Jump to content

E-type series II klok

Henkiebb
 Share

Recommended Posts

De klok in mijn Jag heeft het begeven :resent:

Heeft een jaar gedraaid op een 1,2 V oplaadbare AA accu, maar ineens stond hij stil...

Ik heb hem uit elkaar gehaald, en als ik 1,2 volt pulserend op de spoel zet, loopt de klok. Betekent volgens mij dat de condensator of transistor kapot is.

Dingen eruit gesoldeerd, en naar een elektronica man. Blijken de aanduidingen hem niets te zeggen, dus met legen handen naar huis.

Op de transistor staat E5083 T1 of TI

Op de condensator 05UF 10V

Het kan toch niet zo moeilijk zijn om componenten te vinden die middels 1,5 V een klok aansturen.

Iemand een elektronica goeroe die mij verder kan helpen? 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

post-5940-0-03651300-1498315101_thumb.jpg

• Replies 3
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nou, die condensator moet je zo bij Conrad kunnen kopen. Moet je wel weten wat voor condensator het is.

Ik denk, omdat het een klok is, eentje die spanningsval voorkomt. Kortom je klok werkt op 10 volt.

05UF10V = 5 micro-Farrad bij 10 Volt. (of misschien 0,5 micro farrad effe goed lezen, bril op...).

Die 'U' heeft een raar 'pootje', toch? Dat is 'micro' (µF straat er dus). Maar 5 of 0,5?

Transistors heb ik minder verstand van, maar als je ze belt hebben ze vast wel eentje lopen die het weet.

Zo 1-2-3 lijkt het me een tijdschakel transistor, of iets dergelijks, dan zal het 'Ti' zijn en niet T1 of TL.

Die condensator is 0,5 microFarad, maximum spanning 10 Volt. Dus eentje van 6,3 Volt voldoet ook en die zijn (of in ieder geval in mijn jonge jaren waren) gangbaarder.

De tor is voor mij wat spannender zonder foto. Ik denk dat er TI staat, de fabrikant Texas Instruments. 5083 zal dan wel hun typenummer zijn. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het een speciale transistor is. Als je op '5083 transistor' goochelt kom je verschillend datasheets van NPN transistoren tegen.

En dan nog een persoonlijke mening: als jouw elektronikamannetje dat niet eens weet te bedenken zou ik heel ernstig aan zijn kennis twijfelen.