Ga naar inhoud
Stephan80

Series 2 Koelvloeistof loopt weg uit overloop vh tankje

Aanbevolen berichten

Stephan80    5

Ik heb daarnet het koelvloeistof niveau bijgevuld van mn v12. Het tankje was leeg en niet sinds vandaag. Nu heb ik t niveau wel vaker opgevuld maar niet echt gekeken hoe snel t ook weer zakt. Er ging 1,75 ltr in - koud gestart - en na 20 min en ca 0,7 ltr stationair draaien maar weer uitgezet. T begint direct bij starten dus uitzetten door warmte is dan nog niet mogelijk. Water temperuurmeter werkt (loopt op tot midden en soms ietsje erover). Volgens haynes moet ie tot de rand gevuld worden. Wat kan de reden zijn dat ie deze hoeveelheid (de 1,75 ltr) eruit werkt? Dit doet ie al sinds ik m mid vorig jaar heb gekocht (nooit eerder bijgevulde hoeveelheid gechecked)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    125

Kijk eens of ie borrelt als je de kvs dop los haalt in het midden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb je het stalen reservoir? Deze dient niet tot aan de rand gevuld te worden. Deze hoort tot ongeveer de helft van het tankje gevuld te zijn.

Als de dop er af is loopt hij altijd over. Het opwarmen van een dergelijk blok gaat veel sneller als bij een modern blok het klopt dat zonder dop hij al binnen een seconde of 30 gaat overlopen en als jij hem tot de rand vol hebt zal dit nog sneller gaan. Het tankje werkt als een expansievat er dient dus altijd een hoeveelheid lucht aanwezig te zijn in het tankje. De dop is voorzien van een veersysteem dat er voor zorgt dat de druk niet te hoog op kan lopen. Vloeistof onder druk koelt beter en heeft een hoger kookpunt.

Als hij tot het correcte niveau gevuld is zal er lucht weggelaten worden maar als hij te vol zit gaat ook het overtollig vloeistof er uit.

Tankje zou dus bij koude motor altijd voor circa de helft gevuld moeten zijn. 

Als je de dop bij warme motor er af draait zal het vloeistof direct een stuk omhoog komen.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
harryxk8    9

IK zou mij afvragen waar blijft die koelvloeistof. Een halve liter kan  nog maar zoveel.

Waar zit het lek. Onder de auto gekeken. Of komt het op een heet element als motorblok of uitlaat.

Dan verdampt het zonder dat je het ziet. Mij ook overkomen maar toen het wnter was zag ik dat het op de uitlaat verdampte (damp).

succes met zoeken :codemafia: 

Harry

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stephan80    5

Klinkt logisch idd. Ik heb het stalen reservoir. Mijn tankje stond droog voor ik hiermee aan de slag ging vanavond. Er staat nu nog kvs in houd t ff in de gaten.

Beiden dank voor de reactie.

Groet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    552

Werkt de veer in de dop wel?

Zo niet dan kookt ie snel Wn gooit via het slangetje dat er naast zit de vloeistof onder de auto

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stephan80    5

De veer kan ik indrukken. Moet wel aardig wat kracht zetten. Zondag maar s een rondje (Zeeland) doen en vervolgens s avonds kijken hoeveel er bij mag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    552

Stalen tankje kan ook lek zijn.

Heb bij mijn ( zeer vroege ) series 3 afgelopen kaar het stalen tankje vv ( door Een goed gebruikt exemplaar )

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Hallo Stephan, het is wel belangrijk dat je juiste procedure, conform manual, hanteerd van het bijvullen en/of refill(meer dan 2.3 l). Als je dat niet doet heb je kans op airlocks waardoor er een behoorlijke schade kan optreden door plaatselijk te heet worden. Het expansie vat moet trouwens helemaal vol zijn (koud) en 51mm niveau onder de dop van de crosspipe. Let op dat je dit doet met de bleedpipe open. Uiteindelijk gooit ie het teveel aan koelvloeistof er vanzelf uit (op de straat) en dan hou je ongeveer half gevulde tank over. Volgens manual zou deze vol moeten blijven maar dat lijkt me niet mogelijk als er geen expansieruimte is

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies mijn ervaring is ook dat je een half tankje over houd dus houd het ook op dat niveau

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iksjeezesel    147

Precies mijn gedachte...

Als je bubbels ziet is het duidelijk een koppakking probleem.

Lastige is dat bij de V motoren een luchtlek (koppakking) bij een zeer gering lek, een luchtopeenhoping kan veroorzaken zonder dat er bubbels in het reservoir komen..(maar het duwt wel gewoon het koelvloeistof eruit:-( ).

Ik heb dat bij een Koreaans V6 (wan) product gehad. 

Ik hoop ook dat het in dit geval (XJ12) gewoon zo heurt natuurlijk.

Maar als het expansie tankje bij een series 2 (12 of 6) leeg is na openen bij koude motor is het niet goed helaas.

Enige wat inderdaad dan nog kan meevallen is:

* Dop (veer) werking (waardoor de boel gaat koken bij 100 graden i.p.v 110 graden o.i.d.) (of een doorgerotte expansie tank waardoor alles wegloopt EN geen drukopbouw plaatsvind, dat heb ik ook al gehad)

* Een verstopte radiator, waardoor er bij heet weer(klimaat) onvoldoende koeling is (en de boel heter dan het hogere kookpunt onder juiste druk ontstaat)

* Of: Een kombi van beiden.

Anders gewoon D*kke K*k.

Ben er ook vaak bang voor...

p.s  bij een XK motor is vaak het de inlaatspruitstuk pakking de oorzaak van koelvloeistofverlies...

Weet ni of nunne V12 da dok et?

Bij een XK dan geen bubbels ook.

Misschien werd er hier teveel waarde gehecht aan het fenomeen overlopen bij geopende dop in de eerst minuut (wat me niet gelijk raar overkomt)

Zondag wordt de proof of the pudding:-) ??

(we laten je niet staan hoor!)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stephan80    5

Allen, dank voor de input.

T komt duidelijk uit t overloop slangetje dus tankje zal nog wel heel zijn. Mijnes heeft geen engine crosspipe pressure cap meer, want is de injectie versie. Ik heb minder dan 2.3 moeten bijvullen. Sinds vrijdag weet ik wel dat t maintenance and service handbook dat ik heb van de carburateur versie is.

Er ligt wel btje kvs bij t inlaat spruitstuk. Was me eigenlijk nog niet eerder opgevallen. Zal s proberen foto te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JWT67    12

Geen engine crosspipe omdat het een injectie versie is? Ik wist niet beter dan dat alle v12 motoren t/m de series 3 crosspipes hebben, weer wat geleerd..... :)

Tijdje terug heb ik voor de zekerheid wel de doppen vervangen zodat er weer vers afdichtingsrubber en veerspanning is om het zaakje binnen te houden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stephan80    5

Ben vorige week nog bij Raymond langs geweest. Lijkt niet op een koppakking probleem. Staat wel teveel druk op het systeem. Jeffrey heeft motor temperatuur van ruim 90 graden gemeten stationair draaiend en meter staat ondertussen mooi in het midden gebied. Eind augustus komen er nieuwe thermostaten in die op 73 graden ingesteld staan. Ff proberen. Werkt dat niet dan heeft t koelsysteem wellicht een goede spoelbeurt nodig met alle vervangingen die daarbij komen kijken. Stuurhuisrubbers zijn hun eigen weg gegaan dus daar komen nieuwe voor. Stap voor stap. tbc

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    552

Heb bij mijn Series3 verleden jaar ook het koelsysteem laten doorspoelen en vullen met vers koelwater.

wel zinvol na zoveel jaren..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Stephan80    5

Ja, is mij de mijne wellicht ook geen overbodige luxe voor de lange termijn betrouwbaarheid. Eerst de thermostaten. Dat is sowieso nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
reneb    8

meestal is de inlaatpakking stuk. heb ik ook gehad verloor ook koelvloeistof, bij mij lag het op de startmoter. maar ik heb wel een xj6 serie 1..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen