Jump to content

hevige windgeluiden bij hoge snelheid

Recommended Posts

JimmyB    25

Hallo

Van de 300/308 wordt gezegd dat ie gevoelig is voor wind. Ik heb dit nooit goed begrepen tot ik onlangs op de autobahn zeer snel reed. Vanaf 140/u krijg je soms hevige geluiden. Het lijken wel resonanties gezien het op een bepaalde snelheid optreedt en bij vertagen of versnellen weer verdwijnt. Hangt ook af van de windsnelheid buiten en de richting vd wind. Op hetzelfde traject doet het zich dus niet constant voor. Het is een luid en snerpend geluid dat zich lateraal situeert. De auto ziet er nochtans gestroomlijnd uit en is laag, het verbaast me toch een beetje.

Iemand zelfde ervaring?

Heb het zowel met 300 als 308.

• Like 1

wimb    580

Wat jij beschrijft herken ik totaal niet. Wel had ik bij bepaalde zijwind dat het gierde alsof er een kier was. Dat klopte wel: roestgaten. Overigens vrijwel niet snelheidsafhankelijk.

Ik ben dus ook heel nieuwsgierig als ik de auto terug heb of dat geluid weg is.

jaapvanthoff    328

Mijn 308 was wel rumoerig bij hogere snelheden maar niet storend. Toename van geluid zoals te verwachten.

Het open dak gaf geluid: werd het gesloten bij snel rijden, dan werd een nieuw geluid hoorbaar bij het dicht zijn.

Mijn Saab 95 leverde me de zelfde klacht van geluid toename bij hogere snelheden op.

Volgens de garagist lag het aan de – nog redelijk voldoende profiel hebbende banden-

En verdraaid, na het monteren van nieuwe banden was de herrie veroorzaakt door schubben over.

Van mijn 308 was de kunststof plaat onder de motor een keer los gegaan door een laag stoepje bij een parkeer plaats.

Ik kan me voorstellen dat zoiets ook wind geruis maakt?...

De 308 is een oase van rust; echt een heerlijke reisauto. De enige die het vaak verpest is een bepaald mensen soort die :girlwacko: minimaal 7.000 woordjes per dag moet praten.

keesh    1246

Nog nooit iets opgevallen bij hoge snelheden op de Duitse autobahn. Een auto van 20 jaar oud zal meer geluid maken dan een nieuwe. Voor mij ook niets storends bij hoge snelheden.

JimmyB    25

Heel vreemd dat jullie het nooit gemerkt hebben, want als het optreedt is het zeer prominent. Een (jonge goed horende) buitenstaander zou zeker zeggen, 'wat krijgen we nou?'. 't Is echt geen continu oplopend geluid naarmate de snelheid stijgt; dat is er wel, maar vrij discreet en m.i. normaal voor een auto van die generatie. Het treedt plots op bij een bepaalde snelheid, 't is zeer hevig, gierend. Het verdwijnt dan weer als je sneller of trager rijdt. Hoog, schril van frequentie. 't Is ook nooit op exact dezelfde snelheid, hangt waarschijnlijk van windsterkte en -richting af. Soms doet het zich ook helemaal niet voor, dan ga ik op datzelfde traject van 140 naar 220 zonder die storing. 'k Heb nieuwe banden en quasi nieuwe velgen op mijn XJR6 en 8, dus daar ligt het vermoedelijk niet aan. Mysterie??

'k Probeer er es bij volgende gelegenheid een opname van te maken.

Jag42    150

Ik heb bij mij Volvo 262C een keer iets dergelijks meegemaakt. Boven de 90 tot hoge snelheid een snerpende toon.

Bleek een niet goed vastzittende sierlijst om de voorruit te zijn wat je bij stilstand niet kon zien maar bij bovengenoemde snelheden iets omhoog werd getild.

Ook bij jou kan het dus een stripje zijn of een niet goed afsluitende rubber strip enz enz.

