Ga naar inhoud
Bstos

X300 afgekeurd op te hoge co

Aanbevolen berichten

Bstos    1

Mijn x300 is afgelopen vrijdag afgekeurd op te hoge CO waarde. Rest was gelukkig wel goed. Garage gaf aan dat de lambda sondes vervangen moesten worden . Nou twijfel ik of het niet toch een andere oorzaak is. De wijzer van mijn koelvloeisof temperatuur meter op het dashboard komt nauwelijks omhoog, na 150 km rijden is ie net uit het blauwe vlakje. Nou heb ik op een ander forum gelezen dat als de computer denkt dat de motor nog te koud is dat het mengesel dan te rijk blijft afgesteld, zou het dus aan de koelvloeistof sensor of de thermostaat kunnen liggen? En zo ja, waar kan ik die vinden (en dan bedoel ik niet waar ik die kan kopen , want dat weet ik wel :lol:

Met vriendelijke groeten, Bas

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    24

Geintje (hopenlijk)

Te hoge CO en of onjuiste lambda (stationair en of bij verhoogd toerental) kunnen verschillende oorzaken hebben en dus verschillende oplossingen zoals o.a. Lambda sondes, bobines, sensoren, injectoren EGR system etc,.

Om te beginnen moet de motor incl koelvloeistof en olie of bedrijfstemperatuur zijn.

Als dat nog niet zo is  zorgt het motormanagement er o.a. door verrijking voor dat er een handje geholpen wordt om de bedrijfstemperatuur sneller te bereiken.

Dat gaat wel binnen wat grenzen. Zal b.v. NIET VOL gas gaan draaien tot de bedrijftempratuur van 80 -90 graden bereikt is.

De vraag is nu of dat de ECU niet de juiste motor temperatuur door krijg of dat deze inderdaad niet hoog genoeg komt.

Dat kun je b.v. met de hand voelen of met een contact of contactloze infrarood thermometer.

Als hij niet warm genoeg wordt Thermostaat en koelcircuit nalopen. (Onlangs iets aangedaan ? wel goed ontlucht, voldoende KV erin en goed ontlucht?)

Openstaande (hangende) thermostaat kan een oorzaak zijn.

Maar eerst ervoor zorgen dat hij wel op bedrijfstemperatuur komt. dan verder kijken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Ik begin met de thermostaat, eerst maar eens even de juiste bedrijfstemperattur krijgen, en naar de sloop gaat ie zeker niet, voor de rest is het een perfecte wagen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    21

Inderdaad eerst de temperatuur. Er zijn 3 onderdelen die hiermee te maken hebben:

• Thermostaat
  • Temperatuursensor -> geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de ECU
  • Temperatuurzender -> geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan het klokje op het dashboard.

Ze zitten alle 3 in/op het thermostaathuis.

Als de temperatuurzender kapot is, kan de temperatuur nog wel in orde zijn.

De temperatuursensor kun je doormeten:

59f9f5f13d6db_Weerstandenkoelwatertemperatuursensor.thumb.jpg.3f449937f9f353e8a27cebc542d5e53d.jpg

Over de lambdasondes gaat dit topic:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Bstos    1

Even een update. Vandaag nieuwe thermostaat plus , sensor en zender gemonteerd. Bedrijfstemperatuur is nu heel mooi gelijk, metertje slaat netjes uit en staat mooi in het midden. Motor loopt stationair lekker rustig, op toeren ook mooi rond. Kortom , helemaal goed zou je zeggen. CO waarde is iets gedaald van 7% naar 5%, maar nog steeds te hoog , dus niet goed. Kortom, er is nog werk aan de winkel. Eerst maar eens uitlaat/spruitstuk controleren en dan lambda sensoren vervangen. Hou jullie op de hoogte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    24

5%,  dat is wel heel hoog, Alle bougies al eens gelezen en zien ze er allemaal hetzelfde uit ? ( Zwart  omdat hij gemiddeld gezien veel te VET staat)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Shiptronic    54

heb je de spanning van de sonde al gecontroleerd? als die 0,7 volt of meer afgeeft heeft vervangen geen zin , dan doet die gewoon zijn werk en moet je het ergens anders zoeken. 

Bij een 1-draads meet tussen masa en de zwarte signaal draad.

bij een 3-draads idem, bij een 4-draads de grijze als massa gebruiken om tegen te meten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    21
Op 7-11-2017 om 5:08 PM, Bstos zei:

Even een update. Vandaag nieuwe thermostaat plus , sensor en zender gemonteerd. Bedrijfstemperatuur is nu heel mooi gelijk, metertje slaat netjes uit en staat mooi in het midden. Motor loopt stationair lekker rustig, op toeren ook mooi rond. Kortom , helemaal goed zou je zeggen. CO waarde is iets gedaald van 7% naar 5%, maar nog steeds te hoog , dus niet goed. Kortom, er is nog werk aan de winkel. Eerst maar eens uitlaat/spruitstuk controleren en dan lambda sensoren vervangen. Hou jullie op de hoogte.

Je hebt kennelijk een CO-meter tot je beschikking. Handig! Ik zou zeggen: even een flink stuk rijden, zodat de uitlaat goed doorwarmt. Als de CO-waarde dan beter is, dan is het verwarmingselementje van een of beide sensoren kaduuk. Scheuren in het spruitstuk zijn ook bekende oorzaken van te hoge CO-waarden. Vervuiling op de LMM ook. Geloof ik :hmmm:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    358

- Bij een CO hoger dan 7 is de ECU defect.....

- Hoger als 5?

Uitlaatspruitstuk of inlaatlekkage....

lambda is goed als de CO bij verschillende toeren afgeregeld word ook al is het te hoog....

LMM is ook verdacht...niet meer nieuw leverbaar.

Controleer de evt. aanwezige lekkage's met remmenreiniger  (beetje bij beetje)

Bij een lek gaat het toerental omhoog door de extra brandstof (remmenreiniger)

Zeker goed kijken bij de Injectoren, die lekken vaak.

Helpt niets allemaal?

Injectoren verdacht, demonteren en opsturen voor reinigen en testen..

laat maar weten....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen