Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
sweetspeed

supercharger verwijderen ?

Aanbevolen berichten

sweetspeed    35

Mijn droomauto vergt het uiterste van mijn geduld; het begon met een verborgen gebrek in de vorm van een hardnekkige lekstroom. Gelukkig vond garage nummer drie het probleem. Omdat ze toch bezig waren werd meteen de oorzaak van een te lage brandstofdrukmelding aangepakt ( geoxideerde stekker).

Na enkele weken kwam weer de gevreesde CE melding in beeld. Ik was bang dat het toch de hogedrukpomp was die gesneuveld was maar dit bleek een nieuw probleem te zijn; de linkercilinderbank bleek te arm te lopen. Een rooktest wees uit dat een o-ring rond één van de benzine-injectoren vergaan is. Erg leuk want daarvoor moet de supercharger eraf volgens de garage. Ik weet niet of er STR rijders zijn die hier ervaring mee hebben ? 

Daarbij komt nog dat de onderdelenvoorziening bij Jaguar van de leg raakt zodra mijn VIN nr wordt ingegeven...ze kunnen bijna niks voor mijn auto terugvinden op het VIN nr dus het kan ff gaan duren vrees ik.  Al kan een O-ring nooit heel exotisch zijn dus het zal wel goedkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    178
3 uren geleden, sweetspeed zei:

Mijn droomauto vergt het uiterste van mijn geduld; het begon met een verborgen gebrek in de vorm van een hardnekkige lekstroom. Gelukkig vond garage nummer drie het probleem. Omdat ze toch bezig waren werd meteen de oorzaak van een te lage brandstofdrukmelding aangepakt ( geoxideerde stekker).

Na enkele weken kwam weer de gevreesde CE melding in beeld. Ik was bang dat het toch de hogedrukpomp was die gesneuveld was maar dit bleek een nieuw probleem te zijn; de linkercilinderbank bleek te arm te lopen. Een rooktest wees uit dat een o-ring rond één van de benzine-injectoren vergaan is. Erg leuk want daarvoor moet de supercharger eraf volgens de garage. Ik weet niet of er STR rijders zijn die hier ervaring mee hebben ? 

Daarbij komt nog dat de onderdelenvoorziening bij Jaguar van de leg raakt zodra mijn VIN nr wordt ingegeven...ze kunnen bijna niks voor mijn auto terugvinden op het VIN nr dus het kan ff gaan duren vrees ik.  Al kan een O-ring nooit heel exotisch zijn dus het zal wel goedkomen.

Zou een lekkende injector O ring een mengsel probleem veroorzaken zonder dat er brand ontstaat?

Er moet dan toch een behoorlijke mengsel afwijking gemeten worden op de in dit geval linkse bank (= 4 cilinders tegelijk)

Als er 1 O-ring slecht is zou dat betekenen dat deze ene O-ring (1 cilinder) een arm mengsel veroorzaakt wat dan meetbaar is op een meting van 4 cilinders tegelijk?

Dan heb je andere problemen vermoed ik (benzine lucht of gewoon een grote fik?)

Is mengsel 1op15 o.i.d? dan en nu dan zeg maar 1op16 (te arm) op bank 1, dan is dat 1/16e L kwijt per liter op bank 1, en 1/32e op de hele motor als bank 2 goed is? dan ben je toch elke 32 liter een hele liter kwijt door de lekke o ring (wie corrigeert me:-)) 

Das 1 a 2 liter op je hete motorblok en langs je bak op de uitlaat, per tank benzine:-)

Er zijn vast mensen die het weten maar lijkt misschien meer op een weigerende injector (waar ook de charger eraf moet) of een rotte lambda sensor?

Voor de DHZer is de charger een weekend werk (eraf en erop)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    527

Ik denk dat je gelijk hebt Rob, dat zou een beste fik geven.

Het zou ook enorm stinken naar de benzine. Ik ga voor de lambda sensor. 

Wel aanpakken want wanneer ie te arm loopt heb je zo een gat in je zuiger gefikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sweetspeed    35

Ik kreeg af en toe de CE melding en melding "beperkte motorprestatie" . In dat geval begon ie soms ook even te stotteren als ik  door wilde halen richting 3000-3500 toeren.

verder loopt de auto prima. Beetje hoog verbruik maar dat is standard :-)

Auto is uitgelezen en gaf dus de melding dat de linker cilinderbank te arm liep.

Bij de rooktest zag en hoorde je zelfs dat ergens onder de supercharger rook naar buiten kwam.  Volgens de garage een lekkende o-ring van een injector.

Wellicht dat er meer aan de hand is maar die rook moet ergens vandaan komen dus de supercharger zal er toch af moeten vrees ik.

Dan mag ik met een dag werk nog niet klagen als ik het zo lees.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    178
10 uren geleden, sweetspeed zei:

Ik kreeg af en toe de CE melding en melding "beperkte motorprestatie" . In dat geval begon ie soms ook even te stotteren als ik  door wilde halen richting 3000-3500 toeren.

verder loopt de auto prima. Beetje hoog verbruik maar dat is standard :-)

Auto is uitgelezen en gaf dus de melding dat de linker cilinderbank te arm liep.

Bij de rooktest zag en hoorde je zelfs dat ergens onder de supercharger rook naar buiten kwam.  Volgens de garage een lekkende o-ring van een injector.

Wellicht dat er meer aan de hand is maar die rook moet ergens vandaan komen dus de supercharger zal er toch af moeten vrees ik.

Dan mag ik met een dag werk nog niet klagen als ik het zo lees.

Mijn weekenden zijn 2 dagen, had ik er niet bij gezegd;-).

als je rook ziet maar geen benzinelucht hebt verdenk ik de valley hoses onder de charger.

Dat zijn de koelvloeistofslangen naar de kachel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sweetspeed    35

Gisteren nog even kijkje wezen nemen. Er bleken twee o-ringen van injectors vd linkerbank vergaan te zijn. De lambda-doet zijn werk dus eigenlijk perfect; langs de o-ringen wordt valse lucht aangezogen, de lamda meet een afwijking en de computer gaat bijregelen tot de maximale waarde bereikt is en er een CE melding wordt gegeven. Er bleek ook nog een slang vh inlaattraject te lekken dus dan heb je bij elkaar al drie plaatsen waar valse lucht binnenkomt. Dat wil wel.

Alle o-ringen worden vervangen, net als nog wat andere dingen die men tegenkwam.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    178

Dus het zijn lekke oringen tussen de plastic rail, en de alu inlaat? Want vanuit de injectorrail zelf kun je geen lucht trekken, die staat vol peut, en op druk. V.w.b. valse lucht...maar je hebt toch meestal laaddruk? Dan word er geen valse lucht gezogen, maar lekt ie reeds gemeten lucht en is ie juist te rijk..dit puur uit interesse hoor omdat ik het wil snappen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    358

Een lekke Injectorring geeft geeft fout in het mengsel maar een enorme benzinelucht.

Restricted performance is afhankelijk van de uitgelezen storing en kan van alles zijn.

Ik trek niet in twijfel dat er een Injector lekt maar dat zie je niet met een rooktest..omdat alles onder druk staat door de charger.

Verder moet je goed kijken naar de Lambdasonde, die gooien roet in het eten.

De automaat geeft ook dat soort storingen....

Neem gelijk de Knocksensor mee als je er toch bent die gaan vaak defect, meestal eerst even kijken of er geen oxidatie onder zit, geeft ook problemen.

Verder zou ik graag weten wat exact de storing was en hoe vaak deze optrad?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
sweetspeed    35

De onderste injectorringen zijn vervangen, er bleken er twee gescheurd te zijn.

Ik heb nooit benzinelucht geroken maar bij de rooktest zag je duidelijk de rook onder de supercharger vandaan komen.

Wellicht dat de nozzle van een injector alleen openstaat op het moment dat de inlaatklep openstaat en er dus een vacuum is ?

Auto loopt nu mooi(er) rond in elk geval en de foutmelding heft zich de afgelopen 50km niet meer vertoond dus ik ga er van uit dat het opgelost is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    24

mooi dat het gevonden en opgelost is:

supercharger  = overdruk

normaal = vaccuum

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    178

Mooi!

En nu hopen dat de storing weg blijft!

Begrijpen hoe het een storing kon veroorzaken kan ik nog niet helaas, maar dat heb je met hobbyisten;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    24

hardop denkende,

Zonder lek gaat er door de overdruk van de blower een bepaalde hoeveelheid lucht en benzine de cilinders in.

Door het lek verdwijnt een deel de  naar buiten. en dus  zal de verbranding minder efficiënt zijn dan de ECU zou verwachten op basis van de gemeten hoeveelheid aangezogen lucht en overdruk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Log in om dit te volgen