Jump to content
hupert

XJ40 4.0 op lpg

Recommended Posts

hupert    31

Ik ga een 4.0 van een xj40 inbouwen in mijn series 2 op lpg. Ik ben van plan om hier dampgas injectie op te bouwen, heeft iemand hier ervaring mee? Welk systeem/merk verdamper en injectoren? Iemand ervaring met OMVL dream 21? 

Pizzaman    737

Ik zou inderdaad gaan voor een G3-LPi installatie, dat gaat wat meer kosten in de aanschaf maar gaat je wel opleveren.

Hij loopt vele malen mooier, geen probleem met te arm of te rijk lopen, en verbruikt veel minder. Ook hou je veel meer powerrrrrr over. 

NB - je kan dat gewoon laten inbouwen, de keuring G3 hoef je niet te doen, voor jou toch geen wegenbelastingvoordeel.

De enige ervaring die ik heb met LPG dateert van jaren terug in Rotterdam, dus gaat je niet helpen.

Alvast veel succes!

sweetspeed    67

Je krijgt nevernooit G3 certificaat op een auto van die leeftijd inderdaad.  Hooguit G2 maar dat levert geen belastingvoordeel op.

neemt niet weg dat het nog steeds interessant kan zijn.

Schijnt dat Prins en BRC qua custom programmering de meeste mogeljkheden bieden.

Thijss    3

Ik ben wel bekend met het omvl dream systeem. 

Dit zit op onze Range Rover Classic (8 cilinder). Het systeem neemt de pulsen van de benzine injectoren over. Dit signaal is via de ecu aan te passen naar de gewenste lpg injector timing.

Het systeem werkt prima. Mits het originele benzine injectie systeem ook goed werkt. Ik raad je wel aan om de diagnose kabel en software aan te schaffen. Mocht er dan een keer wat zijn kun je eerst zelf proberen om het probleem te vinden.

Het verbruik op lpg en benzine is nagenoeg gelijk aan elkaar.

Pizzaman    737
3 uren geleden, sweetspeed zei:

Je krijgt nevernooit G3 certificaat op een auto van die leeftijd inderdaad.  Hooguit G2 maar dat levert geen belastingvoordeel op.

neemt niet weg dat het nog steeds interessant kan zijn.

Schijnt dat Prins en BRC qua custom programmering de meeste mogeljkheden bieden.

Jawel, ik kon het destijds ook op m'n Capri krijgen. De leeftijd maakt niet uit.

Echter wel de gekeurde installatie, en de tank, et cetera. Dan krijg je de korting op de MRB.

Maar dat interesseert je natuurlijk niks als ie toch al MRB-vrij is.

Het interessante is wel dat ie ECHT goed loopt, niet als ouwe USA-V8-en die gewoon 'meer dan zat' krijgen

en dan stinken en (ver)zuipen als weet ik veel wat, plus een bak vermogen verliezen.

sweetspeed    67

Jawel, ik kon het destijds ook op m'n Capri krijgen. De leeftijd maakt niet uit.
Echter wel de gekeurde installatie, en de tank, et cetera. Dan krijg je de korting op de MRB.
Maar dat interesseert je natuurlijk niks als ie toch al MRB-vrij is.

Het interessante is wel dat ie ECHT goed loopt, niet als ouwe USA-V8-en die gewoon 'meer dan zat' krijgen
en dan stinken en (ver)zuipen als weet ik veel wat, plus een bak vermogen verliezen.
Dat vind ik knap...G3 op een auto zonder lambda

Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk

• Haha 1

sweetspeed    67

En voor vrijstelling moet ie wel 40 jaar zijn, voor autos in de overgangsregeling geldt dat niet op lpg.

Shiptronic    57

Het klopt, in het verleden zijn er veel fouten met G3 gemaakt ( en als je wist hoe kon je er gebruik van maken ;) )  maar dat lukt vandaag de dag niet meer.

Zelf ben ik een jaar gelden gestopt met het LPG-inbouwen als bedrijf, niet voldoende markt meer en door alle Europese regeltjes kan ik de kwalitatief goed onderdelen en materialen niet meer toepassen op de manier zoals ik dat zou willen en een stukje kwaliteit en service naar de klant leveren. Daarin tegen kan je veel Poolse rotzooi krijgen met alle certificaten en stempeltjes die ik er maar bij will hebben, maar desondanks dat blijft het rotzooi.

Daar  ik er dus geen financieel gewin meer bij heb een onafhankelijk advies ?  Ik zou voor BRC gaan, in nederland minder bekend , maar een goed kwaliteit spullen en met nae zeer uitgebreide software qwa instel mogelijkheden. Maar voor de basis afstelling het meest simpele en betrouwbare systeem. De inregel procedure ,na het instellen van basis zaken al type injector aantal cilinders , welk toerental signaal e.d., bestaat uit het stationair laten draaien en het systeem schakelt een aantal keer tussen benzine en LPG om de verschillen te meten, en zo te corrigeren. dan word er van de operator verwacht op 3x kort volgas te geven.  Daarmee is de boel ingesteld en heb je een goed rijdende opzet. Daarna kan je van alles fijne tunen, maar voor een goed betrouwbare werking niet echt nodig.  

Vermijd systemen die met een tabel werken, op zich lijkt het mooi maar de enige juiste manier om dit goed in te regelen is door middel van een rollenbank, die heeft bijna niemand , duur en arbeidsintensief , een complete sessie om alle gebieden door te rijden ben je al snel 2 uur mee bezig.  Praktijk is dan ok dat dit maar op de openbare weg gebeurd, de standaard gebieden worden erin gezet  (stationair belast en onbelast Park en Drive, 50 KM/H  80 Km/h 120KM/h)  de rest word er dan een beetje omheen verzonnen :)

Ook kan BRC aangesloten worden op eigen sensoren van de auto en daar aan gekalibreerd worden, b.v. de MAP sensor , maar ook het ijken van bv. de niveau sensor in de LPG tank is heel simpel ,  Na in de software het leeg niveau over nemen, de software geeft een spanning an en de daarbij behorende ADC waarde 1x klikken en de waarde is overgenomen. Dan tank je hem vol (80%)  en ga weer na de software, geen nu aan welke waarde voor Vol moet worden aan gehouden en klaar!   Mocht je nu zelf ander voorkeuren hebben tussen deze waarden, kan je de tussenliggende waarden zelf aanpassen naar eigen smaak.

Vialle= mooi systeem , maar veel problemen met de Pompen in de tank (ondanks alle mooie management praatjes er omheen,  ja ze hebben veel verandert, probleem blijft :(

Als een bepaald model niet door  Vialle ontwikkeld is dan word vaak gekeken welke software er dan dicht in de buurt komt, soms dus ook niet raar opkijken als er een Ford rondrijd met Alfa software erin .

( en Vialle heeft geen 8 cilinder set en word niet ondersteund, er word een truck toegepast met 2 4 cilinder sets, dus ook 2 computers en dat werk niet echt lekker samen )

Prins , goede injectoren, maar veel problemen met bv. benzine injector simulatie, en veel te veel losse modulen om iets werkend te krijgen, ook de instellingen in de software zijn veel te beperkt, en voor een leek extra lastig daar niet alle data als een waarde word aangegeven maar een ADC value, je moet dan maar net weten wat daar de bedoeling mee is = veel ervaring hebben.

Daarbij valt of staat elk goed systeem met de wijze van montage, en programmering, alles valt te verkloten . Heb hier klanten geholpen die huilend op de stoep stonden, set door de importeur gemonteerd, maar met bedroevend slecht resultaat.  Bekend was bij aanvang inbouw dat de auto niet orgineel was en zwaar opgevoerd, geen probleem maar dan moet je met bepaalde zaken wel rekening houden.  daarbij was de afname unit in de tank niet geschikt voor dit vermogen, te klein doorlaar, en maar een 6mm aansluiting tewijl dit 8mm moest zijn. De leiding onder de auto door was dus ook veel te klein en die dus ook vervangen naar 8mm.  Verkeerd type injectoren, en veel te lange slangen naar het inspuit punt. Ook dit inspuitpunt lag veel te ver bij de kleppen vandaan.  Reden:  dit was in een 1/2 uur te monteren, waar bij de juiste montage betekende dat het inlaat spruitstuk eraf moest, klusje van ~ 1 uur , dan de lpg nipples boren en monteren 1/2 uur, daarna spruitstuk monteren weer 1 uur, totaal dus 2 uur tijd winst met bedroeven resultaat. De opklosing om dit allemaal te maskeren was om de software zo in te stellen dat op kritieke momenten b.v. veel vemogens vraag of high RPM gewoon teruggeschakeld werd naar benzine  :(  <-- kom op daarvoor rijd je niet op LPG.  Volgens de inportuer moest de klant niet zeuren auto was niet orgineel en dan koest hij hier maar genoegen mee nemen. (terwijl dit vooraf gemeld was)  . Dag werk aan gehad om alles aan te passen en  daarna software opnieuw ingesteld (= oude weggegooid en zelf overnieuw begonnen)  De klus was op no cure no pay basis, de klant heeft na een week rijden met plezier de factuur voldaan, het kon dus wel goed.  Jammer alleen dat zijn basis prijs voor de LPG installatie wel bijna met € 600,-- ( uren en materiaal)  omhoog was gegaan.

PS. volgend jaar ga ik kijken of we samen met G&G Heinikenzand een workshop over LPG op kunnen zetten.

• Like 1
  • Klasse 1

django    19

hoi shiptronic

hoe vind je de AKME software ?? 

en de valtek 30 injectors

is wel wat ouder ,,maar niet duur,,,en je kunt zelf wat knutsellen

Pizzaman    737
Op 15-12-2017 om 8:33 PM, sweetspeed zei:

ja de auto wel, maar als je d'r een blok uit een Scorpio in zet heb je ook lambda... :preved:

(volgende blok wordt uit een Jag, een re-transplant dus... heb ik TWEE lambda's...) <-- :rofl:

• Like 1

Shiptronic    57

Valtec 30, Ha Ha Ha , die klepjes zijn de naam injector niet waard, echt waardeloos spul :(  wat erg belangrijk bij een injector is gaat om het feit dat ze allemaal 100% gelijk aan elkaar zijn, Zit er 1 tussen met een iets mindere opbrengst dan draai die cilinder veel te arm, met alle gevolgen van dien.

Er zijn een paar goed injectoren( en die kosten per stuk meer dan het hele 4cili blok van valtec) (zoek de ervaringen op bv YouTube genoeg te vinden) Dan schoon maken van de injectoren: dit is meestal gedoemt te mislukken, grootste probleem is dat vervuiling niet de hoofd oorzaak is maar slijttage en metname te traag worden. er zijn 3 stadia waarbij een injector werkt:

1: openings tijd, de tijd die een injector nodig heeft om van het moment dat er spanning opkomt tot dat deze open gaat. (valtec is veel te traag)

2: opentijd, hier is alleen de doorstroming van belang = max opbrengst

3: sluit tijd, de tijd die een injector nodig heeft om na wegnemen spanning weer te sluiten

De problemen zitten hem in stadia 1 en 2,  een injector moet snel kunnen openen maar nog veel belangrijker, alle injectoren moeten dezelfde openigs tijd hebben, dit beinvloed sterk de totaal ingespoten hoeveelheid brandstof,  Hier een linkje met verschillende data van HANA-injectoren : http://www.hana-injectors.com/

Kijk bv. naar de H2001 , die heeft een openings tijd van 2.8ms, dan te weten dat bij stationaair draaien je ~een injectie tijd van ~ 3,85 ms hebt dan kan je jezelf mischien voorstellen wat een afwijking van b.v. 0,5 ms voor invloed heeft !! 

Ook  te bedenken dat bij ~ 6000 RPM je maar 20ms hebt, voor de volgende slag weer begint, dus lange openzetten dan dat heeft geen zin, in die tijd moet de juiste hoeveelheid LPG in de motor komen

BRC INO3  Door de speciale constructie komt lpg nooit in aanraking met het mechanische deel zodat vervuiling geen invloed heeft.

