Jump to content

XJ (2003 -2006) of toch een XK (1998 - 2002)

Recommended Posts

camarados    1

Zoals ik in mijn intro al aangaf ben ik op zoek naar een XJ X350. Mijn eerste voorkeur was een XK8. Maar gezien de praktische kant en het iets modernere uiterlijk wil ik toch gaan voor een XJ vanaf het bouwjaar 2003. Mocht er nu een fraaie XK8 op mijn weg komen, dan ben ik waarschijnlijk ook zo om.

Mijn budget zit zo rond de € 15.000. Alles daar onder ook prima natuurlijk. Km-stand moet zo rond de 150.000km zijn. Bouwjaar voor een XJ liefst 2003 (vanwege de bijtelling volgend jaar) of een XK van 2002 of ouder, maar ook weer niet te oud (wel direct de bijtelling). Ik rijd zo'n 10.000km per jaar. Wil er graag met de hele familie een aantal keren per jaar mee op vakantie. (de hele familie is in dit geval mijn vrouw en de hond :-) .

De laatste weken struin ik heel gaspedaal, autoscout en marktplaats af naar mooie exemplaren. Liefst bij mij in de buurt (Groningen en omstreken), maar dat valt nog al wat tegen. Een overzicht van de XJ's die ik nu bij mijn favorieten heb (ik heb eigenlijk overal wel wat op te zeuren, dus ben ook wel eens benieuwd naar jullie mening over de geselecteerde Jags. Bij voorbaat dank.

1. Dit exemplaar kom ik nu al een paar keer tegen. Het is de XJ6. En wat mij vooral opvalt is dat het een  saai voorkomen heeft, kan aan mij liggen natuurlijk: http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xj/2004/wijk-bij-duurstede/85typ/jaguar-xj-xj-6-30/
    Positieve punten: KM-stand - Prijs - de zuinige V6
    Negatieve punten: grijs grijs grijs
  2. XJ 3.5 V8 . Al eerder genoemd in een ander topic. http://www.autowereld.nl/jaguar/xj/3-5-v8-executive-automaat-23095956/details.html
    Positieve punten: KM-stand 
    Negatieve punten: Prijs - vage historie? - import
  3. Een ander uiterst YOLO exemplaar: XJ R http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xj/2004/beek-en-donk/89uqn/jaguar-xj-r-42-v8-supercharged-xjr-396-pk-dealeron/
    Eerlijk gezegd denk ik dat ik ruim voldoende heb aan de v6 of een 3.5 v8 :wink:
  4. XJ 3.5 V8 - Koopje op marktplaats??? https://link.marktplaats.nl/m1184974655
    Positieve punten: Prijs - kleur - uitvoering
    Negatieve punten: KM-stand 
    Denk niet dat ik dit aandurf...
  5. XJ6 3.0  Nog iets, moet iets mee zijn , vast niet alleen de cruiscontrol. https://link.marktplaats.nl/m1188097055
  6. XJ6 3.0 Fraaie uitvoering: https://link.marktplaats.nl/m1186902627
    Positieve punten: Prijs - kleur - uitvoering - KM-stand
    Negatieve punten: geen? betrouwbaar? als het boekje klopt//
  7. XJ6 met weinig KM wel aan de prijs: http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-xj/2004/zeist/7zjbj/jaguar-xj-30-v6/
    Positieve punten: KM-stand
    Negatieve punten: aan de prijs, velgen zouden niet mijn voorkeur hebben

Ben benieuwd wat jullie van mij eerste selectie vinden. Do's or dont's. 

ossel    0

Heb een XJ LWB, 4.2 V8.... 2005, ongeveer 250.000km... maar hij  rijdt nog  geweldig en ziet er mooi uit.
Altijd in onderhoud bij Jaguar, onderhoud op tijd.   Verbruik redelijk; ben stevige rijder maar 1:10
Beurt vorige maand: Geert Jan Werkman even na de beurt rondje rijden en is ook van mening dat hij nog in prima staat is en nog wel 100.000 of meer mee kan.

Dus, niet te bang zijn voor km stand als de auto altijd goed onderhouden is.

Pizzaman    762

Nou, ik ben het erg met je eens, hier mijn rijtje: Gaspedaal - Jaguar X350 < 200k < 15 mille

NB is een blauwe wat dan: blauwe 4.2

Ik zou bij nr6 gaan kijken... Die YOLO nr 3 kijkt me ook wel wat. In ieder geval ongein... 
Nr4 is gewoon te duur, er zijn er (genoeg) met minder km voor dat geld... veeeeel minder km. 
Nr 5 de adaptieve CC gaat vaak stuk, maar is ook duur om te laten fixen. HOEFT verder niks mis mee te zijn.
Nr 1 schijnt mij niet grijs/grijs, maar blauwgrijs met creme? Gaan kijken denk ik.
Nr 2 Italiaanse import, hoeft niet verkeerd te zijn. Maar inderdaad de door jou genoemde punten.
Nr 7 Tja... had je eerst grijs/grijs, nu zwart/zwart. Plus die velgen, die van mij ook niet hoeven...

Mijn voorkeur zou iets zijn met een meer uitgesproken kleur, met een crème/beige interieur. 
De motor zou me minder interesseren dan de uitvoering en de staat van de auto. 
Ze gaan simpelweg van 'hard zat' via 'gruwelijk hard' en 'onbenullig hard' naar 'YOLOOOOO'....

Edited by Pizzaman

Dies    22

Als ik zo vrij mag zijn wat suggesties te doen:

Deze heeft wellicht wat meer kilometers dan gewenst, maar hij gaat wel nog via de handen van G&G, dat geeft toch een bepaalde zekerheid. https://www.micexclusive.nl/jaguar-xj6-30-v6 Grappig om te vertellen is nog dat ik een aantal jaar geleden met m'n vader vanuit Zeeland naar Oudehaske ben gereden voor een S-type. Als de auto mooi genoeg is, is de andere kant van Nederland niet te ver toch?! 

Deze staat al best lang te koop, dus misschien kunnen ze wat aan de prijs doen: http://www.autowereld.nl/jaguar/xj/4-2-sc-v8-super-23191712/details.html Een Super V8, mooie kleurstelling, tja...

Dit is denk ik ook best een goede auto: http://www.vanderheijdenautos.nl/bh.html Schappelijke prijs, maar de kleur is misschien wat suf. 

EricX350    4

Ik heb een XJ8 4.2 op gas. April 2016 gestart bij 236.500. Nu 297.445. Auto wordt op 31 mei 2018 15 jaar jong. 

Ik heb gekozen voor een iets goedkopere auto met meer km's en een hoger onderhoudsrisico. Tot nu toe ben ik tevreden met de keuze. Reparaties zijn er altijd bij auto's van deze leeftijd. Naast slijtage delen die afhankelijk zijn van km's zijn er ook rubber onderdelen die afhankelijk van leeftijd zijn zoals (draagarm) rubbers. 

camarados    1
4 uren geleden, ossel zei:

Dus, niet te bang zijn voor km stand als de auto altijd goed onderhouden is.

Ok, ben ik met je eens.
Maar ik zie het zo, als ik de Jaguar 10 jaar in bezit heb. En ik rijd gemiddeld 10.000km per jaar dan komt er zo'n dikke ton bij. Kies ik nu voor een wagen met 150.000kn, dan heb ik over 10 jaar nog steeds een coulant model die wellicht aardig wat waard is. Misschien  kan ik er dan nog eens 10 jaar mee doen.. belastingvrij.. etc. Nu loop ik wat ver op de zaken vooruit. :-)

1 uur geleden, Pizzaman zei:

NB is een blauwe wat dan: blauwe 4.2

Ik zou bij nr6 gaan kijken... Die YOLO nr 3 kijkt me ook wel wat. In ieder geval ongein... 

Blauw is niet zo mijn kleur, iets te aanwezig! Let wel, alles grijs/blauwgrijs is ook niet mijn ding.

nr. 6 vind ik ook erg fraai.

1 uur terug, Dies zei:

Deze heeft wellicht wat meer kilometers dan gewenst, maar hij gaat wel nog via de handen van G&G, dat geeft toch een bepaalde zekerheid. https://www.micexclusive.nl/jaguar-xj6-30-v6 Grappig om te vertellen is nog dat ik een aantal jaar geleden met m'n vader vanuit Zeeland naar Oudehaske ben gereden voor een S-type. Als de auto mooi genoeg is, is de andere kant van Nederland niet te ver toch?! 

Deze staat al best lang te koop, dus misschien kunnen ze wat aan de prijs doen: http://www.autowereld.nl/jaguar/xj/4-2-sc-v8-super-23191712/details.html Een Super V8, mooie kleurstelling, tja...

Dit is denk ik ook best een goede auto: http://www.vanderheijdenautos.nl/bh.html Schappelijke prijs, maar de kleur is misschien wat suf. 

Erg mooi die eerste, maar Middelburg!!! Tsja.. mooi genoeg? :wink:

Super V8: fantastisch! Prijzig, belletje waard? Maar wel erg prijzig..

De derde: ook erg fraai. Kleur vind ik prima. Maar eh, ja ik wil niemand tegen 't hoofd stoten, maar zo'n jaguar op de neus is niet zo mijn ding. :rolleyes:

@EricX350 dat isgoed om te horen :-)

Edited by camarados
toevoegen

Dies    22
11 uren geleden, camarados zei:

Maar eh, ja ik wil niemand tegen 't hoofd stoten, maar zo'n jaguar op de neus is niet zo mijn ding. :rolleyes:

Het zou op de X350 ook eigenlijk niet 'horen'... smaken verschillen. Praktisch gezien is het wel makkelijk mikken met manoeuvreren, dat is dan weer het voordeel. 

camarados    1

Ha Bonnink1.

Ja erg fraai. Mooie velgen, chique kleur. Ongetwijfeld goed onderhouden.

Echter, prijs te hoog voor mij icm met km-stand. (en ik ben niet zo van de - hoe noem je 'm ook alweer - de jaguar op de motorkap.. -_-

bonnink1    1

bieden mag altijd....en werkelijk afgelopen maand ALLES laten doen bij G en G te heinkenszand, 6000 euro aan onderhoud, alles wat eventuele kwalen zijn is preventief gedaan dus werkelijk kant en klaar.....2000 euro voor de nieuwe velgen met nieuwe banden.......auto is echt als nieuw......

hansvh    421

Mooie auto. Prijs meer dan ok als de auto in het echt er nog steeds zo mooi uitziet. Kleurstelling en opties: :thumbsu:. Bedrijf scoort ook goed in reviews. Ik zou zeggen: gaan kijken!

• Like 1

Dies    22

Die stond laatst als 'verkocht' op Internet. Niet doorgegaan dan lijkt me, informatie om in het achterhoofd te houden, wellicht is daar een voordeeltje uit te halen.

• Like 1

Jag42    150

Mijn auto's bijna altijd 'gevonden' in uithoeken van Nederland. Achteraf gezien had ik de ritten er graag voor over.

• Like 1

XJR    24

Ik ben zelf overgestapt van een Xk8 naar een XJR uit 2004. Geen moment spijt van gehad. Mis alleen soms het cabriogevoel. Maar dit wordt aardig gecompenseerd door de overdaad aan luxe, power en het gebruiksgemak. 

Als je dan toch voor een X350 gaat, ga dan meteen voor de top: een XJR of een Super V8. Naar mijn idee zijn de 6 pitters ondergemotoriseerd. Een compressor V8 drinkt natuurlijk wel meer. Maar daar staat tegenover dat je echt in een wolf in schaapskleren rijdt. 

In september gaan we in onze XJR een roadtrip maken door Duitsland, Oostenrijk, Italie, Slovenie en Slowakije. Ik verheug me er nu al enorm op!

Rover827Si    171

Ik heb er toen ook goed over nagedacht welke Jaguar ik erbij zou willen hebben. Een XK8 of een Daimler Super V8. Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor het laatste en tot de dag vandaag geen seconde spijt van gehad. Zelfs ook niet na het weer bekijken van een XK8 maar buiten het vermogen waren er natuurlijk ook nog andere redenen waarom ik tot dit besluit ben gekomen. 

Edited by Rover827SI

camarados    1

@XJR ah, duidelijk. Ach, ik denk dat ik met de v6 versie ook ruim voldoende heb. De 280slc die ik nu heb is niet vooruit te branden, daarvoor een zuinige diesel.. dus het wordt er alleen maar beter op :wink: 
En, ik hoor de andere forumleden ook niet klagen over de v6! 

De roadtrip ziet er goed uit, kan me voorstellen dat je daar op kan verheugen.

@Rover827SI thx. Wordt het alweer wat makkelijker voor mij om een keuze te maken.

Pizzaman    762
14 uren geleden, camarados zei:

@XJR ah, duidelijk. Ach, ik denk dat ik met de v6 versie ook ruim voldoende heb. De 280slc die ik nu heb is niet vooruit te branden, daarvoor een zuinige diesel.. dus het wordt er alleen maar beter op :wink: 
En, ik hoor de andere forumleden ook niet klagen over de v6! 

Ik heb een S-type V6, die is iets zwaarder dan de aluminium XJ. Maar die van mij heeft een handbak. 

Je kan er zeer 'gezapig zoevend' mee rijden maar ook mee scheuren. Tot het niveau dat je vrouw gaat krijsen.
Ik trapte 'm vanmiddag even op de staart en ze deed meteen een sirene na. 

Mijn buurman heeft een Mercedes 300E (ja, type taxi, snelste uitvoering). Die dacht altijd dattie een snelle auto had.
Nou, niet meer nadat ie een beetje bleek uit de Jag kwam. En dat is dan een klein 'drie-litertje'....

En nogal wat meer luxe uitstraling (nouja, tegenover een taxi... alhoewel daar ook leer en van alles in zit).

Ongetwijfeld kunnen de 8-pitters het nog een beetje beter. Maar ook meer gewicht op de vooras.
En variabeler gewicht op de  achteras, cq in de benzinetank. En meer gerinkel in de portemonnee, ook dat...
Lijkt mij (ik heb er nooit in gereden) dat vooral het koppel bij lage toeren veel zal schelen.
De vraag is wel of je dat gaat missen met een (bij de XJ standaard) automaat. 
Als ik 60 rij in de 5 is er geen spectaculaire acceleratie bij plotseling op het gas gaan.
Maar als ik dan terugschakel naar 2 is het maar goed dat er TC op zit... 

Uiteindelijk zal de rest van de auto belangrijker zijn dan de motorisering, die is in alle gevallen 'adequaat'.
Ik zou zeggen, ga voor de beste en de mooiste, wat zal het boeien wat er onder de kap ligt.
Grace, space en pace zijn in alle gevallen gegarandeerd!

• Haha 1