Jump to content

X-type: OBD2 scanner voor een diesel


Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Wederom heb ik jullie hulp/inzicht nodig om mij verder te helpen. Sinds kort heb ik een bluetooth obd2 scanner gekocht in China via E-bay. Een HH OBD advanced, zwart kastje met drie status lampjes. Aangesloten op de X-type, echter krijg geen contact met het gewenste protocol. Telefoon krijgt contact met kastje maar Torque, Dash Command en OBD doctor kunnen het protocol niet vinden. Nu beweert de verkoper dat deze alleen werkt met de benzine versie maar niet met de diesel. Ik ben dus aan het kijken naar een andere oplossing, heel wat topics hier en op een Engels forum gelezen maar ik kom er niet helemaal uit. 

 

De Mongoose route vind ik een beetje tricky, hoewel ik goed overweg kan met systemen en software, zit de twijfel eerder in de Chinese kabel en het eventueel bricken van je auto. Ook het leegtrekken van de accu lijkt mij niet zo geweldig. Op dit moment zit ik te kijken naar een Creader 419, 5, 5+, 6, Autel's zoals de AL319 en AL519 en de wat duurdere icarsoft i930. Is er ergens een vergelijkingsreview/site te vinden van deze apparaten want ik kan zo niet een, twee, drie de verschillen ontdekken, zeker niet als het gaat tussen de Creader 6 en i930. Ik begreep dat op de i930 ook Jaguar software gezet kan worden, maar kan dat dan ook niet op de Creader? En is deze software dan te vinden bij de fabrikant of ergens anders? Wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Balagan    6

Geachte Autobahnsturmer,

 

U praat in raadselen.

 

(voor mij dan tenminste, geen Idee waar dit over gaat) :)

Maar er zullen vast wel leden zijn die je kunnen helpen.

 

Groet,

Henk

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    417

Ik denk het wel te begrijpen maar heb niet de antwoorden.

Ik lees mee, want wel benieuwd naar ervaringen :-) (al is er wel ergens een draadje hierover van een paar jaar oud intussen)

Zo,n bluetooth dongel van een paar tientjes lijkt me erg verleidelijk maar word erg afgeraden..

Ben op zoek naar een goedkope en goede manier om motorblok temperatuur live te aanschouwen.

(Zonder ombouw van het dashboard)

Dus of, OBD2, of gewoon een echte PTC met een klein displaytje, wat je kunt verwijderen als je niet veeleisend aan het rijden bent. (want altijd lelijk) 

Of echt oldscool:-) http://histoparts.com/nl/webshop/meters-tellers/temperatuurmeters/product___1801-DB4002___temperatuurmeter-david-brown.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouwjaar is 2004, met een obd2 aansluiting linksonder aan bestuurderszijde.

 

3 uren geleden, Balagan zei:

Geachte Autobahnsturmer,

 

U praat in raadselen.

 

(voor mij dan tenminste, geen Idee waar dit over gaat) :)

Maar er zullen vast wel leden zijn die je kunnen helpen.

 

Groet,

Henk

 

Gewoon meelezen en misschien valt het kwartje (10 of 20 eurocent :DD) misschien. Als je vragen heb, dan ben ik niet beroerd om de vraag te beantwoorden. Mocht je je afvragen wat obd2 is dan kan je dat hier lezen: On-Board Diagnostics  . 

 

3 uren geleden, Iksjeezesel zei:

Ik denk het wel te begrijpen maar heb niet de antwoorden.

Ik lees mee, want wel benieuwd naar ervaringen :-) (al is er wel ergens een draadje hierover van een paar jaar oud intussen)

Zo,n bluetooth dongel van een paar tientjes lijkt me erg verleidelijk maar word erg afgeraden..

Ben op zoek naar een goedkope en goede manier om motorblok temperatuur live te aanschouwen.

(Zonder ombouw van het dashboard)

Dus of, OBD2, of gewoon een echte PTC met een klein displaytje, wat je kunt verwijderen als je niet veeleisend aan het rijden bent. (want altijd lelijk) 

Of echt oldscool:-) http://histoparts.com/nl/webshop/meters-tellers/temperatuurmeters/product___1801-DB4002___temperatuurmeter-david-brown.html

 

Het gaat mij inderdaad ook om de ervaringen qua readers/scanners en eventueel het aanpassen ervan, de meeste topics zijn te oud. Sommige scanners worden niet eens meer gemaakt. Op internet wordt alles afgeraden dus ik wil daar een afweging in maken. Mijn eerste keus vanwege mijn achtergrond en de hoeveelheid data die je zou kunnen krijgen en eventueel bewerken is de kabel-aan-laptop-methode (Mongoose kabel met JLR diagnostische software op laptop). Ik heb echter tegenwoordig niet veel tijd om alles in te gaan stellen en te installeren, dus ik zoek een makkelijkere methode. Een scanner voorzien van wat Jaguar software draai ik mijn hand niet voor om, maar ik heb geen tijd om het hele JLR software programma te gaan zitten leren. Een dongle lijkt mij een veiliger en sneller alternatief. Echter een los apparaat zoals een obd2 uitlees apparaat is volgens mij nog veiliger. Alleen welke werkt er met je auto? Zeker als er blijkbaar een verschil zit tussen een benzine en een diesel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    417
3 uren geleden, Autobahnstürmer zei:

Bouwjaar is 2004, met een obd2 aansluiting linksonder aan bestuurderszijde.

 

 

Gewoon meelezen en misschien valt het kwartje (10 of 20 eurocent :DD) misschien. Als je vragen heb, dan ben ik niet beroerd om de vraag te beantwoorden. Mocht je je afvragen wat obd2 is dan kan je dat hier lezen: On-Board Diagnostics  . 

 

 

Het gaat mij inderdaad ook om de ervaringen qua readers/scanners en eventueel het aanpassen ervan, de meeste topics zijn te oud. Sommige scanners worden niet eens meer gemaakt. Op internet wordt alles afgeraden dus ik wil daar een afweging in maken. Mijn eerste keus vanwege mijn achtergrond en de hoeveelheid data die je zou kunnen krijgen en eventueel bewerken is de kabel-aan-laptop-methode (Mongoose kabel met JLR diagnostische software op laptop). Ik heb echter tegenwoordig niet veel tijd om alles in te gaan stellen en te installeren, dus ik zoek een makkelijkere methode. Een scanner voorzien van wat Jaguar software draai ik mijn hand niet voor om, maar ik heb geen tijd om het hele JLR software programma te gaan zitten leren. Een dongle lijkt mij een veiliger en sneller alternatief. Echter een los apparaat zoals een obd2 uitlees apparaat is volgens mij nog veiliger. Alleen welke werkt er met je auto? Zeker als er blijkbaar een verschil zit tussen een benzine en een diesel.

Als ik jou was zou ik de Dongle proberen.

Als jij dan mij was zou je de ervaringen daarmee afwachten:-)

 

Succes!

 

P.s Ik gebruikte een paar weken geleden het apparaat op de foto hieronder, maar das wel een dure optie (kost ongeveer een X-Type:-))

Kun je wel alles mee doen (zelfs gasklephuis opnieuw inleren etc etc)

 

IMG_20170929_185147.jpg

IMG_20171001_105517.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
EricX350    4

Vorige week een paar dagen met een geleende i930 mogen spelen (GG Heinkensand). De storing (ABS DSC) sprak voor zich. 139,- euro bij https://diagnoseapparatuur.nl/icarsoft/icarsoft-i930-jaguar-landrover. GG Heinkenszand heeft goede ervaringen met Smeets Solutions Klantenservice. Ik had een probleempje, foto gemaild en gebeld (Smeets). Prima service. Ook ff naar de ICARSOFT LR II JAGUAR / LANDROVER gekeken. Elders een tientje goedkoper echter als een Jaguar specialist dit bedrijf aanbeveelt en de eerste ervaring is goed dan geef ik graag een tientje meer.  Misschien koop ik de LR II.

iCarsoft maakt deze OBD apparaten voor vele merken. Prima ervaring mee. Geen ervaring met andere apparaten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben inmiddels bij mijn derde OBD Scanner. Een Autel MaxiDiag Elite MD802

 

https://www.auteltech.nl/scantools/552/MaxiDiag-Elite-MD802

 

Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat. Hiermee kun je vrijwel alle auto’s/modellen ter wereld scannen op merk/model specifieke codes. Aurel deelt de wereld in in drie regio. Als je alleen de Europese merken wilt scheelt dat Euro 100.

 

Je moet even goed kijken of de Icarsoft  inderdaad ook alle specifieke Jaguar codes herkent. Mijn ervaring is dat veel apparaten dat claimen te doen, maar de meeste doen het gewoon niet en dan hou je in feite een gewone generieke OBD scanner over. Ook niet verkeerd, maar realiseer je dat op de gemiddelde Jaguar er meer Jaguar specifieke codes zijn dan generieke. 

 

Ook is het handig als ze garanderen dat ze regelmatig met updates komen. 

 

Ik heb inmiddels deze scanner aan zo’n 10-12 verschillende auto’s gehangen. Van mijn eigen Jaguar, mijn zoon VW GTI,  een paar BMWs, mijn vrouw’s Ford Fiesta etc. nog nooit problemen gehad met de verschillende communicatieprotocollen. Doet ie allemaal volledig automatisch.

 

Ik heb een jaar of 8 een software pakket gekocht van Autoengenuity, met de speciale Jaguar model. Altijd ellende om een goede verbinding te krijgen.

 

Succes ermee

 

Jeroen 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Iksjeezesel    417

Heb net een OBD2-HUD besteld met alarm welke gaat piepen als KVS temp te hoog word.

Meer had ik niet nodig.

Zal deze gok verder in m,n draadje terugkoppelen (want de behoefte aan juiste real time indicatie komt door de "blown headgasket" zonder over temp op de dashboard meter)

Ja ik weet het, China waarschijnlijk, en ECU kan er last van krijgen als het stuk gaat...

Schermafbeelding 2017-10-15 om 21.19.32.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...