Lastig te lokaliseren vrees ik.

nicolaas    45

Probeer al je rubbers rondom in te spuiten met silicone spree, uitgedroogde rubbers kunnen dit veroorzaken,of in de zuurvrije vaseline smeren. Soms gaan de ramen niet helemaal goed dicht en sluiten ze niet echt af. dus stugge rubbers denk ik.

JimmyB    25

Ik heb bij mij Volvo 262C een keer iets dergelijks meegemaakt. Boven de 90 tot hoge snelheid een snerpende toon.

Bleek een niet goed vastzittende sierlijst om de voorruit te zijn wat je bij stilstand niet kon zien maar bij bovengenoemde snelheden iets omhoog werd getild.

Ook bij jou kan het dus een stripje zijn of een niet goed afsluitende rubber strip enz enz.

Lastig te lokaliseren vrees ik.

Probeer al je rubbers rondom in te spuiten met silicone spree, uitgedroogde rubbers kunnen dit veroorzaken,of in de zuurvrije vaseline smeren. Soms gaan de ramen niet helemaal goed dicht en sluiten ze niet echt af. dus stugge rubbers denk ik.

Lijken me valabele verklaringen. Het snerpende schrille geluid situeert zich ook op deze plaatsen.

Jag42    150

Anders eens op verdachte plekken breed afplak (schilderstape) plakken. Deel voor deel

Eerst rond voorruit, dat bijvoorbeeld regengoten, zijspiegels enz

EricX350    4

Bij mijn X350 een vervelend gepiep boven de 170. Tot ik bedacht: laat ik de ruitenwissers eens aanzetten. Alleen in de rust positie was het gepiep hoorbaar. Ik denk dat het bij mijn auto komt door de flate blade ruitenwissers... (vorige eigenaar)

• 2 weeks later...
joepth    0

Beste JimB,

Ik heb éxact hetzelfde euvel! Bij mijn Daimler uit 1998 komt het van de linker kant, waarbij ik de spiegel verdenk. Enkel op hoge snelheden (>140km/h) en inderdaad afhankelijk van windsnelheid etc. Ik heb elektrisch inklapbare spiegels welke niet altijd fantastisch werken (ze gaan niet altijd tegelijk, soms niet volledig naar buiten en er zit iets speling in). 

Mijn mogelijke verklaring:

Door de hoge snelheid komt er meer weerstand op de spiegel te staan die vervolgens iets inklapt en een kiertje creëert, vervolgens ontstaat het snerpend fluitende geluid door de luchtstroom die door dat klein kiertje heen gaat.

Wat vind je ervan? Heeft iemand de oplossing? :) 

alboreto    75

Beste JimB,

Ik heb éxact hetzelfde euvel! Bij mijn Daimler uit 1998 komt het van de linker kant, waarbij ik de spiegel verdenk. Enkel op hoge snelheden (>140km/h) en inderdaad afhankelijk van windsnelheid etc. Ik heb elektrisch inklapbare spiegels welke niet altijd fantastisch werken (ze gaan niet altijd tegelijk, soms niet volledig naar buiten en er zit iets speling in). 

Mijn mogelijke verklaring:

Door de hoge snelheid komt er meer weerstand op de spiegel te staan die vervolgens iets inklapt en een kiertje creëert, vervolgens ontstaat het snerpend fluitende geluid door de luchtstroom die door dat klein kiertje heen gaat.

Wat vind je ervan? Heeft iemand de oplossing? :)

De oplossing niet maar in mijn geval net eender.

Daimler XJ40 heeft er ook last van,alleen pas vanaf ongeveer 150km/uur.

Doe ik zowiezo zelden gezien de dure foto's die daar aan vast hangen :rtfm: ,dus kan best leven met het " mysterie".

JimmyB    25

Nu jullie het zeggen: mijn rechter buitenspiegel staat inderdaad wat los. Als ik hem naar buiten klap zit ie niet helemaal vast in die positie, er zit heel wat speling op, er moet dus ook een spleet zijn. Ik ga het is afplakken en het effect bekijken.