Keihin , zijn zeer precies, nadeel is dat LPG door de Injector loopt en langs de plunger  en dus gevoelig zijn voor vuil en ze slijten.

Hana injectoren die zijn een copie van de keihin, maar een stuk voordeliger. (onder meerdere namen/merken op de markt gebracht bv. XLR8)

Let wel, je kan overal op bezuinigen, maar niet op de injector, dat is het belangrijkste onderdeel van een goed LPG-systeem. Voor de verdamper kan je elk brol pakken wat voor handen komt, als deze het gewenst vermogen maar kan leveren en de druk een beetje stabiel houd, de ECU meet de druk , temperatuur en pas daar de injectie tijd op aan komt niet zo heel nauw.

AKME ken ik niet maar ik vermoed dat je KME bedoeld. Niet veel ervaring mee met de nieuwe versies, wel met de oude BINGO en dat was niet geweldig, bij een toerental boven de 3000 RPM ging dat ding een eigenleven leiden, ook na div firmware oprades, waarbij er een firmware was die zichzelf ophing, veel gedoe om  daarna weer een werkende firmware in de ECU te krijgen. Waar ik wel goede ervaringen mee heb en ook niet duur is LPGtech.  

Wat ook hele mooie ECU+software heeft is FOBOS, hier totaal onbekend (bulgaars)  uniek van dit systeem is dat je de firmware aan kan passen naar een verzie die ook stand alone kan draaien. Hiermee kan je dus motoren van LPG injectie voorzien die van zichzelf geen LPG-injector stuurpuls hebben die je kan omreken, dus motoren met een carburateur en K en K-E-jetronic systeemen, maar wel wat meer systeem kennis en porgrameer ervaring nodig, systeem kan op een zelf te plaatsen Lambdasensor worden aangesloten zodat er een closedloop systeem ontstaat. 

Mocht je iets in elkaar willen knutselen voor weinig, ik heb nog wat winkel dochters liggen , stuur maar een PM

Moet nu weg, later meer....

• Like 1

XJeej    176

Shiptronic, wat zijn je adviezen voor oldtimer's hier op LPG? Ik rijd nu met een mengstuk op de carburateur en haal 1 op 6, op benzine 1 op 8. Is hier veel te verdienen met een betaalbaar LPG injectiesysteem? Is een tweedehands systeem van bijv marktplaats inbouwen te doen door een hobbyist of echt no-go? 

django    19

hoi shiptronic

Voor een sequentieel ingespoten lpg motor mag tussen de injectors liefst geen verschil zijn wat opbrengst betreft

Maar de jaguar4liter aj6 spuit met 2banken van 3cilinders,,,en dan spuit hetook nog 2x per4takt,,,,,maarja te arm lopen kan dan ook nog op 1 cil

Ik vraag me af ,als je nu die 3 cilinderbank de injectorslangen met elkaar verbind[Tstuk] dan word die die te arm loopt toch een beetje geholpen ??

Of zie je dan andere beren op de weg ?

hupert    31

Mijn Jag is al belastingvrij dus de financiele G3 voordelen zijn voor mij onbelangrijk, een lpg installatie zit er ook al in en ook op kenteken. Het gaat me er dus alleen om de xj40 motor zo goed mogelijk op lpg te laten lopen. 

Bedankt Shiptronic voor deze super uitgebreide uitleg, dit soort ervaringen zocht ik! De gastank die erin zit is niks mis mee, ik heb nu een OMVL R90 verdamper, maar ik verwacht dat deze te weinig druk heeft voor dampgas injectie. Alsvast iedereen bedankt voor het meedenken

django    19

hoi hupert

jou omvl verdamper is niet geschikt voor dampgas injectie [hij regeld op vacuum]

je kun hem wel gebruiken[samen] met een mengstuk voor de vlinderklep

alleen,, wat doe je met de kat en de lambda ???

hupert    31

Ik wil zowiezo lpg injectie dus ik moet een nieuwe verdamper, lambda blijft gewoon, kat gaat denk ik niet mee verhuizen.