie XJ over. Het plan is om de auto niet meer weg te doen, dus we gaan het gelijk goed aanpakken. Als je het doet, doe het dan goed :DD.

De auto is trouwens geheel droog aan de onderkant, geen lekkages, vrijwel geen zweetsporen, geen hangende druppels, moet ik me zorgen maken?! :P

Tips en adviezen zijn zeer welkom!

Wordt vervolgd!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag42    87

Wow wat is het toch jammer dat deze mooie auto's zo beroerd in elkaar zijn gezet.

Succes met het ontroesten en als het eindresultaat een goed tegen roest beschermde XJ40 is heb je er een pracht auto mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
herman71    30

Hallo Dies,

Zo aan je verhaal te horen ben je waarschijnlijk nog vrij jong, ik moet zeggen dat ik het wel knap vind dat je aan dit type Jaguar begint te sleutel naar de aanpak van roest en ja helaas zijn deze jongens daar wel heel gevoelig voor. Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je wagen en hoop dat je aan het einde van de rit je resultaat zult halen. Als het even kan foto’s plaatsen.

Succes.

Groeten,

Herman :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    306

Naar aanleiding van de drie na laatste foto:

Ook bij jou zit het rode dopje nog in de afwateringslang. Op de meeting afgelopen november bij G&G was dat net zo bij de sloper. Door zo'n slordigheidje van de fabriek waren de hoeken van die sloper nog gaaf. Uniek.

Jij hebt de mazzel dat ze ook die dopjes vergeten zijn te verwijderen anders had je achter je wielkasten waarschijnlijk een heel groot gat gehad.

Of in jouw woorden: 'Coventry's finest'.:sarcastic:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22
2 uren geleden, wimb zei:

Naar aanleiding van de drie na laatste foto:

Ook bij jou zit het rode dopje nog in de afwateringslang. Op de meeting afgelopen november bij G&G was dat net zo bij de sloper. Door zo'n slordigheidje van de fabriek waren de hoeken van die sloper nog gaaf. Uniek.

Jij hebt de mazzel dat ze ook die dopjes vergeten zijn te verwijderen anders had je achter je wielkasten waarschijnlijk een heel groot gat gehad.

Of in jouw woorden: 'Coventry's finest'.:sarcastic:

Ik verbaasde me ook over die dop ja. Heb meerdere restauratie topics gelezen, inderdaad ook met grote gapende gaten in de schermen en inderdaad dus rode-dop-loze auto's. Dat waren volgens mij ook allemaal auto's met schuifdak, dat heeft de mijne niet, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik gooi ook maar een balletje op :huh:

4 uren geleden, herman71 zei:

Hallo Dies,

Zo aan je verhaal te horen ben je waarschijnlijk nog vrij jong.

De auto en ik schelen 2 maandjes qua leeftijd, hopelijk is het achter mijn plaatwerk minder roestig :lol:

4 uren geleden, herman71 zei:

ik moet zeggen dat ik het wel knap vind dat je aan dit type Jaguar begint te sleutel naar de aanpak van roest en ja helaas zijn deze jongens daar wel heel gevoelig voor. Ik wens je heel veel succes met het verbeteren van je wagen en hoop dat je aan het einde van de rit je resultaat zult halen. Als het even kan foto’s plaatsen.

Succes.

Groeten,

Herman :)

11 uren geleden, Jag42 zei:

Wow wat is het toch jammer dat deze mooie auto's zo beroerd in elkaar zijn gezet.

Succes met het ontroesten en als het eindresultaat een goed tegen roest beschermde XJ40 is heb je er een pracht auto mee. 

Bedankt voor de succeswensen. Foto's en verslagen volgen uiteraard!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22

Inmiddels zijn er wat vorderingen gemaakt. Waar je wat weghaalt, zie je weer wat nieuws verschijnen, een soort domino effect, maar de linkerkant is weer aan de opbouwende hand.

De binnenkant van het voorscherm had ook wat liefde nodig bleek:

IMG_1116.thumb.JPG.1ae4b0317640ee2aebd7415a08bf94f0.JPG

De lip waarmee het binnenscherm op de dorpel geschroefd zat, zat vastgeroest aan de dorpel, uiteraard ook geen beweging te krijgen in de bout. Uiteindelijk maar voor uitboren gekozen en daarna nieuwe schroefdraad in de dorpel moeten tappen. 

De dorpel uiteraard... Het had niet strikt noodzakelijk geweest, maar het was allemaal al zo dun geworden en ja als je toch bezig bent, pak dan gelijk alles aan wat je tegenkomt.

IMG_1088.thumb.JPG.869e723f3c47a695b8ae8f300f626493.JPG

En het 'plekje' wat bij aankoop al bekend was, maar waarvan ik dacht en hoopte dat het enigszins mee zou vallen:

IMG_1129.thumb.JPG.6494667ed7361d31733a7dbc0d03a3c9.JPGIMG_1125.thumb.JPG.26417bae4be46278e16ca1742af7654e.JPG

Een hele klus om alle paneeltjes passend te krijgen en vast te lassen, maar prachtig werk om te doen. Al doende word je er steeds handiger in! Nu is het zaak om alles netjes af te werken.

Wordt vervolgd!

