Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
keesh

Designer Ian Callum wil de Jaguar XK doen herleven.

Aanbevolen berichten

keesh    804

Now here’s a treat for Jaguar enthusiasts. The British company’s design boss, Ian Callum, was frustrated (his own words) when the XK was discontinued in 2014 following the launch of the new F-Type. “I had quite different ideas on how to carry four people quickly around the world,” he told Autocar.

If Callum had his way, the XK may very likely make its return as a grand tourer, perhaps with a larger footprint. The F-Type on the other hand is more like a luxury sports car than a true grand tourer. “I want a two-seater and a 2+2. We’re working on something now. There’s nothing approved, but we instigate in design. That’s what we do,” said Callum.

It won’t be easy though, because at the end of the day it’s down to convincing the board that there is an actual market for a true GT car to be sold alongside a sporty coupe. Apparently, Jaguar had already designed a successor to the XK but was scrapped in favour of the F-Type. “The F-Type was never meant to kill the XK,” added Callum.

jaguar-xk-to-be-replaced-by-larger-xj-coupe-78901_1.thumb.jpg.e4897ad89040907c962b69fca1208a4d.jpg

As it stands, the XK, or whatever the Jaguar design team is calling it, remains as an unofficial project, especially for Ian Callum.

Back at home, Jaguar Malaysia last introduced the XK in XKR-S guise, which had a 5.0-litre supercharged AJ-V8 Gen III, producing 550 hp and 680 Nm of torque, allowing it a 0-96 km/h (60 mph) time of 4.2 seconds and a top speed of 300 km/h. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
bernhardn    16

Volgens mij is die foto gewoon een in PS uitgerekte F-Type!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
wimb    182
11 uren geleden, bernhardn zei:

:growl:

Let a man have his dream.

:lol:

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
HenkXKR    49

Gezien de tekening, kunnen er nauwelijks passagiers achterin  (dus geen 2+2).

Denk dat ze eens goed naar de Panamera moeten kijken.

panamera.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    64

Fijn om te horen dat ze in ieder geval conceptueel bezig zijn met een opvolger voor de XK. De F-Type is prachtig maar inderdaad al 2-zitter niet de opvolger van de XK. Of er markt is voor een 2+2 grand tourer? Nou kijk eens naar de concurrentie. Maseratie heeft de GranCoupe en GranCarbrio; BMW komt volgend jaar met de 8-serie coupe en cabriolet en heeft met de 6-serie ook een mooie GT; Mercedes heeft de S-klasse coupe/cabriolet. Daarnaast hebben we nog de Ford Mustang, Infinity Q-60, Lexus RC en LC. Genoeg 2+2 tjes zou ik zeggen.

En nu de E-Pace en F-Pace de kassa van Jaguar goed spekken, zou er toch wel budget moeten zijn voor een niche model :).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    539
Op 15-11-2017 om 9:42 AM, bernhardn zei:

Volgens mij doen ze dat bij Audi al jaaaaaren zo en verkopen toch goed...

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
bernhardn    16
On 23 november 2017 at 10:37 PM, Pizzaman said:

Volgens mij doen ze dat bij Audi al jaaaaaren zo en verkopen toch goed...

Wat? Jaguars uittrekken???

• Haha 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    539

Nee, 1 ontwerp maken en dat dan inkorten/pletten/uitrekken/opblazen naar gelang behoefte.

Ik zie d'r bijna geen verschil meer in. 'Familietrekjes' , nouja OK, maar die Audi's da's gewoon inteelt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robertvl    64

Erger nog. Ze ontwerpen bij Audi zo voorzichtig dat je niet meer weet of het om een facelift gaat of om een nieuw model. En om de verwarring compleet te maken wordt een facelift soms ook als nieuw model gepresenteerd. Denk aan de Audi 80 B3 en de facelift B4 of de Audi A4 B6 en de facelift B7, opvolger B8 maar de facelift was ook B8. Opvolger B9 lijkt zoveel op de gefacelifte B8, dat je bijna zou denken dat het om een 2e facelift ging, LOL

• Haha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Log in om dit te volgen