Ga naar inhoud
hupert

series 2 met XK of AJ6 met motormanagement

Aanbevolen berichten

hupert    1

Ik heb intussen mijn 1977 series 2 weer redelijk aan de gang. Na een beetje laswerk heeft hij weer 2 jaar APK, de motor loopt redelijk op benzine en LPG en de bak schakeld prima. Het is eigenlijk gewoon een heerlijke auto om in te rijden en ik wil hem als daily driver gaan gebruiken maar hij heeft voor mij nu teveel beperkingen. Ik vind de motor niet betrouwbaar genoeg, starten is wel eens minder, en ik vind die 3-versnellingen te weinig. Ik ben nu van plan om er een AJ6 motor in te bouwen met een 4 bak ZF of een manuele 5-bak. Tevens wil ik dan benzine en lpg injectie en de ontsteking automatisch regelen via een programeerbare ECU. Motorecu zal geen groot probleem opleveren alleen de communicatie met de automatische wisselbak is voor mij nieuw. Ik heb al wel enkele ombouwen voorbij zien komen maar eigenlijk niet in detail. Er zullen mensen zijn dit dit jammer vinden en authenticiteit(wat een lastig woord)belangrijk vinden, ik wil gewoon goedkoop met een mooie klassieker lekker rijden. Heeft iemand nog tips?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    172

Een tip waar je niet op zit te wachten: niet doen! Ik kan me niet voorstellen dat een klassieke XJ lang in een goede staat blijft als je ermee door pekel en sneeuw gaat rijden. Er zijn er genoeg hier op het forum (waaronder ikzelf) die liever niet eens in de regen buitenkomen met hun Jag!

Een conversie naar een AJ6 met ZF bak zie je trouwens niet zo vaak, dus veel informatie zal er niet te vinden zijn. Meestal zijn het die malloten uit de US die zich wagen aan een conversie en die komen niet verder dan een Chevy blok of iets 'V8-tigs'.

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    273

Hupert, ik weet niet hoe jouw technische kennis-kunde-middelen is maar een dergelijke conversie is behoorlijk ingrijpend.

Naast e.a. passend maken in motorruimte & interieur, koelsysteem ombouwen, benzine-retour creeren, achteras/dif? is denk het electronische gedeelte het pittigst.

Wilfred uit Groningen was hier ook mee bezig maar was bij het verlaten van dit forum nog niet klaar.

Heb zelf een 78er xj6 serie 2 die intussen dusdanig betrouwbaar is dat ik er overall mee naar toe durf te rijden met vrouw en kind nogwel.

Koelslangen&thermostaat&waterpomp vervangen, motorkoelgangen doorgespoten met brandweerslang(kwam echt drab uit), radiator voorzien van nieuw koelblok, nieuwe bougies&bougieskabels, electronische ontsteking, Hi-torque startmotor, accu, luchtfilter, alle sappen/olien en nieuwe bandjes

Start als een zonnetje: zomer of winter!

Rij er elk weekend mee, pas nog naar engeland(goodwood) geweest en tot op heden geen kikje verkeerd.

Natuurlijk zal er altijd slijtage zijn en op z'n tijd iets moeten vervangen en eerlijk gezegd vind ik de 4.2 helemaal niet langzaam: trekt lekker op(helemaal met kickdown) en op snelwegen rij ik niet op de rechter baan :crazypilot:  want de 120-140 rijd de Jag op een makkie.

Wil je serie twee sneller maken is de 3.6/4.0 een goede optie en een leuk&boeiend project maar doe je niet effe op een paar zaterdagjes.

Overigens, wil je zo'n conversie goed doen komt "goedkoop" niet echt voor in je aktie lijstje al doe je veel zelf en koop je 2ehands, ik kan het weten want heb dat ook bij mijn klassiek MG gedaan .

Maar als je het leuk vind moet je het vooral doen maar onderschat niet de tijd&geld die het kost om het project ook netjes af te maken.

Ik heb al teveel "leuke projectjes" zien stranden als onderdelenhoop.

Hier ook een Daimler Coupe die gestrand was door eigenaar of vorige eigenaar: trekken alles eruit en bouwen e.a. in maar stranden op de aansluiting van de nieuwe & oude bedrading die men overigens al als voorwerk weggeknipt had... en nu niemand meer weet wat wat is.

De garageman waar deze auto stond zag er ook geen heil meer in, is deze auto er nog of op de onderdelenberg beland?

031.thumb.JPG.83d1fd3ee07a936b98b685b51751e676.JPG

Omdat ik zoveel mogelijk met de Jag wil rijden heb ik na het las&spuitwerk wel alle holle ruimtes behandelt(en dat zijn er veel!!) tegen roest.

En alles wat in mijn handen was weer met tectyl/kopervet ertussen gemonteerd.

E.a. niet om je te ontmoedigen maar eigenlijk is je 4.2 met relatief weinig werk heel betrouwbaar te krijgen en van zich zelf al behoorlijk vlot.

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Jag42    35

Kan het bovenstaande beamen. Ook ik rij, voor zover mogelijk,  alleen bij droog weer.

Hij heeft mij 1 keer in de steek gelaten op zijn 1e rit van verkoper naar mijn huis. (vastgelopen handrem).

Verder rijdt hij probleemloos zijn km's op benzine en LPG en doet dit desgevraagd ook nog eens best vlot.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    132

Injectie van series 3 een idee? Dat is nog wel te doen lijkt mij. Met elektrische ontsteking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    273

Grappig dat jij dit nu schrijft Marco daar ik er pas geleden eens over na heb gedacht.

Moet niet heel ingewikkeld zijn: motor blijft zelfde, inlaatgedeelte veranderen(van een serie 3), brandstof retour maken(2x vanwege 2 tanken?) en de ecu+bedrading aansluiten.

Vergeet ik nog wat?

Betere afstelling van de motor, ietsje meer vermogen en zuiniger in verbruik.

Alleen... wil ik voorlopig mijn jag nog origineel houden maar het idee zit wel in mijn hoofd... dus wie weet, ooit?

Lees er overigens weinig over hier op het forum, komt zeker niet zoveel voor?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    22
21 uren geleden, hupert zei:

en ik vind die 3-versnellingen te weinig.

Je hoeft hem alleen in D of R te zetten, rest gaat automatisch dus wat is het probleem ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    22
11 uren geleden, arie-jag zei:

Hier ook een Daimler Coupe die gestrand was door eigenaar of vorige eigenaar: trekken alles eruit en bouwen e.a. in maar stranden op de aansluiting van de nieuwe & oude bedrading die men overigens al als voorwerk weggeknipt had... en nu niemand meer weet wat wat is.

De garageman waar deze auto stond zag er ook geen heil meer in, is deze auto er nog of op de onderdelenberg beland?

031.thumb.JPG.83d1fd3ee07a936b98b685b51751e676.JPG

60 draden. 1 per dag.  ==> klaar in 2 maanden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hupert    1
57 minuten geleden, john37 zei:

Je hoeft hem alleen in D of R te zetten, rest gaat automatisch dus wat is het probleem ?

Sorry John, ik heb het niet goed geformuleerd, ik wil graag een grotere eindoverbrenging in de hoogste versnelling zodat de motor minder toeren maakt op cruise snelheid.  

@arie-jag Ik ben er van overtuigd dat ik eea nog beter af kan stellen, sterker nog, het huidige XK-blok is kurkdroog, heeft perfecte oliedruk, compressie is spatgelijk op alle 6 cilinders maw wat zeur ik over een nieuwe motor. Alleen de carbs zijn niet zo best, ombouw naar injectie zou dan volstaan maar ik ben techneut en wil graag all the way. Goedkoop is misschien wat misplaatst:mellow:. Die Daimler coupe heb ik wel belangstelling voor, heb jij meer info daarover?  Heb wel gezien dat de apk verlopen is.

@XJeej Injectie van een series 3 is idd een goede optie, die V12 wordt me echt veel te druk onder de motorkap.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    526

Er zit er hier een op het forum die heeft er een 6-pitter Mercedes diesel in gelegd.

Met een vette turbo dus trekt ook nog de straatstenen er uit. 

Als dat kan, kan alles. Ik zou zeggen ruk aan dat tiencilinder compressor blok uit een Cayenne.

Moet kunnen maar een AJ-6 lijkt me een stijlvolle modificatie. EN het idee van Xjeej zeer uitvoerbaar.

Nouja, dat van die injectie dan.

NB - het blok van de XJR (X300) in een coupe zou voor mij het ultieme zijn.

Bovendien ben je dan ook snel genoeg om de haters voor te blijven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    132

Is een V12 achteras misschien een idee? Zou een stuk simpeler zijn dan transmissie's/motor wisselen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
jaapvanthoff    65
Op 10-10-2017 om 10:17 AM, arie-jag zei:

Rij er elk weekend mee, pas nog naar engeland(goodwood) geweest en tot op heden geen kikje verkeerd.

Kijk, dat trok mijn aandacht.

Het plan is om daar volgend jaar samen met mijn zoon naartoe te gaan.

Dat is weer eens wat anders dan samen naar de kapper en dan een borrel drinken wat we maandelijks doen.

Ik hoor graag tips een aandachtspunten.

Op 10-10-2017 om 12:25 AM, hupert zei:

ik wil gewoon goedkoop met een mooie klassieker lekker rijden.

Snel terug naar het onderwerp.

"in goedkoop " geloof il niet. 

Ik ben er van overtuigd dat er hele betrouwbare S2, maarzeker ook S3's rond hobbelen. Gewoon kant en klaar.

Daar zou ik mijn geld op in zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    273
15 minuten geleden, jaapvanthoff zei:

Kijk, dat trok mijn aandacht.

