Ga naar inhoud
Hinno

XF Sportbrake hobbelt

Aanbevolen berichten

Hinno    1

Ik begin wat twijfels te krijgen bij iets dat mijn dealer mij vorige week meedeelde. Mijn XF Sportbrake uit 2013 met een heerlijk potige 6 cil. diesel vond ik vanaf het begin nogal hobbelen. De dealer waar ik de auto vandaan had heeft de nieuwe Pirelli's die er onder lagen toen vervangen door Michelins omdat deze wat zachter rubber hebben. Daarna was het grootste probleem weg maar zeker niet helemaal. De auto rijdt super stabiel en compenseert alle grotere hobbels en bobbels in het wegdek prima. Het is echter net of elke kleine oneffenheid op de snelweg door de auto wordt doorgegeven. Er is best mee te rijden maar van een auto uit deze prijsklasse mag je toch anders verwachten. De balansering van de banden heb ik meerdere malen laten nakijken en daar zat nooit een onbalans in die zo'n trilling zou mogen veroorzaken.

Ik heb er gewoon mee doorgereden en de winterbanden tijd afgewacht. Er zitten nu gloedjenieuwe velgen onder met net zo nieuwe Nokians. Eigenlijk had ik gehoopt dat het probleem daarmee weg was want dan had ik eens nader kunnen laten kijken naar de originele velgen met de zomerbanden. Het probleem is echter beslist niet weg en eigenlijk weer van het niveau Pirelli's. Mijn idee is dus dat het niet ligt aan de wielen. Het lijkt alsof de trilling van voren komt maar buiten de banden en schijven draait daar niet zoveel meer rond. (het remmen gaat geheel vrij van trilling)

Mijn dealer heeft er zelf meegereden en zijn bevinding is dat de auto gelijk is aan een andere Sportbrake die er toevallig ook ter reparatie stond. Hun conclusie is dus dat dit trillen gewoon hoort bij een XF Sportbrake en dat ik het er maar mee moet doen. Ik ben geen auto deskundige maar met een HTS-Autotechniek ooit eens afgerond, ben ik niet helemaal een leek. Ik heb werkelijk geen idee wat het probleem zou kunnen zijn maar weet wel dat dit niet "hoort bij deze auto". Graag hoor ik de mening van andere Sportbrake rijders.

Het voelt alsof de trilling uit de voorwielophanging komt maar zeker weet ik dat niet. Heeft er iemand ervaring met een onronde (achter) aandrijfas en voel je zoiets echt als iets dat duidelijk van achter komt?

Alle adviezen waardeer ik bijzonder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
werkman    11

je kunt de dealer vragen om de aandrijfas te balanseren met jaguar sdd

mvgr gj werkmanautomotive.nl

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hinno    1

Dankjewel Werkman.

Zeg je dit omdat je verwacht dat dit balanseren het probleem waarschijnlijk gaat oplossen of zou ik dit moeten laten doen om uit te sluiten dat het trillen iets te maken zou kunnen hebben met de aandrijfassen?

Mooie en overzichtelijke website heb je trouwens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    377

Laat eens een trillingsdiagnose uitvoeren om zeker te zijn waar de oplossing ligt.....

Wat Geert zegt kan zeker een oplossing bieden, maar een aandrijf as waar een probleem in zit word niet opgelost met balanceren.

En zo word er ook niet helemaal naar de auto gekeken WAT het probleem is....

Vaak is er meer aan de hand dan alleen gokken waar het zit, tenzij je al zeker weet dat het de aandrijfas is geeft het zeker geen definitieve oplossing.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hinno    1

Dank voor je advies. Van een trillingsdiagnose als een standaard proces (zoals wielen balanceren of automaat spoelen) had ik niet eerder gehoord. Daar kon ik ook niets over vinden met Google en het blijkt dus ook niet iets te zijn waarvoor je even langs de Kwikfit of Euromaster rijdt. Wel kwam ik de site van GG-autoservice tegen, niet bijster centraal gelegen, die middels hun site de indruk wekken pragmatisch de oorzaak van trillingen te kunnen detecteren. 

Hoewel ik er heen/terug in totaal 4 uur voor moet rijden ga ik daar toch maar een afspraak maken. Of als iemand een soortgelijke toko weet die wat dichter bij Epe ligt dan hoor ik dat graag.

Met behulp van jouw reaktie ben ik weer een heel eind opgeschoten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sonsan    399

Een hele hoop leden hier (ikzelf ook...) weten dat je geen spijt gaat krijgen van die vier uur rijden......:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hinno    1
12 uren geleden, Hinno zei:

👍👍👍

Oops, het is zelfs 2,5 uur heen en (als de files het toelaten) dezelfde dag dezelfde 2,5 uur weer terug.

De afspraak staat voor woensdag ............ ik ben benieuwd.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Feike    13

Hoi Hinno
Zoals SonSan al aangeeft zul je geen spijt hebben van de trip naar G&G.  

ps

Isabella = G&G Autoservice :DD

Heel veel succes met de rit en de afspraak, ben benieuwd naar de uitkomst/het resultaat. 
mvg

Feike

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hinno    1

Kleine update:

Ben afgelopen woensdag naar Walcheren getuft alwaar Raymond de XF kritisch heeft bekeken. Erg leuke tent dat GG-Autoservice, kundig en erg vriendelijk volk. Het is volstrekt onmogelijk om Raymond te betichten van "kort van stof". Je moet er even de tijd voor nemen zeg maar.

Conclusie is dat de steekas RA in de lengterichting niet de benodigde speling heeft en daardoor wellicht wat schokken doorgeeft aan het differentieel. Ook een motorsteun is niet meer lekker. Verder ziet alles er goed uit.

Vandaag naar de dealer en die heeft eea ook bekeken. Na een belletje met Raymond hebben ze besloten onder garantie de aandrijfas te gaan vervangen. Dit gaat na de Kerst plaatsvinden en ik ben heel erg benieuwd of daarmee het schudden verholpen is. De motorsteun laat ik denk ik op eigen kosten direct vervangen.

U hoort ..........

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hinno    1

Gisteren zijn de rechter steekas en een motorsteun vervangen. Helaas, helaas loste dit niet het stuiter-probleem op. Wel ben ik rondom Kerst naar Zuid-Duitsland op-en-neer geweest en bij terugkomst is het stuiteren voor mijn gevoel wel minder geworden.

Grote golven in het wegdek worden netjes door de auto verwerkt maar het lijkt net alsof elk klein ribbeltje als een 'bonk' wordt doorgegeven. Als de banden op 5 bar hadden gestaan dan had ik dat wel begrepen maar nu niet. Overigens is het stuiteren/bonken tussen 140~145 km/u het sterkst. Je voelt dat trouwens niet in het stuur.

Naast 'dempen' zorgt een schokdemper toch ook voor een deel van de vering? Zou het kunnen dat een schokdemper vast zit?

Achter heeft de Sportbrake luchtvering, zou daar iets aan fout kunnen zijn?

Sorry voor weer een hoop vragen maar ik wil hier echt vanaf.   

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen