Jump to content

XJ6 Series 1 4.2 van 1971 gekocht:-)

Recommended Posts

Iksjeezesel    505

De deurpanel clips passen goed, ook voor de zijlijsten van het auto-hemeltje.

Bekleden van hemel en lijsten is klaar nu.

Ik heb ook andere gordels geplaatst.(in 1971 hadden ze nog geen oprol gordels blijkbaar, leek me wel prettig om dat te wel hebben)

De oude gordels bewaar ik wel v.w.b originaliteit.

Morgen de stoelen en bank terugplaatsen.

Heb later nog wel Furflex (van die beklede seal langs de deuren) nodig.

Al een adres gevonden voor 5 pond per meter, maar wel 30 pond verzendkosten...(doel is eerst rijdend dan verder perfectioneren)

Schermafbeelding 2017-12-16 om 17.09.00.png

DSCN3497.JPG

DSCN3496.JPG

DSCN3494.JPG

• Klasse 1

arie-jag    567

Ben er nog niet uit of ik de kleur van het plafond vind passen bij de rest van het interieur, is het grijs of toch oatmeal?

Kan het slecht beoordelen via een foto...

Had mijn plafond via bedrijfje in engeleand, wilde perse de correcte kleur.

Was overigens dagen nacht verschil tussen oude/vervuilde/verkleurde stof(links) en de nieuwe(rechts), midden is ook een originele jag kleur maar vond ik niet passend.

008.thumb.JPG.54416c1961eb9c3a5895c73f7681e1d6.JPG

012.thumb.JPG.bca956838200d2dfe80ff6e715cd4857.JPG

047.thumb.JPG.dfefbc867b8c25228cff170498a149f8.JPG zo lijkt de kleur correct

049.thumb.JPG.b6a1e02f693062dee6e78fba9706f062.JPG en vanuit andere hoek lijkt het weer grijs....

Iksjeezesel    505
2 uren geleden, arie-jag zei:

Ben er nog niet uit of ik de kleur van het plafond vind passen bij de rest van het interieur, is het grijs of toch oatmeal?

Was overigens dagen nacht verschil tussen oude/vervuilde/verkleurde stof(links) en de nieuwe(rechts), midden is ook een originele jag kleur maar vond ik niet passend.

012.thumb.JPG.bca956838200d2dfe80ff6e715cd4857.JPG

047.thumb.JPG.dfefbc867b8c25228cff170498a149f8.JPG zo lijkt de kleur correct

049.thumb.JPG.b6a1e02f693062dee6e78fba9706f062.JPG en vanuit andere hoek lijkt het weer grijs....

Ja lastig is het...qua kleur enzo.

Is het origineel verbleekt door zonlicht of helemaal vergeelt door tabak? we zullen het nooit weten vrees ik.

Qua stof is het ook moeilijk want,  ik wil liever niet dezelfde fout maken als men 47 jaar geleden bij Jaguar maakte....(hemeltjes vallen allemaal naar beneden na jaar of 20?)

Op foto's ziet het er allemaal wat erg grijs uit bij mij inderdaad...(maar men noemt het "beige":-)) 

Het is wel een modernere stof soort inderdaad (m,n XKR heeft deze stof soort in (nog) grijs(zer), origineel)

Die stof die Robbert gebruikte ziet er wel wat klassieker (mooier..) uit,..maar das te laat nu...

Er is geen weg terug (bij mij dan toch, maar hoop dat er nog tientallen liefhebbers van mijn auto zullen zijn in de komende 200 jaar)

Ik denk dat het goed (genoeg) is zo, zeker van hoe het was.

Ik ga maar weer roken denk ik ;-).

(laatste foto is met aangepaste sluitertijd:-)

Enne: https://www.livestrong.com/article/542245-oatmeal-for-an-upset-stomach/

DSCN3473.JPG

DSCN3420.JPG

Schermafbeelding 2017-12-16 om 19.59.58.png

image.jpeg.bfb8f758291bfdd25425a6cd0880579c.jpeg

DSCN3500.JPG

Iksjeezesel    505
22 uren geleden, Rob Vermeulen zei:

Ziet er allemaal weer netjes uit. Die hoofdsteunen zijn ook een wereld van verschil. Is toch vaak één van de eerste dingen die je ziet van het interieur.

Dank,

Ja hemeltje is wat bleker dan bedoeld inderdaad (zeker op foto's) maar de hoofdsteuntjes zijn weer super stevig:-)

Vandaag het oude tapijt teruggeplaatst. Gisteren heb ik het kletsnat gemaakt met oxyzeep-dinges en daarna met waterstraal het vuil eruit gespoten. (je wilt niet weten hoe zwart het water is wat eruit komt)

Heb het tapijt op schragen laten uitdruppen en vannacht op de verwarming gedroogd (je wilt niet weten ook hoe het vanmorgen rook in huis:-))

Stoelen vandaag ook weer terug gemonteerd.

