Ga naar inhoud
Bstos

X300 afgekeurd op te hoge co

Aanbevolen berichten

Bstos    1

Mijn x300 is afgelopen vrijdag afgekeurd op te hoge CO waarde. Rest was gelukkig wel goed. Garage gaf aan dat de lambda sondes vervangen moesten worden . Nou twijfel ik of het niet toch een andere oorzaak is. De wijzer van mijn koelvloeisof temperatuur meter op het dashboard komt nauwelijks omhoog, na 150 km rijden is ie net uit het blauwe vlakje. Nou heb ik op een ander forum gelezen dat als de computer denkt dat de motor nog te koud is dat het mengesel dan te rijk blijft afgesteld, zou het dus aan de koelvloeistof sensor of de thermostaat kunnen liggen? En zo ja, waar kan ik die vinden (en dan bedoel ik niet waar ik die kan kopen , want dat weet ik wel :lol:

Met vriendelijke groeten, Bas

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    27

Geintje (hopenlijk)

 

Te hoge CO en of onjuiste lambda (stationair en of bij verhoogd toerental) kunnen verschillende oorzaken hebben en dus verschillende oplossingen zoals o.a. Lambda sondes, bobines, sensoren, injectoren EGR system etc,.

 

Om te beginnen moet de motor incl koelvloeistof en olie of bedrijfstemperatuur zijn.

Als dat nog niet zo is  zorgt het motormanagement er o.a. door verrijking voor dat er een handje geholpen wordt om de bedrijfstemperatuur sneller te bereiken.

Dat gaat wel binnen wat grenzen. Zal b.v. NIET VOL gas gaan draaien tot de bedrijftempratuur van 80 -90 graden bereikt is.

De vraag is nu of dat de ECU niet de juiste motor temperatuur door krijg of dat deze inderdaad niet hoog genoeg komt.

Dat kun je b.v. met de hand voelen of met een contact of contactloze infrarood thermometer.

Als hij niet warm genoeg wordt Thermostaat en koelcircuit nalopen. (Onlangs iets aangedaan ? wel goed ontlucht, voldoende KV erin en goed ontlucht?)

Openstaande (hangende) thermostaat kan een oorzaak zijn.

 

Maar eerst ervoor zorgen dat hij wel op bedrijfstemperatuur komt. dan verder kijken.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Ik begin met de thermostaat, eerst maar eens even de juiste bedrijfstemperattur krijgen, en naar de sloop gaat ie zeker niet, voor de rest is het een perfecte wagen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Inderdaad eerst de temperatuur. Er zijn 3 onderdelen die hiermee te maken hebben:

  • Thermostaat
  • Temperatuursensor -> geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de ECU
  • Temperatuurzender -> geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan het klokje op het dashboard.

Ze zitten alle 3 in/op het thermostaathuis.

Als de temperatuurzender kapot is, kan de temperatuur nog wel in orde zijn.

De temperatuursensor kun je doormeten:

59f9f5f13d6db_Weerstandenkoelwatertemperatuursensor.thumb.jpg.3f449937f9f353e8a27cebc542d5e53d.jpg

 

Over de lambdasondes gaat dit topic:

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Even een update. Vandaag nieuwe thermostaat plus , sensor en zender gemonteerd. Bedrijfstemperatuur is nu heel mooi gelijk, metertje slaat netjes uit en staat mooi in het midden. Motor loopt stationair lekker rustig, op toeren ook mooi rond. Kortom , helemaal goed zou je zeggen. CO waarde is iets gedaald van 7% naar 5%, maar nog steeds te hoog , dus niet goed. Kortom, er is nog werk aan de winkel. Eerst maar eens uitlaat/spruitstuk controleren en dan lambda sensoren vervangen. Hou jullie op de hoogte.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    27

5%,  dat is wel heel hoog, Alle bougies al eens gelezen en zien ze er allemaal hetzelfde uit ? ( Zwart  omdat hij gemiddeld gezien veel te VET staat)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    57

heb je de spanning van de sonde al gecontroleerd? als die 0,7 volt of meer afgeeft heeft vervangen geen zin , dan doet die gewoon zijn werk en moet je het ergens anders zoeken. 

 

Bij een 1-draads meet tussen masa en de zwarte signaal draad.

bij een 3-draads idem, bij een 4-draads de grijze als massa gebruiken om tegen te meten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22
Op 7-11-2017 om 5:08 PM, Bstos zei:

Even een update. Vandaag nieuwe thermostaat plus , sensor en zender gemonteerd. Bedrijfstemperatuur is nu heel mooi gelijk, metertje slaat netjes uit en staat mooi in het midden. Motor loopt stationair lekker rustig, op toeren ook mooi rond. Kortom , helemaal goed zou je zeggen. CO waarde is iets gedaald van 7% naar 5%, maar nog steeds te hoog , dus niet goed. Kortom, er is nog werk aan de winkel. Eerst maar eens uitlaat/spruitstuk controleren en dan lambda sensoren vervangen. Hou jullie op de hoogte.

Je hebt kennelijk een CO-meter tot je beschikking. Handig! Ik zou zeggen: even een flink stuk rijden, zodat de uitlaat goed doorwarmt. Als de CO-waarde dan beter is, dan is het verwarmingselementje van een of beide sensoren kaduuk. Scheuren in het spruitstuk zijn ook bekende oorzaken van te hoge CO-waarden. Vervuiling op de LMM ook. Geloof ik :hmmm:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    408

- Bij een CO hoger dan 7 is de ECU defect.....

 

- Hoger als 5?

Uitlaatspruitstuk of inlaatlekkage....

 

 

lambda is goed als de CO bij verschillende toeren afgeregeld word ook al is het te hoog....

 

LMM is ook verdacht...niet meer nieuw leverbaar.

 

Controleer de evt. aanwezige lekkage's met remmenreiniger  (beetje bij beetje)

 

Bij een lek gaat het toerental omhoog door de extra brandstof (remmenreiniger)

 

Zeker goed kijken bij de Injectoren, die lekken vaak.

 

Helpt niets allemaal?

 

Injectoren verdacht, demonteren en opsturen voor reinigen en testen..

 

laat maar weten....

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Vandaag lambda sondes vervangen (via Britishparts besteld), nieuwe luchtfilter en nieuwe bougies erin (van de ouwe bougies waren er drie erg zwart). Aanvankelijk geen verschil, toen motor op bedrijfstemperatuur was en ik een paar keer gas heb gegeven zakte CO naar 0,34 -0,35 , en dat bleef ook zo, lambda veranderde in het begin en bleef daarna rond 0, 995 hangen. Stationair leek alles dus okay, maar bij de 4gastest op toeren (blijkbaar moet dat rond de 2800 toeren zijn) , schoot de CO weer omhoog naar 3,85% (lambdawaarde 0,893). Dus niet goed . Volgens de garage regelde de lambdasondes niet voldoende het mengsel, maar ja die zijn hartsikke nieuw. Dus wat kan het nu nog zijn? Moet gezegd dat op toeren de motor niet zo mooi loopt als stationair, af en toe rauwe loop, dus dan toch LMM of injectoren? Hoor graag jullie tips.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    264
19 uren geleden, Bstos zei:

Vandaag lambda sondes vervangen (via Britishparts besteld), nieuwe luchtfilter en nieuwe bougies erin (van de ouwe bougies waren er drie erg zwart). Aanvankelijk geen verschil, toen motor op bedrijfstemperatuur was en ik een paar keer gas heb gegeven zakte CO naar 0,34 -0,35 , en dat bleef ook zo, lambda veranderde in het begin en bleef daarna rond 0, 995 hangen. Stationair leek alles dus okay, maar bij de 4gastest op toeren (blijkbaar moet dat rond de 2800 toeren zijn) , schoot de CO weer omhoog naar 3,85% (lambdawaarde 0,893). Dus niet goed . Volgens de garage regelde de lambdasondes niet voldoende het mengsel, maar ja die zijn hartsikke nieuw. Dus wat kan het nu nog zijn? Moet gezegd dat op toeren de motor niet zo mooi loopt als stationair, af en toe rauwe loop, dus dan toch LMM of injectoren? Hoor graag jullie tips.

Wat is de oorzaak van dat er 3 zwarte bougies waren, en niet 6 of geen?

Heb je al een compressietest overwogen?

