Ga naar inhoud
jaapvanthoff

M.B.T. Serie 3, in het kader: je kunt beter om me lachen, dan huilen.

Aanbevolen berichten

jaapvanthoff    71

 

Het is een beetje stil op het Serie 1, 2 – 3 forum gedeelte.

Dat zal wel aan de winter en ophok periode liggen.

Tijd voor wat zelfspot.

 

Ik heb mijn S-drietje nog niet zo lang. Moet nog een hoop leren.

Auto is in uiterlijke perfecte staat. Maar dat is van buiten; hoe staan de binnen delen er voor?

Toen onze bedrijf bus voor de APK ging vertelde de monteur dat zelfs de remolie niet vervangen hoefde te worden, om dat de meter  geen vocht aangaf.

Daar sloeg ik op aan: meter? Je steekt wat in het reservoir en je weet alles?

Om kort te gaan, de monteur stond even later met zijn water-in-olie- metertje in mijn olie potje te roeren.

Resultaat: afkeur.

Week later afspraak gemaakt om nieuwe remblokjes te monteren, olie te verversen en gelijk ook de cardanolie te verversen. (mens moet toch wat, een hele liter meer of minder, maakt het uit)

Ik rijd met die auto dagelijks. Geen olie lekkage…. of problemen.

Zet de auto weg voor een week en ze plast olie op de vloer??

 

Auto gewassen en om condens te voorkomen zo vol mogelijk afgetankt in de opslag gezet, omdat ik een paar dagen weg moest (nee, geen gevangenisstraf of zo.., gewoon werk)

Ga ik na een tijdje 50 tinten grijs ophalen, na de remblok- en cardanolie wissel, ligt er niet alleen onder het motorblok olie op de grond, maar nu ook bij het rechter achterwiel!

Ik de pest in, nu is ook mijn cardan lek…

En het stinkt in de loods ook nog naar benzine; nog een lekje!

 

Afspraak gemaakt om de carterpan pakking te vervangen en hopen dat het die pakking is die de vloer bezoedeld.

Er zit een nog veel grotere pakking iets hoger. Groter is meer kans op lek. Wet: behoud van ellende.

 

Even later staat ze twee meter hoog boven de garage vloer.

Loop ik onder mijn auto te zoeken waar de olie lekkage vandaan komt bij het achterschip.

Is alles droog. OK een beetje vettige cardan en aandrijfas, maar geen olie spoor.

Zie ik ineens een rubberen slangetje net naast / boven het achterwiel. Een ontlucht slangetje van de brandstof tank / vuldop.

Toen was alles duidelijk.

Vlak voor de weg zetten had ik beide tanks helemaal afgevuld. En gereden op de linker tank naar de opslag.

Dus de koude brandstof uit de ondergrondse tank is tijdens opslag in mijn tank opgewarmd door de knalpot-demper die er vlak onder zit. De benzine is naar buiten gedrukt, heeft onderweg wat vuil, vet en tectyl opgelost en meegenomen op zijn weg naar de betonnen vloer.

Daar aangekomen heeft de brandstof zich vermomd als olie, louter en alleen om mijn een pest humeur te geven. – waarvan acte.

 

Dus, als aanvulling op het instructie boekje: niet tot aan de nok toe gevuld weg zetten.

Goed nieuws, vandaag naar motor olie gespeurd; niets.

 

Mijn volgende klusje: verwarming, airco en het piepje in de ventilator maken.

Zoals de Belgen zeggen: Ich bin gespannt.

20171127_141425.jpg

  • Like 1
  • Haha 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wilfredfoto    38
2 hours ago, jaapvanthoff said:

Zoals de Belgen zeggen: Ich bin gespannt.

Of zoals de Engelsen zeggen: That's the whole egg eating..

 

Mooi werk, zo'n Series 3. Ik heb die van mij bijna acht jaar en al behoorlijk wat lief en leed mee gedeeld.

Persoonlijk vind ik een Series 2 erg mooi, deze heeft net een andere daklijn, chromen bumpers en mooie handgrepen.

Ik heb er stiekem eentje op het oog, dus wie weet krijgt mijn Series 3 er een broertje bij :rolleyes:

 

Succes met je mooie Jaguar !

 

Wilfred

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    569

De mijne is idd " opgehokt" .

Nog twee jaar dan is tie voor de Nederlandse ( afwijkende ) norm ( wederom :blink:)  HB vrij.

Zoals bij elke wagen op leeftijd heb je ook bij de series 3 XJ af en toe wat gedoe.

en bij een wagen van Engelse komaf, Tsja wat zal ik zeggen.

Maar na de mijne nu 5 jaar in bezit te hebben kijk ik nog steeds naar um als ik de schuur in loop of binnen rij met de daily driver.

En ja in de 5 jaar eea meegemaakt. Met name gewone ouderdomskwaaltjes, kabeltje van de ontsteking stuk, verdelerkap stuk, dynamo stuk. Tsja .

Maar de smiles per Mile, onbetaalbaar.  :money:.

 

Verheug me nu al op de lente, dit jaar voor mijn gevoel te weinig kunnen genieten van de wagen door zowel werk drukte  als drukke werkzaamheden thuis.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    140

Er gaat iets van 10 liter olie in de V12 toch? Lekken er een paar druppels uit is de succes rate nog steeds 99.9%. Best wel goed toch?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


×