Jump to content
jurrdy

Transmissie

Recommended Posts

jurrdy    3

Goedendag medeforumleden,

Ik had even een vraag of dit een beginnend probleem is of dit normaal is.

Het gaat in ieder geval om een x308 3.2 v8 van 1998.

Ik heb vaker als ik een steilere berg op moet en het probleem is alleen in de 3e versnelling dat als ik de berg gehad heb het erg lang duurt voordat deze overschakeld naar de 4.

En dan is het echt wel een 10 tot 20 seconden dat deze in de 3 blijft staan.

Alvast bedankt :)

Pizzaman    759

Volgens mij is het bij alle automaten met lock-up zo dat ze zelf kiezen welke versnelling toepasselijk is voor afdalen.

Dat betekent dat ie zal overschakelen naar de 4 als ie merkt dat het toerental 'niet stijgt' als je geen gas bij geeft.

Kortom als hij meent dat ie voldoende compressie heeft om het in de 4 ook vol te houden, schakelt ie over.

Volgens mij heeft een X308 lock-up op 3, 4 en 5. Het werkt ook andersom als ik het wel heb.

Hij zou dus, als de berg steiler wordt of jij bij-remt, ook terug kunnen schakelen naar 3.

Het gaat er om te voorkomen dat je ongecontroleerd de berg af jakkert... oudere automaten moest je zelf 'terugzetten'.

En dat kon je maar beter doen ook, bij mijn Capri 2.0 automaat ging ie gewoon aan de rol bergaf in de hoogste versnelling.

isabella    663

De lock up werkt totaal anders....

De lock up is er om de slip van de convertor op te heffen en werkt in alle versnellingen.

Je hebt ook op de ZF 5 HP 24 bergversnellingen die er voor zorgen dat je in de gekozen versnelling blijft om op de motor af te remmen.

Het probleem wat je nu ervaart zit in het brein en is een probleem....

Vervuiling is verdachte nummer 1 en daarna de km-stand en een evt. reparatie.

Software update op de gasklep kan ook helpen om e.e.a. beter af te regelen, maar ik verdenk een probleem in het brein als eerste.

jurrdy    3

Hai isabella,

Dankje voor de reactie als je zo rijd merk je er helemaal niets van alleen ben op vakantie geweest naar italie en dit op gemerkt.

Is dit een reden om meteen actie te ondernemen en de bak laten spoelen of dit in de gaten houden?.

Alvast bedankt voor wederom snelle reacties :)