Jump to content
Grensrijder

Schokken XJ40 na overschakelen automaat

Recommended Posts

Grensrijder    6

Bij mijn XJ40 3.2 Automatic uit 1994 doet zich iets merkwaardigs voor. Vanuit stilstand trekt hij probleemloos op door de eerste drie versnellingen, maar zodra de automaat overschakelt naar de vierde trap, begint de auto hevig te schokken. Dat neemt uiteindelijk wel wat af, zeker bij hogere snelheden. Het voelt alsof er iets aan de ontsteking hapert, maar bobines, bougies, bougiekabels en ECU zijn inmiddels vervangen en het is natuurlijk vreemd dat het probleem alleen in de hoogste versnelling optreedt. Komt iemand dit bekend voor? Kan het in de cruise control zitten, die volgens mij alleen in de vierde versnelling functioneert? Het maakt overigens voor het schokken niet uit of ik die wel of niet ingeschakeld heb. De automaat zelf beschikt bij een 3.2-versie niet over een computer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    34

Te arm mengsel? Valse lucht?

Is het problem er ook bij zelfde constant toerental in een andere versnelling ?

KM stand en hoe staat het met nokkenas en kleppen ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Grensrijder    6

@John: het lijkt me geen brandstofprobleem, want hij heeft de klacht zowel op benzine op LPG. Bij hetzelfde toerental in andere versnellingen treedt het niet op, dat is juist het vreemde. De kilometerstand staat op 225.000. Wat bedoel je met de staat van nokkenas en kleppen? Ik zie daar niet direct de link met schokken. Het voelt meer als een elektr(on)isch probleem.

@Shiptronic: de bak zelf schakelt niet heen en weer. De vacuümslangen kunnen we inderdaad eens nakijken, hoewel het raar blijft dat het euvel dan niet in de lagere versnellingen voorkomt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    34

Weet het niet van de XJ40, ervaring komt van andere merken. Als je rustig cruist is er geen accellertie verrijking (dus loopt hij armer)

Als de totale kleppen situatie Nokkenas, hydraulische stellers etc minder begint te worden (b.v. enkele nokken afgesleten)  is de motor vulling niet gelijk over alle cilinders (en omdat het mengsel toch al arm is merk je dat het niet in alle cilinders direct op BDP  ontsteeks of minder snel de volledige ontbranding bereikt heeft (en dus ongelijk vermogen per cylinder)

Dat voel je dan als schokken en rommelig, ongelijk lopen

 

Gas steeds klein beetje terugnemen, zonder dat je snelheid verliest, totdat hij zo min mogelijk brandstof verbruikt. Merk je verschil?

 

Heeft je auto KAT;s ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
john37    34

Geven de Lambda sondes ook de juiste waardes door aan de ECU.

Zijn er al uitlaatgassen meting gedaan en zijn die allemaal in orde  (stationair en op toerental dat je in de vierde versnelling reed?)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shiptronic    57

Zijn de bougies al gecontroleerd op vonk overslag ? Hier bij een paar foto's hoe dat er uit zit, zwarte sporen op het porselein.

Hier verschillende stadia en vormen, vooral de eerste is erg geniepig en makkelijk over het hoofd te zien als je niet weet waar op te letten.

20150203_102517.thumb.jpg.fa7df6c17300799a096fabb272f70286.jpg 20150203_102519.thumb.jpg.6ea3335d5b8811d0650505b4663134e3.jpg de hele lichte streepjes op de ringen horen er niet

 

Mocht dit zo zijn is alleen bougies wisselen geen optie !  

 

De sporen zijn koolstof en dit geleid, deze sporen zitten niet alleen op het porselein, maar ook in je dop. Veel gemaakte fout is dan ook de bougies vervangen en de dop laten zitten.

De eerste tijd lijkt het probleem opgelost (bij ernstige vormen help het niet eens)  maar komt langzaam terug, om dat de sporen in de dop doorgaan met de overslag, met als gevolg dat je nieuwe bougies er ook weer (soms niet eens/moeilijk zichtbaar , zie 1e bougie) aan gaan.  vaak word er dan pas een nieuwe (set) kabels gemonteerd, met daar weer van het gevolg dat de reeds licht beschadigde bougies  de nieuwe kabels/doppen weer slopen.

 

Het advies is dus ook  als je dit probleem hebt, bougies en kabels/doppen te gelijk vervangen.*

 

 Hoe komt dit , en waarom op LPG eerder een probleem dan benzine?  Een veel gehoorde opmerking: moet aan LPG liggen en niet de ontsteking, want op benzine is het goed/geen probleem. Fout! op benzine is het nog niet een merkbaar probleem:huh:.  Ook al is de LPG installatie in tip/top conditie  de ontsteekspanning (spanning die nodig is om een vonk  tussen de electode en massa te veroorzaken) ligt op lpg gewoon een stuk hoger dan voor benzine, hierdoor worden er hogere eisen aan de ontstekingsdelen gevraagd, en zodra de isolatie om deze spanning tegen te houden niet meer voldoende is zal daar de vonk over springen , en niet meer in de cilinder, met als gevolg een schokkend gedrag. Door dus op Benzine te gaan rijden zakt deze spanning, en lijkt het probleem minder of niet te bestaan. Oorzaken die het  probleem verergeren zijn LPG-injectoren die een mindere opbrengst hebben dan hun naast gelegen exemplaren, want ook een arm mengsel vraagt een hogere ontsteek spanning, dus eerder over/doorslag, of zelfs zo erg dat de bobine deze spanning niet meer kan leveren.ll

 

 

Het kan ook zijn dat de kabels doorslaan, best  herkenbaar door in het donker de auto te laten lopen, en motor kap open, het helpt om dan af en toe venijnig gas te geven (hoog toerental heeft geen zin) , ook kan het helpen om even met een planten spuit er een lichte nevel over te spuiten, zie je dan mooie licht effecten , dan zijn de kabels gaar en aan vervanging toe. vandaar dat met vochtig weer, of smorgens van de douw het probleem er wel is ( vocht help de spanning makkelijker over te slaan door de extra makkelijke geleiding) en eens het blok is opgewarmd en het vocht verdampt is lijkt het probleem verdwenen.

 

*Tip, als je bougies en kabels vervangt, doe siliconen vet tussen dop en porselein, die ford is dit probleem uit het verleden bekend ( oude Scorpio kwaal al op benzine ;) ) en die hebben daar een tube voor, zit nu niet op de juiste plek, maar als ik van het weekeind er aan denk zal ik een foto posten met het juiste artikel nr erbij.

 

Om het bewust te testen : ga in en hoge versnelling rijden 3 of 4 met een heel laag toerental ( 900 RPM), geef nu volgas, de auto moet soepel en zonder schokken optrekken .  Gaat dit niet soepel, ontstekingen probleem of 1 of meerder injectoren hebben niet de juiste opbrengst. Dit laatste is wat moelijker te controleren,  normaal zet ik m.b.v de software alle lpg injectoren uit en kijk naar de fuel trim en wacht tot deze op benzine dus een stabile waarde aan geeft (stationair, bij gelijke belasting airco uit, en wachten tot koelfan is uitgeschakeld)  dan 1 voor 1 een cilinder op lpg laten draaien, een klein verloop in de fueltrim is niet erg, als dat per cilinder maar hetzelfde is en dezelfde kant op,   dus als bv de fuel trim op elke cilinder van bv. 5 naar -10 loopt is dat geen probleem, maar als er maar1 tussen zit die van 5 naar 20 gaat wel!  Dus kleine afwijking geen probleem als het o elke cilinder maar gelijk is , extreme uitschieters vervangen! 

 

Helaas is het met veel systemen zo dat als je de foutieve injector vervangt voor een  nieuwe , je een ander probleem krijgt, die doet het weer 100% de oude vaak iets minder waardoor er weer verschil optreed, en je dus eigenlijk allemaal moet vervangen :(  . Injectoren die daar minder gevoelig voor zijn : Vialle (vloeistof injectie) BRC,  daa kan oud en nieuw meestal goed door elkaar gebruikt worden, die hebben een ander werking principe. Soms is het vervuiling, maar meestal is reinigen geen optie, omdat de oorzaak slijtage is, en dat ga je met reinigen/ultrasoonbaden  niet oplossen, want niet de opbrengst zelf is het probleem, vaak kunnen ze nog genoeg leveren, maar ze worden te traag, zowel bij openen maar ook met sluiten!  En dus ondanks dat je ze met dezelfde elektrische puls aanstuurt zal de mechanische openings en sluittijd onderling afwijken.   dit dus in lage  vermogensvraag (openings tijden 3 tot 5 ms) sneller een probleem zijn dan bij hoge vermogens vraag (openingstijden 20 to 25 ms)    bedenk zelf maar wat een ogenschijnlijk niet er toe doend verschil van 1 ms  als gevolg kan hebben. Eens open is er vaak geen verschil, maar de openingstijd en sluit tijd zijn de deal breaker !

 

Zo weer genoeg getikt, al vast een fijn weekeind, misschien is het leuk om eens de LPG meetapparatuur mee te nemen naar Hoogezand en een LPG sessie te organiseren als daar belangstelling voor is, en ik  Isabella daar mee niet in de wielen rijd. 

 

tot later

 

 

Edited by Shiptronic
typo's, en injectorstuk toe gevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...