 

Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Denk zelf dat het zwart zijn van de bougies aan de injectoren ligt, dat de ene wat meer mengsel doorlaat dan de andere, ze lekken in ieder geval niet, heb de test gedaan met remmenreiniger en er is dan geen verhoogd toerental. Bij het checken dit weekend van de van de stekkers van de lambdasondes (dank aan Robbert O. in tips en tricks), bleek dat deze verkeerd om zaten, stekker van cilinder 123 zat aangesloten op de lambdasonde die in de uitlaat van cilinder 456 zat. Bi j het vervangen vorige week heb ik ze in dezelfde stekker geplaatst waar ze voor de vervanging ook zaten, bleek dus dat de vorige eigenaar de stekkers had verwisseld. Hoe dan ook, dat zit nu weer goed, dus we zoeken rustig verder, volgende stop is de LMM. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    221

Door remmenreiniger te spuiten kom je er achter of er lekkages in het luchtinlaattraject zijn. Maar je kunt daarmee niet zien of je injectoren goed afsluiten.

Hier een overzicht wat bougies vertellen: http://www.bccp.nl/nl/denso.htm

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Bedankt, kijk dat is handig, na bestudering van de foto's  te rijk mengsel dus in mijn geval en mijn luchtfilter was ook helemaal niet meer fris. Ik ga de injectoren laten checken.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    57

Helaas is de inspuiten van brandstof juist stationair het gevoeligst, hoe verder de smoorklep opend des te dichter kom je richting de buiten lucht druk, en heeft lekken langs inlaat dichtingen steeds minder invloed.

 

Je moet drie dingen tegelijk doen:

1 Meet de 4 gaswaarden, alleen richten op CO is niet voldoende (als er ook veel zuurstof bij zit verbrand 1 cilinder gewoon niet en gooit alles in de war)

2 Meet extern wat voor waarde de O2-sensor afgeeft.

3 Houd middels OBD in de gaten wat voor signalen daar binnen komen en hoe de ECU daar op reageert en stuurt.

 

Deze 3 dingen samen geven je de basis om te gaan zoeken wat er aan de hand is, ook de in het voor traject vervangen sensoren, vaak zonde van het geld , door 4-gasmeting en de ECU waarden te vergelijken kan je gewoon zien of de sensor zijn werk doet.  

 

Ook hier geld Don't shoot the messenger !

 

Het mooist zou zijn als je een foto zou kunnen posten van die 4-gas test, waarbij naast de te hoge CO-waarde ook de ander bijbehorende waardes van CO2, HC, O2 en hat Lambda getal op staan.

 

[Edit]  wat nog kan, door voorgaande fouten kan de ECU zijn weggeleerd, en heeft nu tijd nodig om terug te leren, daar het stationair nu wel goed is, even een week rondrijden en dan nog eens checken?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Afgelopen maandag in Heinekenszand geweest. Om een lang verhaal kort te maken, scheuren in het uitlaatspruitstuk zorgden ervoor dat er verkeerde zuurstofwaarden gelezen werden en dus te hoge CO. Laten lassen door Raymond...... ja dat kan echt zonder problemen, zonder dat het spruitstuk gedemonteerd hoeft te worden! Wel het juiste gas en het juiste draad (zie foto's). Toevallig was de leverancier van de draad aanwezig en die gaf aan dat met juiste gas en draad spruitstukken gewoon gelast kunnen worden. En nu niet de lasexpert gaan uithangen en allemaal commentaar geven over de lasopbouw of spetters, het zit mooi dicht en ook langdurig dicht.  Aan de 4 gas test gehangen en tada, CO waarde ruim beneden de toegestane waarde. Op de terugweg even getankt, nog nooit zo zuinig gereden. Van 1 op 9 naar 1 op 11. Dus... heb je problemen met te hoge CO waarde, geheid dat de stappen die Raymond hierboven noemde tot een oplossing leiden VOORDAT je de lambda sensoren gaat wisselen. Wel even naar Zeeland, maar ja het is geen straf om terwijl je wacht even wat te kletsen en een XJS of een E type te bekijken.

IMG_5280.JPG

IMG_5285.JPG

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Mooi dat het weer voor mekaar is. En goed om te weten dat het (door een expert) simpel te fixen is.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


×