Het plan is om daar volgend jaar samen met mijn zoon naartoe te gaan.

Dat is weer eens wat anders dan samen naar de kapper en dan een borrel drinken wat we maandelijks doen.

Ik hoor graag tips een aandachtspunten.

Snel terug naar het onderwerp.

"in goedkoop " geloof il niet. 

Ik ben er van overtuigd dat er hele betrouwbare S2, maarzeker ook S3's rond hobbelen. Gewoon kant en klaar.

Daar zou ik mijn geld op in zetten.

Hey Jaap, Goodwood met je zoon zou ik zeker doen!!

Ik ben met vrouw en zoon(1jr) in de Jaguar geweest samen met vrienden in Daimler mkII, Jaguar mkII, MGB-GT V8, MG-midget & Austinhealey-Sprite Sebring.

12 volwassenen en 3 kids in total, super weekend gehad!!!

Ongelofelijke hoeveelheid en variatie van klassiekers, alleen het parkeerterrein is al de moeite waard om rond te lopen.

Fantastiche races met soms erg dure museumstukken, klassiek vliegtuigshows, ongelofelijk veel stalletjes met klassiek auto/vliegtuigen/motoren gerelateerdede spullen, muziek en gehele uitstraling met iedereen verkleed zoals het heurt, fantastisch!

Waar op te letten voor Goodwood?

Dit is zoals wij het hebben gedaan:

Nu al zoeken naar accomedatie en zodra de officiele datum voor Goodwood 2018 bekend is direct boeken en de kaarten voor Goodwood bestellen

Zodra datum van Goodwood officieel bekend is de overtocht boeken, wij zijn via Hoek van Holland naar Harwich gegaan.

Zo'n weekend kost een smak geld maar wanneer je nu alles regelt en betaalt weet je dat volgend jaar niet meer. ;)

En dan "valt het wel mee" plus het is het zo'n ongelofelijke beleving dat je er voor altijd mooie herrineringen aan overhoud en jouw zoon ook.

Mijn zoon van 1 heeft geen idee en moet later de foto's maar geloven. :sarcastic:

Hotels zijn dat specifieke weekend wel gewoon 2 tot 3x duurder dan de andere weekenden vandaar dat wij als vriendengroep van 12 volw.+3 kids een boederij hadden gehuurd.

Omgerekend per volwassene komt dat neer op een normale hotelprijs per nacht.

Wij hebben donderdag avond de boot gepakt, vrijdag getourd naar Goodwood, za+zo op goodwood geweest en maandag terug getourd en dinsdag iets van 10.30u weer op mijn werk.

Gewoon doen, want wanneer zat jij nou met een biertje klassiek races te kijken(en vooral horen!) en vliegen de spitfires over je heen? Only in the UK! :crazypilot:

• Klasse 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
django    3
Op 10-10-2017 om 8:46 AM, hansvh zei:

Een tip waar je niet op zit te wachten: niet doen! Ik kan me niet voorstellen dat een klassieke XJ lang in een goede staat blijft als je ermee door pekel en sneeuw gaat rijden. Er zijn er genoeg hier op het forum (waaronder ikzelf) die liever niet eens in de regen buitenkomen met hun Jag!

Een conversie naar een AJ6 met ZF bak zie je trouwens niet zo vaak, dus veel informatie zal er niet te vinden zijn. Meestal zijn het die malloten uit de US die zich wagen aan een conversie en die komen niet verder dan een Chevy blok of iets 'V8-tigs'.

malloten ??,,,,,,dank je hans:DD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hupert    1

Bedankt voor alle goed bedoelde tips, ik ga in ieder geval een 4.0 aj6 of aj16 plaatsen, liefst met een automaat hoewel een manuele bak ook wel iets heeft. Ik ga op zoek naar een complete donor auto dus als iemand nog iets weet of de komende tijd iets ziet dan graag even berichtje. Ik heb geen haast, als ik eraan begin zal ik een draadje openen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    567

Ben erg benieuwd naar het verloop van dit project. ( de ombouw)

en ik zal niet uitweiden over ‘ origineel houden’ want dat moet een ieder maar zelf bepalen.

Als je echt het hele jaar door gaat rijden met deze wagen dan ben ik bang dat deze snel door het roestspook aangevreten zal worden.

echt waar, de constructie van de Series XJ’s is niet van het ‘ duurzame’ soort.

overal hoopt zich water op. 

Met mijn XJ vermijd ik liefst zelfs regen.

en staat garage gestald.

wat betrouwbaarheid betreft. 

Net als Arie durf ik overal naar toe.

( behalve parkeergarages :P)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mkickert    5

Ik vind het een mooi project en een interessante ombouw, zal het zeker op de voet volgen.

Evenals de originele XK is de AJ6 een geavanceerde motor voor zijn tijd met daarbij een schep extra vermogen en betrouwbaarheid. Iedereen die een dergelijke bewerkelijke ombouw  aandurft kan ik alleen maar aanmoedigen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen