Ga naar inhoud
Rodger

X308 XJR 2002 ECU / Noodloop problematiek

Aanbevolen berichten

Rodger    1

Het lijkt een never ending story te worden met mijn jaguar XJR. 

 

Recent (ongeveer 1200 KM) geleden is mijn motor vervangen, het betreft een revisie motor, sofar so good  ... ( vorige ruilmotor helaas maar 1500 km mee kunnen draaien ).

 

Maar nu krijg ik met regelmaat  ( zit vaak een aantal 300 - 600  km tussen) dat mijn motor in Noodloop gaat, ......

 

Ondertussen maar een uitleesunit aangeschaft ( ICARSOFT lr ii JAGUAR - LANDROVER ) zodat ik zelf de codes uit kan lezen en eventueel kan resetten.

 

Normaal gesproken kan ik het contact uitzetten in de noodloop modus, de foutcodes resetten en dan lijkt de jaguar weer verder te willen zonder de motormanagement lampjes etc. Echter de laatste keer lukte dit niet meer . Uiteindelijk heb ik de accu los gehaald en daarna ging het wel.

 

De ECU heb ik inmiddels ook uit de jag gehaald en verzonden naar een bedrijf die hem kont testen ( althans dat beweerden ze op de website) Het enige wat ze hebben gedaan is hem opengeschroefd en de printplaat gecontroleerd op een aantal zaken ) Dus geen test doorlopen. Er was overigens volgens dit bedrijf niet te zien aan de condensatoren , printplaat etc .

 

Uiteindelijk is mijn probleem nu nog niet opgelost, jag rijdt weer wel ( ondertussen weer 200 KM zonder noodloop) maar het gevoel van noodloop blijft uiteraard boven mijn hoofd hangen ...

 

Wat is er vervangen :  accu, het gasklephuis, injectoren nagekeken, eerder al een lambdasonde en er zijn nog een paar zaken nagelopen. 

 

Er blijven een aantal hardnekkige foutmeldingen in de ECU staan die ik niet kan wissen ;

- U1041 SCP vehikel speed signal

- U2012 comm bus error non SCP

- U1135 ignition status not obtained

- P0110 intake air temp sensor 1 circuit bank 1

- B1591 ignition switch illegal

- B1811 geen beschrijving voorhanden

 

Jaguar rijdt overigens wel ,naar het lijkt normaal ,ondanks deze foutmeldingen.

 

Overige codes bij de laatste noodloop : 

- B2143 Non volatile memory faillure

- B1697 fauld not found in the database

- B1100 Mass airflow sensor intermittent

- P1300 fauld not found in the database

- P1121 Throttle posisition sensor inconsistent with mass air flow sensor

 

(Met deze codes kon ik hem dus alleen resetten door de accu spanning eraf te halen en daarna te wissen met mijn unit)

 

Noodloop komt overigens op verschillende momenten 

 

afremmen voor stoplicht (voorheen wel stevig doorgereden met de V8 140 -160 km relatief korte rit)

constante lage snelheid bij wegwerkzaamheden (voorheen ook stevig doorgereden 140 - 160 km lange rit)

bij het parkeren (rustig gereden door een dorp relatief korte rit) ( dit was overigens de laatste keer waarvoor de harde reset nodig was)

 

Er wordt nu aangegeven dat de ECU gereset moet worden door een jaguar dealer  (althans met een meet apparaat met de originele jaguar software) dit vanwege de  U2012 comm buss error

 

Kan iemand aangeven of dat dit werkelijk gaat helpen , of  duiden de codes op andere problemen ?

 

Bvd voor de reactie

 

Rodger

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb net als jij een 2002 XJR, X308. Een van de bekende probleempjes is dat onze Jaguar erg gevoelig is voor de juiste voedingsspanning. Zodra dat niet in orde is, kun je allerlei rare alarmen verwachten. De U2012 is een van de code’s die je vaak ziet als er spanningsproblemen zijn. https://jec.org.uk/forums/viewtopic.php?t=3735

 

Dat betekent dus twee dingen:

 

1) Zorg voor een absoluut goede accu.

2) Zorg voor goede massa en andere verbindingen. 

 

Dus accu meten of laten controleren. Vervolgens accuverbindingen loshalen, schoonmaken, massakabel aansluiting op chassis loshalen en schoonmaken.

Op het achterschot van de achterbank (dus in de kofferbak) zitten twee hele grote zware zekeringen. Loshalen en schoonmaken (Waren vorig jaar bij helemaal ge-oxideerd).

 

Vervolgens is het handig om alle massa aansluitingen los te halen en schoon te maken. Dat zijn er heel wat en ze zitten op de meest vreemde plekken. Even het elektrische schema erbij halen, daar staan alle massapunten op vermeld. 

 

Het is aan te bevelen om alles wat je hebt losgemaakt en schoongemaakt, van dielektrisch vet oid te voorzien bij de montage.

 

Alle DTC’s nog maar eens resetten en kijken wat er gebeurd. 

 

Succes ermee

 

Jeroen 

 

 

  • Like 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Avos    6

Ik zou hier niet mee spelen, er zijn wat te veel serieuze codes die je elk moet kunnen verklaren.

 

Ik neem aan dat de lijst meet codes niet vanuit een Jaguar tool komt, dat maakt het iets verwarrend omdat je zo niet precies weet welke nu wat betekenen, en of ze correct weergegeven worden.

 

Last but not least, een block gaat nooit zomaar kapot, en zolang je de originele oorzaak niet weet, riskeer je het nieuwe block opnieuw.

 

Daarom zou ik er niet meer zo mee rijden en de wagen naar iemand te brengen die verstand van zaken heeft. Dit niet alleen om de codes correct te onderzoeken maar ook op basis daarvan eventueel de oorzaak van jou origineel probleem.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rodger    1

Ondertussen de masakabels en zekering in de kofferbak nagekeken en losgehaald maar het zat netjes vast en geen corrosie

 

De jag maar naar een specialist gebracht in Tilburg om hem ena goes uit te laten lezen en waar mogelijk te resetten. Specialist heeft het gevoel dat de ecu te rijk staat en dat de enige oplossing een andere ECU is. Maar hoor van de week meer

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    279
7 uren geleden, Rodger zei:

Ondertussen de masakabels en zekering in de kofferbak nagekeken en losgehaald maar het zat netjes vast en geen corrosie

 

De jag maar naar een specialist gebracht in Tilburg om hem ena goes uit te laten lezen en waar mogelijk te resetten. Specialist heeft het gevoel dat de ecu te rijk staat en dat de enige oplossing een andere ECU is. Maar hoor van de week meer

Welke specialist Rodger?

Heb je erbij gezegd dat de auto met deze ECU ook ooit op LPI heeft gedraaid?

Ik zou niet begrijpen hoe een te rijk mengsel oververhitting kan veroorzaken (maar ik geef toe slechts een hobbyist te zijn)

Was het koelsysteem bij je 2e motor wel gevuld onder vacuüm? (12 liter!). Gewoon volkappen en effe laten draaien werkt niet helaas.

Je huidige problemen met al die meldingen (waarvan de gegeven echte betekenis nog even onbevestigd is) roept vraagtekens op.

Inderdaad eerst de echte betekenis van de meldingen achterhalen lijkt me.

 

Heb je andere (ouder type) nokkenassen gebruikt (dus van de 3e motor?) er zijn namelijk 2 verschillende versies van de "targets" aan het uiteinde van de nokkenassen die de opnemer (sensor) van nokkenas positie laten werken?

Er zijn wat verschillen tussen de verschillende bouwjaren motoren die niet direct opvallen.

Daar komt een specialist dan ook niet meer achter vrees ik..

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Avos    6

Zo nu en dan zie je ECUs waar bv capacitors kapot gaan waardoor er onverklaarbare fouten optreden. Dit is makkelijk te zien als je hem open maakt wat ik ook van een specialist zou verwachten.

 

Een ECU gaat niet zomaar een rijk mengsel geven hardware matig. Software matig is een ander verhaal, dat zal na het afhalen van de battery alweer gereset zijn. Maar je hebt zoveel meer codes die absoluut niets met een zgn rijk mengsel te maken hebben (bv de P1121 welke de noodloop zal activeren), dat sterke twijfels heb over wat je is gezegd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rodger    1

Hij staat nu bij J&F in Tilburg. Gespecialiseerd in jaguar en fisker.

 

De nokkenas komt volgens mij uit de 1e ruilmotor (xkr ) van een vergelijkbaar bouwjaar als de originele.

 

De Ecu is open geweest en onderzocht op defecte condensatoren etc door een gespecialiseerd bedrijf in Mierlo.

 

Het is bij J&F bekent dat de jag op lpi heeft gelopen.

 

Wat betreft het afvullen van het koelsysteem weet ik niet zeker omdat ik hier niet bij ben geweest.

 

De Ecu uit mijn model is blijkbaar niet te flushen of zelflerend dit zou pas het nieuwere type betreffen (x350).

 

De ECU en de jag heeft een week zonder spanning gestaan dus de reset heeft wel plaatsgevonden vermoed ik.

 

Het is afwachten waar J&F mee gaat komen.

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Avos    6

J&F Ken ik, dat zit wel goed!

 

Echter zijn onze  ecu's wel degelijk zelflerend. Op basis van de standaard waardes in de software, zal de ECU de actuele a/f ratio checken tijdens closed loop rijden via de o2 sensors, en toont de afwijkingen/corrects via de fuel trims. De latere wagens doen dit alleen wat geavanceerder.  Deze fuel trims worden gewist als er geen spanning meer op de ECU staat, dus die zijn zeker na een week gewist.

 

Een goede test of dit mechanisme goed werkt is om de fuel trims van de wagen te checken, en direct ook een uitlaat gas meeting te doen. Als dit overeen komt werkt alles in de wagen goed, dus dat is een belangrijke check. Komt het niet overeen, dan is er ergens iets niet juist, bv de o2 sensors/bekabeling/ecu...

 

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rodger    1

Vandaag (donderdag 2-11) mijn jaguar weer op kunnen halen bij J&F cars.

 

De ECU is gereset naar de fabrieksinstellingen, er waren geen foutcodes meer zichtbaar maar de lambda waarde bleek te hoog (1,3), na de reset loopt het weer binnen het toegestane niveau. 1.027 of iets in die richting)

 

Tevens was de uitlaat nog lek op de koppelingen ( nieuwe pakking ertussen) en bleek mijn rechterachterwiel lager niet zo best meer, ook maar vervangen. 

 

Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om een stevig stuk te rijden met de jag, dus ik weet nog niet of dit mijn noodloop problemen op gaat lossen. Het nieuwe wiellager brengt wel meer rust in de jaguar ( geen getril en gebrom meer, buiten de V8 uiteraard)

 

Blijkbaar zijn mijn schokdempers voor niet meer op zijn best en blijken nieuwe (originele) erg prijzig, heeft iemand van jullie ervaring met een ander merk ? ( het zijn uiteraard elektronisch gedempte schokbrekers voor een sportonderstel ... , de duurste versie uiteraard).

 

mvg Rodger

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    452

Wat een verhaal, ik weet dat het een beetje rot klinkt en ik bedoel het zeker niet zo......

 

Maar begin eens met de auto na te kijken, gewoon op alles en van daaruit doorgaan.

 

Een ECU is niet zo heel moeilijk apparaat, testen kan alleen in de auto omdat de ECU adaptief is, controleren op onderdelen kan wel maar schiet je niks mee op en als klap op de vuurpijl zou ik nooit de ECU verdenken zonder een gedegen onderzoek gedaan te hebben.

 

Diagnose is stap 1, de rest is later....

 

Maar al die storingen "ruiken" een beetje naar een verkeerd uitleesapparaat, ook met de beste wil van de wereld kom je er echt niet aan zonder een gedegen apparaat wat bedoeld is voor deze auto's, natuurlijk werken de meeste OBD tools wel voor het standaard gebeuren maar voor echt onderzoek en zeker na dit soort operaties ben je beter af met een WDS of SDD, maar dan wel een echte geen Internet kloon.

 

 

Ik denk dat je beter even terug gaat naar het begin en de auto eens laat doorlichten......

 

Kost niets.

 

Ik zou je graag helpen, geen probleem...klinkt als een uitdaging.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Rodger    1

Dag isabella.

 

De ecu is ondertussen gereset (door JenF) naar de fabrieksinstellingen. Doordat de jaguar een geruime tijd op gas heeft gelopen waren de lamba waardes wat te hoog.

 

De reset lijkt geholpen te hebben geen noodloop meer gehad. (600km)

 

Nu nog op zoek naar schokbrekers 

Mvg

 

Rodger

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×