Jump to content
Alibaba

Lekke Bougie?

Recommended Posts

Alibaba    2

Vandaag de bougies in mijn XJ8 vervangen. Zag er een beetje tegenop door diverse verhalen op het net waar het niet lukt alle 8 te vervangen.

Het viel allemaal  reuze mee en het is dus prima gelukt.

Bij de verwijderde bougies zit er eentje die er anders uitziet dan de rest, als of er olie door heen is gegaan.

Weet iemand hoe dit kan gebeuren?

Henk

20170924_155802.jpg

20170924_155311.jpg

Iksjeezesel    302

Lijkt erop dat het kleppendeksel gelekt heeft waardoor de bougie (en bobine) onder de motorolie gestaan heeft.

Dit zou een bougiesleutel op moeten leveren die helemaal nat is van de olie nadat je de bougie eruit haalde....?

Oorzaak is een slechte seal in het kleppendeksel, of een krom kleppendeksel (door te vast aandraaien van de bouten)

Kan een andere oorzaak hebben maar dan weet ik niet welke:-)

Als je verder geen rare zaken ziet, en de motor liep goed, zie ik verder nu geen problemen.

Als mijn vermoeden klopt is er wel een paar cc olie in je cilinder gelopen toen je de bougie eruit draaide, wat bij de eerste start na de bougie wissel, een flinke rookwolk kan opleveren.

Alibaba    2

Ik kon na het verwijderen van de bougie en bobine een paar druppels olie onderin zien. Bobine zelf was helemaal schoon.Denk dat er niets in de cylinder is gelopen. Geen rook gezien. De motor loopt goed dus ik laat het verder zo. Bij de volgende olie wissel ga ik wel controleren of het alemaal nog schoon is. 

Xag    365

Kan het zijn dat er bij de vorige montage al wat olie op is gekomen? Bij de volgende wissel inderdaad nog maar eens kijken maar lijkt me nog niet echt een probleem. 

Guus

Alibaba    2

"Corona stain" daar lijkt het inderdaad op. Het was ook een bougie dicht bij de vulopening.

Ik heb geen idee hoe oud deze bougies waren. Ga over een jaar wel weer eens kijken hoe ze er bij staan.