Nu blijkt dat er toch teveel contrast is qua patina tussen het leer (erg oud) en de rest van het interieur (best wel -heel- aardig nog)...

Deze zomer toch maar het leer verven misschien (met beleid dat wel)

Heb de tanks vandaag aan de binnenkant bekeken met de boroscoop-cam.

Ik hou wel van een gokje (er zit een led bij de cam-lens die best wel een beetje warm word...) maar ik heb goed geluisterd, en hij zij geen BOEM:-)

Tanks zijn niet zo slecht als ik vreesde.

Ik hoef ze niet helemaal af te vullen met azijn.

Een liter of 15 is ruim voldoende, want bovenin is alles erug netjes nog.

DSCN3504.JPG

DSCN3511.JPG

DSCN3514.JPG

Iksjeezesel    505
Op 16-12-2017 om 5:59 PM, arie-jag zei:

zo lijkt de kleur correct

en vanuit andere hoek lijkt het weer grijs....

He Arie, ben toch nog effe aan het speuren geweest naar wat een S1 nu aan tintje bekleding op het hemeltje heeft zitten...(of meerdere mogelijkheden?)

Ik vind in de US een draadje waar iemand met dezelfde klus op en originele S1 bezig is en daar zie ik dat het ook inderdaad erg bleekjes is:-).

Lijkt me sterk dat dit zover verbleekt is eigenlijk. (lijkt ook wel grijs/beige)

(p.s in de kerstvakantie ga ik met de techniek aan de gang, veeeel leuker:-)

Uit U.S. draadje:

w5.jpg

Iksjeezesel    505

Vandaag was het brandstofsysteem aan de beurt.

De rechtse tank staat 3/4 vol met schoonmaak azijn nu.

Morgen de Linker.

Ik vervang alle slangen en klemmen.

Pompen waren al recent vernieuwd:-)

DSCN3538.JPG

DSCN3539.JPG

DSCN3540.JPG

DSCN3549.JPG

• Like 1

Iksjeezesel    505
7 uren geleden, Mkickert zei:

Je maakt wel meters zeg! Dat wordt snel rijden!

Dank je, maar sinds vandaag zijn er een paar "maandjes" bijgekomen.....

Het was verder best een productief dagje.

Eerst de rechter tank bekeken van binnen (scope cam:-)

Heb wat foto's van voor en na de behandeling met schoonmaakazijn (24uur) Heb verder geen potentiaal verschil aangelegd, als is het resultaat dan nog beter, of er vallen gaten als je het te lang laat doorwerken :wink:

Nu de linkertank vol staat, en ik weer 24 uur moet wachten,  heb ik tussendoor het hout van de deuren aangepakt.

Oude lak met een los breekmes eraf geschraapt (schuren gaat niet) en vervolgens geschuurd en ontvet (niet schrikken maar remmenreiniger werkt altijd goed, ook op hout) en daarna 3 lagen autovernis gespoten (snel droog en je kunt het dezelfde dag nog polijsten!)

Toen de rechtertank gespoeld met water (grote drain-dop verwijderd om all schilfers eruit te krijgen, garage beetje blank gezet....emmer te klein) en daarna een paar uur aan de ventilatie (Wagner verfspuit dinges:-)).

Uiteindelijk 20 liter verse benzine erin.

En toen kwam de tegenvaller..

Motor start heel snel, maar loopt wanneer opgewarmd te laag stationair en staat te stoten (komt me bekend voor:-(...)

Heb hem een half uurtje laten draaien, en kreeg hem wel op 700 toeren maar geen regelmatige loop.

Dus waarschijnlijk een rotte bougie, zo hoopte ik..

Maar het begint bij het begin, en dat is COMPRESSIE meten..(als ie warm is)

Cil 1=10,5Bar

Cil 2=10,6Bar

Cil 3=10,5Bar

Cil 4= 0,0Bar (waaaaat? niet eens een paar barretjes?)

Cil 5=10,7Bar

Cil 6=10,5Bar

Tja, nog weer effe olie op de zuiger van nr 4 gezet, maar geen effect.

Zat wel een flinke tik in het blok.

Maar ook best wat rook uit de carterventilatie, maar weet niet hoeveel normaal is bij een XK motor...

Carterventilatie zit nog op het luchtfilter aangesloten bij deze auto)

Scopecam is intussen overleden (China), maar zag nog net de olie wel nog op de zuiger staan.

Ik hoop dat de geschiedenis zich herhaalt en er een klep "hangt"..

Ach, je moet wat te doen hebben:-)

Merry Christmas!