IMG_1116.JPG

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    288

Dapper zijn, en doorzetten :-)

Met een lamellenschijf in de haakse slijper krijg je de boel weer netjes vlak na het lassen. (Wereld van verschil maakt dat)

Keep up the good work!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hupert    25

Toch bijzonder, ik heb als donorauto een XJ40 van 1992 gekocht en deze heeft alleen op het rechter voorscherm een beetje roest. De bodem, de portieren en alle plaatwerk is verder volledig roestvrij! Ik heb alleen de motor en een aantal andere onderdelen van deze auto nodig en dan....... Ik begin het steeds meer zonde te vinden:huh:

image.thumb.png.f74113fb87339d68a3a6b7cf8a85cf17.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370
Op ‎20‎-‎1‎-‎2018 om 6:22 PM, Kraftstoff zei:

Altijd fijn om te zien als een auto in goede handen valt. :thumbup:

Dat zal de donor Jag anders zien...  ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22
Op 31-1-2018 om 12:36 PM, hupert zei:

Toch bijzonder, ik heb als donorauto een XJ40 van 1992 gekocht en deze heeft alleen op het rechter voorscherm een beetje roest. De bodem, de portieren en alle plaatwerk is verder volledig roestvrij! Ik heb alleen de motor en een aantal andere onderdelen van deze auto nodig en dan....... Ik begin het steeds meer zonde te vinden:huh:

image.thumb.png.f74113fb87339d68a3a6b7cf8a85cf17.png

Ik hou me van harte aanbevolen voor de chroomplaten van de bumpers, mochten die in goede staat zijn! Vooral de middelste plaat van de voorbumper, de mijne is vrij slecht en ik kan ze niet echt makkelijk vinden...

De mijne is straks ook roestvrij en roestbestendig , het zijn prachtkarren, maar ze hebben veel liefde nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22
Op 31-1-2018 om 1:12 PM, arie-jag zei:

Dat zal de donor Jag anders zien...  ;)

Die wordt langzaam uitgekleed en kaalgeplukt, oh dear! :lol:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hupert    25
8 minutes ago, Dies said:

Ik hou me van harte aanbevolen voor de chroomplaten van de bumpers, mochten die in goede staat zijn! Vooral de middelste plaat van de voorbumper, de mijne is vrij slecht en ik kan ze niet echt makkelijk vinden...

Dies, ik zal binnenkort even een paar foto`s maken, de voorbumper is volgens mij nog helemaal gaaf en roestvrij. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22
38 minuten geleden, hupert zei:

Dies, ik zal binnenkort even een paar foto`s maken, de voorbumper is volgens mij nog helemaal gaaf en roestvrij. 

Super! :thumbup:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    87
On 31-1-2018 at 12:36 PM, hupert said:

Je krijgt de oude motor nier meer terug hoor ! :DD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dies    22

Inmiddels zijn er weer wat stappen gezet. Te beginnen met een before and after fotootje:

IMG_1343.thumb.JPG.c25499649c76cece13f44bbee4db0275.JPG

Toen ik de lasnaden glad wilde gaan schuren, viel mijn oog nog op een paar hele kleine bruine puntjes onderaan de A-stijl. Voorzichtig eens met de lamellenschijf eroverheen, in de hoop dat het enkel wat oppervlakkige roest was. Helaas, die kleine puntjes werden niet te missen gaatjes:

F1E1394E-41BF-4DEF-B149-DE85E9848B9C.thumb.jpg.313b32aeb078f17abec8cfff42cfcdd3.jpg

Gelukkig stond het lasapparaat nog naast de auto en wonder boven wonder geen gekkigheid te dicht bij de voorruit. Maar het hield wel weer lekker op. Inmiddels is alles strak gemaakt en ik hoop er morgen eens wat groen op te zetten. 

Nu de bumper toch van de auto is, ben ik die ook maar gelijk aan het aanpakken. De middelste chroomplaat was zoals bij veel XJ40's in erbarmelijke toestand. Met dank aan forumlid Benny heb ik een tweede bumper met hele goede chroomplaten kunnen bemachtigen. Grappig is dat deze chroomplaten voorzien waren van een beschermend laagje tectyl (?). Dat zat niet op de plaat die van mijn bumper afkwam. Een foto waarop direct zichtbaar is dat dat laagje in ieder geval werkt:

IMG_1307.thumb.JPG.b91ccf3d41c4f5d58932a640cb01ed45.JPG

Bumper tussendoor op de auto passen:

IMG_1265.thumb.JPG.66a19e54b365684024b054ba247ba0eb.JPG

Bij het verder uit elkaar halen van de bumper bleek dat ook de stalen balk wel wat aandacht kon gebruiken. Was iets scheef, wat roest hier een daar (hoe kan het ook anders), alles opgelost, roestige delen zijn bijgewerkt en behandeld met Brunox, daarna twee lagen expoxy primer, twee lagen zwarte lak en een laag tectyl over de gehele balk. Nieuwe beugeltjes voor de chroomplaat erop. Zie hier het verschil tussen een oude en een oude maar zo goed als nieuwe:

IMG_1329.thumb.JPG.8919b4c31eadc9b9181ceaa0dcb32016.JPG

Ook de binnenkant van het voorscherm goed in de expoxy primer en tectyl gezet. De buitenkant waarachter gelast moest worden is weer helemaal strak gemaakt en morgen hoop ik ook daar wat groene lak op te zetten. 

Mooi sfeerfotootje:

IMG_1253.thumb.JPG.34cefa1486c6f195fb9fcf60a762ce99.JPG

• Like 2
  • Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen