Jump to content

XJ6 Series 1 4.2 van 1971 gekocht:-)

Iksjeezesel
 Share

Recommended Posts

Zojuist weer een XJ6 Series gekocht, nu een Series 1.

Na iets meer dan een jaar zonder m,n vorige XJ project, miste ik het hebben van een een oldtimertje toch teveel.

Het is uiteindelijk de auto van een forumlid geworden. (zeer prettig verlopen aankoop:-))

Ik zal niet weer honderden pagina's vol-spammen over het weer (dagelijks) rijdbaar maken maar wil wel wat ervaringen delen, en ook zullen er weer zaken opdoemen die ik niet eerder aan hand had, en waarvoor ik graag jullie hulp in roep..

Vrijdag middag word ie thuisgebracht (APK sinds 2012 verlopen..)

Kan niet wachten op de eerste poetsbeurt. Erg benieuwd wat er onder het stof vandaan komt:-).

DSCN3385.JPG

• Like 2
  • Klasse 1

Ha ha, het begon toch weer te jeuken naar chrome&staal ipv plastic&plastic!!

Gefeliciteerd man!!

Vond ook al dat deze auto voor dat geld te lang te koop stond, overigens staat ie nog steeds te koop aangezien de advertentie nog aanwezig is. ;)

Heb de staat nooit beoordeeld maar op de verkoop foto's zag het er toch wel goed uit en leek mij die prijsklasse behoorlijk aantrekkelijk.

Goed te weten deze xj in goed handen is.

Maar liefst 3 buitenspiegels, maarja misschien op jouw leeftijd wel verstandig.  :DD

• Like 1

1 uur terug, XJeej zei:

Ik heb 't wel door, series 2 ingeruild voor een series 1! 

Ziet er  goed uit. Net een kers. En geen leaper! 

Id geen leaper! (ben ik geen fan van als het niet hoort...)

1 uur terug, arie-jag zei:

Is een Short Wheel Base als ik zo kijk?

SWB klopt ook!

1 uur terug, Jag42 zei:

Ziet er zo op het eerste gezicht niet verkeerd uit. 

Klopt ook!

Heeft wel 6 jaar stil gestaan maar start goed en rijd ook gewoon.

Wel alles nakijken (tanks, remmen etc)

Is een Kolvenbach onderhouden wagen:-)

Van een ECHTE liefhebber:-)

9 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Zojuist weer een XJ6 Series gekocht, nu een Series 1.

Na iets meer dan een jaar zonder m,n vorige XJ project, miste ik het hebben van een een oldtimertje toch teveel.

Het is uiteindelijk de auto van een forumlid geworden. (zeer prettig verlopen aankoop:-))

Ik zal niet weer honderden pagina's vol-spammen over het weer (dagelijks) rijdbaar maken maar wil wel wat ervaringen delen, en ook zullen er weer zaken opdoemen die ik niet eerder aan hand had, en waarvoor ik graag jullie hulp in roep..

Vrijdag middag word ie thuisgebracht (APK sinds 2012 verlopen..)

Kan niet wachten op de eerste poetsbeurt. Erg benieuwd wat er onder het stof vandaan komt:-).

DSCN3385.JPG

Jammer. Balen. 

(Ik stond op de 2de plek in de rij van gegadigden.)

Enfin. Gefeliciteerd met de aankoop en veel hobby en rijplezier. Benieuwd naar het verslag.

10 uren geleden, arie-jag zei:

Rob, jij had toch nog een XKR motor over?

Ik zie een mooi project komen: de snelste serie 1 in Nederland!  :crazypilot:

Ben min of meer een originaliteitsfreak Arie dus dat gaat um niet worden vrees ik.

Ik heb misschien wel een hele XKR over nu...(iets voor jou:-)?)

13 uren geleden, RMelchers zei:

XKR te snel voor Arie. , iets met leeftijd. 

Hou je in Blaag!!    :codemafia:

Snap wat je bedoelt Rob, ik kon het ook niet om mijn originele Jag om te bouwen tot een snelle gemodificeerde uitvoering terwijl ik dat wel van plan was toen ik voor een Jag ging kijken.

Och, zal wel met onze leeftijd te maken hebben, dat snappen die snotneuzen van onder de 30 niet.   :toclue: 

7 uren geleden, arie-jag zei:

Hou je in Blaag!!    :codemafia:

Snap wat je bedoelt Rob, ik kon het ook niet om mijn originele Jag om te bouwen tot een snelle gemodificeerde uitvoering terwijl ik dat wel van plan was toen ik voor een Jag ging kijken.

Och, zal wel met onze leeftijd te maken hebben, dat snappen die snotneuzen van onder de 30 niet.   :toclue: 

Zoiets is het wel denk ik inderdaad:-).

Als ie rot was zou ik het wel durven hoor.

Maar helaas, is niet rot:-) (geintje natuurlijk)

Zit wel een hoop werk aan hoor. En wat kleine beschadigingen maar mag niet klagen:-).

Maar ik koop geen staatsloten

IMG_20171124_143522.jpg

DSCN3410.JPG

DSCN3412.JPG

DSCN3416.JPG

DSCN3414.JPG

DSCN3424.JPG

DSCN3423.JPG

DSCN3429.JPG

DSCN3430.JPG

• Like 1

Ik snap je kriebel voor deze Jag, vind het een heel degelijke wagen met leuk opknapwerk.

Wel decadent hoor: 2 Jaguars op de oprit!

Je buren gaan dat niet trekken(jaloezie!!!) ook al blijven ze waarschijnlijk beleefd(d.w.z.: glimlachen als een boer met kiespijn) ;)

Zo te zien heeft de eerste het huis al te koop gezet.   :P

4 minuten geleden, arie-jag zei:

Ik snap je kriebel voor deze Jag, vind het een heel degelijke wagen met leuk opknapwerk.

Wel decadent hoor: 2 Jaguars op de oprit!

Je buren gaan dat niet trekken(jaloezie!!!) ook al blijven ze waarschijnlijk beleefd(d.w.z.: glimlachen als een boer met kiespijn) ;)

Zo te zien heeft de eerste het huis al te koop gezet.   :P

Ik denk dat ik het erbij koop, de gevel eruit sla, en er een sectionaaldeur inzet en een autolift binnen:-) (maar dan moet ik wel een staatslot gaan kopen:-()

p.s interieur van de Jag (hemeltje en raam/deurstijlen) is wel echt kapot hoor, 1 stoel stiksel los.

Koplampen werken niet op Dim(maar komt natuurlijk goed want oorzaak is Lucas) 

Olie lekkage aan voorkant motor...(krukas?) maar lijkt nu niet meer te lekken ineens, maar wel na de "re-aninimatie". 

Verder voor-vloeren binnen eens behandelen (is op tijd gelukkig) en rechterdorpel buiten aan de voorzijde wat klein ongerechtigheid (lokaal op te lossen)

Wel jammer dat er wat (stuk of 6) "lichte hamerslagen" op de koffer en achterscherm en voorscherm te zien zijn (maar nogmaals, niet om te zeuren, is een TOP autootje:-))

Ik denk dat ik de auto een keer (gedeeltelijk gedemonteerd) aan ga bieden bij een "uitdeuken zonder spuiten" goeroe, en het lakwerk zelf bijwerk.

Lak is namelijk veel te goed voor een nieuwe spuitbeurt.

Rijdbaar (APK en bruikbaar) maken is nu prio (remmen, en carbs/tanks, plus motor/bak olie en vetten, gordels, verlichting etc)

Blij mee (maar dat was al duidelijk vermoed ik)

Zojuist, XJeej zei:

Maar welke van de 2 mag binnen slapen?

Mooie aanhanger trouwens, wist niet dat de XKR zo veel mocht trekken. 

Kuzee Transport, uit Vlissingen. Rijden elke dag met 3 wagens! Kunnen een hoop auto's meenemen dus: Niet zo duur.

Ik zou bijna overwegen om woonwerk verkeer met de XKR via Kuzee te boeken. (want die zuipt meer dan een vrachtwagen..)

De XJ staat binnen natuurlijk. (begrijp de vraag überhaupt niet:-))

Bodem links is helemaal goed.....wauw ;-). Is best bijzonder want sinds verlaten van de fabriek is er nooit extra aan de binnenkant beschermd. (nog in de mat rode primer)

Achterbank is wel wat verdroogd maar wel heel en kan gered worden denk ik.

Linker stoel naadje los, niet uitgescheurd. Ga ik proberen te repareren. Misschien breng ik het weg om in ere te herstellen. Ik wil wel proberen patina te behouden, en liever geen nieuwe lederen bekleding.

Aftermarket speakers verwijderd van de hoedenplank....(allergisch voor)

Morgen rechter stoel eruit en bodemplaat aldaar bekijken.

Gisteren en vandaag stond 100% in het teken van Jaguar vrees ik:-) (thuisbrengen/technische dag/start met demontage)

DSCN3431.JPG

DSCN3432.JPG

VID_20171124_143514565.mp4

Bodemplaten zijn allemaal goed;-)

De originele ondermatten zijn nog in nieuwstaat! zo ook de vloermatten, behalve de bestuurders vloermat, die is versleten. Wel een groot verschil met m,n vorige XJ, daar was alles aan het rotten (tapijt en ondermatten)

De jaren 90 radio-cassete met cd wisselaar met speakertjes uitgebouwd,  en daarbij een kapotte vacuumslang van de kachel ontdekt en gerepareerd;-)

Ook de planchettes aan beide zijden onder het dashboard nog in orde.

Heb besloten om het losse stiksel in de bestuurderstoel zelf te repareren met nylon draad (1mm) in de bestaande stiksel-gaten.

Ik heb besloten dat ik de bank en stoelen en bank toch weer zelf ga opkalefateren. (al doende leert men)

Ik wil het leer eerst reinigen met Marseile zeep, dan weer soepel maken (met de juiste middelen wat in masseren en wellicht wat extra warmte) dan (over een tijdje) met Spiritus voorbereiden om hechting van leerverf mogelijk te maken.

Ik zal deze keer dan alleen de lederen delen (en niet de skai zijkanten) voorzichtig in de juiste kleur verven (6 erg dunne lagen, NIET 2 dikke lagen!)

Ik weet dat als je he goed doet het resultaat goed is.

Gaat wel een tijdje duren want het duurde 47 jaar om zo droog te worden, zal niet in 2 dagen weer soepel worden denk ik.

Ik moet het hemeltje en raamstijlen opnieuw bekleden...oolk het hardboard van de raamstijlen is helemaal rot en moet vervangen worden.

Wie weet een goed adres?

Hardboard kan ik eventueel kopieren. (indien niet verkrijgbaar in de juiste vorm)

Schermafbeelding 2017-11-26 om 19.33.19.png

DSCN3445.JPG

DSCN3422.JPG

DSCN3421.JPG

DSCN3420.JPG

DSCN3418.JPG