Ga naar inhoud
CXJ

Automaat 4.0 schakelt niet door

Aanbevolen berichten

CXJ    0

Na enige tijd ben ik weer voorzien van een X300  4.0 Het is een opknapper i.v.m. de langere stilstand. Alles goed te overzien ECHTER de automaat blijft in zijn eerste versnelling staan en schakelt niet door. De XJ heeft nog maar 120.000 km gelopen en ziet er verder goed onderhouden uit. Door overlijden van de eigenaar heeft hij helaas langere tijd niet gereden waardoor m.i. dit probleem ontstaan is. Iemand een idee hoe dit eventueel op te lossen is zonder er direct een andere bak in te doen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Oliepeil al gecontroleerd? Olie kwaliteit aan de peilstok al bekeken? Misschien is de bak spoelen een optie maar daar kan een specialist meer over vertellen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Oliepeil is in orde. Ruikt goed en ziet er normaal uit. Komt het vaker voor dat van stilstand de bak niet meer goed functioneert?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Komt het vaker voor dat van stilstand de bak niet meer goed functioneert?

Door lang stil staan zakt er vervuiling(bezinksel) naar beneden en wanneer je weer begint te rijden kan deze vervuiling de fijne kanaaltjes verstoppen en dan schakelt de bak niet meer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Heb ik inmiddels gedaan. Jammer dat ze helemaal aan de andere kant van het land zitten, anders was ik er al geweest.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Vraag; ik kom er niet verder mee. Zou het kunnen zijn dat door de stilstand de kick down ingeschakeld blijft staan? Of iets anders dat mechanisch is maar niet in de bak zelf zit dat vast zit. De wagen heeft namelijk direct na het weer tot leven wekken wel gewoon geschakeld,

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Heb je hem al laten spoelen? Nieuwe olie en filter kan nooit kwaad en spoelen is de beste optie om de bak en kanaaltjes schoon te maken. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Er is mij afgeraden om dit als eerste te proberen. Omdat hij niet rij klaar is kan ik niet even naar een specialist om hem uit te laten lezen, mocht daar überhaupt al iets uit komen.

Advies was om eerst de mechanismen om de bak heen gangbaar te maken of te controleren op slechte contacten enz.  Vandaar mijn vraag of de kick down o.i.d. er mee te maken kan hebben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Aan de onderzijde van het gasklephuis zit een stekertje. Deze heb ik losgenomen. Het lijkt mij dat die van de kick down is alhoewel ik verwacht had dat het met een kabel zou werken.

Vervolgens een proefrit gemaakt. En je gelooft het niet, het werkt. Althans, daar lijkt het wel op. Hij schakelt bij 2000 toeren over. Het hoe en waarom moet ik nog uitvinden maar dit is al heel wat voor nu.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Dat stekkertje is van de gasklep positie sensor. De functie van de gasklep positie sensor, alias TPS, is om informatie te verstrekken aan de computer van de auto over de positie van gaspedaal van de auto. Schakelaar voor kickdown zit onder het gaspedaal.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Wat raar dat hij wel gewoon rijdt zonder dat hij info kan geven aan de computer. Alles doet het behalve de kick down.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

De computer gebruikt nu een vast programma, noodloop. Hoger brandstof verbruik, slecht voor katalysators en stationair toerental kan gaan schommelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Ik kan er in ieder geval van uit gaan dat de bak zelf nog goed is lijkt me. Stel dat het inderdaad de kick down is die e.e.a. veroorzaakt, is daar iets dat ik smeren kan?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Ik denk dat de bak het probleem niet is. Ik denk niet dat het aan de kickdown is. In noodloop werkt deze niet.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Dan sluit ik het stekertje weer aan en haal hem los bij het pedaal. Dan moet er duidelijkheid komen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Ik denk dat je probleem zit in de gasklep positie sensor, die geeft mede gegevens door wanneer de bak moet schakelen, Als deze defect is worden er verkeerde gegevens verzonden. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

Zou natuurlijk kunnen. Het lastige is dat ik geen uitprobeer mogelijkheid heb. Ding is vrij duur en als het niet de oorzaak is dan is dat jammer geld.

Overigens zit er bij het gaspedaal helemaal geen enkele schakelaar of sensor. De kabel gaat direct naar het gasklephuis. Kennelijk wordt het signaal van de gasklepsensor gebruikt voor de kickdown,.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776
8 minuten geleden, CXJ zei:

Overigens zit er bij het gaspedaal helemaal geen enkele schakelaar of sensor. 

Jawel, schakelaar

sd5757.thumb.png.83d96e7078cd44ec0052cfa34d97c729.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

:blink: Dacht dat dit alleen een aanslagdop was......

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776
9 minuten geleden, CXJ zei:

:blink: Dacht dat dit alleen een aanslagdop was......

Aanslag dop met draadje ;)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
CXJ    0

:lol:.Het heeft trouwens geen effect gehad deze los te koppelen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    20

Je moet hem ook aansluiten,  anders doet hij het zeker niet   :DD

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
isabella    353

Een gaskleppotentiometer kan de oorzaak zijn, ik heb ze gewoon liggen...

 

Ze zijn duur, maar een gebruikte heeft vaak ook geen zin, ze zijn zeer regelmatig kapot of een beetje niet goed...

 

Maar de bak hoort met een losse stekker niet meteen zomaar goed te gaan schakelen, dit is toe te wijten aan wat Keesh zegt..noodloop.

 

En dan gaan er meer dingen niet meer helemaal goed werken.

 

Maar het is zeker waard om eens te kijken met de juiste apparatuur...

 

Ik geloof dat het redelijk simpel is op te lossen met wat aandacht.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen


×