17-12-24 14:29:09.png

17-12-24 14:34:17.png

17-12-24 14:37:14.png

17-12-24 14:38:43.png

DSCN3555.JPG

DSCN3556.JPG

DSCN3527.JPG

DSCN3562.JPG

DSCN3564.JPG

DSCN3567.JPG

john37    83
3 uren geleden, Iksjeezesel zei:

En toen kwam de tegenvaller..

Motor start heel snel, maar loopt wanneer opgewarmd te laag stationair en staat te stoten (komt me bekend voor:-(...)

Heb hem een half uurtje laten draaien, en kreeg hem wel op 700 toeren maar geen regelmatige loop.

Dus waarschijnlijk een rotte bougie, zo hoopte ik..

Maar het begint bij het begin, en dat is COMPRESSIE meten..(als ie warm is)

Cil 1=10,5Bar

Cil 2=10,6Bar

Cil 3=10,5Bar

Cil 4= 0,0Bar (waaaaat? niet eens een paar barretjes?)

Cil 5=10,7Bar

Cil 6=10,5Bar

Tja, nog weer effe olie op de zuiger van nr 4 gezet, maar geen effect.

Zat wel een flinke tik in het blok.

Of sluit in avn de kleppen van cil 4 niet goed,

Maar eens compressie meten bij koude motor meten om een andere indruk erbij te krijgen

Iksjeezesel    505
33 minuten geleden, john37 zei:

Of sluit in avn de kleppen van cil 4 niet goed,

Maar eens compressie meten bij koude motor meten om een andere indruk erbij te krijgen

Thx,

Ik denk dat de uitlaatklep van cilinder 4 openstaat.

Anders zou er via de inlaat wel wat gehoest zijn...

Uitlaat ploft inderdaad nogal en een cilinder ontsteekt ook niet..

Met een beetje geluk is de zuiger/cilinder en zuigerveer nog okee.

Ik begin (volgende week ofzo) met de kleppendeksels eraf te halen, en klepspeling te meten.

Als uitlaat 4 enorm veel klepspeling heeft staat ie open (krom) anders zitting verbrand, maar dat lijkt me sterk.

Ik zag via de vuldop geen modificatie zitten voor de bussen (hoe heet dat ook weer, stake down kit dinges) dus misschien hebben ze hier ook wel met imbus boutjes zitten kloten net al bij m,n S2...

Hoop dat het mee gaat vallen.

In het ergste geval is de cilinder van 4 om zeep:-(

O ja koud meten heeft misschien niet zo veel nut,...Ik meet nu al 0,0 Bar, minder kan niet.

Iksjeezesel    505

Ik heb perslucht via het bougiegat van cil 4 geblazen.

Eerst de kleppendeksels eraf zodat te zien was of zowel inlaat als uitlaatklep van cil 4 dichtstonden.

Ik zal proberen de manier van diagnose stellen op te schrijven. (Voor lotgenoten in de toekomst;-))

Via een ander bougiegat (van cil 3 geloof ik) kwam de perslucht er weer uit.

Van die cil stond de inlaatklep open en de uitlaatklep dicht.

Vandaar dat toch de inlaatklep van cil 4 verdacht is.

Voordat ik begon met de boel te demonteren heb ik eerst alle klepspelingen gemeten.

Daarbij kreeg ik de bevestiging dat er wat mis is met de inlaatklep van cil 4, want klepspeling aldaar was 0,95 mm.....wat hoogstwaarschijnlijk op een kromme klep wijst.

Hoe die klep op zijn beurt krom is geworden is wel duidelijk, maar waarom de klep niet dicht was toen de zuiger omhoog kwam weet ik nog niet.

De klepveer lijkt gewoon te werken.

Misschien is ie een keer over de 6000 toeren geweest?

carbs en inlaat is eraf nu.

zo ook de nokkenassen (ja op 0 gezet;-))

volgende stap, uitlaatspruitstuk, en dan de kop eraf...

DSCN3582.JPG

Iksjeezesel    505
Op 27-12-2017 om 5:27 PM, RMelchers zei:

Rob wat een tegenvaller . 

Zo te horen heb je het bijna gerepareerd. 

Ach ja, wat is een tegenvaller...

Ik probeer van de nood een deugd te maken. (en de boel gelijk toonbaar maken, slangen vervangen, electriek fatsoeneren, en motorruimte schoonmaken)

Sleutelen is m,n hobby, net als toeren met een leuke auto:-).

Komt goed hoor. Cilinders zijn goed, er blijft ook mooi kruipolie op de zuiger van de cilinder 4 staan dus er is geen grote schade o.i.d.

Straks effe een kopsetje bestellen.

Inlaat klep van 4 was inderdaad een beetje krom. (1,5 mm ongeveer)

Lijkt inderdaad of de motor een keer teveel toerenn heeft moeten verwerken waardoor de massa van de klep X de versnelling hoger was dan wat de klepveer kon bieden....o.i.d:-)

Ik heb nog een set kleppen liggen van m,n S2, die zijn identiek zag ik.

Al begonnen met schoonmaken.

DSCN3589.JPG

DSCN3591.JPG

DSCN3592.JPG

Iksjeezesel    505
16 minuten geleden, XJeej zei:

Is dat niet veel te breed contactoppervlak? 

Zolang de klepspeling goed af te stellen is, is een wellicht wat breed contact oppervlak een plus lijkt me.

Het zorgt voor het koelen van de kleppen (kop is watergekoeld, kleppen zitten direct in de dikke fik:-))

Ik zag er niks raars in. (behalve dat de zittingen nog netjes glommen:-)) 

Zaten trouwens een metalen inlaatpakking en "bakelieten" klepseals (geen rubberen!) gemonteerd!

Iets zegt mij dat het ding alleen is open geweest om kleppen te stellen.

Ik heb de KM historie erbij (sinds 1999 een paar duizend), maar zal eens kijken wat het voor 1999 was.

Tommie_jag    9

Ai dat is wel een tegenvaller inderdaad. Gelukkig aan spare parts en kennis geen gebrek zo te zien. Op een aantal foto's is te zien is dat je de houten deur sierlijsten weer in uitstekende staat hebt teruggekregen. Mag ik vragen welke stappen je hebt ondergaan. Dan kan ik dat ook eens toepassen. Die van mij zijn ook niet meer in de glanzende staat van vroeger. Voor nu succes met dit mooie project. 

Iksjeezesel    505
Op 28-12-2017 om 11:04 PM, JWT67 zei:

Vraagje, heeft de klepgeleider geen schade opgelopen door die kromme klep? 

Het lijkt erop van niet. een rechte klep gaar er goed doorheen, en heeft niet veel zijwaartse speling. Ik zie er niks aan verder. 

Op 29-12-2017 om 9:54 AM, Tommie_jag zei:

Ai dat is wel een tegenvaller inderdaad. Gelukkig aan spare parts en kennis geen gebrek zo te zien. Op een aantal foto's is te zien is dat je de houten deur sierlijsten weer in uitstekende staat hebt teruggekregen. Mag ik vragen welke stappen je hebt ondergaan. Dan kan ik dat ook eens toepassen. Die van mij zijn ook niet meer in de glanzende staat van vroeger. Voor nu succes met dit mooie project. 

Hoi Tommie, Dank je,

Een paar postjes naar boven staat iets over het houtwerk. Er zijn waarschijnlijk meer manieren om de oude lak eraf te krijgen maar met een los stanleymes of breekmes, rechtopstaand houden en dan schrapen gaat erg goed vind ik. Dan opschuren om oneffenheden weg te halen (korrel niet te grof) dan ontvetten.

Tussen de blanke lak lagen door licht opschuren (als je het 100% mirror-shine wilt kun je voorzichtig met waterproof terugschuren tot het echt vlak is) en dan de laatste laag erop. het is kunst (zoals altijd) om wel een vette laag op te zetten, maar zo dat het niet gaat lopen.

Je kunt het na-polijsten (ik doe dat gewoon met Commandant)

Dashboard moet ik nog doen, maar dat komt pas veel later:-)

Succes!

IMG_20171230_103758.jpg

Iksjeezesel    505
Op 28-12-2017 om 8:19 PM, XJeej zei:

Is dat niet veel te breed contactoppervlak? 

Hee Marco,

Omdat het jou opviel heb ik er nog eens extra op gelet, en het klopt dat je het een breed contactvlak van de kleppen vind.

Ik zie nu dat de kleppen in de 4.2XK motor van m,n 1971 S1 anders zijn dan die uit m,n ex 1975 S2 komen.

De 1975 kleppen zijn wat lichter uitgevoerd, zit net wat minder massa in de "trompet" zo lijkt het.

De steel in ook wat "ingesnoerd" tussen daar waar de steel door de geleider gaat en het "trompetje".

De nieuwer type kleppen hebben maar een half zo breed contactvlak met de zitting.

Ik denk dat lagere massa van kleppen een groot voordeel heeft (kan meer toeren hebben) maar het smallere contactvlak snap ik niet helemaal.

Op de nieuw type kleppen is niet meer ruimte voor een breder raakvlak....

Het brede contactvlak lijkt ook zeker niet door erg veel inslijpen te komen (de klepstelen zijn niet afgeslepen en plaatjes zitten nog boven de 2,55mm...)

it's all in the details:-)

JWT67    48

Ziet er weer strak uit! Met het aanslingeren komt het vast helemaal goed, geniet ervan...........